[OC] Issue met nieuw geheugen

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-01 16:15

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Topicstarter
Hi all,

Ik heb laatst onderstaand systeempje voorzien van nieuwe geheugen:

AMD Athlon XP 2600+ (2,08GHz, 333MHz FSB) @ 2275Hz (182 *12,5)
Asus A7N8X Deluxe, nForce2-ST (Sound, 2xLan, 1394, Sata)
512MB PC3200 DDR SDRAM, CAS2, Platinum Heatspreader (Corsair)
ATi Radeon 9700 Pro 128MB @ Core / Mem: 371 / 330

Zie ook: Geheugen compatible?

Helaas pakte het nieuwe stukje geheugen de OC'ed settings niet. Alles gereset, opnieuw oc'ed en uitgekomen op 180x12,5 waarna hij keurig boote en ik er alles mee kon doen (SiSoftSandra burn in wizard, 3dMark2k3).

Helaas toen ik hem uit en weer aan wilde zetten, kwam hij niet door de post heen (geen biep). Alles resetten, oc'en, en hij boote weer en lijkt perfect te werken, totdat je hem uit en weer aan wilt zetten. ;(

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Het geheugen kan 200MHz aan, dus 't lijkt me sterk dat hij daar op vast loopt. Zeker aangezien ik nu alles op default (niet oc'ed) draai en dan draait het geheugen wel keurig op 200MHz en kan ik de pc uit/aan zetten zonder problemen.

Godfather Bodybuilding topic reeks

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:10

Exigence

dnkroz

Lijkt me gewoon een cold boot probleem.

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Lijkt me ook want rebooten met de oc'ed settings levert geen problemen op.

Hoe is dit op te lossen dan?

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Maar als m'n proc wel eerst 182MHz pakte, en nu niet terwijl het enige wat veranderd is het geheugen is (wat op 200MHz kan draaien), waar ligt dit dan aan?

Heeft het te misschien iets te maken met het draaien van m'n mem in dual channel mode?

Dit vraag ik me trouwens af nav:
PMG FAQ - nForce2 DC geheugen en synchroniteit
DIMM’s

Beide DIMM’s hoeven niet hetzelfde te zijn; de beide MC’s van de nForce2 zijn zoals eerder gezegd onafhankelijk van elkaar waardoor ze elk een DIMM met eigen toegangsparameters kunnen aansturen. De DIMM’s hoeven zelfs geen eens dezelfde omvang te hebben. Het is overigens wél aan te raden dezelfde DIMM’s te gebruiken omdat bij 128bit benaderingen (dus beide DIMM’s tegelijk) de langzaamste DIMM bepalend is voor de gehele snelheid. Ook is het mogelijk om (als je mobo tenminste extra slots heeft) meer dan 1 DIMM op een kanaal te gebruiken. Zo is bijvoorbeeld een combinatie van 2x 256MB en 1x 512MB mogelijk. Let wel op dat naarmate je meer banks bezet de maximaal haalbare snelheid daalt- een afrader voor overclockers dus.
Overigens doet de nForce2 het prima met slechts één DIMM. Je zult dan alleen de eerder genoemde dual channel voordelen missen. In de praktijk uit zich dit in slechts een paar procent performance verlies, verwacht dus geen wonderen van twee dezelfde DIMM’s.

[ Voor 71% gewijzigd door MrJ op 05-04-2004 10:16 ]

Verwijderd

Probeer eens je Vcore(+0.25-0.5V) te verhogen en ook je memory voltage(2.8V).

• MrJ

MrJ

Topicstarter
M'n Vcore staat al op max. (1.85V) en m'n mem voltage ook (2,9V).

Helaas had ik dat al geprobeerd. :)

Verwijderd

Hoe draai je dan op default?12,5x166 en geheugen op +20%?
Is je processor unlocked,dus multiplier instelbaar?

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Compleet default draai ik 12,5 x 133 en als m'n mem 'by SPD' loopt, draait deze keurig op 200MHz.

