Toon posts:

[Asus] Groots probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem : Mn pc reboot soms in de raarste momenten.

Sys :

BartoN 2500+ @ 3200+
Corsair 512 DDR400
A7n8x-x
WDC 120 GB
Sapphire 9800 PRO

=========================
++++++ UPDATE !+++++++++

Ik heb geen reboots meer, maar nu een ander vaag probleem...

Ik heb tijdens de simpelste spelletjes fps drops naar 50 ineens, en tijdens warcraft 3 begon ineens mn hele beeld te schokken ...

Ik kom er niet meer uit :'(
Temps @ 3200+ : 43 graden
Temps @ 2500+ : 41 graden

Voltages :

12.2
4.9
3.2
1.68

====================

Het gekke is dat het gewoon een half jaar goed heeft gedraait, en als de vorige persoon aangaf zie ik soms ook 80 graden voor mn cpu staan .....
Ik heb overigens een 420 watt voeding van Q-tec.

Wat is al gedaan :

Koeler gedemonteerd, voedingskabels anders aangesloten ( andere lussen, en andere stekkertjes + split kabels er tussen gedaan ). IDE shit op andere kabels gedaan en jumpers veranderd, hdd alleen gezet etc etc. Geheugen bank verwisseld, sb live verwisseld. ( Ook bios flash gedaan naar diverse versies. ) .

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2004 15:34 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Zijn dit voltages in het bios, of wanneer het systeem draait. Ik heb zelf nogal slechte ervaringen met Q-tec voedingen en het zou me niet verbazen als dit het zou zijn

Hoe warm wordt voor je gevoel je cpukoeler, als die niet warm is kan het ook daar aan liggen aangezien je aangeeft dat je cpu af en toe 80 graden wordt. Maar dit kan ook een slechte sensor zijn

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
ja, het moet wel een slechte sensor zijn..

En de voltages geeft ASUS probe 2.xx aan tijdens een winXP sessie.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 03 april 2004 @ 23:41:
ja, het moet wel een slechte sensor zijn..

En de voltages geeft ASUS probe 2.xx aan tijdens een winXP sessie.
Asus probe staat er nou niet echt om bekend om altijd de juiste voltages te geven.

Persoonlijk zou ik die Q-tec met een rotschop eruit gooien en er een Antec Truepower oid inhangen.. Zeker als je aan het overclocken bent.

Verwijderd

Topicstarter
Maar dan nog snap ik het niet dat het een half jaar goed heeft gewerkt, maar ik post tenslotte mn vraag en jullie zijn de experts :P

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

OM een beetje goed waardes uit te lezen zou ik zelf motherboard monitor gebruiken, aangezien die ook nog high/low logs bewaard die je later uit kan lezen ;)

offtopic:
Zelf gebruik ik een Enermax voeding die hele stabiele lijnen geeft, uitstekend om mee te oc'en
Verwijderd schreef op 03 april 2004 @ 23:44:
Maar dan nog snap ik het niet dat het een half jaar goed heeft gewerkt, maar ik post tenslotte mn vraag en jullie zijn de experts :P
Hardware kan ook minder worden (slijtage etc. ), dus het is zeer goed mogelijk dat je het eerste half jaar er geen last van hebt gehad

[ Voor 41% gewijzigd door Turkish op 03-04-2004 23:47 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je hebt @default dus geen last van het rebootprobleem? Dan heb je dus last van een OC-probleem ;)

Processors, Mobo's & Geheugen > Die-Hard Overclocking & Cooling

Wat betreft het probleem: of jouw voeding is brak geworden of de mobo/CPU zijn licht gefritureerd. Probeer een andere voeding of probeer de VCore te verhogen.

[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 03-04-2004 23:50 ]

Verwijderd

@ monitor probleem:

Heb ik ook, als ik gelijk na de power knop de monitor aanzet, blijft ie op de standby stand staan.

Oplossing: Power aan, even wachten (bij mij 2 seconden) dan pas monitor aanzetten.

Verwijderd

Topicstarter
Temperature Readout[1] : 25
Temperature Readout[2] : 0
Temperature Readout[3] : 43
Voltage Readout[1] : 1.68
Voltage Readout[2] : 1.68
Voltage Readout[3] : 3.264
Voltage Readout[4] : 4.94592
Voltage Readout[5] : 11.6736
Voltage Readout[6] : -12.19584
Voltage Readout[7] : -5.117952

Van mbm

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 april 2004 @ 23:36:
Ik heb het volgende probleem : Mn pc reboot soms in de raarste momenten.

