Toon posts:

Phase cooling

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 370 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil zelf een Phase koeling maken. Maar ik zit met een vraagje ik wil een nieuwe compressor kopen van danfoss maar welke en waar ? ?

Verwijderd

nou vraag ik me af wat je zelf al gevonden hebt e.d.
Wat weet je al van phase change? aan de openings post te zien niet veel :?

Verwijderd

ehm dit is wel een bijzonder loos topic.
ga eerst een de search gebruiken en faq lezen dan dan kijken we wel weer verder he :D

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
PC maken is heel lastig.

Ik hoop voor je dat je er veel van af weet anders gaat het je niet lukken.

Ik denk dat je eerst met een heel goed plan moet komen hoe je het wil doen.

Een compressor koop je niet want dat is te duur. Ga gewoon naar de sloop zoek een mooie diepvrieser of koelkast en haal er daar een uit.

Anders kun je beter een 2e Hands prom kopen voor een euro ov 400 a 450.

Edit:

Kijk vooral in de topic's van dabit over zijn PC en er zijn er nog wel meer die gaan over een eigen PC maken.

[ Voor 14% gewijzigd door Astennu op 04-04-2004 11:42 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 11:38:
nou vraag ik me af wat je zelf al gevonden hebt e.d.
Wat weet je al van phase change? aan de openings post te zien niet veel :?
Ik zoek een compressor rond 1/4 en 1/8 pk het liefst gewoon de wat zwaardere.
maar hij moet ook weer niet zo super duur zijn.

Ik heb wat dingetjes van icecoldecomputing gelezen en phase-change.com Het moeilijkst is voor mij om aan de spullen te komen. Ik laat het hardsolderen door iemand die ik ken. Me vader kan die dingen bereken hoeveel gas en de druk die erop moet. Maar hier heb ik eerst een compressor voor nodig lijkt mij vanuit dat ga je alles bereken.

Ik heb hier een boek liggen over hoe die compressor en die gassen werken en alle formules waar ik niks van snap ,maar daar is me pa voor. Het is wel een oud boekje maar dat moet denk ik niet zoveel uitmaken. De titel is warmteleer voor technici van lr. A. J. M. v. Kimmenaede

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2004 11:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Astennu schreef op 04 april 2004 @ 11:41:
PC maken is heel lastig.

Ik hoop voor je dat je er veel van af weet anders gaat het je niet lukken.

Ik denk dat je eerst met een heel goed plan moet komen hoe je het wil doen.

Een compressor koop je niet want dat is te duur. Ga gewoon naar de sloop zoek een mooie diepvrieser of koelkast en haal er daar een uit.

Anders kun je beter een 2e Hands prom kopen voor een euro ov 400 a 450.

Edit:

Kijk vooral in de topic's van dabit over zijn PC en er zijn er nog wel meer die gaan over een eigen PC maken.
Hoe duur is een danfoss compressor van ongeveer 1/4 pk ? Ander moet ik gewoon naar de sloop gaan om eentje te halen. Maar ik heb liever gewoon nieuwe spullen.

• Smollys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 11:48:
[...]

Hoe duur is een danfoss compressor van ongeveer 1/4 pk ? Ander moet ik gewoon naar de sloop gaan om eentje te halen. Maar ik heb liever gewoon nieuwe spullen.
Als je ze nieuw vind en kan kopen in de groothandel , heb je er wel eentje voor rond de 300 € ongeveer schat ik .

Verwijderd

Topicstarter
Smollys schreef op 04 april 2004 @ 12:52:
[...]

Als je ze nieuw vind en kan kopen in de groothandel , heb je er wel eentje voor rond de 300 € ongeveer schat ik .
oke is een beetje aan de dure kant.

Weet iemand in welk merk koelkasten danfoss r134a compressors zitten ?

Verwijderd

Nee, maar maakt dat wat uit dan? Een beetje leuke Elektrolux of Tecumseh is toch ook prima :?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 13:59:
Nee, maar maakt dat wat uit dan? Een beetje leuke Elektrolux of Tecumseh is toch ook prima :?
Als jij het zegt zal het wel zo zijn. Ik zoek van de week wel eentje

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nog met een vraagje. Als ik een koelkast haal zit er zo'n heel groot rad op. Kan ik deze vervangen door eentje van een auto te halen.

Verwijderd

Je kan het ook ff aan Haeg vragen
die kan aan een nieuwe of gebruikte komen voor niet al te veel geld

Volgens mij zit er zo iets in een watechiller van hem.

www.haegkoeling.nl

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2004 17:30 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 17:24:
Ik zit nog met een vraagje. Als ik een koelkast haal zit er zo'n heel groot rad op. Kan ik deze vervangen door eentje van een auto te halen.
Word wel een zooitje ben ik bang, in een auto loopt vloeibaar antivries. En door een compressor loopt gas R134a (in een prom). Een compressor moet van gas in de gas form vloeibaar gas maken, als er iets van de rommel (van de auto) erin blijft zitten werkt het niet goed lijkt mij. Ik zou het zelf niet aandurven lees eerst iets van faq's of forums. (die van dabit heeft veel info).

• Smollys
Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 17:24:
Niet echt , toch niet als je het huis van je pa niet wil herleiden tot losse bakstenen .
Het rad van een ijskast is een condensor , en die is gemaakt om de hoge druk in een phase -change systeem te weerstaan , een auto rad is een radiator en zou al bij 1/10 van de druk in een phase change systeem in 1000 stukjes onploffen met jezelf er bij .
Je zal dus een condensor van een airco of zo moeten zoeken , deze zijn wel geschikt .

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 15:49
ik zie al dat het een zootje gaat worden als je zo door gaat. Je kan beter eerst ff een plan opstellen, dan alle onderdelen te gaan zoeken alvorens te kijken of je het kan gebruiken

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Verwijderd

Topicstarter
Smollys schreef op 04 april 2004 @ 17:46:
[...]

Niet echt , toch niet als je het huis van je pa niet wil herleiden tot losse bakstenen .
Het rad van een ijskast is een condensor , en die is gemaakt om de hoge druk in een phase -change systeem te weerstaan , een auto rad is een radiator en zou al bij 1/10 van de druk in een phase change systeem in 1000 stukjes onploffen met jezelf er bij .
Je zal dus een condensor van een airco of zo moeten zoeken , deze zijn wel geschikt .
zo'n condesor van een auto airco wel mogelijk zijn.

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 18:13:
[...]

zo'n condesor van een auto airco wel mogelijk zijn.
Ja en daar kun je gelijk 12 computers mee koelen >:) .
Wat ook een beetje lastig is dat die dingen van alu zijn en dat is moeilijk lassen op kopere leiding of je moet een magazijn vol verloopkoppelingen hebben :) .

Verwijderd

waarom niet? die dingen zijn er toch voor gemaakt?! in auto gebruiken ze soms zelfs behoorlijk hoge druk gassen. sprak laatst iemand die had een airco in zijn auto met r407(welke precies weet ik niet meer) erin.

