[Mdaemon] Open relay? Ik word er gek van...

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
Ik krijg steeds vaker een melding dat mijn e-mail niet verzonden is omdat ik in een database sta waarin mailservers met open relay in staan, genaamd: ORDB.org

Ik heb echt alles gedaan om mijn Mdaemon mailserver te beveiligen zodat ik geen open relay meer draai, en toch slaagd een dergelijke test erin om e-mailtjes naar derden te verzenden via mijn mailserver.

Ik heb het volgende gedaan:

Op alt-n in de KB gezocht naar relay, en daar stond een artikel over dit ordb gebeuren. Hier hadden ze het alleen over een postmaster@mijndomein.nl adres. Heb ik ingeschakeld, maar nog steeds een open relay.

Ik heb op de search van GoT gezocht, en zag hier vergelijkbare topics als deze, alleen stond daar ook geen oplossing bij.

Op google heb ik gezocht op: open relay test. Heel veel website's gevonden waarmee ik mijn relay kan testen, en bij elke laatste test zie ik dat het e-mailtje is verzonden. Nou kan ik me echt niet voorstellen hoe dit in vredesnaam toch nog een open relay kan zijn.

Op de website van ORDB heb ik een test gedaan, en inderdaad... Ik relay nog steeds voor de whole world :(

De instellingen van mijn mailserver:

De relay settings:

Afbeeldingslocatie: http://huib.meidoornlaan.net/tweakers/relay-settings.jpg

trusted hosts:

Afbeeldingslocatie: http://huib.meidoornlaan.net/tweakers/trusted-hosts.jpg

IP shielding:

Afbeeldingslocatie: http://huib.meidoornlaan.net/tweakers/ipshielding.jpg

SMTP authentication:

Afbeeldingslocatie: http://huib.meidoornlaan.net/tweakers/smtp-authentication.jpg

Versie Mdaemon: 6.8.5 draaiend op Win2k3 Enterprise server.

Is er iemand die mij een beetje verder kan helpen? Ik kan al niet meer mailen naar de volgende domeinen: @xs4all.nl , @home.nl en ik denk dat dit in de toekomst nog wel meer worden :(

Ik hoop echt dat iemand samen met mij dit probleem kan oplossen :) want ik wordt hier een beetje gek van :(

• -Marshal-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-11-2024
WiNlUx schreef op 03 april 2004 @ 18:57:Op alt-n in de KB gezocht naar relay, en daar stond een artikel over dit ordb gebeuren. Hier hadden ze het alleen over een postmaster@mijndomein.nl adres. Heb ik ingeschakeld, maar nog steeds een open relay.
Heb je ook een postmaster@domein.tld account als user aangemaakt?

Volgens mij (weet het niet 100% zeker) worden emails waarbij de afzender bekend is als user binnen MDaemon altijd verstuurt.

Zo'n test site zal waarschijnlijk via het postmaster account dit proberen lijkt me.
Anders misschien postmaster als alias van een je eigen account aanmaken.

Hiervoor had je al een optie aagevinkt zie ik :)

Heb je POP before SMTP ook al geprobeerd ?

Werk zelf overigens met MDaemon 6.7.8 en heb nergens last van.

[ Voor 8% gewijzigd door -Marshal- op 03-04-2004 19:13 ]

Distributed.net, the only reason my computer is on right now !

• marshal
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09-2022

marshal

Reality beats fiction by far

Gokje, maar wat gebeurt er als je het onderste vinkje uitzet onder relay settings?
Ben verder niet bekend met mdaemon, dus zeker weten doe ik het niet.

Verder zou ik het derde vinkje ook uitzetten.

Probeer anders eens alles uit te zetten (op de bovenste na dan ;) ) en daarna de functies die je ook echt nodig hebt aan te zetten.

Of probeer eens uit te vinden bij welke test het fout gaat en wat Mdaemon daarvan logt.

[ Voor 13% gewijzigd door marshal op 03-04-2004 19:13 ]

• WiNlUx
-Marshal- schreef op 03 april 2004 @ 19:07:
[...]

Heb je ook een postmaster@domein.tld account als user aangemaakt?

Volgens mij (weet het niet 100% zeker) worden emails waarbij de afzender bekend is als user binnen MDaemon altijd verstuurt.

Zo'n test site zal waarschijnlijk via het postmaster account dit proberen lijkt me.
Anders misschien postmaster als alias van een je eigen account aanmaken.

