Toon posts:

Aanloggen tergend traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb zonet een volledige kantooromgeving opnieuw geinstalleerd. De omgeving bestaat uit 1 centrale server en 5 workstations. De server draait Windows 2000 Server SP2 en de clients allemaal WinXP SP1.

De server is hoofdzakelijk file en print. Deze is ook ingesteld als lokale DNS server en domein controller.

De hoofdtoepassing op de clients is de office XP suite. De documenten worden centraal op de server bewaard. Naast office is er enkel nog een boekhoudpakket dat op maat gemaakt werd. Verder is er in de omgeving een Broadband router die toelaat om te surfen en te mailen.

Wanneer ik nu met een domein user account probeer aan te loggen gaat dit tergend traag - soms langer dan 1 minuut.
Andere netwerkactiviteiten van en naar de server lopen uiterst vlot, enkel het aanloggen is een ramp.

Ik heb geen flauw idee waar het aan ligt - iemand suggesties waar te beginnen troubleshooten? 8)7

Verwijderd

dns goed ingericht?

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Kun je zien of er tijdens het aanloggen veel network activity is? Het zou kunnen dat bepaalde persoonlijke mappen erg groot zijn.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Vermoedelijk: De DNS instellingen van je clients of je AD servers wijzen niet (alleen) naar je 'eigen' DNS server.

Verwijderd

Topicstarter
Grootte van de mappen is alvast het probleem niet. Ik heb nog niks van userdata teruggeplaatst na de herinstallatie.

Wat DNS betreft: alle clients hebben enkel een primary DNS ingesteld welke het IP adres van de server is. De server zelf heeft DNS draaien met zowel een forward als een reverse lookup zone. Beide zones supporteren dynamic updates.

Bizar: ik heb nog geen forwarders ingesteld in DNS en toch slagen alle clients er in om op het internet te geraken (dus namen te resolven) en te mailen.

Opmerking: alle clients en de server hebben als Default Gateway het IP adres van de SMC Barricade Router staan.

Bij een nslookup test vanop een client krijg ik volgende melding:

I:\>nslookup
*** Can't find server name for address 192.168.2.177: Non-existent domain
*** Default servers are not available
Default Server: UnKnown
Address: 192.168.2.177

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2004 19:03 ]

Verwijderd

Lijkt er toch op dat je clients een andere DNS pakken. Enerzijds omdat het aanmelden slecht verloopt en anderzijds omdat hij in ieder geval geen Reverse Lookup kan doen voor dat interne adres.

Draait die broadband-router DHCP? Welke DNS-servers staan er exact gelist bij 'ipconfig /all'?

Verwijderd

Topicstarter
Pffw - probleem opgelost! Enorm bedankt voor de tips.

Probleem zat dus inderdaad bij DNS - na ff zoeken bleek dat de host record voor de server zelf wel aangemaakt werd maar dat er geen IP adres aan toegewezen was (welke ik raar vind). Na het adres manueel toe te voegen loopt het aanloggen opnieuw gesmeerd ...

_/-\o_
Pagina: 1