Toon posts:

[backup] welke tool gebruiken jullie?

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een raid 0 systeem met in totaal 240 gig hd (2 maal 120) en 1 losse hd voor backups en vcd's (ook 120 gig).
Wat ik wil is een backup maken van files naar die backup harddisk. De files die gebackupped moeten worden komen uit specifieke directories (mijn visual studio projecten etc.), dus niet de gehele schijf.

Ik gebruik daarvoor de tool 'inSync' die dat redelijk goed doet. Deze doet een compare en schrijft nieuwe en veranderde files weg.

However, ik zoek eigenlijk heel erg naar een tool die dit op de achtergrond kan doen. Die dus veranderingen in 'getaggede' directories waarneemt, en deze elke 10 minuten ofzo even backupped. Zodat ik nergens meer aan hoef te denken 8)

Nou heb ik overal gezocht, maar nergens gevonden.... Kennen jullie zo'n tool, en zo niet, wat zijn tools die jullie gebruiken (plus waarom?) ?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik heb zelf een shellscript geschreven wat gebruik maakt van een combinatie van bzip2 en tar --listed-incremental; iets wat perfect werkt en ook elke tien minuten is te schedulen met cron.

Mijn ervaring is dat je dat soort tools het beste zelf kunt schrijven vanwege de specifieke eisen die je eraan stelt :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
hehe, ik draai windows, geen linux ;-)

Wat ik eigenlijk nodig heb is een program zoals 'AutoSave' van v-com, maar dan eentje die het met een delay doet, want anders wordt het allemaal te traag. Met andere woorden: bijhouden welke files veranderen, en zodra ik even een paar minuten niks doe met de computer, die bestanden snel kopieren naar de backup directories.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:29
Ik had ooit zo'n tooltje, ik ben de naam alleen ff kwijt. Ik zal ff kijken of ik het nog ergens kan vinden.

Ik ben hier trouwens vrij snel van afgestapt, was niet echt praktisch. Dan veranderde je iets in een document ofzo, save je het, en wordt je backup ook meteen aangepast. Dat is ook niet echt in alle gevallen gewenst :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 20:10:
hehe, ik draai windows, geen linux ;-)

Wat ik eigenlijk nodig heb is een program zoals 'AutoSave' van v-com, maar dan eentje die het met een delay doet, want anders wordt het allemaal te traag. Met andere woorden: bijhouden welke files veranderen, en zodra ik even een paar minuten niks doe met de computer, die bestanden snel kopieren naar de backup directories.
Je kunt in Windows toch ook prioriteiten toewijzen aan programma's :? Dan kun je je favoriete programma toch gewoon de laagst mogelijke prioriteit geven? Dan heb je er ook geen last meer van :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat dat laatste niet zo heel goed zal werken ;-)

Het probleem dat ik nu bij de meeste tools opmerk, is dat ze er best lang over doen om uit te zoeken wat veranderd is, en wat niet. Vandaar dat zo iets tijdens idle-time zou moeten gebeuren. Het is ook weer niet dat ik elke 10 seconden een goede backup wil hebben (zo snel werk ik ook weer niet), maar meer dat ik niet wil dat ik vergeet te backuppen (ik vergeet altijd alles) en dat ik niet bij logoff wil backuppen (traag).

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 22:18:
ik denk dat dat laatste niet zo heel goed zal werken ;-)

Het probleem dat ik nu bij de meeste tools opmerk, is dat ze er best lang over doen om uit te zoeken wat veranderd is, en wat niet. Vandaar dat zo iets tijdens idle-time zou moeten gebeuren. Het is ook weer niet dat ik elke 10 seconden een goede backup wil hebben (zo snel werk ik ook weer niet), maar meer dat ik niet wil dat ik vergeet te backuppen (ik vergeet altijd alles) en dat ik niet bij logoff wil backuppen (traag).
Hoe denk je zelf dat de benodigde tijd zou kunnen worden verkort? Als het om een klein gedeelte van je bestanden gaat zou je eens naar subversion kunnen kijken; of een ander versiesysteem :) Waarom backup je trouwens niet bij logon dan?

---

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
robocopy.exe (uit de 2003 resourcekit)

kan netjes gescheduled worden en pikt alleen de veranderde files mee

kheb zelf een fileserver zo draaien dat ie mirrored naar een identieke fileserver,dit gaat over gigabit ethernet, werkt lekker :)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
ziet er goed uit. kan hier zeker een powerfull bat file/job mee maken.
Hoe schedule jij hem? Ik zie (nu pas) dat ik op idle time kan schedulen via de standaard schedule tool in winxp!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:57

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Ik gebruik daarvoor Autosave.

http://www.v-com.com/product/as_ind.html

Draait gewoon onmerkbaar op de achtergrond en maakt een backup van de opgegeven directorie/files.
Hierbij kan je bepalen wat van history hij moet bijhouden en wat van tijdsinterval er moet zitten tussen wijzigingen in een bestand, voordat hij weer een backup maakt.
Geweldig tooltje.
Zonder er naar om te kijken heb ik altijd een perfecte backup van de door mij aangegeven bestanden.
En nog belangrijker, hij zet de gewijzigde bestanden in een Queue en maakt een backup wanneer het systeem het niet druk heeft.

[ Voor 13% gewijzigd door OkselFris op 04-04-2004 22:48 ]

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Verwijderd

Topicstarter
ah, okselfris.. dus toch.. dat is dan helemaal de tool die ik zoek.
Maar ik ben blij dat ik nu weet dat je ook op idle time kan schedulen.

bedankt mannen!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 12:53
Ik gebruik zelf het gratis programma Karen's Replicator.
http://www.karenware.com/powertools/ptreplicator.asp

Draait vanuit een icoontje in de system tray en kan iedere x aantal minuten/uren/dagen/maanden/whatever de zaak synchroniseren.
Werkt erg goed :)

Het komt qua beschrijving erg overeen met AutoSave wat Okselfris noemde, maar volgens mij geen idle time optie. (heb ik overigens ook niet nodig, ik draai het programma iedere week, is voor mij voldoende).

Verwijderd

Topicstarter
hmm, nou. ik zit naar auto save te kijken en ik zie nergens instellingen voor idle time.. voor de rest heeft het een vervelende userinterface, maar als het doet wat ik wil is het prima..

Ik ga ook even jouw proggie bekijken

edit: doordat je idle time kan schedulen, is het nu plots ook weer interessant geworden om een prog als 'inSync' te gebruiken, of gewoon robocopy

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2004 18:41 . Reden: nog wat vergeten ]

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:50

Duinkonijn

Huh?

arcserv.

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:10
PowerQuest Datakeeper 5 draait op de achtergrond (kost 0% - 1% cpu power) en back-upped de bestanden die veranderen in je opgegeven mappen scope.
Werkt perfect, je kan er zelfs voorkiezen om meerdere versies van het source bestand te back-uppen.