[Illustrator] één specifieke hoek afronden

Pagina: 1
Acties:
  • 3.378 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-06 14:57

Booster

Superuser

Topicstarter
Zojuist liep ik hier in Illustrator 10 tegen het volgende probleem aan:

Ik selecteer één ankerpunt uit een path, om dit ankerpunt netjes af te ronden.
Als ik dan gebruik maak van effects > round corners dan rond Illustrator NIET het geselecteerde ankerpunt af, maar een aantal andere ankerpunten uit de shape die juist netjes moeten blijven zoals ze nu staan.

Voorbeeld:
Rood zijn de ankerpunten die niet afgerond mogen worden
Groen is het ankerpunt dat ik geselecteerd heb

Afbeeldingslocatie: http://woei.mindcontrolled.nl/illustrator-roundcorners-verkeerd.gif

Wat doe ik verkeerd, en hoe is dit netjes op te lossen?

Er moeten meerdere hoeken afgerond worden, en die wil allemaal echt EXACT hetzelfde hebben.

Met google kom ik voornamelijk tutorials tegen waar round corners wel gewoon prima werkt, niet echt stukjes waar slechts 1 hoek afgerond wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door Booster op 03-04-2004 23:44 ]

The cake is a lie | The Borealis awaits...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Dit effect wordt altijd op het hele pad van toepassing. Het maakt niet uit hoe je het pad geselecteerd hebt. Waarschijnlijk wordt die ene ankerpunt niet afgerond omdat het maar aan 1 kant een richtingspunt heeft.

Je zou het pad eerst in 2 stukjes kunnen knippen het effect alleen op 1 deel toe te kunnen passen, of je kunt zelf gaan bouwen met cirkels, waarvan je stukjes wegknipt en vervolgens weer paden aanvast tekent. Je zou ook een pad een flinke lijndikte kunnen geven, in het padenpalet afgeronde hoeken kiezen, vervolgens Object -> Path -> Outline Stroke toepassen en het bruikbare deel uit de resulterende lijn knippen. Of zoiets. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
benoni schreef op 04 april 2004 @ 00:42:
Dit effect wordt altijd op het hele pad van toepassing. Het maakt niet uit hoe je het pad geselecteerd hebt. Waarschijnlijk wordt die ene ankerpunt niet afgerond omdat het maar aan 1 kant een richtingspunt heeft.
Mh I see. Het klopt dat die hoek maar 1 'richtingspunt' heeft.
Je zou het pad eerst in 2 stukjes kunnen knippen het effect alleen op 1 deel toe te kunnen passen, of je kunt zelf gaan bouwen met cirkels, waarvan je stukjes wegknipt en vervolgens weer paden aanvast tekent. Je zou ook een pad een flinke lijndikte kunnen geven, in het padenpalet afgeronde hoeken kiezen, vervolgens Object -> Path -> Outline Stroke toepassen en het bruikbare deel uit de resulterende lijn knippen. Of zoiets. ;)
Well, dat lijken me geen oplossingen die ik 3x achter elkaar EXACT hetzelfde toe kan passen zonder ergens een kleine afwijking te genereren.

Iemand nog andere oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Booster schreef op 04 april 2004 @ 18:57:
...
Well, dat lijken me geen oplossingen die ik 3x achter elkaar EXACT hetzelfde toe kan passen zonder ergens een kleine afwijking te genereren.

Iemand nog andere oplossingen?
Met Illustrator kun je wel degelijk exact werken. Kwestie van goed je gereedschappen gebruiken.
Enkele tips:
- In je voorkeuren magnetisch punt aanzetten, en eventueel intelligente hulplijnen (overigens: vlak- en tekstselectie zet ik zelf het liefst uit). Daarna kun je voorwerpen bij een ankerpunt beetpakken en exact op een andere ankerpunt of hulplijnenkruispunt plaatsen. Gridfunctie zet ik meestal uit omdat dit het magnetisch plaatsen een beetje in de weg zit.
- Objecten (ovalen, rechthoeken) eerst uit de losse pols neerzetten, vervolgens weghalen, en met hetzelfde gereedschap een enkele keer in op het werkvel klikken. Dan krijg je een dialoogvenster met daarin de waarden van het 'uitgeprobeerde' object, zodat je daar zelf exacte millimetermaten van kunt maken en daarmee het definitieve object bouwt.
- Hetzelfe grapje kun je uithalen voor het verplaatsen van objecten: eerst een afstand meten met de liniaal, vervolgens een object selecteren en 2x klikken op het aanwijspijltje (of return drukken). Je krijgt dan een dialoogvenster waarin de laatst gemeten afstand alvast ingevuld is... kun je ook weer exact van maken wat je wilt.
- Dubbelklikken op roteer-, schuintrek- en schaalgereedschap: zelfde idee.
- Als je het wat veel rekenwerk vindt dat exacte gedoe: je kunt in de meeste invulvensters ook rekensommetjes invullen.