Werk zelf overigens met MDaemon 6.7.8 en heb nergens last van.
Dat postmaster gebeuren is uitgschakeld. Dat werkt gelukkig niet meer :)

Zodra iemand naar een bestaand e-mailadres, in dit geval huib@meidoornlaan.net gebruikt om met mijn server te relayen, dan lukt dat :( Dat moet uitgezet worden, en moet ik Mdaemon dus zo configgen dat ie echt alleen lokaal mag connecten, maar dat krijg ik dus helaas niet voor elkaar.

Overigens over jou mailserver: ik zou em niet testen op ordb, want als je een open relay hebt, wordt je meteen aan die DB toegevoegd :(

Ik zat me ook af te vragen: zou een nieuw IP adres aanvragen wel makkelijk zijn? maar dat zou demon nooit doen :D

• WiNlUx
marshal schreef op 03 april 2004 @ 19:11:
Gokje, maar wat gebeurt er als je het onderste vinkje uitzet onder relay settings?
Ben verder niet bekend met mdaemon, dus zeker weten doe ik het niet.

Verder zou ik het derde vinkje ook uitzetten.

Probeer anders eens alles uit te zetten (op de bovenste na dan ;) ) en daarna de functies die je ook echt nodig hebt aan te zetten.

Of probeer eens uit te vinden bij welke test het fout gaat en wat Mdaemon daarvan logt.
Heb het uitgzet. Je kunt het testen op http://www.abuse.net/relay.html als je interesse hebt. Controleer dan op de ip die boven ^^ ergens in de pics staan.

• WiNlUx
Nou mensen,

Het is hier echt goed mis! Ik mag nu echt geen enkel domein meer bereiken :( Is er nog een oplossing??

• TSS_Droopy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:05
Je moet zowieso het onderste vinkje van je relayscreen uitschakelen.

Dat je geen domeinen meer kan bereiken komt waarschijnlijk omdat er misbruik is gemaakt van jouw server. Dit is niet op te lossen door een vinkje om te zetten in MDaemon.

En bij "Setup-->Primary Domain" Moet je onderaan het scherm je lokale IP invullen en het vinkje "Bind listening sockets to this IP only" aanvinken. Dit zorgt ervoor dat er alleen lokaal op je server kan worden geconnect

[ Voor 89% gewijzigd door TSS_Droopy op 03-04-2004 21:18 ]

"I see said the blind man, as he picked up his hammer and saw"

• WiNlUx
TSS_Droopy schreef op 03 april 2004 @ 21:09:
Je moet zowieso het onderste vinkje van je relayscreen uitschakelen.

Dat je geen domeinen meer kan bereiken komt waarschijnlijk omdat er misbruik is gemaakt van jouw server. Dit is niet op te lossen door een vinkje om te zetten in MDaemon.
Ik kan ook helemaal niet meer uit die lijst verwijderd worden... Ik heb een aantal pogingen gewaagd, maar hij blijft zeggen dat ik een open relay heb :(

Een ander ip adres aanvragen zit er heel waarschijnlijk niet in :( Dat wordt dan maar poort 25 tijdelijk sluiten.

• TSS_Droopy
Is er noodzaak om van buiten het netwerk op de mailserver te connecten?
(Behalve dan met worldclient)
Lees ook mijn EDIT van bovenstaande bericht nog ff

[ Voor 21% gewijzigd door TSS_Droopy op 03-04-2004 21:20 ]

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-11 14:45

SiGNe

Ook hoi!

Volgens mij duurt het wel eventjes voor je daadwerkelijk van de lijst afgehaald wordt.
Ik heb ook dergelijke problemen gehad met Mdaemon, het is alleen al zolang geleden dat ik echt niet meer weet wat de juiste settings waren (ik gebruik nu Visnetic mailserver)

Niet?
[Specs]

• WiNlUx
TSS_Droopy schreef op 03 april 2004 @ 21:19:
Is er noodzaak om van buiten het netwerk op de mailserver te connecten?
(Behalve dan met worldclient)
Lees ook mijn EDIT van bovenstaande bericht nog ff
Ja ik heb 127.0.0.1 staan, localhost dus. Of moet ik er echt 172.16.20.1 van maken (ip van de server)??

• TSS_Droopy
Je moet er het IP van je lokale NIC aanhangen.

Ik weet natuurlijk niet precies jouw config, maar bij mij heb ik 1 NIC naar mijn ADSL modem (Extern ip) en 1 NIC naar mijn interne netwerk.

