Toon posts:

[WLAN] het lukt echt voor geen meter

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb vandaag de volgende wlan apparaatuur gehaald:

Linksys WAP54G wireless accesspoint
Linksys WMP54G wireless pci card

wij hebben thuis adsl via een e-tech multi-pc modem. dit modem zit aan mijn realtek kaartje vast. op het modem zijn dan nog 3 poorten over. deze gaan respectievelijk naar zolder en naar een webservertje.
het multi-pc modem deelt automatisch IP's uit (DHCP). ik heb bijv. het ip address 10.0.0.6 (in Windows XP Pro staat alles op Automatisch)
het bedraadde netwerk werkt gewoon vlekkeloos alle kanten op.

even terzijde, als ik vanaf mijn comp intyp ipconfig /all krijg ik het volgende:

10.0.0.6
255.255.255.0

toen ik mijn wireless AP had sloot ik hem met de bijgeleverde kabel aan op de laatste poort. cdrommetje erin gedaan en de basis setup doorlopen. als ik nu wil inloggen @ mijn AP typ ik in de browser in: 10.0.0.4

in de AP staat nu het volgende ingesteld:

Automatic Configuration - DHCP
bij tabblad AP mode staat Access Point ingesteld

de computer met de wireless pci card heeft ook in Windows XP Pro alle TCPIP settings op automatisch staan. als ik op die pc ipconfig /all intyp krijg ik dit:

169.254.60.45
255.255.0.0

kortom: het wireless lan werkt niet.

ik weet dat deze subnet masks niet overeenkomen maar ik ben hier al uren mee bezig en ik wordt langzaamaan helemaal gek; ik zie door de bomen t bos niet meer. misschien is het iets heel simpels maar please help me, want het lukt voor geen meter.

op de pc beneden krijg ik wel te zien dattie een wireless verbinding heeft en dat de signaalstertke very good is, maar pingen krijg ik een time out...

Verwijderd

mischien heb je op de accespoint ook dhcp aanstaan (weet uberhaubt niet of dat bestaat) maar 2 x dhcp werkt geloof ik niet echt, dus AP dhcp uitzetten.

Verwijderd

Topicstarter
IP Address: . . . This is the IP address, Subnet Mask and Default
Subnet Mask: . . . Gateway of the Access Point as it is seen by
Gateway: . . . your local network.

wat moet ik hier dan precies invullen? ben hier ook al mee aan t klooien geweest maar wilde ook niet echt vlotten. en moet er op die andere pc nog wat veranderd worden qua settings?

Verwijderd

Het AP mag op DHCP staan, dat maakt verder weinig uit. Als je via een browser het access point kan configureren hoef je net verder naar ip adressen of subnets te kijken van het AP. Maar hoe staan de rest van de instellingen? WEP ingeschakeld? SSID broadcast aan/uit? Op wireless clients zit altijd een tooltje om verbinding instellingen te maken. Zie je daarin de SSID netwerknaam staan die je in het basisstation ingesteld hebt? Het probleem lijkt mij in de wireless client te zitten, niet in het AP.

Verwijderd

In Windows XP staat de optie aan dat windows automatich het draadloze netwerk configureerd. Deze moet je even uit zetten, dan gaat het wel goed.

Klik op Start, help en ondersteuning en zoek op zero configuration. Klik op het resultaat: Automatische configuratie voor draadloze netwerken instellen.

Verwijderd

Topicstarter
dat heb ik gedaan maar dan werkt het nog niet, ben je niet iets vergeten te melden misschien?

ps, ik wordt er wel helemaal krankjorem van, utp is 100x makkelijker. maarja, je moet wat overhebben voor een verbinding met de overburen

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 april 2004 @ 23:34:
Het AP mag op DHCP staan, dat maakt verder weinig uit. Als je via een browser het access point kan configureren hoef je net verder naar ip adressen of subnets te kijken van het AP. Maar hoe staan de rest van de instellingen? WEP ingeschakeld? SSID broadcast aan/uit? Op wireless clients zit altijd een tooltje om verbinding instellingen te maken. Zie je daarin de SSID netwerknaam staan die je in het basisstation ingesteld hebt? Het probleem lijkt mij in de wireless client te zitten, niet in het AP.
WEP - ja
SSID Br. - aan
SSID netwerknaam te zien @ client - ja

en moeten de subnets op de client niet hetzelfde zijn als op de server (AP PC?)

edit

als ik uitzet dat Windows het WLAN moet configureren, dan krijg ik de melding 'Media disconnected' te zien. Zet ik het aan, heb ik weer een goede en sterke verbinding :(

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2004 00:00 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 april 2004 @ 23:49:
dat heb ik gedaan maar dan werkt het nog niet, ben je niet iets vergeten te melden misschien?

ps, ik wordt er wel helemaal krankjorem van, utp is 100x makkelijker. maarja, je moet wat overhebben voor een verbinding met de overburen
Met het tooltje welke op de cd van Linksys zou moeten staan zou je contact moeten kunnen maken met het Acc. point vanaf iedere werkplek met een Wireless adapter. Client manager heet zoiets vaak. Connect naar de accesspoint en het ipadres e.d zouden automatisch goed moeten worden gezet.

In je ACC point zit toch geen router he? Anders heb je 2 routers achter mekaar hangen (je modem is ook een router) en dat kan wel eens storing geven.

Zet anders eens je firewall uit als je die hebt.

Verwijderd

De wireless client krijgt een IP adres van de DHCP server (je E-tech router). Als de client een IP adres 168.254.x.x/255.255.0.0 heeft betekent dat die geen IP van de DHCP server heeft gekregen, dat het subnetmasker anders is is dan logisch. Is je DHCP range misschien vol? Je kan proberen om op de client een vast IP in te stellen.

Verwijderd

Topicstarter
hoe zie ik dat mijn DHCP vol is?

en dat IP zelf veranderen moet dan op de PC met de wireless PCI card?
op mijn PC moet ik wel alles laten toewijzen omdat ik anders niet meer op internet kom

tot nu toe sowieso bedankt voor de reply's, ik ga ze vanmiddag in alle rust eens uitproberen, meer tips zijn natuurlijk welkom.

mss moet ik trouwens al die IP's en subnets in Zonealarm toevoegen aan de Trusted Zone?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Probeer het netwerk eerst een draaiende te krijgen zonder WEP en zonder Zonealarm.

IMO zou het best kunnen dat Zonealarm outgoing DHCP blokkeert..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-05 14:01
Verwijderd schreef op 03 april 2004 @ 23:49:
UTP is 100x makkelijker. maarja, je moet wat overhebben voor een verbinding met de overburen
Verbinding met de overburen.. je test het AP en de client (de pc dus) toch wel in hetzelfde huis he? Zo weten we zeker dat we niet te maken hebben met een te kort bereik van je AP / problemen met muren / ramen / enz.

Verwijderd

Welkom in de mooie wereld van WLAN.... als het eenmaal werkt dan is het perfect, maar... dat duurt soms even ^_^. Goed.. allereerst.. zet alles uit.... alle firewalls ZEKER op je client... in je access point kan je instellen welk IP hij moet nemen op je netwerk. zorg dat dat IP adres in je range ligt, zodat het access point in iedergeval werkt. zo te horen is dat al het geval. In het access point DHCP? nee! dat hoort de router te doen! het access point hoort alleen de dhcp verzoeken te fwd-en naar je router! SSID broadcasting moet AANstaan. WEP/WPA etc etc- UITZETTEN. Kijk ook eens even naar het kanaal waar je op uitzend (AP en client). Is handig is dat overeenkomt. In apperaat beheer kan je het kanaal van je client card instellen... dan zou windows XP hem zelf meoten zien. Als dat neit werkt kan je idd de linksys software proberen.

Verwijderd

Topicstarter
ok, thnx voor reply's. ik ga t ff uitprinten :P
ohja, ik heb beide pc's in huis staan (voor overburen nl. ook nieuwe pc in elkaar gezet).

Verwijderd

Topicstarter
YES! HET WERKT! Ik kan nu iedereen pingen EN zit nu draadloos te internetten vanaf de WLAN Client!

ik heb alle security UITGEZET en op mijn pc ZoneAlarm uitgezet. qua IP's en subnets klopt het nu dus. Rest de vraag, waar moet ik nu op letten?

Tot nu toe in ieder geval HEEL erg bedankt! Dit is een goed begin van de dag :*) _/-\o_

Verwijderd

nou, je gaat eerst wep 128 aandoen... ^_^ dan is je verkeer *iets* veiliger... en je brandmuur/op client.. hmmm /me gaat ff zoeken

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-05 08:52

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Je kan ook de MAC-adressen filteren, vervolgens WEP inschakelen enz.

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Verwijderd

Topicstarter
dus gewoon eigenlijk alle security stap voor stap aandoen en kijken waar / of hij ergens op stuk loopt.

ik zit nu vanaf de pc die van de overburen wordt op mijn internet verbinding te netten. hoe kan ik dat uitzetten als het ding eenmaal bij de overkant is? zij hebben kabel; dit WLan is alleen voor data bedoeld nl.

edit

snelheid is volgens XP 48 MBps, strength is Very Good.
de client staat nu beneden, mijn PC op 1 hoog.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2004 12:04 ]

Verwijderd

je moet zorgen dat die computer van je buren zn IP ophaalt van hun eigen netwerk.er zit dus nog een netwerk kaartje in.. /me blijft zoeken! zorgen dat internet explorer bij verbindingen het lan kaartje gebruikt!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-05 08:52

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 12:02:
dus gewoon eigenlijk alle security stap voor stap aandoen en kijken waar / of hij ergens op stuk loopt.

ik zit nu vanaf de pc die van de overburen wordt op mijn internet verbinding te netten. hoe kan ik dat uitzetten als het ding eenmaal bij de overkant is? zij hebben kabel; dit WLan is alleen voor data bedoeld nl.

edit

snelheid is volgens XP 48 MBps, strength is Very Good.
de client staat nu beneden, mijn PC op 1 hoog.
Inderdaad, stapje voor stapje de beveiliging instellen :)
En als alles naar behoren werkt, de AP naar de overkant brengen.
Wat wil je precies uitzetten als de AP eenmaal aan de overkant is en Wlan is toch altijd voor data?

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Verwijderd

hij wil dat er alleen data over mag (file sharing gok ik.. hmm) mag je wel goed op je privs letten... maar inet moet via hun eigen dingetje gaan

Verwijderd

Topicstarter
precies, ik denk dat het nu wel gaat lukken. en prive mappen die op ons netwerk geshared staan ga ik ff beveiligen met een pass.

nou weten de overburen er geen reet van af maar toch

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik heb et aan de praat gekregen binnenshuis. die verkeerde IP's kwamen door de 128 bit WEP encryptie 8)7
toen ik dat uit deed was het goed. ik heb in plaats daarvan MAC filtering aangezet en toen werkte alles nog steeds. Ook met ZoneAlarm en de goeie ip's en subnets in de trusted zone werkte alles goed.

toen de pc naar de overkant gebracht, aldaar bleek het niet te werken. wat dingen geprobeerd en toen de pc dichter naar de straatkant verplaats. toen was het signaal wisselvallig laag, goed, laag goed etc

totzover de vorderingen, ik heb nu nog een paar vragen

- ik kan een versterke kopen van Eminent voor 23 euro die heft signaal met 5dB versterkt; is dat veel en merk je er veel van
- moet ik dit ook op mijn AP veranderen? daar zitten nl. al 2 antennes op
- wat is de meest ideale positionering van wireless PCI en het AP?

en wat ik ook nog gaar vond was dit. als ik toevallig dan een wireless verbinding had, en ik startte IE op, dan werd de internetverbinding gelegd via ONZE aansluiting...
haal ik de antenne eraf zodat de verbinding weg is, en ik hun UTP kabel van @HOME erin doe, hebben ze internet via hun EIGEN provider. wat kan hier aan doen?

BvD voor de reply's; tot nu toe ben ik echt geholpen; zelf had ik het niet achter die WEP gezocht. _/-\o_

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 18:47:
ok, ik heb et aan de praat gekregen binnenshuis. die verkeerde IP's kwamen door de 128 bit WEP encryptie 8)7
Dat is niet raar, als windows geen IP krijgt van de dhcp server, dan zal hij er zelf 1 'verzinnen'
en wat ik ook nog gaar vond was dit. als ik toevallig dan een wireless verbinding had, en ik startte IE op, dan werd de internetverbinding gelegd via ONZE aansluiting...
haal ik de antenne eraf zodat de verbinding weg is, en ik hun UTP kabel van @HOME erin doe, hebben ze internet via hun EIGEN provider. wat kan hier aan doen?
Je moet de gateway niet instellen aan de draadloze kant van het systeem dat gaat internetten via zijn vaste verbinding. (2 default gateways is heel verwarrend voor een computer)

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nergens een gateway ingestelt, waar zou ik die nou moeten instellen volgens jouw? de PC met wireless PCI of bij mij, met het AP

edit

over de versterker, deze leek mij wel wat

Afbeeldingslocatie: https://82.150.135.66/files/2077.jpeg voor 23 euro
met deze beschrijving

€ 23,-
(ex. BTW) € 19,33

Garantie 12 maand(en)
Partnummer: EM 9001

Antenne voor 11 en 54 Mbps Accesspoints

Deze antenne geeft een versterking van 5 dBi waardoor het bereik verbeterd wordt. De antenne heeft een magnetische voet en is voorzien van een SMA connector.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2004 19:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
zijn er mee mensen die me met dit kunnen helpen:

"en wat ik ook nog gaar vond was dit. als ik toevallig dan een wireless verbinding had, en ik startte IE op, dan werd de internetverbinding gelegd via ONZE aansluiting...
haal ik de antenne eraf zodat de verbinding weg is, en ik hun UTP kabel van @HOME erin doe, hebben ze internet via hun EIGEN provider. wat kan hier aan doen?"

en met mijn vragen over de versterkers?

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 april 2004 @ 08:56:

"en wat ik ook nog gaar vond was dit. als ik toevallig dan een wireless verbinding had, en ik startte IE op, dan werd de internetverbinding gelegd via ONZE aansluiting...
haal ik de antenne eraf zodat de verbinding weg is, en ik hun UTP kabel van @HOME erin doe, hebben ze internet via hun EIGEN provider. wat kan hier aan doen?"

en met mijn vragen over de versterkers?
Lees je eens in op routingtabellen....basic knowledge als je een netwerk wilt aanleggen met meerdere verbindingen naar elkaar/buiten.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 april 2004 @ 08:56:

Geen gateway invullen bij de WLAN-NIC van je buren :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb al geen gateway ingevuld bij de overburen, maar bij mij ook niet; mijn IP is 10.0.0.6 en van me router om in te loggen is 10.0.0.2
probleem is dat ik nooit weet welk IP nou ingevuld moet worden voor mijn gateway

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Het IP van je router moet ook je gateway zijn als je wilt internetten :)

Maar je kreeg toch alles via DHCP? :) Dan staat het automagisch al ingesteld als het goed is (ook bij je buren!). Misschien static IP verstandig (zonder gateway dus) voor je buren?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 19:02:
ik heb nergens een gateway ingestelt, waar zou ik die nou moeten instellen volgens jouw? de PC met wireless PCI of bij mij, met het AP

edit

over de versterker, deze leek mij wel wat

image voor 23 euro
met deze beschrijving

€ 23,-
(ex. BTW) € 19,33

Garantie 12 maand(en)
Partnummer: EM 9001

Antenne voor 11 en 54 Mbps Accesspoints

Deze antenne geeft een versterking van 5 dBi waardoor het bereik verbeterd wordt. De antenne heeft een magnetische voet en is voorzien van een SMA connector.
Kijk wel uit dat je niet boven de 20dBi komt met de AP. Anders kan bij storing het agentschap Telecom een keer op de stoep staan.

