DHCP server met meerdere subnetten.

Pagina: 1
Acties:
  • 44 views sinds 30-01-2008

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:20

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Topicstarter
Ik ben bezig met het opzetten van een netwerk voor een locale basisschool. Binnen dit netwerk zal gebruik worden gemaakt van Microsoft Windows 2000 Server welke ook als DHCP server dienst zal gaan doen. Nou is mij bekend dat je meerdere scopes (voor elk subnet 1) moet gaan aanmaken om iedereen van een ip adres te voorzien, maar hoe zit het met routing? Hoe zorg ik er voor dat de dhcp server weet wie een ip adres uit welk subnet moet krijgen wanneer deze subnets niet direct met de dhcp server zijn verbonden?

De enige oplossing die ik kan bedenken is dat de router die als dhcp relay moet optreden dit moet gaan aangeven.

Ik heb gezocht maar over deze specifieke vraag niet echt iets kunnen vinden.

Wie legt uit?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-05 17:23

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

DHCP relay wordt aangezet op een router. Nog specifieker, DHCP-relay wordt aangezet op een interface van een router. Elke interface op een router heeft een ip-adres. Dit ip-adres wordt meegezonden in het door de router 'gerelayede' DHCP-verzoek. Aan de hand van de meegezonden ip-adres weet de DHCP-server uit welke DHCP-scope het ip-adres moet komen.

DHCP-requests zijn broadcast verzoeken, zonder DHCP-relaying zal je opzet niet gaan werken.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:20

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Topicstarter
Thanks! Dan ben ik er gelijk uit. Ik zat dus wel in de goede richting te zoeken. Ik wist dat ik dhcp relay moest gaan gebruiken maar kon geen optie vinden om in te stellen voor welk subnet de request "de deur uit moest". Dit wordt dan automatisch gedaan begrijp ik.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-05 17:23

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Bor_de_Wollef schreef op 04 april 2004 @ 11:11:
Thanks! Dan ben ik er gelijk uit. Ik zat dus wel in de goede richting te zoeken. Ik wist dat ik dhcp relay moest gaan gebruiken maar kon geen optie vinden om in te stellen voor welk subnet de request "de deur uit moest". Dit wordt dan automatisch gedaan begrijp ik.
Zo heb ik dus ook een keer twee uur lopen zoeken in een DHCP-server met 2 nic's en twee scopes. Ik kon nergens opties vinden om scopes en nic's met elkaar te koppelen. 8)7 Al doende leert men...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:38

Predator

Suffers from split brain

Zie http://www.microsoft.com/.../tcpip/part2/tcpch04.mspx

Daar staat alles wat je moet weten over DHCP / DHCP servers (ook DHCP relay & best practises). :)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Dit topic is gesloten.