Je moet hier dus het IP van je NIC van het interne netwerk aan hangen.
Hierdoor wordt je Server onbereikbaar van buitenaf

[ Voor 10% gewijzigd door TSS_Droopy op 03-04-2004 21:57 ]

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-12 17:09
Ik heb zelfs de onderste 3 opties uitgevinkt, en geen last van relaying.. Als je wilt kan ik screenies maken met instellingen die jij belangrijk vindt...

http://specs.tweak.to/5253

• WiNlUx
TSS_Droopy schreef op 03 april 2004 @ 21:56:
Je moet er het IP van je lokale NIC aanhangen.

Ik weet natuurlijk niet precies jouw config, maar bij mij heb ik 1 NIC naar mijn ADSL modem (Extern ip) en 1 NIC naar mijn interne netwerk.

Je moet hier dus het IP van je NIC van het interne netwerk aan hangen.
Hierdoor wordt je Server onbereikbaar van buitenaf
Ah zo ;) Ik snap het :) Maar dan kan ik net zogoed localhost toevoegen, want die is ook lokaal :)

• WiNlUx
Dimmu schreef op 03 april 2004 @ 21:57:
Ik heb zelfs de onderste 3 opties uitgevinkt, en geen last van relaying.. Als je wilt kan ik screenies maken met instellingen die jij belangrijk vindt...
Ja, maar het kan goed zijn dat jouw instellingen net even wat verkeerder zijn dan die van mij. Ik hou het liever zelf zo :)

Verwijderd

het is dat ik allemaal kruisjes te zien krijg, anders had ik ook nog wat relevants kunnen zeggen maar zo moeilijk is het niet om Mdeamon anti relay te maken...

Over het algemeen (en dat geldt voor elke mta) accepteer je de mailtjes die vanaf je interne netwerk worden verzonden 192.168 reeks, daarnaast kun je auth smtp gebruiken als je toch wilt mailen vanuit een internet cafe oid en je kunt ook nog pop before smtp gebruiken.

auth smtp is idd wel een vaak gebruikte truuk van spammers om toch te mailen over een beveiligde mailserver aangezien de meeste standaard accounts (postmaster etc) vaak geen of een zwak wachtwoord hebben wat te kraken valt, dit is in jou geval echter niet het geval want een standaard relay test gebruikt geen bruteforce cracking.

Kortom accepteer alleen mailtjes vanaf je interne netwerk en vanaf het internet alleen na authenticatie

• WiNlUx
Verwijderd schreef op 03 april 2004 @ 22:07:
het is dat ik allemaal kruisjes te zien krijg, anders had ik ook nog wat relevants kunnen zeggen maar zo moeilijk is het niet om Mdeamon anti relay te maken...

Over het algemeen (en dat geldt voor elke mta) accepteer je de mailtjes die vanaf je interne netwerk worden verzonden 192.168 reeks, daarnaast kun je auth smtp gebruiken als je toch wilt mailen vanuit een internet cafe oid en je kunt ook nog pop before smtp gebruiken.

auth smtp is idd wel een vaak gebruikte truuk van spammers om toch te mailen over een beveiligde mailserver aangezien de meeste standaard accounts (postmaster etc) vaak geen of een zwak wachtwoord hebben wat te kraken valt, dit is in jou geval echter niet het geval want een standaard relay test gebruikt geen bruteforce cracking.

Kortom accepteer alleen mailtjes vanaf je interne netwerk en vanaf het internet alleen na authenticatie
Excuses. Ik heb alle DNS records verwijderd uit boosheid :D Ik zal weer even een nieuwe toevoegen.

edit:

Nu moet je geen kruisjes meer zien :P

[ Voor 3% gewijzigd door WiNlUx op 03-04-2004 22:41 ]

• [Jules]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:42

[Jules]

Confusion in confusion

Als je in de mdaemon discussion groups op ORDB zoekt kom je genoeg voorbeelden tegen met exact hetzelfde probleem als jij hebt (hetzelfde resultaat bij de ORDB test... ik heb die van jou opgezocht).
Deze thread bijvoorbeeld.
POP before SMTP zoals mabit al aangaf zou hier best wel een kunnen helpen

Heb je http://www.altn.com/security/ ook al doorgelopen overigens?

[ Voor 9% gewijzigd door [Jules] op 03-04-2004 23:33 ]

Knowing others is to be clever.
Knowing yourself is to be enlightened.
Overcoming others requires force.
Overcoming yourself requires strength.

• WiNlUx
[Jules] schreef op 03 april 2004 @ 23:32:
Als je in de mdaemon discussion groups op ORDB zoekt kom je genoeg voorbeelden tegen met exact hetzelfde probleem als jij hebt (hetzelfde resultaat bij de ORDB test... ik heb die van jou opgezocht).
Deze thread bijvoorbeeld.
POP before SMTP zoals mabit al aangaf zou hier best wel een kunnen helpen

Heb je http://www.altn.com/security/ ook al doorgelopen overigens?
Die groep heb ik nog niet bekeken, maar ik heb wel die POP before SMTP al aangezet ja. (ik neem aan dat je dan eerst zoveel minuten geconnect moet zijn voordat je mag relayen voor een e-mail adres??)

