Toon posts:

Rare crashproblemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een hele tijd terug had ik een Asus A7V8X-X moederbord gekocht in combinatie met een AMD Athlon XP 2600+ omdat mijn Elitegroup K7S5A het had begeven.
Het enige probleem was dat hij na een tijdje na een reboot helemaal geen beeld gaf, ik moest hem eerst 24 uur van het stroomnet afsluiten om hem weer werkend te krijgen.(Ik had toen een ASUS V7700Ti, Geforce 2 TI AGP 4x met 32 MB RAM), ik had hem toen vervangen door een enorm oude PCI videokaart (TNT2 M64 met 32 MB RAM), dat hielp ook niet en had het moederbord maar omgeruild tegen een Asus A7V600 moederbord.
Dat ging een tijdje goed, ik had er geen problemen mee gehad totdat hij vastliep in de bios soms vlak voor, soms vlak na de "quick power on self"-test. Ik had toen het 2x 256 MB geheugen (PC2700, die nog in de ECS K7S5A zat) vervangen door een nieuwe geheugenmodule van 512 MB (PC3200). Ik had toen ook maar weer geprobeerd met die Geforce 2 Ti maar toen gaf hij nog steeds hetzelfde, dus toen ging die PCI kaart er maar weer in. Ik kon alleen geen games spelen dus ik kocht een ATI Radeon 9600 (van Asus ook weer, 128 MB & AGP 8x) die deed het prima bij normaal gebruik, maar toen wilde ik HL: Counter Strike spelen, dat deed hij ook maar na een kwartier liep het hele beeld vast. Soms kon VPU recover (ofzo) het nog redden, maar vaak was een complete reboot noodzakelijk. Ik heb verschillende drivers geprobeerd:
De Asus Drivers van de Driver CD
De nieuwste Catalyst drivers
De nieuwste Omega drivers

Toen dat allemaal niet werkte was ik het een beetje heel erg zat en had de videokaart omgeruild voor nog een keer de ATI Radeon 9600, maar deze had exact hetzelfde probleem. Ik had ook even Rise of Nations gespeeld maar daar gebeurde precies hetzelfde, behalve bij de Omega drivers daar kreeg ik steeds een "Gathering Exception Data..." error. Dus ik weer terug naar de winkel en heb tegen forse bijbetaling een NVIDIA Geforce FX5200 (Asus V9520/TD met 256 MB, ook AGP 8x) die doet HL:Counterstrike prima (met de drivers van de CD), maar bij Rise of Nations kreeg ik nog steeds dezelfde "Gathering Exception Data... " error
Ik dus de nieuwste driver downloaden van de Asus website, geinstallleerd en alles lijkt prima te werken maar na 15 minuten loopt weer het hele beeld vast. Ik ben het echt helemaal zat en vraag me dus heel erg af: Wat is de oorzaak van al die problemen met die videokaart?

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Kijk eens naar je voeding, ondertussen heb je bijna al je andere hardware al vervangen, dus de kans dat daar het probleem in zit is redelijk. Wanneer je voeding niet de juiste waarden geeft, dan kan er op het moment dat je videokaart die net niet genoeg prik krijgen en zo ervoor zorgen dat hij teruggaat naar de desktop of nog erger crasht.

controleer dus in je bios de voedingswaarden en bekijk ook eens door met mother board manager logs aan te maken of die waarden erg afwijken na een crash ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Hoeveel amperes op je 12V lijn? De GeForce FX5200 zuipt wat meer energie dan de 9600(pro/nonpro). Gek trouwens dat je voor een kaart die tot 1/3e langzamer is bij moest betalen overigens.

Verwijderd

Topicstarter
Turkish schreef op 03 april 2004 @ 23:30:
Kijk eens naar je voeding, ondertussen heb je bijna al je andere hardware al vervangen, dus de kans dat daar het probleem in zit is redelijk. Wanneer je voeding niet de juiste waarden geeft, dan kan er op het moment dat je videokaart die net niet genoeg prik krijgen en zo ervoor zorgen dat hij teruggaat naar de desktop of nog erger crasht.

controleer dus in je bios de voedingswaarden en bekijk ook eens door met mother board manager logs aan te maken of die waarden erg afwijken na een crash ;)
Ik heb een voeding van 300 watt, de volgende voedingen die ze verkopen zijn 350 watt. Zou dit echt zoveel schelen? Want een 400 watt voeding is meteen 2x zo duur...