Bron(en):
http://www.agentschap-tel...sbrieven/nb_0403_fis.html
http://www.gaatdraadloos.nl/read/faq

Beveiliging:
Hier ben ik zelf ook even zoet mee geweest. Bij mij had ik ook ontvangst, maar kon geen verbinding maken. Ik heb WEP op mijn Asus WL-330 zitten, i.p.v. van het betere WPA. Ik had deze ingesteld op 128bits, maar had de sleutel niet op mijn laptop ingesteld. Dan kan ie inderdaad niet op het netwerk komen. Daar kwam ik dus na lang proberen (WEP uitzetten etc) en lezen achter. Ook heb ik MAC filtering aangezet, zodat mijn alleen mijn MAC adressen van WLAN kaartjes verbinding mogen maken.
Als je de sleutel van WEP maar vaak genoeg veranderd, dan is het best 'veilig'. Er zijn verschillende artikelen geschreven op internet die bewijzen tonen dan WEP zo lek als een mandje is.
Ik hoop zelf dat ik in de toekomst het betere WPA met de Asus WL-330 kan gebruiken d.m.v. van een firmware update, die eraan zit te komen.

Verwijderd

Op de Pc van je buren vul je het ip-adres van hun kabelmodem in bij "Gateway"
'k geloof dat je dat graag wou weten..

Verwijderd

Topicstarter
thnx! dat wilde ik inderdaad horen :)
dus als ik dat doe, en je start IE, dan pakt hij automatisch HUN verbinding en niet dan van ons? dat zou ff mooi zijn 8)

(wat ik me btw nog steeds afvraag is waarom zij (met @home) en ik met Zonnet alles dynamisch moet configureren terwijl het zo ook werkt)

edit

is een 5dB increase veel of weinig? die versterkertjes moeten er sowieso komen want nu hebben we nauwelijks verbinding. ik wil eerst zijn WLAN PCI kaart uitrusten met zo'n 5dB (extra) antenne, aangezien mijn AP er standaard al 2 heeft.
en ik las ook iets over gehackte firmware van Neo, maar daar waag ik me liever (nog) niet aan.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2004 10:43 . Reden: 00ps, nog iets vergeten te vragen (sorry voor mijn gezeur...) ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb gehackte firmware gevonden van Neo. resultaatplaatjes zien er jofel uit; helpt dit denken jullie en gaat me AP er niet van naar de knoppen?

• Mosez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06-2022

Mosez

Watermanager

Verwijderd schreef op 05 april 2004 @ 15:49:
ik heb gehackte firmware gevonden van Neo. resultaatplaatjes zien er jofel uit; helpt dit denken jullie en gaat me AP er niet van naar de knoppen?
Kijk ook eens naar de firmware van Wifi-box . Naar ik heb begrepen kun je daar ook het zendvermogen mee instellen en zelfs het afstraalprofiel regelen.

Mooi zitten? Barcelona chair!

Verwijderd

Topicstarter
kheb dus de Neo firmware geprobeerd; helpt eigenlijk niks. en die andere firmware is niet voor mij; ik heb een WAP54G

wellicht kan ik mijne ruilen voor een WRT

• Mosez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06-2022

Mosez

Watermanager

Verwijderd schreef op 05 april 2004 @ 17:36:
kheb dus de Neo firmware geprobeerd; helpt eigenlijk niks. en die andere firmware is niet voor mij; ik heb een WAP54G

wellicht kan ik mijne ruilen voor een WRT
/me Mosez leest niet goed, excuses.

Mooi zitten? Barcelona chair!

Verwijderd

Topicstarter
ik ga mijn wireless spul denk ik RMA doen; de afstand is ongeveer 30 meter en dat trektie niet; dat kan nooit, zeker niet met LInksys (Cisco) spul...
Pagina: 1