Verder heb ik die link van ALT-N idd doorgelopen :) Ik hoop dat alles goed is ingesteld :)

Verwijderd

Ik heb je instellingen bekeken en van wat ik er nu van kan zien is dit geen open relay, het is dus een stuk waarschijnlijker dat er een andere mta op je server draait, zoals de smtp service van microsoft zelf, dit lijkt me afdoende beveiligd, maar post eens eens stuk logfile van een mailtje dat niet gerelayed zou mogen worden

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:30
WiNlUx schreef op 03 april 2004 @ 21:47:
[...]

Ja ik heb 127.0.0.1 staan, localhost dus. Of moet ik er echt 172.16.20.1 van maken (ip van de server)??
Ik kan me iets herrinneren dat je juist niet 127.0.0.1 moet gebruiken...

Bind je MailServer aan je netwerkadres, 192.168.x.x of wat ever je ook gebruikt.

Vervolgens doe je wat gratis testjes, en als dan blijkt dat je geen open relay meer bent dan meld je je bij ordb.org aan voor een hertest, dan word je uit die databeest gehaald. De rest van de databeestjes worden vanzelf wel geupdate :)

Wat je ook kunt doen, wellicht zijn je settings al een beetje gaar ;). Begin overnieuw, en hou je aan het volgende (alt-N guide).

(1) Security | Spam Blocker - this feature enables MAPS/RBL/DUL and ORDB support effectively blocking the relaying of SPAM through your server. Settings can be customized to allow control over how SPAM is processed. You can allow the mail to be received and placed into a public folder or mailbox for later review, or a response to the sending server can be sent during the receive process effectively telling it the address does not exist. See the MDaemon user's manual for complete information on the Spam Blocker feature.

(2) Security | Spam Filter – the use of this feature will drastically decrease the amount of spam that your users receive. Enabled by default, the spam filter analyzes each message that arrives in your server. The filtering watches for words, phrases, URLs, and other key fields in an email message that indicates the probability that the message is spam. By default, the Spam Filter is enabled but will not block or delete any messages. If your users are using IMAP the messages determined to be spam can automatically be filtered into the Spam IMAP folder under their account. The Spam Filter can also block messages over a certain threshold during the SMTP session, bounce them or delete them. For complete information on the Spam Filter review the MDaemon’s user manual. (Note: MDaemon Pro is required for the Spam Filter.)

(3) Security | IP shielding/AUTH/POP Before SMTP - enable the 'Local sender must have accessed mailbox within last XXX minutes’ switch. This forces those who would send mail through your server to have checked a local POP account within the last XXX minutes (5 minutes would be fine). While we are in the IP Shielding feature, you should go ahead and define the known IP ranges for your domains, if you know them. This prevents people from masquerading as a local account just to defeat the Relay Control features, which we are about to enable next. Now spammers must not only pretend to be a member of one of your domains, but they must actually send their spam mail from one of the IPs defined here.
On the SMTP Authentication tab in this dialog, be sure to enable the “MAIL FROM Postmaster requires an authenticated session”. Many relay tests are exploiting the postmaster account.

(4) Security | Relay/Trusts/Tarpit/Reverse lookups... - Relay Settings - enable the 'This server does not relay mail for foreign domains' switch. Also enable the 'Sender's address must be valid if it claims to be from a local domain' switch. With these switches enabled, messages sent through your server must either originate from or be destined for a local account. True, spammers can fake the addresses they use when sending their spam mail but this will not be enough. They will have to fake the IP address they are sending mail from if you have configured the IP Shielding feature as outlined above.

(5) Security |Content filter - if all else fails, the Content Filter can take any action on any message (including delete, forward, copy, etc..), based upon the content of any header or even the message body!

(6) Security | Address suppression/IP screening/Host screening... - Address suppression - although not always practical, you can set up blanket policies, such as 'Never except any mail from hotmail.com or aol.com'. You can elect to have the mail refused during the SMTP session itself, or you can accept the mail and have a canned response returned to the potential spammer.