M'n MP is instelbaar. Iig wel naar beneden toe. :)

Verwijderd

Nou dan is default niet goed want dan zou je maar op 1666 draaien.
Probeer eens 10x200 als dat lukt op je A7N8X(bij mij doet 9-10,5 het namelijk niet),als hij niks doet probeer dan eens 11x200 dat moet je processor zeker kunnen hebben.

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Def. is 12,5 x 133 en als je je mem via SPD laat gaan maakt hij er 200MHz van. Dat klopt dus volgens mij wel. :)

Ik kan kijken, maar volgens mij (en dan denk ik aan x maanden geleden dat ik het systeem net had) pakt hij echt geen 200MHz FSB hier. Zelfs niet met een MP van <10.

De koeling is iig OK. NB is fancooled, enm de heatsink v/d NB zit op de SB.

Op een ander forum kreeg ik de tip om de mem modules in slot 1 en 2 te gooien. Dan heb je geen Dual Channel, maar schijn je wel je OC te kunnen houden wat uiteindelijk meer performance winst zou opleveren dan Dual Channel.

Verwijderd

Raar dat je geen 200Mhz kan draaien dat moet toch zeker kunnen op een Asus A7N8X,welke revisie heb je?
Als geen dual channel wil draaien moet je je geheugen in slot 1+2 doen of gewoon één reepje eruit halen.
Het kan natuurlijk ook aan je geheugen liggen want dit bordje wil nog wel eens raar doen met bepaalde geheugens,gebruik je wel de laatste bios versie?

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Ik heb revisie 1.04.

't Geheugen kan die 200 wel aan, maar m'n proc niet lijkt het.

Tja, het zou dus kunnen dat mijn nieuwe reepje mem het niet goed doet. Maar then again, als je hem op 200MHz laat lopen doet hijj het wel (mits de FSB standaard blijft).

Ik gebruik de laatste uberBIOS versie, 1007.

/edit:
Q. I use Corsair memory and my system won't post! How do i fix it?
A. This problem affects a certain batch of Corsair XMS3200C2 and XMS3500C2 modules, as Corsair has already said on their support forums. They have talked with ASUS and this should be corrected in a future bios update. The problem is that the bio doesn’t like the way Corsair programmed the SPD on that certain batch of modules. Corsair has sense went back to the older (compatibly) way of programming the SPD on their modules so not to worry.
The fix is to get into the bios and set the memory timings manually, Corsair recommends the following settings for their XMS3200C2 and XMS3500C2 modules:

Testing parameters for XMS3200 CAS 2:
DRAM Clock: 200 MHz
DRAM Timing (overrides SPD values): Manual
System Performance: Normal
Bank cycle time (or tRAS): 6
Bank Interleave: 4
RAS Precharge (tRP): 3
RAS-to-CAS Delay (tRCD): 3
CAS Latency: 2
Command Rate: 1T
Memory Voltage: motherboard default*

Testing parameters for XMS3500 CAS 2:
CPU Speed: Manual
CPU External Frequency: 145
CPU to Memory FSB ratio: 4:6
SDRAM Configuration: Manual
SDRAM CAS Latency: 2T
SDRAM RAS to CAS Delay (tRCD): 3T
SDRAM RAS Precharge (tRP): 3T
SDRAM Active to Precharge Delay (tRAS): 7T
SDRAM Command Control: 1T
SDRAM Bank Interleave: 4 Banks
Memory Voltage: motherboard default*

These are suggested timings from the manufacturer, your ram can run at higher or lower (at your own risk) timings. Remember for best performance results it’s always best to run the RAM and CPU FSB in SYNC on an nForce2 motherboard, the ASUS A7N8X being no exception.