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 18:23:
waarom niet? die dingen zijn er toch voor gemaakt?! in auto gebruiken ze soms zelfs behoorlijk hoge druk gassen. sprak laatst iemand die had een airco in zijn auto met r407(welke precies weet ik niet meer) erin.
Ik zeg ook niet dat het niet geschikt is daarvoor maar die condensor van een koelkast vond hij te groot maar ik zie het verschil niet zo .Zo'n ding uit een auto vind ik ook enorm :? .

Verwijderd

Topicstarter
Haeg schreef op 04 april 2004 @ 18:30:
[...]

Ik zeg ook niet dat het niet geschikt is daarvoor maar die condensor van een koelkast vond hij te groot maar ik zie het verschil niet zo .Zo'n ding uit een auto vind ik ook enorm :? .
Die condesor is toch dat zwarte ding achterop je koelkast ?? bij een vapochiller is het gewoon een klein compact dingetje

zijn die ook los verkrijgbaar ergens ??

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2004 18:50 ]

Verwijderd

die post was voor ali, haeg. ;)

@ali: Ik heb mijn condensor aan Haeg te danken _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2004 19:11 . Reden: ABN blijft moeilijk ]

• theshatter
  • Laatst online: 08-02 19:02
Volgens mij zijn sommige radiators die in WC-setjes gebruikt worden, gewoon kleine condensors. Denk hier bij bijvoorbeeld aan de maxxpert radiator.
Ik weet niet of deze groot genoeg zijn, en ik weet verder niet of die dingen de druk kunnen houden. Ik ben eigenlijk van plan om gewoon zo'n ding te kopen en dan af te persen, en dan zien wat er gebeurd !!
Misschien wel interessant: http://www.coolfreeze.com/mail-order/itmidx3.htm
Leverancier van goedkope compressors, helaas wel in UK

[ Voor 35% gewijzigd door theshatter op 04-04-2004 19:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
theshatter3 schreef op 04 april 2004 @ 19:27:
Volgens mij zijn sommige radiators die in WC-setjes gebruikt worden, gewoon kleine condensors. Denk hier bij bijvoorbeeld aan de maxxpert radiator.
Ik weet niet of deze groot genoeg zijn, en ik weet verder niet of die dingen de druk kunnen houden. Ik ben eigenlijk van plan om gewoon zo'n ding te kopen en dan af te persen, en dan zien wat er gebeurd !!
Misschien wel interessant: http://www.coolfreeze.com/mail-order/itmidx3.htm
Leverancier van goedkope compressors, helaas wel in UK
Als er veel vraag naar is kan iemand misschien een IA houden :P

• theshatter
Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 19:42:
[...]

Als er veel vraag naar is kan iemand misschien een IA housen :P
Weet eigenijk niet of het echt goedkoop is, ik heb in nederland nog geen prijzen gevonden

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:06

Exigence

dnkroz

Daar staan compressors voor 49,99 pond. Dat komt overeen met 75.72 euro, en dat is inderdaad behoorlijk goedkoop vergeleken met die Danfoss.

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-02 08:23
Kan je een condensator van een phase-change (in dit geval een water-chiller)eigenlijk passief koelen zoals dat bij een koelkast gebeurd met bv deze radiator:
Airplex EVO 1800
Afbeeldingslocatie: http://www.aqua-computer.de/prodimg/nd_products/ap_1800_500.jpg
Meer info op: http://www.aqua-computer.de/content/radiator.htm
Maße: Länge 403mm, Breite 618mm, Höhe 51mm
Rohre: Aluminium eloxiert, komplett CNC-gefertigt, Gewinde für G1/4"-Anschlüsse
Rahmen: Verzinkter Stahl, schwarz pulverlackiert, extrem stabil, Gewinde M3 für Lüfter, Gewinde M4 für Befestigung

Anschlußvarianten:
- Steckverbinder gerade (plug&cool) für Schlauch 8/6mm
- Steckverbinder gewinkelt und drehbar (plug&cool) für Schlauch 8/6mm
- Schlauchtülle für 10mm Schlauchinnendurchmesser
- Pneumatikverschraubungen für 8mm Schlauchinnendurchmesser

De buizen zijn van koper.

Ik zou deze achter/onder mijn bureau kwijt kunnen en zo dmv een waterchiller (Haeg-koeling) mijn PC's (3x) volledig willen koelen. Er is genoeg ruimte waar de radiator zijn warmte kwijt kan. Helaas zal dit alles nog wel even duren aangezien ik eerst mijn huis moet opknappen.

[ Voor 4% gewijzigd door Underground75 op 04-04-2004 20:31 ]

Verwijderd

zou wel leuk zijn als je een filmpje opneemt als je heel het gebeuren gaat testen. Gaat waarschijnlijke leuke blooper van komen. :P

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

The Undertaker schreef op 04 april 2004 @ 20:19:
Kan je een condensator van een phase-change (in dit geval een water-chiller)eigenlijk passief koelen zoals dat bij een koelkast gebeurd met bv deze radiator:
Airplex EVO 1800
[afbeelding]
Meer info op: http://www.aqua-computer.de/content/radiator.htm

De buizen zijn van koper.

Ik zou deze achter/onder mijn bureau kwijt kunnen en zo dmv een waterchiller (Haeg-koeling) mijn PC's (3x) volledig willen koelen. Er is genoeg ruimte waar de radiator zijn warmte kwijt kan. Helaas zal dit alles nog wel even duren aangezien ik eerst mijn huis moet opknappen.
Dat moet wel lukken denk ik ,misschien niet helemaal statisch {passief} maar met een hele lichte flow zeker

[ Voor 24% gewijzigd door Haeg op 04-04-2004 21:03 ]

Verwijderd

het blijft een waterkoel radiator. de buizen zijn denk niet het kwetsbaarst voor de druk eerder de soldeerverbindingen. Bij condensors heb je de garantie dat die goed zijn bij radiators niet.

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 21:07:
het blijft een waterkoel radiator. de buizen zijn denk niet het kwetsbaarst voor de druk eerder de soldeerverbindingen. Bij condensors heb je de garantie dat die goed zijn bij radiators niet.
Misschien zijn deze verbindingen wel hardgesoldeerd anders houd het inderdaad op.

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-02 16:10

Syzzer

Prutser

Ik ben me inmiddels al 2 weken aan het inlezen aangezien ik ook van plan ben van de zomer een nieuw PC project te starten, waarin ik een kleinere, betere waterchiller wil maken op basis van een oude koelkast(compressor). Ik ben nog druk bezig met schetsen maken, meer info lezen en nog meer info lezen. Als ik daarmee klaar ben open ik ook wel een topic.

Ik heb echter ook een prangende vraag voordat ik echt begin. Ik wil het geheel nl een stuk kleiner hebben dan het gevaarte wat nu op me kamer staat te brommen, waarvoor ik dus ook een kleine condenser nodig heb. Het geheel moet wel een beetje low-budget blijven (heb niet veel geld), dus ik ben benieuwd wat zo'n ding kost. Als ik er zo'n Maxxpert ding voor zou kunnen gebruiken lijkt dat me ideaal. Mss dat Heag / DaBit de maxxpert rad kent en een schatting kan maken of deze geschikt is om als condenser te gebruiken? Zo nee, hoeveel moet ik rekenen voor een condenser van dat formaat en waar is die te krijgen (voor een particulier).