Wat ik ook heb : Als mn pc opstart ( met de reset knop ) dan kan mn monitor niet op het groene lampje komen, als ik dan de aan en uit knop indruk ( 4 sec ) dan gaat ie wel uit, en alsik hem dan aanzet krijg ik de melding dat de cpu instellingen zijn gewijzigt. Dan moet ik op DEL drukken en change ik `m naar 2500+, en start ie ineens wel goed door ..... ( als ik dat met 3200+ doe dan blijft mn monitor lampje oranje en brand mn hdd ledje aan de voorkant constant ROOD).

Hoe kom ik van deze reboots af :(
Als ik het bovenstaande lees vindt je videokaart het overklokken niet zo leuk meer.
Ik weet niet of je overklokt door het verhogen van de fsb maar het lijkt er op dat je de PCI/AGP in dit geval te hoog hebt staan. Ook IDEcontrollers vinden dit niet leuk misschien dat daarom het HDD ledje blijft branden. In het laatste geval zou je ook dataverlies op je HD kunnen krijgen.

Ik zou het in ieder geval bij de videokaart zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
hmm, ik heb het alleen als ik 3200+ doe ( dus 200 FSB ) , met 166 FSB ( 2500 ) had ik het niet.

Heb net bios update gedaan van uber bios 1007 naar de meest recente asus versie ( de orginele 1007 d8 ik ).

De 3200+ kan nu wel, alleen krijg ik een "windows has reported an error blabla screen" ( waar normaal het windows opstart logo moet komen ) .

Verwijderd

heb je wel je agp/pci snelheid (die standaard op 66.66/33.33 staat geloof ik) gelockt op 66.66/33.33? ik ging laatst ook overklokken met een asus p4g8x deluxe mobo en p4 2.4B en als ik dan mijn agp/pci snelheid ging verhogen kapte ie dr ook soms gewoon mee (vooral de videokaart als je dan gaat gamen en mijn isdn kaart toen nog kapte er ook gewoon mee). probeer het even in je bios, misschien helpt het :)

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

er kunnen meerdere redenen zijn als eerste het probleem wat ik hier ook heb gehad is een instabiele voeding bij mij was het de vcore die heen en weer sprong met enkele verschillende voltages met als resultaat een spontane reset van de pc dit is gekomen na het overclocken van de pc

verder zou ik eens de koeler er af halen en een keer schoonmaken want tussen de fan en het koelblok onstaat vaak een vettig mengsel van stof en andere troep die je koeling negatief kunnen beinvloeden dit heeft mij al een keer een CPU gekost :'(

dank zij een tip van een paar medetweakers weet ik ook dat asusprobe niet echt een programma is waar je op kan vertrouwen dus kijk even in je bios wat hij aangeeft maar vertrouw niet blindelings op dat proggy vind het eerlijk gezegd onbetrouwbare rommel :r

computer voor alle werkzaamheden

Verwijderd

Ik wil niet lullig doen, maar die Q-Tec's zijn rotzooi. Mijn PC ging na een half jaar met een Q-Tec 550W ook raar doen. Bleek de voeding aardig rot te zijn. De voltages waren in een jaar aardig gezakt. Hij draait nu op een P4 2.4@2.8 en de voltages zijn om te huilen.

Andere hardware kan na een tijdje ook gaar worden.

Hoe zijn je temps stressed? Er staat niet bij of het idle of stressed is. En het is de laatste tidj nogal wat warmer geworden. Een paar graden extra is soms genoeg om een overgeklokte PC te doen crashen. Gezien je reboots zou het ook nog aan je chipset kunnen liggen, maar in een behuizing van 25C lijkt het me onwaarschijnlijk.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

De algemene ervaring met Q-Tec lijkt me duidelijk, enik moet dit helaas bevestingen. Ik heb/had 2 voedingen van Q-Tec.
Een 450w voeding: stabiele voltages, maar leverde nog minder vermogen dan een AOpen 300w (vooral erg zwakke 12v lijn).
Een 550w voeding: Voltages schommelen als een gek. Het verschil op de 5v tussen een idle en stressed cpu was bij mij maarliefst 0,3v!

