[knoppix 3.1][niveau beginner]Geen beeld door 3dfx/glide?

Pagina: 1
Acties:

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Omdat een Celeron 333 MHz met win98SE niet het meest veilig is voor internet, gezien de problemen met support (of liever, het uitfaseren daarvan) van microsoft wil ik iemand kennis laten maken met Linux.

Mooi, knoppix CD meegenomen die ik nog had liggen (vandaar versie 3.1 en niet de nieuwste 3.3) en eens kijken of ik linux live krijg.

knoppix lang=us screen=1024x768 wheelmouse [enz. enz] en gaan!

Tijdens het opstarten wordt melding gemaakt van een niet geindentificeerde brug, waarvan wordt aangenomen dat die transparant is. Ik neem aan dat een 440LX chipset wel herkend wordt, idem de IDE en AGP, dus dat zal dan wel de 3dfx kaart zijn die het beeld van de ATi Mach 64 doorlust. (Héérlijk, die oude hardware... :| ) Een andere brug chip zit er niet in, voor zover ik weet. Verder is alles oude standaard hardware: Intel CPU, intel Chipset.

Maar dan, wat ik ook probeer, beeld krijg ik alleen met xserver=XF86_SVGA en xmodule=svga wat me vervolgens een 800x600 8-bit desktop oplevert. Dat moet toch beter kunnen.

Bij gebruik van xserver=XFree86 krijg ik geen beeld. Ik hoor het sampletje van die vrouwenstem die zegt dat linux gestart wordt maar het scherm blijft zwart. Ook niet als dat in combinatie gaat met xmodule=ati gecombineerd wordt.

Op het moment dat ik de aan/uit knop kort indruk dan zie ik heel kort wèl beeld. Dat is echter zo kort dat ik niet meer kan zien dan een venster. Logout venster misschien? Het staat er te kort om de te kunnen lezen. Nog een keer drukken geeft hetzelfde effect.

... Dan maar de aan/uit knop 5 tellen in voor een harde shut-down en het nog eens proberen. Tot zover is me het dus alleen gelukt om de desktop in een grafische mode van 12 (??) jaar oud te krijgen. 800x600 8 bit is niet iets waarmee je een goeie indruk achterlaat.

Oh, en toevoegen van splash voor een grafische indicatie dat er iets gaande is maakt ook geen verschil, scherm blijft, behalve in 800x600x8bit zwart.

Dus erhmmm, HELLUP! Zoeken op 'knoppix' en 'glide' leverde me niets op waar ik wat mee kon. 'knoppix' en '3dxf' gaf ook wel resultaten, maar niets waar ik iets mee kon. Ondertussen komt versie 3.3 wel binnendruppelen, maar ik zou niet weten of dat een oplossing is voor het probleem of niet. Het is immers oude hardware, dus als v3.1 niet werkt verwacht ik in ieder geval niet automatisch dat het ineens met 3.3 wel opgelost is.

* JumpStart gaat nu eerst aan koffie, straks verder pielen.

Alle hulp is dus welkom want ik heb zo het idee dat ik hier niet uitkom...

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
knoppix lang=us screen=800x600 xserver=XF_SVGA xmodule=ati splash

Dit levert 800x600 desktop op van 256 kleuren.

knoppix lang=us screen=800x600 xserver=XFree86 xmodule=ati splash

En dit levert (kleine victorie!) een desktop op van 800x600 high- of full color.

Echter...

knoppix lang=us screen=1024x768 xserver=XFree86 xmodule=ati splash

is opnieuw: ik heb er geen zin in! Zwart scherm.

Bij het booten krijg ik verder altijd 2 meldingen:

• unknown bridge resource 2: assuming transparent

en verderop in het bootproces:

• Can't allocate module Server XFree86(glide)

KAN ik uberhaupt nog wel een knoppix desktop op 1024x768 voor elkaar krijgen of zal die Diamond Monster 3D II ( :X ) roet in het eten blijven gooien op die resolutie? Windows 98 SE doet dan weer niet moeilijk over een desktop op 1024x768, dus ik weet dat de computer en monitor dit aan moeten kunnen.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE