Toon posts:

'Beginnende audio/video/ hifi set'

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of er al diverse topics zijn geweest van dit soort kaliber, maar wie niet waagt wie niet wint....

Na het lezen van een aantal topics over recievers en televisies, kan ik niet echt wijzer worden daar meer dan de helft niet snap..

Ik zal mijn 'probleem' even voorleggen:

Ik heb namelijk een kleine Sony televisie van 37 centimeter (was een kleine 10 jaar geleden iets van 600 gulden. Overigens nooit problemen mee gehad), een midi Hifi set van Philips (het nummer FW630 en kostte destijds een kleine 1000 gulden) en een budget DVD (merk Daytek)..

Dat is dus niet veel, en ik wil graag een nieuwe start maken. Ik wil de hele 'rotzooi' (in de goede zin van het woord) vervangen...

Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik krijg zoveel informatie toegereikt dat ik niet echt meer weet wat ik wil.

Sowieso wil ik een nieuwe televisie, waar ik rond de 500 euro aan kwijt wil zijn.

Qua audio weet ik het echt niet. Het enige dat ik graag zou willen, is dat mijn televisie/dvd/x-box en computer aangesloten worden op de reciever/versterker? zodat ik ze via de boxen kan horen...

Maar wat moet ik in vredesnaam kopen? Ik heb nog twee oude boxen, maar kan ik die aansluiten op een nieuwe eventuele reciever/versterker (en het echte verschil daartussen)? En is het misschien niet beter om een home cinema set te kopen of kan ik beter een center speaker halen en daarbij nog twee boxen?

Kortom vragen te over, en ik kan eigenlijk niet duidelijk aangeven wat ik te vragen heb. Ik zou gewoon graag een gehele nieuwe 'set' aanschaffen, maar wat is eigenlijk de vraag. Hoe zijn jullie begonnen, of wat zouden jullie mij aanraden (eerst de televisie vervangen of iets anders?)

Hou er graag wel rekening mee dat ik een student heb, dus ik heb niet zoveel te besteden, maar aan de andere kant ben ik juist wel weer bereid om veel (in mijn ogen dan) te investeren (denkende aan 1250 euro in totaal)...

Ik hoop van jullie enig advies te krijgen :)..

Verwijderd

Ik zal iig beginnen met een andere tv en dan ff rondkijken en luisteren voor wat
anders ,neem gerust je tijd .

En je hebt al twee speakers die kan je misschien gebruiken voor de surroundjes of gewoon frontspeakers ?

Verwijderd

Doe wat veel mensen hier doen met een beperkt budget: langzaam uitbouwen. Als jij bijv. nu met veel haast een goedkoop setje gaat kopen dan word je zeker teleurgesteld. Je wil dat dan gaan vervangen en uiteindelijk ben je dan meer geld kwijt.

Doe een ding tegelijk. Vervang gewoon waar jij je het meest aan ergert. Ik heb het idee dat dat je tv is.

En als ik jou was zou ik gaan voor tweedehands. Je weet zelf hoe lang tv's mee gaan.

Je zegt dat je oude boxen hebt, maar je verteld niet welk merk en type.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:43

voodooless

Sound is no voodoo!

Nouja... Er is idd veel keuze! Maar uiteindelijk moet je die toch zelf maken! Zeg eens waar je zelf zo ongeveer aan zat te denken, aangezien je schijnbaar toch al het een en ander hebt uitgezocht?

En, wat veel belangrijker is: Wat wil je precies? Kijk je veel films (vind je dus surround belangrijk), of luister je vooral veel muziek.

Je kunt natuurlijk klein beginnen: met een nieuwe TV, een surrounAV-receiver (vanaf 250 euro zijn die wel te vinden, bv van Yamaha (er is nog wel ergens een topic over dit soort instap receivers te vinden)), en om te beginnen twee mooie speakers, voor stereo weergave . Eventueel een nieuwe DVD-speler, denk dat dat het minst dringende is. Aan de speakers zou ik wel het meeste aandacht schenken, en dus ook in de winkel gaan luisteren. Wil je later surround, ben je in ieder geval voorbereid, en kun je altijd later nog (als er weer wat meer centen zijn), nog extra speakers erbij kopen.

