[Cooling] Isa-koeler

Pagina: 1
Acties:

• newpegasus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-03-2022
mijn servertje werd me toch net iets te warm en aangezien ik in een creatieve bui was had ik wel zin om de Isa-mod van BalusC na te gaan maken. hij heeft 2 kleine fans gebruikt, ik heb 1 grote fan gebruikt.

net als hem heb ook ik hem op een isa kaart geplaatst, maar die van mij is 16 bits en die van hem 8-bits. (te zien aan het extra aanhangsel aan de kaart) het slachtoffer bij mij is een oude isa netwerkkaart met daarop een utp, coax en AUI aansluiting. best zeldzaam maar hij deed het niet meer. op de onderstaande foto's heb ik de draden nog niet gesoldeerd, maar dat ga ik denk ik vandaag doen. ik ga hem denk ik op 5V laten draaien, scheelt in herrie en er is toch nog genoeg airstream. in mijn kast (redelijk klein) heeft het misschien niet echt veel zin omdat hij zo vol zit, maar het gaat om het idee.

hier een foto van de kast waarin de koeling komt: (mijn server: 233MMX, 96 mbram en 2 * fireball 2.1 en 3.1 GB)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/paulrutter/GoT/isakoeler/kastje.JPG

om te beginnen heb ik alle chipjes van de kaart gesloopt. dit ging het beste met een schroevendraaider en een hamer. gewoon eraf beitelen }) :

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/paulrutter/GoT/isakoeler/chipjes.JPG

toen heb ik de gaten gezaagd en de koeler erop geschroefd. de draden moeten naar achter omdat daar de voeding van de kaart zit. ik ga hem op 5V laten lopen dus ik moet de rode draad aan de +5v solderen (B3) en de zwarte op -5v (B5).

de kaart opzich nadat het gat gezaagd is en de koeler gemonteerd is (geen pics van het zagen :+ )

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/paulrutter/GoT/isakoeler/isakoeler.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/paulrutter/GoT/isakoeler/isakoeler3.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/paulrutter/GoT/isakoeler/isakoeler2.JPG

hier een picje van in de computer: en hij doet het gelukkig!

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/paulrutter/GoT/isakoeler/draaiend.jpg

het solderen van de draden op de printplaat ging wat lastig omdat er op B5 geen metaal zat. nu heb dus de draad vastgelijmd :P aan de kaart en toen helemaal klein gevijld, en jawel hoor het werkte goed. de andere (op B3) kon ik wel goed solderen.

hij maakt helemaal geen herrie (mag ook wel op 5V) en heeft redelijk wat airflow. jammer dat die zo kort tegen de andere kaart zit, maar daar gaat t niet om. het ging mij erom als ik het zou kunnen maken.

wat vinden jullie ervan? ik vind hem er wel cool uitzien.

GuitarFacts | Last.fm | Google Zoekmachine Optimalisatie

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-01 13:53

Night89

Als je alles op een rijtje heb

nice =) alleen jammer dat ie bijna onderop zit, dan blaast ie alles tegen de onderkant aan, het mooiste zou zijn zo ver mogenlijk naar boven en er dan niks meer onder =)

maar mooi gemaakt!

Met Vriendelijke Groet,

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:13

Meneer aard

Porsche rulez!

Leuke en goede mod, maar wat is hier het nut van :? Dat ontgaat me even, zo te zien heb je een at-formfactor based servertje die dingen worden tog niet helemaal zo warm :?

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• newpegasus
ik weet dat het niet echt veel nut heeft, want er zit een grote videokaart voor zodat de airflow geblokkeerd word. maar dat was juist niet waarom ik het gemaakt heb: ik had gewoon zin om iets te prutsen en om gewoon iets te leren van solderen enzo. hij word idd niet echt warm maar het was even de enige computer die ik nog draaiend heb MET een isa slot.

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 16:14
Die fan komt uit een voeding!!
Een ouwetje, ik heb ook zon fan liggen, helemaal onder stof enz, is ook erg lawaaig...