Moraal van het verhaal: ookal lijken de voltages op dat moment stabiel,log ze eens als je zware toepassingen gaat draaien.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 12:19:
heb je wel je agp/pci snelheid (die standaard op 66.66/33.33 staat geloof ik) gelockt op 66.66/33.33? ik ging laatst ook overklokken met een asus p4g8x deluxe mobo en p4 2.4B en als ik dan mijn agp/pci snelheid ging verhogen kapte ie dr ook soms gewoon mee (vooral de videokaart als je dan gaat gamen en mijn isdn kaart toen nog kapte er ook gewoon mee). probeer het even in je bios, misschien helpt het :)
Hoe doe ik dat precies ?

En wat moet ik hiermee doen :

DDR Reference Voltage
AHP VDDQ Cotlage
AGP 8X Support
AGP fast write capability

Hiervoor had ik een 8500 van gigabyte, die heb ik er nu ff in gedaan met de snelheid op 3200+ en het draait tot nu toe goed ..

Maar ik wil natuurlijk mn radeon 9800 pro erin doen, misschien dat ik hiervoor een andere setting moet doen ofzo ? :)

bedankt

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2004 21:10 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 21:07:
[...]

Hoe doe ik dat precies ?

En wat moet ik hiermee doen :

DDR Reference Voltage
AHP VDDQ Cotlage
AGP 8X Support
AGP fast write capability

Hiervoor had ik een 8500 van gigabyte, die heb ik er nu ff in gedaan met de snelheid op 3200+ en het draait tot nu toe goed ..

Maar ik wil natuurlijk mn radeon 9800 pro erin doen, misschien dat ik hiervoor een andere setting moet doen ofzo ? :)

bedankt
ik heb zelf ook een 9800 (alleen non pro) die werkte dus alleen als ik de agp/pci lockte (je weet wel hoe dat moet neem ik aan, gwn op 66/33 zetten) dus nu gwn je 9800pro erin en op 66/33 locken, dan doet ie t gwn als het goed is (je videokaart vanlt niet uit dan in ieder geval, of de spontane reboots ook weg zijn dan weet ik niet...) de ddr voltage kan je ook ietsje omhoog gooien, misschien dat het dus wel aan je geheugen ligt, probber dit dus ook even, AHP VDDQ Cotlage weet ik niet :P, heb ik niet in mn bios iig, dus ik zou dat niet weten. als je je 9800 pro erin doet de agp 8X support aanzetten en agp fast write capability heb ik ook niet in mijn bios, dus weet ik ook niet (misschien wel, maar laat dat maar gwn lekker standaar staan even). ik hoop dat als je dit probeert het probleem verholpen zal zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik weet niet hoe ik dat agp/pci moet locken naar die speed......

asus a7n8x-x

alvast bedankt

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 23:28:
Nee, ik weet niet hoe ik dat agp/pci moet locken naar die speed......

asus a7n8x-x

alvast bedankt
ok, ik heb ff je manual gedownload van asus (http://www.asus.com.tw/su...e1461_a7n8x-x.pdf~zaqwedc) daar kun je m vinden.

op pagina 45 staat een screenshotje van je bios in het ''advanced chipset feature'' menutje, daar staan onder andere in : je AGP frequency die je in kunt stellen, die moet je NIET op auto zetten, maar op 66. ik zie nu ook de andere dingen die je vorige keer vroeg, en die moet je als volgt instellen :

- ddr reference voltage, staat standaard op 2.5 bij mij, kan je bijv. op 2.6 of 2.7 zetten om te kijken of dat stabieler loopt, zo niet, zet deze dan gewoon weer terug.
- agp VDDQ voltage gewoon op 1.5v laten staan als je je 9800pro erin doet.
- agp 8x support op enabled zetten met je 9800pro.
- agp fast write capability ook gwn op enabled.

dat was volgens mij alles wat je wilde weten vorige keer. als je t nog ff wilt nakijken kan je op pagina 45 van je manual kijken (bovenstaande link kan je m downloaden voor als je m kwijt bent). ik hoop dat t je nu lukt :) veel suc6

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu mn 9800 pro erin zitten met de settings die je hebt opgezocht ( bedankt ervoor ) :), en ik speelde net warcraft 3 en zomaar begint alles te shaken :(

Als ik mn 8500 kaartje ( oude vertrouwde heerser ) erin doe, dan heb ik nergens last van. Volgens mij is het echt mn voeding, omdat die radeon 9800 pro natuurlijk een extra kabel op-eet van m`n voeding...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 april 2004 @ 19:01:
Ik heb nu mn 9800 pro erin zitten met de settings die je hebt opgezocht ( bedankt ervoor ) :), en ik speelde net warcraft 3 en zomaar begint alles te shaken :(