Home-cinema set is mestal prut zooi, zeker als je ook muziek wil luisteren!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Wat wil je? Wat hoor je?

Tja, met deze informatie kun je heel weinig die je geeft. Je zegt dat je de hele rotzooi wilt vervangen? Waarom?

Moet de TV groter? Voor 400 euro heb je al een leuk 55cm tv tje? Of moet hij kwalitatief vele en veel beter zijn? Breedbeeld of niet? Kijk je veel tv?

En de stereo? Vind je het geluid wat je nu hebt acceptabel? Of niet? Wat moet beter? De muziek weergave of de surround?

En wil je DVD via je PC afspelen of niet?

Indien je snel en makkelijk tevreden bent, koop lekker een home-cimema set en een leuk tv tje. Ben je voor 1000 euro klaar.

Hecht je heel veel waarde aan stereo muziek van goede kwaliteit, laat ze dan links liggen. Ik heb een pionieer setje (home-cinema 88 nog iets). Die zouden nieuw toen ze geintroduceerd werden 1200 euro kosten. En ze klinken (behalve voor dvd afspelen) ronduit bagger. Ik heb ze dus langs elkaar staan. Mijn oude hifi installatie voor het echte luisterwerk en een dvd-setje voor het tv/dvd kijken.

Maar je vraag zoals je hem nu stelt is niet te beantwoorden.

Zo maar wat speakers erbij kopen om 5.1 te krijgen is niets natuurlijk. Maar als je goede oude speakers hebt (heb laatst nog 2 oude philipsen van de stort gered, deze staan bekend om hun geweldige geluid, toen maakte philips nog goed spul, lees begin jaren 70) kun je met een goede versterker (geen 5.1) ver komen.

En hoe ben ik begonnen?

Nou met oude spullen en langzaam upgraden. Versterkers voornamelijk 2de hand (mijn huidige Onkyo Integra versterker is ook 1982, als weer 15 jaar de mijne) en langzaam aan steeds meer vervangen door beter spul. Echter mijn huidige HiFi set bestaat uit de genoemde versterker, een cd-speler en 2 boxen.

Ik luister (soms) radio, maar daarvan is de kwaliteit niet zo belangrijk (muziekaal behang als ik bezoek heb). Vandaar dat ik dat pioneer setje gekocht heb, omdat die hele set in de aanbieding (50% van de aanbiedingsprijs, die 50% was van de nieuwprijs) net zo duur was als een goede tuner.

Mijn tv is een samsung van 150 euro (50 cm beeld).. Maar tv boeit me geen ene reet, dus mono met redelijk beeld vond ik voldoende. Was de goedkoopste die ik kon vinden, waarbij ik niet meteen scheel keek van de kleuren.

Edit:

Nog 1 tip: Als je nu matig spul hebt maar je ergert je er niet aan, koop dan weer matig spul. Kost je veel minder. Want als je eenmaal aan het goede spul gewent bent, wil je niet anders meer. En dan is het huilen als iets begeeft en je moet nieuwe kopen

[ Voor 44% gewijzigd door Cyberpope op 03-04-2004 22:19 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties :)

Wat bij mij primair is, is dat ik het geluid van mijn dvd/x-box/tv en met name de computer via mijn orginele boxen wil hebben (boxen zaten bij het eerder aangegeven hihi set).. Dus ik denk dat ik dan als erest een reciever moet aanschaffen om dat te kunnen regelen. Of zijn er nog andere mogelijkheden (mijn hifi heeft maar een ingang)??

En aangezien ik veel muziek luister en ook eens een dvd-tje wil kijken is het misschien handig (zoals ik nu te weten ben gekomen), om geen home-cinema set aan te schaffen, maar het langzaam uitbouw qua boxen. Maar is het nu dan zo dat wanneer ik het geluid dan via orginele boxen afspeel veel minder is dan bij zo'n home- cinema set? (die boxen zijn er toch speciaal voor gemaakt?)