BTW, ik snap dat een (goed) werkende PC setup niet écht goedkoop kan, maar ik wil wel proberen om het in verhouding 'goedkoop' te houden als je snap wat ik bedoel ;) .

[ Voor 7% gewijzigd door Syzzer op 04-04-2004 22:04 ]

Verwijderd

je kan ook wat 1/4" koperen buis nemen en daar een coil van maken en die waterkoelen. niet erg efficient maar is denk wel mogelijk

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 22:12:
je kan ook wat 1/4" koperen buis nemen en daar een coil van maken en die waterkoelen. niet erg efficient maar is denk wel mogelijk
maar dan heb je een stevig radje nodig om deze warmte kwijt te raken voor de wc setup. alleen geen rad die tegen hoge druk bestendig is.

Verwijderd

Hoeveel druk moet een radiator voor phasechange dan aankunnen, er zijn namelijk waterkoelingsrads die getest zijn tot 30 bar zoals die van watercool.

• Syzzer

Syzzer

Prutser

Dat betekend alleen maar minder efficiëncy (water wordt warmer, moet ook weer gekoeld worden) en meer ruimte (coil + pomp + rad) en kosten hoogstwaarschijnlijk (idd, weer coil + pomp + rad). Als kopen te duur wordt, dan probeer ik zelf wel wat te fixen met koperen plaat en buis oid. Als ik dan toch bezig ben ;) .

Maar als bv zo'n Maxxpert radiator geschikt zou zijn voor PC, lijkt me dat ideaal!
Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 22:37:
Hoeveel druk moet een radiator voor phasechange dan aankunnen, er zijn namelijk waterkoelingsrads die getest zijn tot 30 bar zoals die van watercool.
Is afhankelijk van het gebruikte gas. Ik heb op mijn eigen hdd een mooi bestandje met gevens, maar zit nu op een hdd uit me server, omdat mijn (tijdelijke) AsRock K7S8X geen SATA heeft en ik wacht met het kopen van een nieuwe moederbord op de Infinity rev2. Waar ik de plaatjes vandaan heb zou ik ook niet meer weten helaas, anders had ik het opgezocht.

Ik meen mij iets te herinerren van 18 BAR condenser temp bij een veelgebruikt gas, maar dat weet ik dus heel niet zeker :P . Wie weet het wel? Als iemand een mooie PDF oid heeft met gegevens over de gebruikte gassen, hou ik me aanbevolen ;) .

[ Voor 41% gewijzigd door Syzzer op 04-04-2004 22:45 ]

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Syzzer schreef op 04 april 2004 @ 22:40:
[...]
Is afhankelijk van het gebruikte gas.
`

30 bar waterdruk zou ook nog kunnen..

Als het 30 bar helium was, daarentegen, zou hij vast wel geschikt zijn (als het oppervlak groot genoeg is.

• Syzzer

Syzzer

Prutser

ANdrode schreef op 04 april 2004 @ 23:44:
[...]
`

30 bar waterdruk zou ook nog kunnen..

Als het 30 bar helium was, daarentegen, zou hij vast wel geschikt zijn (als het oppervlak groot genoeg is.
Zit er verschil in waterdruk en heliumdruk dan? Nooit geweten, heb altijd gedacht druk = druk. Maar gezien jou andere chemische posts heb je vast en zeker gelijk, ben wel benieuwd of de verschillen dan groot zijn.

Maar bedoel je dat het kan dat hij 30 bar waterdruk bedoeld of dat 30 bar waterdruk wellicht voldoende is voor PC?

[ Voor 5% gewijzigd door Syzzer op 05-04-2004 00:13 ]

• Underground75
Haeg schreef op 04 april 2004 @ 21:02:
[...]
Dat moet wel lukken denk ik ,misschien niet helemaal statisch {passief} maar met een hele lichte flow zeker
Idd met een lichte flow.
Haeg schreef op 04 april 2004 @ 21:14:
[...]

Misschien zijn deze verbindingen wel hardgesoldeerd anders houd het inderdaad op.
Hier zal ik eens achter aan gaan. Het is allemaal nog een idee. Alles komt, op zijn tijd. O-)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 20:09

Epsilon

Ik heb een airplex evo 120 liggen hier en aan de verbindingen te zien is het wel hardgesoldeerd. Ik zal straks even wat verf eraf krappen en dan weten we het snel genoeg. Ik heb het idee dat het gewoon een omgebouwde condenser is.

Als je naar de buizen kijkt aan de zijkant, zou deze radiator (mits hardgesoldeerd) best als condensor gebruikt kunnen worden.
Afbeeldingslocatie: http://www.aqua-computer.de/prodimg/nd_products/120_500.jpg
Dit is zeker wel mogelijk. En nog redelijk makkelijk ook. Zolang je maar een stroming hebt gaat het waarschijnlijk zeer goed. Zo heb je geen dure condenser nodig maar een (veel minder eisende) radiator die ook nog eens zo op de sloop te halen is.

[ Voor 45% gewijzigd door Epsilon op 05-04-2004 10:54 ]

Verwijderd

Hmmm zoals ik het lees, word het wel een zootje :P

Ontwerpen van deze krengen is niet echt 1-2-3 gebuert er komt veel bij kijken.
Hieronder een snelle crashcourse in werking van deze dinges

Verdamper
Teneerste heb je verdamper, wat wil je koelen hoe laag wil je zitten en wat zijn je loads. Materiaal eigenschappen, verdamper load, en gewenste eindtemperatuur (van je processor) bepalen m.b.v warmteoverdrachtsvergelijkingen de refrigerant.
p.s verdamper is erg belangerijkkom ik zo op terug!

Vervolgens moet je direct ook afvragen als je materiaal en de gekozen refrigerant wel veilig zijn, dus niet dat je een chemische reactie krijg, zoals ammoniak en koper :P.

Condensor
De condensor, de omgeving bepaald de condensordrukvan je gekozen refrigerant --> Enthalpy kan je dan bepalen (ideaal gezien: volledig gas --> volledig vloeistof) eruit, dit bepaald hoeveel warmte je condensor zal moeten overdragen (samen met massflow)
En de overdrachtscoefficient..das pas rekenwerk, deze bepaalt de oppervlak, dus wat voor dimensies je condensor krijgen. Hou rekening dit is iteratief werk omdat de overdrachtscoefficient OOK afhankelijk is van de stroomsnelheid van de refrigerant. De stroomsnelheid is afhankelijk van de massaflow die is weer afhankelijk van de verdamper eigenschappen--> temperatuur refrigerant --> enthalpy verschil tussen vloeistof --> gas.
De massaflow bepaalt ook de grote van de compressor.

Smoororgaan
en dan vervelende zaken "smoororganen" ofwel hoe zorg je ervoor dat je zodanig smoort dat je niet teveel smoort en niet teweinig. dit heeft gevolgen voor ingangscondities van je refrigerant, dus als je nou werkelijk met volledig vloeistof, onderkoeld of 2-phase binnenkomt..

Algemeen
Verdamper word meestal groter gedimensioneerd om te zorgen dat er nog wat oppervlak over is om te zorgen dat je zeker geen vloeistof in je compressor krijgt. Dit doe je omdat tijdens comprimeren, als er vloeistof erin komt, je cavitatieverschijnsel optreedt, ofwel je krijgt extreme hoge druken in de compressor eindresultaat --> BOOOOEM !! hier heb je verschillende oplossingen voor... thermoexpansieklep ..etc bathverdamper.