Als ik mn 8500 kaartje ( oude vertrouwde heerser ) erin doe, dan heb ik nergens last van. Volgens mij is het echt mn voeding, omdat die radeon 9800 pro natuurlijk een extra kabel op-eet van m`n voeding...
ja dat zou ook nog kunnen idd, wat voor voeding heb je? heb je er ook een brander op aangesloten, anders trek je dat stekkertje er even uit en zet je nogmaals je 9800pro erin, kijken of ie het dan wel goed doet. en misschien als je een harde schijf heb aangesloten voor extra opslag (dus niet voor windows en games) dan trek je die er ook even uit om te kijken of alles dan wel stabiel draait. suc6 maar weer :P

Verwijderd

Nou, ik heb dit probleem dus ook gehad, alleen dan met een deluxe bordje. Hoe ik dit probleem heb opgelost is door de cpu er ff uit te halen, en later weer in te stoppen.

Daarvoor draaide mijn pc ook altijd goed, dus misschien is dit het antwoord op jouw vraag.

Verwijderd

Topicstarter
Mja bedankt allemaal, maar hiermee is nog niks opgelost :)

( Qtec voeding (BLEAAAA ) )

• Smollys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
Verwijderd schreef op 06 april 2004 @ 00:53:
Mja bedankt allemaal, maar hiermee is nog niks opgelost :)

( Qtec voeding (BLEAAAA ) )
Tja , Het zal niet opgelost geraken als je niets concreet onderneemt .
Dus met een andere graka werkt hij goed ,
1ste stap zou dus zijn die twijfel graka testen in een ander systeem .
als die goed werkt terug in uw systeem zetten en een andere voeding gebruiken en weer testen .

Je hebt dus 2 onderdelen waar je aan twijfelt tot nu toe , die moeten dus als eerste de testbank op ;)

Zonder testen gaat het probleem niet van de baan geraken dus.

Verwijderd

Topicstarter
True ... true , alleen balusC zei dat er ook evt iets met mn MB/cpu kan zijn ?

Lijkt me zelf sterk als mn 8500 perfect0s draait

Verwijderd

Topicstarter
schopje :(

Verwijderd

hij doet t nu wel met je 9800pro eindelijk? :P hoe heb je dat voor elkaar gekregen? andere voeding gekocht fzow? :)

Verwijderd

Topicstarter
nou nee, andere bios setting ... alleen mn 9800 PRO werkt wel maar met vage schokjes tijdens games en tijdens COUNTERSTRIKE waar je zelfs met een gf2 100fps haalt in alle maps heb ik gewoon 60.

Er is btw niks met de kaart want de mycom heeft m getest.

Verwijderd

heb je niet toevallig de vertical sync optie aanstaan in je games, want dat beperkt d8 ik je fps zodat ie niet hoger gaat dan 60, maar k weet t niet zeker kan ook iets anders zijn :P moet je maar ff proberen, gewoon uitzetten in je options menu van je games

Verwijderd

Topicstarter
nope, want ik heb refresh lock en dat locked je HZ van je scherm ( 100 hz iiyama ) aan je fps.

Met de andere kaart is het 100, met de 9800 pro ineens 50

zeer zeer vaag. ( en ps, alles schokt ook dus lijkt me sterk dat het iets normaals is :P )

Verwijderd

he, ik ben de topic starter... ik heb nog steeds geen oplossing kunnen vinden voor mijn probleem.

Gister had ik zelfs problemen met mijn 8500 ( vage schokjes ) en drops tot 5 fps toen ik speelde.

Ik ben echt einde raad, binnekort komt er een antec sonata kasje met een 380 watt voeding, hopelijk mag dit helpen.

Groet

Verwijderd

[schopje]

nog niemand een oplossing ?

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Mja, ik lees hier allemaal hints naar een hardwarematig probleem, maar een framerate drop kan net zo goed een softwarematige oorzaak hebben. Services als de "indexing service" VRETEN cpu power. Ook sommige spyware en programma's die activeren wanneer de computer "idle" is (in sommige games gaat de computer dit na verloop van tijd denken, zal wel bug in APM zijn) kunnen een probleem zijn.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

na een format heb ik niet gelijk spyware ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 12:14:
[schopje]

nog niemand een oplossing ?
Tja, als je de drops met 2 verschillende kaarten hebt en na een fresh install, dan zou ik het mobo de schuld geven. Een complete CMOS-reset zou wat meer duidelijkheid kunnen geven:ofwel de boel is opgelost, ofwel het probleem ligt ook niet aan de bios.
Pagina: 1