The problem is that this problem results in computers not being able to POST, and without POST you cannot get into the bios to change these settings. Some people have been successful in getting 1 boot if they reset the CMOS, which would allow them to get into the bios to change these settings from SPD to the above values. If you are one of the unfortunate ones who cannot get their system to boot then a simple work around is to install another stick of working RAM into the machine, set the ram timings, save your settings then insert your Corsair modules. Of course any CMOS resetting will result in you having to repeat this procedure until a new bios is released that fixes this issue. As of this writing there doesn’t seem to be a bios that fixes this yet.
http://www.nforcershq.com/forum/viewtopic.php?t=3199

/edit2:
En weer achterhaald...
http://www.houseofhelp.com/forums/showthread.php?t=10642

[ Voor 84% gewijzigd door MrJ op 05-04-2004 12:36 ]

Verwijderd

Heeft die rev 1.04 toevallig geen jumper voor 200fsb?

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Nope, 't lijkt maar zo. :)

http://usa.asus.com/products/mb/socketa/a7n8x-d/jumper.htm

200FSB daar = 100FSB 'hier'.

Verwijderd

MrJ schreef op 04 april 2004 @ 18:01:
Lijkt me ook want rebooten met de oc'ed settings levert geen problemen op.

Hoe is dit op te lossen dan?
Vmod doen op je mobo dan start de proc. met een hoger voltage. _/-\o_

Verwijderd

Ja ik zie ook in mijn boekje(rev 2.0) fsb 400/333/266 of 200 dus eigelijk 100.
Ik zou het verder ook niet weten,succes ermee.

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 april 2004 @ 13:00:
[...]

Vmod doen op je mobo dan start de proc. met een hoger voltage. _/-\o_
In het gunstige geval verneuk ik dan m'n mobo, in het ongunstigste geval fikt 't halve huis af. :P

Helaas geen optie dus.
Verwijderd schreef op 05 april 2004 @ 13:01:
Ja ik zie ook in mijn boekje(rev 2.0) fsb 400/333/266 of 200 dus eigelijk 100.
Ik zou het verder ook niet weten,succes ermee.
Nevermind, tnx voor het meedenken. :)

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

doe je geheugen niet op SPD maar op optimal loopt ie sync is meestal veel sneller dan op spd. En ook stabieler _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door Zenix op 05-04-2004 16:03 ]

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
MrJ schreef op 05 april 2004 @ 11:45:
Def. is 12,5 x 133 en als je je mem via SPD laat gaan maakt hij er 200MHz van. Dat klopt dus volgens mij wel. :)

Ik kan kijken, maar volgens mij (en dan denk ik aan x maanden geleden dat ik het systeem net had) pakt hij echt geen 200MHz FSB hier. Zelfs niet met een MP van <10.

De koeling is iig OK. NB is fancooled, enm de heatsink v/d NB zit op de SB.

Op een ander forum kreeg ik de tip om de mem modules in slot 1 en 2 te gooien. Dan heb je geen Dual Channel, maar schijn je wel je OC te kunnen houden wat uiteindelijk meer performance winst zou opleveren dan Dual Channel.
12,5 x 133 = 1666mhz = XP2000+
Jouw processor zou default op 12,5x166 moeten lopen...

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Compufreaky schreef op 05 april 2004 @ 16:02:
doe je geheugen niet op SPD maar op optimal loopt ie sync is meestal veel sneller dan op spd. En ook stabieler _/-\o_
100% dus ja. :)
VinnieWeiss schreef op 05 april 2004 @ 16:34:
[...]

12,5 x 133 = 1666mhz = XP2000+
Jouw processor zou default op 12,5x166 moeten lopen...
Oeps, 12,5 x 166 ja!!!

Mijn fout!

Verwijderd

Vddr omlaag gooien (naar 2.6V ofzo), werkt dat? Ik zie namelijk niet waarom je zo'n hoge Vddr nodig zou hebben voor geheugen dat op 2.5V al de 200MHz moet kunnen halen.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2004 01:39 ]

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Daar heb je eigenlijk gelijk in ja. Ik zal zsm kijken, tnx!

Pagina: 1