Regeling
als je load lager wordt, idle worden je processor, load word kleiner, dan moet je massflow eigenlijk kleiner worden om te zorgen. is dit niet het geval kan het zijn dat je vloeistof niet helemaal verdampt en dan heb je BOEEEEMMMM. ofniet ff nadenken :+

anyway regelen van de flow doe je niet met expansieklep dat doe je met de compressor, omloopleidingen etc.

Kortsamengevat : HET IS VEEL werk om uit te rekenen en niet zoals een WC --> hup alles zoeken en verbinden die handel!! als je niet goed ontwerp heb je dus dat je eigenlijk niet werkt zoals je wilt (eindtemperatuur) of je compressor slijt snel, of je werkt inefficient.

Advies: Neem rustig de tijd en Overleg veel met mensen die al zoiets hebben gedaan want wat ik nu vertel zijn de ontwerp regels... en ik heb ze ook niet allemaal goed had maar een 7 voor mijn ontwerpopdracht :P. Er komen dan nog praktische reden bij wat wel en niet moet. Succes met je project ..

• theshatter
Daar heb je wel gelijk in, maar je kunt net zo goed een ontwerp van internet pakken, en dit nabouwen. Het is ondertussen door zoveel anderen al gedaan.

• Exigence

Exigence

dnkroz

Kijk eens wat ik voor beauty's voor me heb liggen :9 :

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~erik9287nl/got/DSC02163.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~erik9287nl/got/DSC02164.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~erik9287nl/got/DSC02165.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~erik9287nl/got/DSC02166.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~erik9287nl/got/DSC02167.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~erik9287nl/got/DSC02168.JPG

Mappen met documentatie van m'n broer :)

Verwijderd

theshatter3 schreef op 05 april 2004 @ 14:00:
[...]
Daar heb je wel gelijk in, maar je kunt net zo goed een ontwerp van internet pakken, en dit nabouwen. Het is ondertussen door zoveel anderen al gedaan.
Ach is ook altijd leuk om te weten hoe het werkt en zelf helemaal ontwerpen van scratch ... en dan ook weten wat fout kan gaan :9~
Exigence schreef op 05 april 2004 @ 15:31:
Kijk eens wat ik voor beauty's voor me heb liggen :9 :
.......Mappen met documentatie van m'n broer :)
hmmmm hahah nou als je meer informatie wil moet kan je ook naar de bibliotheek gaan daar heb je wel boeken over ontwerpen... boeken van Ashrea etc over selecteren van smoororganen ..

• Syzzer

Syzzer

Prutser

Epsilon schreef op 05 april 2004 @ 10:48:
Ik heb een airplex evo 120 liggen hier en aan de verbindingen te zien is het wel hardgesoldeerd. Ik zal straks even wat verf eraf krappen en dan weten we het snel genoeg. Ik heb het idee dat het gewoon een omgebouwde condenser is.

Als je naar de buizen kijkt aan de zijkant, zou deze radiator (mits hardgesoldeerd) best als condensor gebruikt kunnen worden.
[afbeelding]

[...]

Dit is zeker wel mogelijk. En nog redelijk makkelijk ook. Zolang je maar een stroming hebt gaat het waarschijnlijk zeer goed. Zo heb je geen dure condenser nodig maar een (veel minder eisende) radiator die ook nog eens zo op de sloop te halen is.
Naar wat ik begrepen heb maakt aquacomputer hun zlef (of laat ze maken doro een bedrijf). Het kan natuurlijk zijn dat ze gewoon van enorme kwaliteit zijn, maar ik kan me goed voorstellen dat de eisen voor de rads een stuk lager liggen...

Nog een reden waarom ik denk dat de de rads zelf (laten) maken: alle rads hebben aansluitingen voor 120mm fans, wat (zeker bij die 1800) niet bepaald standaard is ...

• Exigence

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op 05 april 2004 @ 15:53:
[...]
hmmmm hahah nou als je meer informatie wil moet kan je ook naar de bibliotheek gaan daar heb je wel boeken over ontwerpen... boeken van Ashrea etc over selecteren van smoororganen ..
Dan weet jij niet wat voor bieb wij hier hebben :P
Hier staat ook genoeg in.... voorlopig :P

Verwijderd

Topicstarter
theshatter3 schreef op 05 april 2004 @ 14:00:
[...]

,maar bij vele staat er niet wat ze precies gebruikt hebben. Zijn er geen tutorials :)

• theshatter
Verwijderd schreef op 05 april 2004 @ 17:13:
[...]

,maar bij vele staat er niet wat ze precies gebruikt hebben. Zijn er geen tutorials :)
Ik denk dat je gewoon moet wachten tot Dabit flink bezig gaat met zijn promkiller project, want hij heeft altijd alles goed en duidelijk omschreven

Verwijderd

Topicstarter
theshatter3 schreef op 05 april 2004 @ 17:28:
[...]

Ik denk dat je gewoon moet wachten tot Dabit flink bezig gaat met zijn promkiller project, want hij heeft altijd alles goed en duidelijk omschreven
Wat is nou eigenlijk het moeilijkste ?

Ik laat het hardsolderen (door gasten van hembrug misschien kent iemand dat)
Me pa heefd heefd vroeger dit gestudeert (kan hopelijk nog alles bereken)

Ik hoef alleen de goede shit te vinden en wat centjes daarvoor.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een ontwerpje gemaakt voor me blokje. Bij de hembrug hebben ze ook een cnc frees staan dus daar kan ik het wel op laten maken. Op het web was ik ook wel wat ontwerpjes tegengekomen maar die waren vaak te groot ik heb Socket A en veel op internet zijn voor p4

Het is alleen op sommige stukken maar 4mm breed maar dat moet toch wel goed komen met een druk van 20 bar ???

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~schui906/blokje1.jpg

Misschien beetje vaag getekend maar dat komt onderanderen door de ruitjes papier en ik heb geen zin om moeilijk te doen op de pc

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2004 18:13 ]

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

uit de FAQ
[img=w,h]url van de afbeelding met afmetingen[/img]
dus [img=600]url[/img]

[ Voor 13% gewijzigd door nuclear waste op 05-04-2004 18:27 ]

</onzin>

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op 05 april 2004 @ 17:43:
[...]

Nederlands...

[ Voor 13% gewijzigd door Nomis op 05-04-2004 18:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
jah lijkt er wel een beetje op :P heb niet nagelezen beetje lui :P

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
theshatter3 schreef op 05 april 2004 @ 17:28:
Ik denk dat het promkillerproject voor de topicstarter *iets* te hoog gegrepen is :D
Bovendien vraag ik me heel erg af of DaBit in dit geval alle informatie vrij gaat geven ;)
Verwijderd schreef op 05 april 2004 @ 18:40:
jah lijkt er wel een beetje op :P heb niet nagelezen beetje lui :P
Met die instelling kom je er niet :/

Maar laten we eens bij het begin beginnen:

Wat voor soort koeling wil je gaan maken? Direct die of een waterchiller?
Wat wil je ermee gaan koelen? En hoeveel vermogen?
Wat voor temperaturen wil je gaan bereiken?
Wat voor koelmiddel wil je gaan gebruiken? En heb je al nagedacht over hoe je de koeling wilt laten vullen?
En hoe wil je de drukken in het systeem in de gaten houden? Beveiligingen?

En heb je verder ook al bedacht dat je ook nog andere dingen nodig hebt behalve een compressor? Bijvoorbeeld koperen leidingen, een drogertje, capilaire leiding / een thermostatisch ventiel. En dat zijn alleen nog maar de basisbenodigdheden. Vaak komt er ook nog flexibele slang bij (in het geval van direct die), een temperatuurconctroler etc.
Genoeg dingen om eerst eens bij na te denken dus.

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Twynn schreef op 05 april 2004 @ 19:00:
[...]

Ik denk dat het promkillerproject voor de topicstarter *iets* te hoog gegrepen is :D
Bovendien vraag ik me heel erg af of DaBit in dit geval alle informatie vrij gaat geven ;)

[...]

Met die instelling kom je er niet :/

Maar laten we eens bij het begin beginnen:

Wat voor soort koeling wil je gaan maken? Direct die of een waterchiller?
Wat wil je ermee gaan koelen? En hoeveel vermogen?
Wat voor temperaturen wil je gaan bereiken?
Wat voor koelmiddel wil je gaan gebruiken? En heb je al nagedacht over hoe je de koeling wilt laten vullen?
En hoe wil je de drukken in het systeem in de gaten houden? Beveiligingen?

En heb je verder ook al bedacht dat je ook nog andere dingen nodig hebt behalve een compressor? Bijvoorbeeld koperen leidingen, een drogertje, capilaire leiding / een thermostatisch ventiel. En dat zijn alleen nog maar de basisbenodigdheden. Vaak komt er ook nog flexibele slang bij (in het geval van direct die), een temperatuurconctroler etc.

Wat ik wil gaan doen

- ik wil heb direct koelen dus het zelfde als een vapochiller
- ik wil me cpu mee koelen. En rond de 200w of iets hoger
- rond de -20 loaded
-r134a wil ik uit een die toeter gasflesjes
- zo'n ventiel dat je aan de ene kant een compressor kan zetten om vacium te
zuigen en de andere kant kan vullen
Afbeeldingslocatie: http://www.russellpetrie.plus.com/images/systemgauges.bmp
- iets van een digitale thermostaat
- slangetjes koop ik wel als ik nodig heb
- en overige wat er uit een koelkast is te halen

druk beveiligen iemand iedeën ?

betere ideën zijn altijd welkom :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2004 20:58 ]

• Underground75
Epsilon schreef op 05 april 2004 @ 10:48:

Het is in ieder geval een koperen buis. En is hij hardgesoldeerd :?

Verwijderd

@ali: geinspireerd door dabit met je blok? persoonlijk zou ik iets bredere sleuven maken omdat er dan wat meer ruimte voor verdamping is. Verder hoop ik niet voor je dat je verdamper 20 druk moet doorstaan >:) dan zal die weinig koelen iig.

wat betreft radiators, misschien een idee om die dingen eerst te druk testen voordat iedereen ze zomaar in hun systeem zet.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 april 2004 @ 22:03:
@ali: geinspireerd door dabit met je blok? persoonlijk zou ik iets bredere sleuven maken omdat er dan wat meer ruimte voor verdamping is. Verder hoop ik niet voor je dat je verdamper 20 druk moet doorstaan >:) dan zal die weinig koelen iig.

wat betreft radiators, misschien een idee om die dingen eerst te druk testen voordat iedereen ze zomaar in hun systeem zet.
hahah ik zie het nu ook pas ik bedoelde eigenlijk bar :P

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op 05 april 2004 @ 22:21:
[...]

hahah ik zie het nu ook pas ik bedoelde eigenlijk bar :P
Drukbeveiliging gebeurt met een pressosstaat en met dat ventiel bedoel je een meterset of niet?

• theshatter
Mijn systeempje heb ik inmiddels behoorlijk uitgedacht, maar ik zit nu helaas midden in de tentamenweek. Over 2 weken moet ik stage lopen, en heb ik weer vol op tijd.
Ik ben er echter nog niet over uit wat voor een verdmper ik wil gebruiken, eerst dacht ik ook aan een maze-style verdamper, maar ik denk er nu sterk aan om een swiftech koeler te modden naar een verdamper (die met die aluminium pinnen), maar misschien dat die experts hier nog andere suggesties hebben.
Ik schaf binnenkort (2 weken) ook een radiator aan , om het vervolgens ook eens flink onder druk te zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door theshatter op 06-04-2004 00:00 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 april 2004 @ 17:43:
Uitvissen wat je nodig hebt....
Laat 'm niet denken dat het een airco is. Want dat is het niet. Je wilt een minimale temperatuur bij een bepaald vermogen. En da's niet hetzelfde als een maximaal vermogen bij een bepaalde temperatuur.
Goede shit? Zoek eens een coffeeshop op zou ik zeggen :P
theshatter3 schreef op 04 april 2004 @ 19:27:
Exact. Die pijp-plus-bochtjes dingen zijn prima bruikbaar als condenser, mits:

- De verbindingen hardgesoldeerd zijn
- De vloeistof een vloeiende weg naar beneden kan maken zonder ergens 'vast te lopen'. Dus niet dat de vloeistof ergens omhoog moet stromen.
Als het pijp+bocht is, dan is 50 bar niks teveel voor die dingen.
Twynn schreef op 05 april 2004 @ 19:00:
Die kans is niet zo groot in dit geval....
Verwijderd schreef op 05 april 2004 @ 22:03:
Waarom? Contactoppervlak is een sleutelwoord. Warmteweerstand ook. Die kleinere kanaaltjes van me geven me meer oppervlak, en inmiddels is bewezen dat de drukval ook binnen de perken blijft (verschil SST en verdampertemp < 10K).
theshatter3 schreef op 05 april 2004 @ 23:58:
Ik ben er echter nog niet over uit wat voor een verdmper ik wil gebruiken, eerst dacht ik ook aan een maze-style verdamper, maar ik denk er nu sterk aan om een swiftech koeler te modden naar een verdamper (die met die aluminium pinnen), maar misschien dat die experts hier nog andere suggesties hebben.
Hou je rekening met het feit dat je voldoende gassnelheid moet hebben om olieterugvoer te garanderen? Bij een te lage gassnelheid kan je olie achterblijven in de verdamper.

Kwa druktesten: vrij standaard is om de barstdruk op 4x de maximale werkdruk te houden. Als je dus de barstdruk te weten kunt komen....

En anders testen op 1.3x de MWP. Een bar of 25 dus.

• theshatter
Verwijderd schreef op 06 april 2004 @ 01:05:

Hou je rekening met het feit dat je voldoende gassnelheid moet hebben om olieterugvoer te garanderen? Bij een te lage gassnelheid kan je olie achterblijven in de verdamper.
Hier had ik wel aan gedacht. maar waar het mij om ging is dat je op deze manier wel ultiem veel oppervlakte hebt.
De kop van de prometeia is toch ook niet meer dan een holle ruimte, hoe houden ze daar de snelheid hoog ?

