[Verzamel] Foto's met een lange sluitertijd

Pagina: 1
Acties:

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 18:50
Ik dacht dat er een thread was voor foto's met een lange sluitertijd, maar die zal nog wel in Gadget Talk staan denk ik. Vandaar een nieuwe.

Lange sluitertijd bedoel ik in dit geval toch ten minste 30 seconden mee. Korter is vast ook wel heel mooi, maar 2/4/8 seconden vind ik iets minder interessant. :)

Als jullie dergelijke foto's hebben: posten die handel natuurlijk!
Graag een verkleinde foto in deze thread, een linkje naar het origineel en als het even kan een stukje van de EXIF. :)

Bericht hierboven

• Floor-is
Zelf maar beginnen:

Afbeeldingslocatie: http://fotos.floor-is.nl/ValTho/4343s-klein.jpg
Origineel (bewerkt: level+hotpixels)
Origineel (onbewerkt: inclusief EXIF etc)

INFO:
Canon EOS 10D
Canon 17-35L
Bulb: 4343s
Diafragma: f/22
ISO: 100
Statief: Krat bier en een pak sinasappelsap op een tafel :P
Teovoeging: Helaas wilde mijn volle batterij niet meer dan 4343 seconden de sluiter openhouden. Ik denk dat dat met name met de koude te maken had. (±10 graden onder nul) Wel is er een enorme berg thermische ruis te zien, wat toch wel jammer is. Verder heb ik minstens 20 hot/stuck/whatever pixels verwijderd... Ook wel jammer, maar met een dergelijke sluitertijd niet onoverkomelijk allemaal. :)

(Ik moet ff de EXIF ergens zien te saven, komt binnenkort!)
Edit1: Origineel (onbewerkt) erbij geplaatst
Edit2: Toevoeging :)

[ Voor 48% gewijzigd door Floor-is op 03-04-2004 23:37 . Reden: onbewerkte erbij ]

Bericht hierboven

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Leuke foto, waar heb je die genomen? toch wle jammer dat het vrij weinig sterren zijn, doet nu een beetje 'kaal' aan.

[ Voor 8% gewijzigd door Tonio op 04-04-2004 00:03 ]

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Wat me opvalt is dat je zelfs met deze (vrij prijzige, als ik me niet vergis) L-klasse lens zichtbare chromatische aberraties hebt. Kijk eens naar de heldere ster rechtsboven in de hoek.

Over je ruis: in 72min lijkt me dat je nogal wat (radioactieve) achtergrondstraling oppikt. Ik heb eerlijkgezegd geen idee of een CMOS dit oppikt, maar ik vermoed van wel. Interesting thought...

Wel leuke foto, overigens, ik hou wel van dit soort langere exposures. :)

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:58

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Het probleem is dat je tussen de F/8 en F/11 op de beste kwaliteit zit, voor vrijwel alle objectieven. Met lange sluitertijden benadruk je dan ook de zwakkere punten. Zelf doe ik met lange sluitertijden (paar minuten of meer) niks geks met het objectief, en gooi ik hem gewoon op F/8.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Floor-is
Ik heb de foto genomen vanaf een balkon van een appartementencomplex in Val Thorens, afgelopen week. Eerlijk is eerlijk: ik heb niet gekeken naar waar er veel sterren waren, maar de cam gericht op een plek die mij wel interessant leek, vooral met die wolkjes en de drie bergtoppen.
Voor de mensen die Val Thorens (goed) kennen: je kijkt uit op de Ciem de Caron (links onderin het snowparc, na de Deux Lacs lift, daaronder La Moutiere en daaronder de Caron, gevolgt door de Ciem de la Caron).

Helaas is er nogal wat strooilicht of hoe wil je dat noemen? Licht vanuit andere appartementen, ons eigen appartement en vanuit schijnwerpers die op 'La Peclet' zijn gericht...

[edit] Met f/8 had ik (even uit het hoofd) 4,5 stap 'gewonnen', dus 4,5x zo korte sluitertijd: dan krijg je veel minder 'strepende/slepende' sterren en dat was nou juist een beetje de grap. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Floor-is op 04-04-2004 06:08 ]

Bericht hierboven

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:58

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Tja, maar dan was het beeld wel beter geweest. :) Voor de meeste nachtfotografie pak ik 400iso film, en dan op F/8 en afhankelijk van de situatie een belichtingstijd. Je zou dan op je digi natuurlijk voor een lagere iso waarde kunnen kiezen. Van F/22 naar F/8 is trouwens 3 stops (F/22 -> F/11 = 2 stops, F/11 -> F/8 = 1 stop).

[ Voor 16% gewijzigd door Hillie op 04-04-2004 10:50 ]

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Pagina: 1