Toon posts:

Bios onthoudt zijn instellingen niet

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi medetweakers,

Even wat vooraf:

Ik heb een ASUS A7N8X, waarvan de Bios corrupt raakte toen ik de boel in een nieuwe kast had overgebouwd. Ik had de boel nog overclocked laten staan, en dat vond m'n PCtje niet zo leuk. Dus ik stuur m'n bioschip op naar een figuur met een EEPROM-brander. Die heeft m'n oude BIOS er weer ingeflashed, en alles werkte weer ok.

Alleen heb ik nu het probleem dat als ik m'n PC uitzet (en daarna weer aan) dat m'n BIOS weer op default staat. Voor de rest werkt m'n PC naar behoren, en ik heb er ook al een nieuw BIOS opgeflasht.

Iemand een idee wat dat kan zijn? Of wat ik eraan kan doen?

Mijn dank is groot _/-\o_

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:47
Weet je zeker dat de bios batterij goed is?

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

Topicstarter
Helemaal zeker natuurlijk nooit, maar m'n bios heeft het daarmee altijd goed gedaan. Het zou wel vreemd zijn dat ie leeggeraakt is in de tijd dat m'n bioschip weg was.

Thanx voor de reply in ieder geval.

(Even m'n multimeter van zolder halen :P)

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 13:52
Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 10:37:
Helemaal zeker natuurlijk nooit, maar m'n bios heeft het daarmee altijd goed gedaan. Het zou wel vreemd zijn dat ie leeggeraakt is in de tijd dat m'n bioschip weg was.

Thanx voor de reply in ieder geval.

(Even m'n multimeter van zolder halen :P)
Het zou natuurlijk ook goed kunnen dat je bij het overzetten van je moederbord een contactje beschadigd hebt van het bios-batterijtje...

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

jurri@n schreef op 04 april 2004 @ 10:39:
[...]

Het zou natuurlijk ook goed kunnen dat je bij het overzetten van je moederbord een contactje beschadigd hebt van het bios-batterijtje...
Ware het niet, dat de batterijtjes die gebruikt worden van die knoop-batterijtjes zijn, dus contactjes heeft ie niet, en anders heeft ie er maar 2, en dan 2 hele grote... Plus dat je de batterij altijd laat zitten, dus een contactje beschadigen lijkt mij dan wel heel erg moeilijk...

Maar geeft de BIOS dan geen foutmelding?
Iets als in:
BIOS checksum error: defaults loaded ofzo, want er moet een reden zijn, anders 'onthoudt' de BIOS het wel...

Misschien komt het doordat er iets verkeerd geflashed is, toen je een nieuwe BIOS er in flashte... Soort van error beyond flashing, maar dan zo, dat je nog wel booten kan e.d.

Verwijderd

Topicstarter
GJ-tje schreef op 04 april 2004 @ 10:48:
[...]
Maar geeft de BIOS dan geen foutmelding?
Iets als in:
BIOS checksum error: defaults loaded ofzo, want er moet een reden zijn, anders 'onthoudt' de BIOS het wel...
Ik krijg geen foutmeldingen. Dus de rede moet wat anders zijn. Multimeter is kwijt dus ik sloop straks de batterij uit m'n vaders PC.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 11:15:
[...]

Ik krijg geen foutmeldingen. Dus de rede moet wat anders zijn. Multimeter is kwijt dus ik sloop straks de batterij uit m'n vaders PC.
Hoe weet jij dan dat ie zijn defaults laadt? :? 8)7 Of de instellingen niet onthoud?

Mijn BIOS zit ook altijd 10MHz onder wat ik instel, maar hij werkt op de snelheid waar ik hem op instelde (Heb een MP van 10, en krijg melding dat de FSB 1tje lager is...) dit alles op m'n ABIT NF7-S rev2.0, maar Windows en andere programma's geven de ingestelde snelheid aan, dus ik kan er niet zo meezitten... :)

[ Voor 38% gewijzigd door CH4OS op 04-04-2004 11:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
GJ-tje schreef op 04 april 2004 @ 11:27:
[...]
Hoe weet jij dan dat ie zijn defaults laadt? :? 8)7 Of de instellingen niet onthoud?
Als ik m'n processor in het Bios instel als een 2800+, en het geheugen op 166, en ze staan bij het opstarten op 1500+ en 100, ga ik toch denken dat ie m'n instellingen niet onthoud...

Verwijderd

staat je clear-cmos nog gejumperd ?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ook al naar gekeken.

(Als de jumper op CMOS-clear staat wil ie niet eens opstarten.)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:40

rapture

Zelfs daar netwerken?

Wat denk je van erover flashen? Misschien is die flashbeurt niet perfect?

9 kansen op 10 ligt het aan een lege bios-batterij (type CR2032).
Pagina: 1