[ Voor 34% gewijzigd door theshatter op 06-04-2004 09:19 ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
theshatter3 schreef op 06 april 2004 @ 09:10:
De kop van de prometeia is toch ook niet meer dan een holle ruimte, hoe houden ze daar de snelheid hoog ?
Bij een holle ruimte kom je weinig stromingsweerstand tegen :)
Bovendien wordt het gas + olie er nogal met geweld doorheen geperst.

• Epsilon

Epsilon

The Undertaker schreef op 05 april 2004 @ 21:02:
[...]

Het is in ieder geval een koperen buis. En is hij hardgesoldeerd :?
Ik heb de radiator nogmaals bekeken en al zou het gehardsoldeer zijn, is de radiator nog niet bruikbaar als condensor omdat de leidingen zo lopen:

Dit is het ONDER aanzicht (dus je kijkt nu tegen de buizen bogen aan !!!!!)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
|------------|
| in ....    |
| .  .  .    |
| .  .  .    |
| .  .  .    |
| .  .  .    |
| .  .  .    |
| .  .  .    |
| .  .  .    |
| .  .  .    |
| .  .  .    |
| .  .  .    |
| .  .  .    |
| .  .  .    |
| ....  ..uit|
|____________|

Ook als deze plat gemonteerd zou worden, is het niet mogelijk, omdat de in en outlet op de zelfde hoogte zijn geplaatst.

Als je 1 boog weghaalt, zou hij wel plat gemonteerd kunnen worden (dus dat de fan naar boven of beneden blaast), maar erg bevordelijk voor de bouwmaten en de olie afvoer is het niet.

edit:
Over kwaliteit gesproken, die verf gaat er dus vrijwel niet vanaf en het is moeilijk het bloot te leggen. Iets wat je over black-ice niet kan zeggen met hun ongelooflijk slechte paintjob.

[ Voor 14% gewijzigd door Epsilon op 06-04-2004 15:47 ]

• RommelD
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05-2022

RommelD

Stargate overheerscht!

Zo, ben net terug van mijn begeleider voor het vak Thermal Control.

Dit vak houd in dat je meer kennis op doet over de warmte huishouding binnen een sateliet. Maar toevallig waren ze vergeten te vermelden in de studiegids dat het om de warmte huishouding in een sateliet ging :) (Ik doe namelijk Luchtvaart- en Ruimtevaart techniek)

Dus ik kwam met het idee om een eigen Phase Change System te maken. Gelukkig vonden ze dit een goed idee.

Net gehad over de financiele sponsoring voor dit projectje. En.....: we doen niet moeilijk over een paar honderd euro }) _/-\o_
Tevens vonden ze het goed als ik bepaalde dingen koop en andere zelf maak. Oftewel: een Baker blok word gekocht })

Nog alleen effe duidelijk vertellen wat ik allemaal nodig heb en wat mijn doelen zijn.

X2 3800+@2700@1.67 volt@WC, 2*512 mb G-Skill PC3500 @ 245 2-2-2-5, Sparkle 7800 GTX@515-1400

• Exigence

Exigence

dnkroz

Maar je kunt hem toch een kwartslag draaien. ALs je bijvoorbeeld de EVO120 neemt:
Afbeeldingslocatie: http://www.itzonen.dk/images/review/050603181705/thumb_AirplexEVO.jpg

En dan rechtop zetten. Dan lopen de leidingen horizontaal, en de inlet boven, en de outlet onder. Waarom zou dat niet kunnen? :?

• Epsilon

Epsilon

Exigence schreef op 06 april 2004 @ 15:43:
Maar je kunt hem toch een kwartslag draaien. ALs je bijvoorbeeld de EVO120 neemt:
[afbeelding]

En dan rechtop zetten. Dan lopen de leidingen horizontaal, en de inlet boven, en de outlet onder. Waarom zou dat niet kunnen? :?
Mijn fout idd, ik had er bij moeten zetten: onder/boven aanzicht

dus de kanten waar de buizen knikken.

Het kan helaas niet :(

edit: ff die post geedit :P

[ Voor 3% gewijzigd door Epsilon op 06-04-2004 15:47 ]

• Exigence

Exigence

dnkroz

Epsilon schreef op 06 april 2004 @ 15:46:
[...]

Mijn fout idd, ik had er bij moeten zetten: onder/boven aanzicht

dus de kanten waar de buizen knikken.

Het kan helaas niet :(

edit: ff die post geedit :P
Maar dan krijg je toch gewoon dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.blairwing.com/images/chiller.jpg

Of kijk ik weer ergens overheen :?

• Epsilon

Epsilon

Exigence schreef op 06 april 2004 @ 15:48:
[...]

Maar dan krijg je toch gewoon dit:
[afbeelding]

Of kijk ik weer ergens overheen :?
Je kijkt idd ergens overheen.

Wat er dus gebeurd als je de rad zo neerzet:

Het gas gaat er boven in en gaat door een kronkelbuis verticaal naar beneden (hij blijft dus, als je naar dat plaatje kijkt in de linker kolom). Dan komt het koelmiddel onderaan, gaat naar de andere kolom en gaat daar weer naar boven (in de rechterkolom hiervanaf gezien). Dan komt ie in de 3de kolom, waar hij weer naar beneden gaat (deze heeft er maar 2, maar ik denk dat je het je wel kan indenken).

Dit is dus volledig verkeerd. Helaas.

Wat de condenser in het plaatje doet:
Boven erin en onder eruit.

• Exigence

Exigence

dnkroz

De buizen van de EVO120 lopen toch zo:

1337 paint skills :P:
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~erik9287nl/got/condensor.GIF

• Syzzer

Syzzer

Prutser

Ik weet niet hoe het bij de 120 zit, maar bij de 240 zit het zo:
Afbeeldingslocatie: http://www.cls.demon.nl/2.jpg

offtopic:
Ja, trage host en flut(webcam)pic, maar me digicam is verrot en ik kan nu niet bij me goede host, dus je doet het er maar ff mee :p .

Edit:
Andere host geregeld. thnx to cls :p

Idd niet geschikt als radiator dan helaas. Ik ben al wat op zoek geweest naar plaatsen waar die Maxxpert rad nog te koop zou zijn, maar die kom ik nergens meer tegen. Ik lees ook hier en daar dat hij uit het assortiment is gehaald bij veel zaken. Iemand die toevallig wel een shop weet die ze nog verkoopt?

[ Voor 25% gewijzigd door Syzzer op 06-04-2004 18:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Syzzer schreef op 06 april 2004 @ 18:47:
Ik weet niet hoe het bij de 120 zit, maar bij de 240 zit het zo:
[afbeelding]

offtopic:
Ja, trage host en flut(webcam)pic, maar me digicam is verrot en ik kan nu niet bij me goede host, dus je doet het er maar ff mee :p .

Edit:
Andere host geregeld. thnx to cls :p

Idd niet geschikt als radiator dan helaas. Ik ben al wat op zoek geweest naar plaatsen waar die Maxxpert rad nog te koop zou zijn, maar die kom ik nergens meer tegen. Ik lees ook hier en daar dat hij uit het assortiment is gehaald bij veel zaken. Iemand die toevallig wel een shop weet die ze nog verkoopt?
Is deze ook mogelijk :SENFU Radiatoren op de site van innovatek

En die van maxxpert zijn te koop bij :
http://www.micromotive.nl/

• Underground75
Epsilon schreef op 06 april 2004 @ 15:55:
[...]