(7) Security | Address suppression/IP screening/Host screening… - IP screening - again, this is not always practical, but if certain known IP addresses are causing problems, you can ban them from even connecting to your mail server by listing them in the IP Screen. Connections from these IP's are flatly refused before an SMTP session can even be started. The drawback here is obvious in that you have to know the IP addresses you wish to ban and spammers rarely stay in the same place for very long. This feature has been succeeded by the Spam Blocker. However, it is still EXTREMELY useful for creating a mail system closed to any IP outside the specified ranges. Therefore, you can use this feature if you wish to create a mail system that is closed to all but your local LAN's IP address range.

(8) Security | Address suppression/IP screening/Host screening... – Host Screening - similar to IP Screening, Host Screening allows you to specify the names of remote hosts that MDaemon will or will not accept mail from. When an incoming SMTP connection specifies the name of the remote server in the EHLO or HELO parameter, MDaemon will compare it to the names listed in the Host Screening configuration. If a match is made, the session is either allowed or disallowed, depending on how you have configured permissions for that particular host.

If your MDaemon is on a static Internet IP (such as, for example, 123.123.123.123), you will probably want to configure the Host Screening to block ''EHLO 123.123.123.123'' as a greeting. This is another common technique used by spammers.

[ Voor 82% gewijzigd door Icey op 04-04-2004 00:07 ]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• WiNlUx
Icey schreef op 04 april 2004 @ 00:05:
[...]

Ik kan me iets herrinneren dat je juist niet 127.0.0.1 moet gebruiken...

Bind je MailServer aan je netwerkadres, 192.168.x.x of wat ever je ook gebruikt.

Vervolgens doe je wat gratis testjes, en als dan blijkt dat je geen open relay meer bent dan meld je je bij ordb.org aan voor een hertest, dan word je uit die databeest gehaald. De rest van de databeestjes worden vanzelf wel geupdate :)
Dat is het em nou juist. De ene test verschilt weer ver van de andere test, en zo weet ik echt niet welke ik moet geloven :? Ik heb nu poort 25 dicht zitten, en haal wel voor een 2 weken een pop box leeg. Hopen dat ik hierna niet meer in die DB sta.

• Icey
WiNlUx schreef op 04 april 2004 @ 01:35:
[...]

Dat is het em nou juist. De ene test verschilt weer ver van de andere test, en zo weet ik echt niet welke ik moet geloven :? Ik heb nu poort 25 dicht zitten, en haal wel voor een 2 weken een pop box leeg. Hopen dat ik hierna niet meer in die DB sta.
Ja, maar je server is nog steeds een open relay toch, zodra je 25 weer open zet beginnen de problemen van voor af aan. Je kunt beter opzoek gaan naar de oplossing ipv de stekker eruit trekken :P

Verwijderd

WiNlUx schreef op 04 april 2004 @ 01:35:
[...]

Je blijft gewoon in de database staan hoor, totdat je bewezen hebt dat je geen open relay meer draait, en dat kan je niet bewijzen door gewoon poort 25 dicht te mikken, maar daarvoor is echt een 5xx smtp response code voor nodig, heb je al gekeken naar andere smtp processen?

• WiNlUx
Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 12:45:
[...]

Je blijft gewoon in de database staan hoor, totdat je bewezen hebt dat je geen open relay meer draait, en dat kan je niet bewijzen door gewoon poort 25 dicht te mikken, maar daarvoor is echt een 5xx smtp response code voor nodig, heb je al gekeken naar andere smtp processen?
Het is of de duivel ermee speelt maar ik ben uit de database!!! Check maar. Gebruik het IP adres die bovenin ergens vermeld staat op http://www.ordb.org/lookup :) KLOP KLOP

[ Voor 1% gewijzigd door WiNlUx op 04-04-2004 19:52 . Reden: wat spelfouten herstelt ]

• Icey
All tests performed, no relays accepted.

En

(45/90) run, 0 Failed

It would appear that your smtp/mail server does not permit open-relaying. Congratulations, have a nice day :)

Dat ziet er dus al beter uit ;). Gefeliciteerd :)

• WiNlUx
Icey schreef op 04 april 2004 @ 20:40:
All tests performed, no relays accepted.

En

(45/90) run, 0 Failed

It would appear that your smtp/mail server does not permit open-relaying. Congratulations, have a nice day :)

Dat ziet er dus al beter uit ;). Gefeliciteerd :)
_/-\o_ Hopen dat ie nu goed dicht blijft, alleen zit ik nog met 1 klein probleem. Als ik een test doe, en het is als afzender huib@meidoornlaan.net NAAR iemand@meidoornlaan.net, dan relayd ie wel :? Ik heb inmiddels Mdaemon 7.01 erop gezet, en nu kijken dus ofie goed dicht blijft zoals ik net ^^ zei :)
Pagina: 1