Maar goed da's een preek voor hele gemeente. O-) Nu even specifiek voor jouw ontwerp:

- Object geheel selecteren, kies Object -> Path -> Offset Path, een waarde van bijvoorbeeld -1 mm
- Het resulterende pad eventueel opschonen met option + 'Add to Shap Area' uit het Pathfinder palet
* Lijndikte geven van 2 mm (of 2 x bovenstaande voorbeeldmaat), en ronde hoeken
* Object -> Path -> Outline Stroke
- Het resulterende pad eventueel opschonen met option + 'Add to Shap Area' uit het Pathfinder palet
- Het buitenpad eruit pikken en een los object van maken, bijvoorbeeld met knip - selecteer alles - plak ervoor (ctrl X - ctrl A - ctrl F).
- Foute hoekjes eventueel vervangen door cirkelsegmenten (in de bovenstaande preek staat zo'n beetje alles wat je nodig hebt om het exact te kunnen doen).

Als het nog ff tegenzit zeg je het maar...

* Deze 2 kun je ook in 1 keer doen met Object -> Path -> Offset Path

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Ehm ja leuk dat gepreek van Benoni hierboven.... :X

Als je het Rounded Corners effect eerst doorrekenent met Object -> Expand... kun je de eerste stappen overslaan. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Bedankt voor je 'preek' :P

Ik maakte al zeer veel gebruik van smart guides, en hiermee heb ik me er aardig uit kunnen redden volgensmij. (als Illustrator n00b zijnde)

Het is me intussen gelukt dus, op de volgende manier:
- Eerst een horizontale guide neergezet aan de 'binnenkant' van de punt.
- Met smart guides ankerpunten neergezet waar de guide het path raakt.
- Guides uitgezet (als ik die aanlaat dan krijg ik een 'plat' rondje')
- Met elipse tool en SHIFT+CTRL een perfect rondje gesleept tussen de 2 anchors.
- Guides weer aan, path met punt onzichtbaar gemaakt.
- Ook op het rondje anchors gemaakt daar waar de guide hem kruist.
- Onderste 3 anchors van het rondje weggegooit, er blijft een boogje over.
- Path met boogje onzichtbaar, path met punt zichtbaar gemaakt.
- Anchor aan de punt verwijderd
- Beide paths gegroepeerd en daarna gejoint

Vervolgens het boogvormpje gekopieerd en op de andere hoeken toegepast.

Hopelijk is dit een beetje 'precies', lijkt me dat dit met al die smart guides toch redelijk in de buurt zou moeten komen.

Als ik wat tijd over heb ga ik jouw methode ook eens proberen, tenzij jij mij verteld dat het op precies hetzelfde neerkomt ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Booster op 04-04-2004 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Het klinkt goed zoals je het vertelt. Er zijn genoeg professionals die niet zo netjes werken.

De truukjes die ik gaf hadden je wel wat werk uitgespaard omdat de meeste hoeken dan in 1 keer de juiste ronding krijgen.

Nog wat tips, niet meer nodig voor jou maar handig voor de meelezer:
Ik zie dat je hoeken op precies 45 graden liggen. Dus als je een cirkel maakt, en je kiest Object -> Path -> Add anchor points, dan heb je allemaal segmenten waarmee je bochten naar 45° lijnen kunt maken. Als je er tijdelijk een vierkantje overheen zet met dezelfde afmetingen, en je groepeert cirkel en vierkant, heb je een handig werkobject. Deze kun je roteren met veelvouden van 22,5° (ctrl D is makkelijk als herhaalfunctie), en eenmaal goed geroteerd kun je het werkobject magnetisch plaatsen in de hoeken van je modelobject. Van het vierkantje kun je desgewenst ook lijnsegmenten hergebruiken omdat ze exact aansluiten op de cirkelvorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Bedankt in ieder geval, ik ga jouw methode ook zeker een keer uitproberen, maar ik heb ook wel vertrouwen in de precisie van de huidige. (en de druk is er nu toch af, ik weet dat ik het kan, en er is nog ruimte voor verbetering zeg maar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Je hebt 't in ieder geval snel in de vingers. Als dit een cursus was geweest had je je diploma zo gehaald :7 Proficiat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Dankje ;)

Ik heb de meeste programma's redelijk snel onder controle, maar ik heb dan ook wel vaak een klein opstapje nodig (die tutorials mij vaak niet geven somehow).

Maar ik red me wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80154

Goede vraagstelling, uitstekende uitleg en nog uitermate plezierig geconverseerd ook!
Weer wat geleerd. Dank u. _/-\o_

*bookmarked*

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 80154 op 06-04-2004 00:49 ]

Pagina: 1