En de nieuwe televisie wordt mijn tweede 'plan', maar die kan voorlopig wel even wachten. Alhoewel ik mezelf ken, en nooit een tweede-hands zou aanschaffen. Vraag niet waarom, want mijn vader wil ook altijd een nieuwe auto aanschaffen i.p.v een goede tweede-hands (enigszins hetzelfe principe)..

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

[quote]Verwijderd schreef op 05 april 2004 @ 14:20:
Bedankt voor de reacties :)

Wat bij mij primair is, is dat ik het geluid van mijn dvd/x-box/tv en met name de computer via mijn orginele boxen wil hebben (boxen zaten bij het eerder aangegeven hihi set).. Dus ik denk dat ik dan als erest een reciever moet aanschaffen om dat te kunnen regelen. Of zijn er nog andere mogelijkheden (mijn hifi heeft maar een ingang)??
[quote]
Goedkoopste oplossing is dan een ingangselector of klein mengpaneeltje. Zoiets dus, alleen dan voor 3 ingangen, die zijn er wel
Kun je alles op je bestaande set luisteren.
En aangezien ik veel muziek luister en ook eens een dvd-tje wil kijken is het misschien handig (zoals ik nu te weten ben gekomen), om geen home-cinema set aan te schaffen, maar het langzaam uitbouw qua boxen. Maar is het nu dan zo dat wanneer ik het geluid dan via orginele boxen afspeel veel minder is dan bij zo'n home- cinema set? (die boxen zijn er toch speciaal voor gemaakt?)
Uitbouwen qua boxen zou ik afraden. Ja, die boxen zijn er speciaal voor gemaakt en uitgebalanceerd. Echter ze zijn gemaakt voor 5.1 (niet stereo) en veelal op uiterlijk. Het zijn kleine boxjes met een aparte subwoofer meestal. Ik ben er nog nooit een setje tegengekomen, dat beter klonk dan in dezelfde prijsklasse gewone stereoboxen. Idem met recievers. Meeste stereorecievers in dezelfde prijsklasse klinken beter dan de 5.1 variant. Maar als je het verschil niet hoort, zou ik lekker voor een 5.1 variant gaan hoor. En met alle respect naar jou toe, als jij tevreden bent met het geluid uit Philipssetje, wat ik tussen de regels door lees, zul je waarschijnlijk ook heel tevreden zijn met het geluid uit een home-cinemasetje van een 800 a 900 euro. Waarom zou je dan mee uitgeven? Goed is toch goed genoeg?
En de nieuwe televisie wordt mijn tweede 'plan', maar die kan voorlopig wel even wachten. Alhoewel ik mezelf ken, en nooit een tweede-hands zou aanschaffen. Vraag niet waarom, want mijn vader wil ook altijd een nieuwe auto aanschaffen i.p.v een goede tweede-hands (enigszins hetzelfe principe)..
TV zou ik ook niet snel tweede hands aanschaffen. Auto wel. En een versterker zeker. Kan zo goed als niets aan kapot. Zeker als je ze bij een audio speciaal zaak aanschaft zijn ze vaak erg goed. Omdat de vorige eigenaar hem meestal wegdeed omdat er een nieuw modeltje op de markt kwam. Maar een auto is niet met een versterker te vergelijken. Een auto is erg afhankelijk hoe de vorige eigenaar er mee om ging. Met een versterker is dat veel en veel en veel minder het geval.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

Topicstarter
Met de laatste opmerking heb je zeker gelijk, alleen doelde ik meer opd e aanschaf van tweede-hands televies.

Maar uit je verhaal opmakend, is het dus 'beter' om een home-cinema set aan te schaffen, waar zowel de dvd geluidsweergave als de stereo weergave redelijk is? Ik heb namelijk gehoord dat de stereo weergave veel minder is, en daar ik veel meer muziek luister dan dvd's bekijk, is het dan wel zo verstandig om een home-cinema set aan te schaffen?? Kan ik dan echt niet beter een reciever aanschaffen (na het lezen van diverse reviews kwam die hiergenoemde Yahama het beste uit de bus, maar moet ik alleen op reviews afgaan?) en twee boxen?