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• newpegasus
idd ja, die komt uit een voeding. (hoe zie je dat in godsnaam op zon onduidelijk foto :P) op 5V hoor ik hem echt niet, op 12 wel maar daar draait ie niet op.

Verwijderd

Geining idee, een oude kaart gebruiken. Zelf nog niet gezien !!

Alleen denk ik dat je zowiezo alle kabelspaghetti ff goed moet opruimen om überhaupt enige airflow te krijgen in je kast. Misschien kan je in een late stadium dan een "aiduckt" toevoegen, die lucht van buiten aanzuigt en via je kaart-mod onderin blaast.

• newpegasus
het is idd een enorme rommel in mijn kastje. binnenkort eens opruimen :D

zon airduct is misschien leuk als ik een windowmod ofzo ga doen.

Verwijderd

Misschien stomme vraag, maar als je dat ding in t isa-slot stopt, wat gebeurt er dan? Wat zegt je pc. Zal vast al gesteld zijn ,maar kon t niet vinden..

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-02 18:41
El Snorro schreef op 03 april 2004 @ 21:02:
Die fan komt uit een voeding!!
Een ouwetje, ik heb ook zon fan liggen, helemaal onder stof enz, is ook erg lawaaig...
adda fannetjes worden op 1000 en 1 plekken gebruikt....

Nut van de mod ontgaat mij ook een beetje,
maarja, als je je verveelt doe je gekke dingen :P

• newpegasus
Verwijderd schreef op 03 april 2004 @ 21:25:
Misschien stomme vraag, maar als je dat ding in t isa-slot stopt, wat gebeurt er dan? Wat zegt je pc. Zal vast al gesteld zijn ,maar kon t niet vinden..
dat bedacht ik me ook in het begin, maar als je logisch nadenkt weet je dat het geen invloed zal hebben op je computer. als je de chips eraf sloopt houd je een printplaatje over die geen signalen verstuurd/ontvangt. de computer doet er dus ook niets mee en "merkt" niet dat t erin zit. het enige dat het isa slot doet is voeding aan de fan geven.

[ Voor 4% gewijzigd door newpegasus op 03-04-2004 21:40 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

* BalusC voelt zich gevleid :+

Netjes gedaan hoor :)

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:03

Scatman_II

R9500 Pro >:)

offtopic:
Als je op de plus +5 hebt staan en op de min -5V, laat je dat ding dan niet op 10V lopen :? :)

ontopic:
jammer dat ik geen oude pci kaartjes heb liggen om te slopen, t'lijkt me best handig :)

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

lol, zo'n fan had ik tot 4 weken geleden ook, toen heb ik heb ff vakkundig ontleedt en niet weer in elkaar gekregen :p

[Signature]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Scatman_II schreef op 03 april 2004 @ 21:49:
offtopic:
Als je op de plus +5 hebt staan en op de min -5V, laat je dat ding dan niet op 10V lopen :? :)

ontopic:
jammer dat ik geen oude pci kaartjes heb liggen om te slopen, t'lijkt me best handig :)
er is geen -5V maar een ground. En een ground is gewoon 0V

http://balusc.xs4all.nl/ned/twe-cim.html
ik vind die van BalusC toch net iets vernuftiger, waarbij de stroom gewoon uit de ISA bus gepakt wordt.

• newpegasus
Terw_Dan schreef op 03 april 2004 @ 21:54:
[...]

er is geen -5V maar een ground. En een ground is gewoon 0V

http://balusc.xs4all.nl/ned/twe-cim.html
ik vind die van BalusC toch net iets vernuftiger, waarbij de stroom gewoon uit de ISA bus gepakt wordt.
hmmf :? mijn voeding loopt ook gewoon via de ISA bus hoor, ik weet niet waar je vandaan haald dat dat niet zo is.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

newpegasus schreef op 03 april 2004 @ 21:58:
[...]

hmmf :? mijn voeding loopt ook gewoon via de ISA bus hoor, ik weet niet waar je vandaan haald dat dat niet zo is.
:X
sorry, verkeerd gezien.
Pagina: 1