mobo brak, of toch videoplank?

Pagina: 1
Acties:

• Kurgan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-08 23:12
De probleemPC:
Epox 8KTA3 mobo, Athlon 1 GHz, 256Mb RAM, GeForce 4 MX460 128Mb, WinXP pro.

Het probleem:
PC geeft soms meteen bij opstarten waarschuwingssignaal dat er geen videokaart aanwezig is en het scherm blijft op zwart, hij start echter wel normaal op. Als je de computer uitzet en meteen weer aan, doet hij het (meestal) weer normaal. Ook bij het uittesten van de grafische mogelijkheden (zoals bij installatie van games) slaat hij soms helemaal vast. Het is duidelijk een hardware probleem, ik heb net een verse en volledig up-to-date XP erop gezet maar het probleem blijft. Een van beide componenten lijkt dus druk bezig met overlijden, maar welke? Ik ben op de hoogte van het Epox condensatorprobleem, maar alle condensatoren zien er normaal uit. Ik heb helaas ook geen losse videokaart of mobo liggen waar ik het mee kan uitproberen.

Suggesties, anyone?

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:57

UTM

Zoals je schrijft start de computer wel door op, maar geeft je computer bij bv spellen ook fout meldingen? Als je computer in windows/spellen ook vast loopt dan kan je gaan denken aan je videokaart. Hoelang is dit probleem al? Want als dit je nieuwe config is, zou je ook kunnen denken aan een te lichte voeding. Het beste wat jij kunt doen (als zeg je dat je de mogelijkheid niet hebt) is eens een andere videokaart proberen.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb laatst een vergelijkbaar probleem gehad; systeem startte meestal koud niet op (VGA beepcode), maar na reset soms wel. Soms ook niet, dan was ie gewoon niet wakker te krijgen ;) Bleek in dit geval aan een brakke voeding te liggen (ComponentPro, was meegeleverd in AOpen QF50C, wat mij betreft een no-go voortaan). Een echte AOpen (ofwel Fortron) voeding liep meteen uitstekend.

Maargoed, voor hetzelfde geld is het natuurlijk het moederbord of de VGA kaart. Hoe dan ook zul je wat onderdelen moeten gaan swappen om erachter te komen. Maar ik zou beginnen bij de voeding.

• Kurgan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-08 23:12
w03f schreef op 04 april 2004 @ 13:26:
Zoals je schrijft start de computer wel door op, maar geeft je computer bij bv spellen ook fout meldingen?
Nope, geen foutmelding. Het beeld bevriest, er is geen reactie op de "Vulcan nerve pinch" (ctrl+alt+del) dus dan maar de reset knop. Waarna het beeld dan weer zwart blijft terwijl de pc opstart... :(

Overigens zit er een 300W voeding in, dus dat hij te licht is lijkt me sterk. Alle voltages zitten bovendien binnen 5% van de norm.

[ Voor 16% gewijzigd door Kurgan op 04-04-2004 14:11 ]