Je kijkt idd ergens overheen.

Wat er dus gebeurd als je de rad zo neerzet:

Het gas gaat er boven in en gaat door een kronkelbuis verticaal naar beneden (hij blijft dus, als je naar dat plaatje kijkt in de linker kolom). Dan komt het koelmiddel onderaan, gaat naar de andere kolom en gaat daar weer naar boven (in de rechterkolom hiervanaf gezien). Dan komt ie in de 3de kolom, waar hij weer naar beneden gaat (deze heeft er maar 2, maar ik denk dat je het je wel kan indenken).

Dit is dus volledig verkeerd. Helaas.

Wat de condenser in het plaatje doet:
Boven erin en onder eruit.
Na lang denken en kijken denk ik dat ik weet wat je bedoeld.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~fvsteenb/pc78/07%20prom+wc.jpg
Geleend uit een ander topic.
Hier lopen de kronkels onder een hoek, dit is wat je waarschijnlijk bedoeld met de in en outlet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Goed:                                           Fout:
|@   |                                           |@  @|
|   @|                                           |        |  
|      |                                           |@  @|
|@   |                                           |        |
|   @|                                           |@  @|
|      |
|@   |
|   @|
|      |
|@   |
|   @|
|      |

• Syzzer

Syzzer

Prutser

Verwijderd schreef op 06 april 2004 @ 19:20:
[...]

Is deze ook mogelijk :SENFU Radiatoren op de site van innovatek

En die van maxxpert zijn te koop bij :
http://www.micromotive.nl/
Hmm, €53, ook niet dat je zegt van goedkoop ....

Die Senfu is zelfs nog duurder wat zo snel ff in de pricewatch zie. Als ik die plaatjes daarvan zo eens bekijk lijkt het me dat die wel eens goed zou kunnen werken. Ik zie alleen overal hetzelfde plaatje van dezelfde kant genomen ...

Edit:
bij het zien van dit plaatje krijg ik weer mijn twijfels:
Afbeeldingslocatie: http://www.dansdata.com/images/senfu/radb320.jpg
The Undertaker schreef op 06 april 2004 @ 19:45:
[...]

Na lang denken en kijken denk ik dat ik weet wat je bedoeld.
[afbeelding]
Geleend uit een ander topic.
Hier lopen de kronkels onder een hoek, dit is wat je waarschijnlijk bedoeld met de in en outlet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Goed:                                           Fout:
|@   |                                           |@  @|
|   @|                                           |        |  
|      |                                           |@  @|
|@   |                                           |        |
|   @|                                           |@  @|
|      |
|@   |
|   @|
|      |
|@   |
|   @|
|      |
Nope, het gata erom dan de vloeistof niet tegen de zwaartekracht in 'geduwd' moet worden door de compressor. De vloeistof / het gas moet dus geleidelijk van boven naar beneden doro de condenser gaan, niet tussendoor weer naar boven.

[ Voor 86% gewijzigd door Syzzer op 06-04-2004 20:02 ]

• RommelD

RommelD

Stargate overheerscht!

Waarom maakt niemand zelf een condenser? Is toch niet echt onwijs moelijk?

Als je gewoon een spiraal maakt (of meerdere) die naar beneden spiralen. :?

X2 3800+@2700@1.67 volt@WC, 2*512 mb G-Skill PC3500 @ 245 2-2-2-5, Sparkle 7800 GTX@515-1400

• Epsilon

Epsilon

Exigence schreef op 06 april 2004 @ 16:18:
De buizen van de EVO120 lopen toch zo:

1337 paint skills :P:
[afbeelding]
Nee
die lopen niet zo

Anders waren ze wel goed geweest

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/epsilon/condensor2.GIF

Zeg maar jouw plaatje, maar dan in 3 lagen boven elkaar en helaas gaan die van boven naar beneden.

[ Voor 22% gewijzigd door Epsilon op 06-04-2004 20:10 ]

• Syzzer

Syzzer

Prutser

RommelD schreef op 06 april 2004 @ 19:56:
Waarom maakt niemand zelf een condenser? Is toch niet echt onwijs moelijk?

Als je gewoon een spiraal maakt (of meerdere) die naar beneden spiralen. :?
Je moet wel flink wat hitte zien te dissiperen. Om genoeg kwijt te kunnen denk ik dat je aan alleen een koperen spiraal niet genoeg hebt.

Ik begin nu toch te denken dat een watergekoelde condenser-spiraal de goedkoposte goed werkende optie is. Rad van de sloop, pomje van de aquariumzaak om de hoek, wat slang, een PVC koker + 2 eindkappen en een stuk koper voor de spiraal. Lijkt me voor rond de €35 realiseerbaar.

• Underground75
OK Nu is het duidelijk.

• Exigence

Exigence

dnkroz

Epsilon schreef op 06 april 2004 @ 20:01:
[...]

Nee
die lopen niet zo

Anders waren ze wel goed geweest

[afbeelding]

Zeg maar jouw plaatje, maar dan in 3 lagen boven elkaar en helaas gaan die van boven naar beneden.
Duidelijk :)
Maar dan rest me nog een vraag: waarom mag/kan het eigenlijk niet als die buizen weer omhoog lopen?

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
hey,

ik heb hier nog wel 2 compressortjes staan, zijn maar kleine dingen hoor en ik heb er niet veel aan, alleen het probleem is ze om bij iemand te krijgen, dabit heeft ook nog steeds niet mijn sc15, maar mss nog wel nodig?. een optie is mischien om op te sturen.

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

• Syzzer

Syzzer

Prutser

Exigence schreef op 06 april 2004 @ 20:23:
[...]

Duidelijk :)
Maar dan rest me nog een vraag: waarom mag/kan het eigenlijk niet als die buizen weer omhoog lopen?
Als het gas condenseert krijg je vloeistof, als dit van beneden naar boven moet, moet je compressor flink werken om de vloeistof daar ook te krijgen. Zie het als waterdruppels die omhooggeblazen moeten worden Dit is niet goed voor de compressor en zal ook niet ten goede komen van je prestaties (als het al werkt, dat weet ik dus niet).

Ik hoop dat ik het ene beetje duidelijk uitgelegd heb en dat ik het goed heb O-) Dit is iig wat ik begrepen heb.

Edit: Unknown_road kan het beter uitleggen, ik bedoel hetzelfde, maar komt er niet zo mooi uit ;) .

