440BX - Pakt dubbel en enkelzijdig geheugen voor de helft

Pagina: 1
Acties:

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:01
Goede dag,

Ik heb hier een mooie Abit BP - 6 dual Socket 370 staan, met daarop 2x celleron 400 die ik op 600 laat draaien als ik dit probleempje weg krijg.

Op dit moederbord zit de allom bekende Intel 440BX chipset, en zou volgens de info van de website van Balusc maximaal 1GB aan moeten kunnen, en hij kan overweg met 16, 64 en
128 bit chipjes.

Echter staat erbij de 128bit een kleine aantekening:
Alleen de C-1 en de latere steppings ondersteunen 128Mbit geheugen. Echter, dan nog ondersteunt het alleen de 16Mx8 configuraties.
Nu heb ik 2 reepjes geheugen, 2x 256mb Kingston pc133 Enkelzijdig. Hiervan ziet hij maar de helft...

Nu heb ik ook een reepje 'M' pc100, CL2, ECC, 256mb Dubbelzijdig (mt18LSDT3272G). Dit reepje is bubbelzijdig, dus ik dacht dat dat wel zou moeten werken. Ook hiervan ziet hij maar de helft.

Uiteraard zijn alle reepjes los gestest.

Ik ben helaas geen expert op het gebied van geheugen, wellicht kan iemand mij vertellen wat voor mem ik moet hebben, of waarom het niet werkt. Die Kingstons zijn volgens mij 64 bit, dat zou dan toch moeten werken? En waarom pakt de BP6 geen enkelzijdige reepjes? Ik heb namelijk ook een Asus p2b, met een 440bx, en daar zitten 2x 64mb enkelzijdig in die gewoon goed werken...

Wellicht dat iemand het een en ander kan verduidelijken 8)7

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je hebt dus 256MB geheugen met 16Mx8 doublesided chips nodig :) Dat Kingston geheugen is niet alleen enkelzijdig, maar ook nog 256Mbit 32Mx8. De BX ondersteunt maximaal 128Mbit 16Mx8, het is dus niet zo vreemd dat de Kingston voor helft voor gezien.

Dat "dubbelzijdige" PC100 is wellicht voorzien van 128Mbit 32Mx4 singlesided chips. Chips aan de beide kanten maakt nog geen doublesided geheugenreep ;) Zie ook de FAQ van dit subforum onder "Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn mobo plaatsen?".

[ Voor 28% gewijzigd door BalusC op 03-04-2004 22:59 ]

• Icey
Omg, ik ben stom... ik hou me netjes aan de regels en vergeet gewoon de faq te lezen, daar staat het presies, en ook nog _presies_ aan de hand van mijn chipset ... :P

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je moet eens weten hoevaak de BX in geval van dit soort problemen is behandeld :X Vandaar dat ik dit illustere chipset maar als voorbeeld nam in de FAQ :P Zie ook [search=440bx 256mb wordt voor helft gezien] B)

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 03-04-2004 23:01 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Er staat hier veel over in de PMG FAQ. Even kort:

De i440BX heeft twee beperkingen:

-de maximale chipdichtheid (=grootte) is 128Mb
-de minimale chipstructuur is xX8, xX4 chips zullen helemaal niet werken.

Toegepast op jouw situatie valt gelijk op dat je b en B (bits en Bytes) niet uit elkaar houdt. Doe dat nou wel, want 1B=8b en als je dat niet consequent doorvoert ga je hopeloos de mist in.

Je kunt heel makkelijk rekenen hoe groot de afzonderlijke chips zijn door de totale grootte van de module door het aantal chips te delen. Je meldt helaas niet hoeveel chips er op die reepjes zitten :o

Zonder te weten wat voor chips je hebt kun je NIETS zeggen over enkelzijdigheid danwel dubbelzijdigheid :o

Die termen gaan over electronische ordening en niet over hoe de chips fysiek op zo'n reepje zitten. Je kunt rustig een enkelzijdige reep hebben met 16 chips waarvan 8 fysiek op elke kant, net zo goed als dat je een dubbelzijdige reep kunt hebben met 8 chips die fysiek allen op dezelfde kant staan.

Kortom, je geeft te weinig info om een antwoord te kunnen geven...

Vermeld dus:
- hoeveel chips er op elk reepje zitten
- wat er op die chips geschreven staat

Dan pas kunnen we een begin maken om dit te verklaren. Iig klinkt het alsof je repen hebt met 256Mb chips waar dus alleen de eerste 128Mb van herkend wordt, maar het kan ook iets anders zijn :o

Oslik blyat! Oslik!

• Icey
Die reepjes kingston hebben 8 chipjes

Die Ecc reep heeft 9 chips aan iedere kant, 1 voor ECC, dus 8 aan iedere kant...

In de manual staat:

This motherboard provides three 168-pin DIMM sites for memory expansion. The DIMM
sockets support 1Mx64 (8MB), 2Mx64 (16MB), 4Mx64 (32MB), 8Mx64 (64MB), 16Mx64
(128MB), and 32Mx64 (256MB) or double sided DIMM modules. Minimum memory size
is 8MB and maximum memory size is 768MB SDRAM. There are three Memory module
sockets on the system board. (Total six banks)
In order to create a memory array, certain rules must be followed. The following set of rules
allows for optimum configurations.
! The memory array is 64 or 72 bits wide. (depending on with or without parity)
! Those modules can be populated in any order.
! Supports single and double density DIMMS.

Maar dat was een aanname die iets te makkelijk was :P

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Iets te makkelijk idd...

Maar antwoord eens even mijn vraag, wat staat er [b]op[/b de chips op die ECC modules, want als ik je goed begijp zijn het 18 chip modules. Daarvan zou ik normaal verwachten dat ze het op een BX doen namelijk...

Oslik blyat! Oslik!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19
Wel, die 'M' DIMM van je met negen chips aan beide zijdes is een Micron registered DIMM met 32Mx4 chips, dus dat verklaart waarom hij niet helemaal wordt gezien (zie hier de specs v.d. DIMM).
Normaal ondersteund een BX geen #Mx4 chips behalve wanneer ze op een registered DIMM zitten. In jouw geval werken ze dus (want registered) maar zijn de chips te 'diep' (32M) waardoor ze niet geheel geadresseerd kunnen worden. That's it :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Icey
Dion_B. Op de chips van de ECC module staat:

mt 48lc32m4a2 -75 b.

In de faq staat hierover:
Er is maar één belangrijk regeltje: op Intel chipsets kun je géén unregistered geheugenreepjes met 4 datalijnen (#Mx4) gebruiken. Deze zogenaamde "VIA-only geheugen" werkt dus alleen samen met VIA/SiS/nVidia/etc chipsets en worden voor de helft gezien op Intel chipsets. Registered #Mx4 reepjes gaan wel werken, omdat zulke reepjes het addresseerwerk van de geheugencontroller overnemen.
Wat Abbadon zegt klopt dus, Mijn reepje is namelijk registerd, dus werkt het wel, maar...

De bx440 ondersteund maar maximaal 128Mbit 16Mx8 als ik het goed begrijp, deze chips zijn 32M. Waardoor ze niet volledig ondersteund worden toch?

Wat ik dus nodig heb is 128Mbit 16Mx8, dubbelzijdig.

Ik ben helaas geen expert op het gebied van mem, maar het begint te komen ;)

Dion_b: Hadden wij ooit niet gemaild over Rdram pc800 geheugen, ik had nog wat liggen, en jij kon het gebruiken geloof ik... :P
Pagina: 1