En hoe kan ik zien hoeveel ampere het trekt? MBM laat bij mij alleen zien hoeveel volt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2004 00:50 ]

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:21

rimpeldinky

nani?

je zou gewoon kunnen kijken of de voltages nie teveel afwijken

*burp*

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.djuri.nl/GoT/MBM.GIF
Alles behalve die +3.3 volt lijkt in orde... maar ik heb zo het gevoel dat het juist die is waar het aan kan liggen (heb er alleen geen verstand van :p)

Verwijderd

ik vind er bijna geeneen in orde, goede waardes zien er echt wel anders uit. Voeding niet jofel dus?

Edit: 5+ en 12+ veel te laag

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2004 10:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 10:26:
ik vind er bijna geeneen in orde, goede waardes zien er echt wel anders uit. Voeding niet jofel dus?
Kan je me precies uitleggen wat er dan mis mee is :? Ik ben een n00b op dit gebied :p

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-07 20:21

Gamer

Electrified

+5v en +12v lijn te laag.
bij belasting zal dit nog slechter zijn.

andere voeding dus.

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

Verwijderd

Topicstarter
Is het eigenlijk ook mogelijk dan om voedingen combineren? Ik heb nu een 300W, als ik daar een 200W bijzet zou ik daar dan 500W van kunnen maken? Ik ben het namelijk heel erg zat om er nog meer geld aan uit te geven...

Verwijderd

Nee, je kunt geen voedingen combineren. Je zult een nieuwe moeten kopen.

Ik kan je aanraden er meteen een goede te kopen, bijvoorbeeld een enermax. Ik weet het dat kost nog weer wat meer, maar een noname voeding 350 watt voeding kan zelfs nog slechter zijn dan wat je nu hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 12:26:
Nee, je kunt geen voedingen combineren. Je zult een nieuwe moeten kopen.

Ik kan je aanraden er meteen een goede te kopen, bijvoorbeeld een enermax. Ik weet het dat kost nog weer wat meer, maar een noname voeding 350 watt voeding kan zelfs nog slechter zijn dan wat je nu hebt.
Ik heb nu een Aopen 300W voeding (zie ook www.mycom.nl, behuizingen-->voedingen). Een 350W voeding die standaard in een kast zit is die ook goed? Want dan koop ik meteen een nieuwe behuizing, die ik nu heb begint wel erg lelijk te worden :p

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-07 12:29

gakkethijs

niks

aopen kasten staan niet bekent om hun geweldige kwaliteiten. hoe het met de voedingen zit weet ik niet maar dat zal ook wel niet geweldig zijn. als je een nieuwe kast koopt. koop er dan 1 zonder voeding en koop er een enermax/antec/tagan voeding bij of koop een antec/enermax kast waar standaard al een goede voeding in zit.

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:20
Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 10:27:
[...]

Kan je me precies uitleggen wat er dan mis mee is :? Ik ben een n00b op dit gebied :p
je waardes mogen niet meer afwijken dan 3 procent van het "normale" :Y)

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 18:22
erm... de afwijking in de voltages mag rustig 5-10% zijn hoor, maar zo te zien is die voeding niet echt super... (al moet je die monitor progjes wel met een korrel zout nemen) heb je al in het bios gezien wat ie daar voor voltages aangeeft? als dat ongeveer hetzelfde is, dan is een andere voeding aan te raden. en ik zou zoals al eerder aangegeven niet bezuinigen op een goedkope no-name voeding, maar meteen iets goeds kopen. enermax is wel ok, maar wat prijzig... ik zou eerst eens wat voeding reviews op naslaan voor je besluit een andere (te dure) voeding te kopen.

Mn 3D printer blogje..

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb vandaag een AOpen voeding van 350Watt gekocht (moet gewoon werken volgens mycom, icm nieuwe mycom kast trouwens) maar dit maakt dus echt helemaal geen verschil :( waar kan dit nou aan liggen?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2004 19:59 ]

Pagina: 1