Edit2:
zal ik ook gelijk eens ff je naam goed schrijven O-)

[ Voor 13% gewijzigd door Syzzer op 06-04-2004 23:57 ]

Verwijderd

omdat zwaartekracht meer aan vloeistof trekt dan aan gas en je wilt vloeistof onder zodat dat in je capilair wordt geduwd... als de leiding dus weer omhoog gaat zal vloeistof blijven hangen en het gas er door geduwd worden. je hebt dan zelfs kans dat er gas in je capilair komt aangezien het gewoon niet meer condenseert.

ps. ik baseer dit niet op kennis gewoon simpele gedachtengang als ik het fout heb hoor ik het wel.

edit: dank je syzzer, het duurde ook wat langer bij mij :D

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2004 22:56 ]

• Exigence

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op 06 april 2004 @ 20:33:
omdat zwaartekracht meer aan vloeistof trekt dan aan gas en je wilt vloeistof onder zodat dat in je capilair wordt geduwd... als de leiding dus weer omhoog gaat zal vloeistof blijven hangen en het gas er door geduwd worden. je hebt dan zelfs kans dat er gas in je capilair komt aangezien het gewoon niet meer condenseert.

ps. ik baseer dit niet op kennis gewoon simpele gedachtengang als ik het fout heb hoor ik het wel.

edit: dank je syzzer, het duurde ook wat langer bij mij :D
Ach natuurlijk. Logisch ook. :)

• Syzzer

Syzzer

Prutser

Ik las net weer over die condensers dat de leindingen alleen horizontaal mogen lopen en van boven naar beneden en bedacht me toen ineens dat de leidingen van de condenser van de koelkast die ik gebruik helemaal niet horizontaal lopen, maar zo:
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/syzwarez/pc/images/124_2402_t.jpg

Dit werk wel met de leidingen van de condenser die gewoon van boven naar beneden heen en weer lopen. Komt dat omdat de diameter van de leidingen in verhouden tot bv de Airplex Evo en de Mexxpart rad veel kleiner is? Een andere verklaring zou ik niet weten...

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-02 20:32
*subtiel schopje*

ik heb hier ook een oude koelkast staan en die heeft ongeveer dezelfde radiator als die van Syzzer, maar dan langer. maar dus wel buizen die lopen van boven naar beneden en dan weer naar boven.

Volgens mij kwam Epsilon hier ineens met de stelling dat de buizen niet dusdanig moeten lopen dat de vloeistof niet 'tegen de zwaartekracht in' geduwt hoeft te worden..
ik denk eigenlijk dat dit nergens op slaat? zo'n compressor kan 10bar ofzo compressen, die heeft heus geen last van een paar newton zwaartekracht die tegenwerkt.

• Epsilon

Epsilon

HyperioN. schreef op 17 april 2004 @ 15:00:
*subtiel schopje*

ik heb hier ook een oude koelkast staan en die heeft ongeveer dezelfde radiator als die van Syzzer, maar dan langer. maar dus wel buizen die lopen van boven naar beneden en dan weer naar boven.

Volgens mij kwam Epsilon hier ineens met de stelling dat de buizen niet dusdanig moeten lopen dat de vloeistof niet 'tegen de zwaartekracht in' geduwt hoeft te worden..
ik denk eigenlijk dat dit nergens op slaat? zo'n compressor kan 10bar ofzo compressen, die heeft heus geen last van een paar newton zwaartekracht die tegenwerkt.
Het gaat om de snelheid van de vloeistof / gas en dat is hoger bij een dunne buis.
Druk heeft niets met die hoogteverschillen te maken.

Verwijderd

buig is een rietje in een u vorm en doe daar een beetje water in. blaas dan door het rietje en je ziet dat het water er uit geblazen wordt. doe je ditzelfde met een tuinslang dan heb je grote kans dat de lucht het water alleen een beetje verplaatst om ruimte te maken om er langs te kunnen. hoogst waarschijnlijk krijg je nu het water er niet uit.

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-02 20:32
dus het gaat niet om de richting waarin de buizen lopen maar de dikte ervan? dan begrijp ik de hele discussie niet.

• Exigence

Exigence

dnkroz

Het gaat om de dikte in combinatie met de richting.

• Syzzer

Syzzer

Prutser

Bij grotere diameters is de richting dus wel van belang, bij kleinere niet.

Verwijderd

Topicstarter
Een 4,5cc compressor rond de hoeveel pk zit die ongeveer ?

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 19:19:
Een 4,5cc compressor rond de hoeveel pk zit die ongeveer ?
Een 1/5 pk ongeveer

• RommelD

RommelD

Stargate overheerscht!

Is er nog animo voor een gezamelijke inkoopactie van Bakerblokken uit de US? Ik wil er namelijk een kopen maar in me eentje word het een beetje duur.

Verwijderd

Topicstarter
RommelD schreef op 20 april 2004 @ 21:19:
Is er nog animo voor een gezamelijke inkoopactie van Bakerblokken uit de US? Ik wil er namelijk een kopen maar in me eentje word het een beetje duur.
Ik denk niet dat ik het met een bakerblokie ga doen ik ga gewoon een waterchiller proberen te maken want ik heb geen zin om 3 a 4 min te wachten voordat ik kan opstarten.

• Epsilon

Epsilon

RommelD schreef op 20 april 2004 @ 21:19:
Ik ben er ook van af gestapt eigenlijk

als je nl 140dollar neer moet tellen voor een blok met isolatie, ga ik eerst zelf een fatsoenlijke poging wagen.
het is uiteindelijk toch voor mn GPU en dus niet kritiek.

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand waar ik voor niet al te veel geld een redelijk goede 2dehands compressor kan halen ?

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 22:21:
Weet iemand waar ik voor niet al te veel geld een redelijk goede 2dehands compressor kan halen ?
Moet je er wel bij zeggen wat je zoekt !
Een 6 cyl bitzer heb ik nog voor weinig :+

Verwijderd

Topicstarter
Haeg schreef op 20 april 2004 @ 22:31:
[...]

Moet je er wel bij zeggen wat je zoekt !
Een 6 cyl bitzer heb ik nog voor weinig :+
zegt me niet zoveel heb je nog verder wat info ?
zal wel groot zijn.

ik zoek een leuke compressor van 1/4 of 1/2 pk met condensor en droger etc. voor een redelijk prijs

???????????????????????

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2004 21:11 ]

• Smollys
Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 22:38:
[...]

ik zoek een leuke compressor van 1/4 of 1/2 pk met condensor en droger etc. voor een redelijk prijs

???????????????????????
Op de sloop vind je alles aan de prijs van oud ijzer , je koopt die spullen per kg .
Als je een goede vriezer vind heb je alles in één keer .
Maar moeite moet je er natuurlijk wel voor doen als je alles 2 de hands wil gebruiken .
Probleem is dat niemand bijna die dingen thuis heeft rondslingeren.Dus als je geen specialist in koeling kent zit er meestal niet veel meer op dan de sloop .

Ik heb op die manier op een jaar tijd toch al heel wat bruikbaar materiaal verzameld .
Phase -change is aan een stuk op zoek gaan naar dingen , dat is zowat de hoofdbezigheid van iedere zelfbouwer vrees ik .

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

HyperioN. schreef op 18 april 2004 @ 15:16:
dus het gaat niet om de richting waarin de buizen lopen maar de dikte ervan? dan begrijp ik de hele discussie niet.
Een compressor perst samen met heet verzadigd persgas ook olie de condensor in
Wanneer je dus niet voldoende gassnelheid hebt zal de condensor gedeeltelijk met olie gevuld raken en dat is niet de bedoeling.
Wanneer de pijpen van boven naar beneden lopen is er rekening gehouden met dat probleem door de gasnelheid zo hoog te houden dat de olie goed meekomt.
Pagina: 1 2 Laatste