En die oplossing die je aanbiedt, is helemaal zo gek nog niet. 15 euro was je dan volgens mij kwijt, en heb je twee uitgangen. Maaaaaaaarja, ga binnenkort op mezelf en dan lijkt het me gewoon fijn om alles opnieuw te hebben enz. Dan kan mijn Hifi set in de slaapkamer en kan ik iets nieuw's 'uitzoeken' voor de woonkamer...

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:46

Jag

Wat ik zou doen is voor dat geld een tv, een 5.1 receiver en een DVD speler kopen. Tijdelijk de oude speakers gebruiken en dan zo snel mogelijk nieuwe speakers kopen. Eerst gewoon twee frontspeakers en dan later surrounds center en een sub erbij zetten.

Of het gewoon bij stereo houden (beter een goede stereo set, dan een slechte surround set, ook voor films). Maar ik zou zoiezo wel een setje nieuwe speakers kopen.

Verwijderd

Ik kijk zelf op dit moment ook naar een home cinema set maar vind ook de weergave van muziek heel belangrijk. Ik ben er achter gekomen (door te luisteren) dat idd de meeste 'goedkope' sets niet zo geweldig zijn in het afspelen van muziek. Het lijkt wel of de electronica teveel rotzooit met het geluid waardoor alles uit balans klinkt. De enige set die betaalbaar is en ook nog eens heel erg mooi klinkt voor muziek is de Onkyo HTC-501 set (receiver, dvd speler en 6.1 speakerset). Die kost rond de 999 euro. Daarmee heb je ook voor muziek een hele capabele set en de aansluitmogelijkheden (meerdere digitale ingangen) zijn meer dan voldoende.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 april 2004 @ 09:06:
Ik kijk zelf op dit moment ook naar een home cinema set maar vind ook de weergave van muziek heel belangrijk. Ik ben er achter gekomen (door te luisteren) dat idd de meeste 'goedkope' sets niet zo geweldig zijn in het afspelen van muziek. Het lijkt wel of de electronica teveel rotzooit met het geluid waardoor alles uit balans klinkt. De enige set die betaalbaar is en ook nog eens heel erg mooi klinkt voor muziek is de Onkyo HTC-501 set (receiver, dvd speler en 6.1 speakerset). Die kost rond de 999 euro. Daarmee heb je ook voor muziek een hele capabele set en de aansluitmogelijkheden (meerdere digitale ingangen) zijn meer dan voldoende.
Deze set is nu in de aanbieding voor 699 euro op internet. Maar heb jij deze set reeds gekocht en zo ja, wat zijn je ervaringen?

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Hmmz, TV 2e hands kan wel, maar blijft risicovol, maar van de andere kant: Voor je hem gaat kopen moet je er toch heen om hem te halen en dan moet je gewoon vragen of je em spelend mag zien (voor dat je gaat natuurlijk) mag dat niet, gewoon de koop niet door laten gaan. Mag het wel, zeg dan niet te snel ja, maar kijk even goed.

Ik ga het iig wel doen. Een nieuwe breedbeeld kost algauw 600 euro (instap) en een 2e hands ex-topmodel kost op marktplaats al tussen de 2 en 300 euro. Beetje groot verschil.

verder ben ik ook opzoek naar iets in de richting van home Cinema of een goede hifi set, maar wat mijn probleem een beetje is is dat ik het zonde vind om daar 1000 euro aan uit te geven. Reden: Ik kijk 1 a 2 dvd's per maand en luister af en toe wat muziek (radio en af en toe mp3 cd'tje) en voor de rest luister ik vooral veel muziek op m'n laptop via m'n sennheiser headphones, terwijl ik onderweg ben. Ik vind het dus zonde om er dik in te investeren terwijl ik het relatief weinig gebruik...

Dan nog een vraagje: Wat zouden jullie liever nemen: een homecinema PC met TV-Tuner erin enzo zodat je ermee kan opnemen en een DVD-speler, Mp3 speler, netwerkverbindinkje en iets van afstandbedieng erbij (zou niet weten hoe je het allemaal moet maken, maargoed ;) of dan toch gewoon een home cinema set en Mp3's enzo gewoon op DVD's branden of gewoon de laptop aan de HC hangen?
Pagina: 1