Toon posts:

Videokaart stuk - voeding oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een week of twee een gforce 5900XT gekocht. Op deze videokaart zit een mooie poweraansluiting dus dat ding trekt aardig wat stroom. Nu heb ik de topics doorgelezen voordat ik deze videokaart kocht omdat ik een shuttle heb en de voeding daarin maar 200 Watt is. Andere tweakers hebben ook een shuttle en bij hun deed de 5900XT het prima.

Nu is bij mij vandaag mijn videokaart uitgefikt. Ik had mijn pc in slaapstand gezet wat ik normaal nooit doe en toen ik terug kwam wou mijn pc niet aan. Ik kap los gedaan en vond hem wat stinken. Toen ik hem toch aan kreeg ging mijn videokaart lekker fikken. Dan nu mijn vraag: (duurt ff)

Zou dit dan toch aan mijn voeding kunnen liggen. Als mijn voeding niet genoeg kan trekken dan lijkt het me dat mijn voeding zichzelf opblaast of zit ik er naast? Ik kan natuurlijk ook gewoon een kapotte videokaart hebben gehad.

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

UTM

Ik denk eerder dat je computer gewoon dan afsluit. Hij zal er niet voor zorgen dat je videokaart doorfikt, want waar moet hij de stroom vandaan halen? Wat jij zegt dat je videokaart zichzelf opblaast klinkt in mijn oren onwaarschijnlijk. Doet je voeding het nog wel ?
offtopic:
Een gf fx 5900 @ 200 watt voeding :/

[ Voor 41% gewijzigd door UTM op 03-04-2004 18:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
voeding werkt nog wel en pc is opgestart geweest. Daarom denk ik ook dat het gewoon een kapotte videokaart is geweest. Magoed this toch maar 200 Watt voeding wat niet echt wordt aangeraden. Wat ik gelezen heb in de topics is dat bij een te lage voeding je pc instabiel wordt, maar mijn pc was zo stabiel als maar kon.

Hij heeft zichzelf niet opgelazen (als in boem) maar ik zag wel een fikje en nu is er een gedeelte verbrand. Een klein chipje niet direct bij de voedingaansluiting.

Verwijderd

Videokaarten trekken hun spanningen van de +5 én +12V af. Het is goed mogelijk dat als bijvoorbeeld een rotte molexsplitter gebruikt wordt waardoor bijv. de +5V ontkoppeld wordt, dat de spanningsregelaar dan onevenredig belast wordt op de +12V lijn om alsnog het gevraagde vermogen te kunnen leveren. Resultaat: een doorgebrande spanningsregelaar op de videokaart.
Hetzelfde kan gebeuren als je een voeding gebruikt die op één van die spanningslijnen instabiel wordt op hoog vermogen. Omwissel van de voeding voor een zwaarder model (op die spanningslijnen) is dan de oplossing (en je videokaart, aangezien die nu ook gefrituurd is).

Anyway, meer een videokaart/voeding vraag.
move Overige Hardware > Videoplanken & Beeldkanonnen

Verwijderd

Ik denk dat je kaart in die kleine shuttlekast gewoon te warm werd. De warmte kan niet weg, doordat die kast zo klein is en de kaart brand door. Alsnog een gevalletje voor de garantie, want dat mag niet gebeuren bij die kaarten, maar ik zou er een extra casefannetje bij zetten.