Adobe Indesign CS - Relatief linken

Pagina: 1
Acties:

• vanardenne
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Als ik nu in Indesign gebruik maak van plaatjes worden deze in het 'link palette' gelinkt naar het bestand op je harde schijf. Dit gebeurt absoluut. bijv:

c://mijn documenten/indesignbestanden/plaatjes/plaatje.gif

Als je je bestanden niet zou verplaatsen, hoeft dit geen probleem te vormen. Omdat ik graag wil dat het .indd bestand en alle mappen die daarbij horen naar een andere computer wil kopieren om daar iemand anders aan het bestand verder te laten werken, vind ik het wel een probleem. Indesign kan dan namelijk de plaatjes niet meer vinden.
Daarom is mijn vraag, is het mogelijk met indesign om de plaatjes relatief te laten linken? bijv:

/plaatjes/plaatje.gif

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
(Hier stond eerst een warrig relaas, heb nu 't e.e.a. eraan vertimmerd)

InDesign kan 2 soorten links onthouden: filesystem links en URLs. Voorzover ik weet maakt ie geen relatieve links aan, al zou je de URLs kunnen aanpassen. Maar die URLs kun je niet zomaar gebruiken, dat moet in een werkgroep setup (zie onderaan).
Een relatieve bestanden link kan dus niet (althans niet op de standaard manier). Wel heb ik een paar tips:

- Als je plaatjes slechts in enkele mappen staan is het probleem nooit groot, je hoeft slechts 1x per map een link te herstellen, de rest loopt ie vanzelf na.

- Veel bedrijven gebruiken een vaste server waarop de afbeeldingen staan, zodat vanaf elk werkstation de links hetzelfde zijn. Onder Macintosh werkt het ook goed als je naar plaatjes op een verwisselbare schijf of CD linkt. Met Windows kan dat ook wel maar moet je opletten dat de schijf op de andere computer onder dezelfde letter gemount wordt.

- Je kunt door InDesign het document met alle plaatjes in 1 map laten kopieren. Kies Archief -> Pakket... (lijkt op 'Bewaar voor servicebureau' van XPress). De plaatjes komen dan allemaal in een submap 'Links'.

- InDesign kan ook met hyperlinks naar plaatjes op een FTP- of WebDAV server werken. Bij InDesign CS is dat systeem uitgebreid en heet het VersionCue. Daarin wordt ook bijgehouden of gekoppelde plaatjes nog in bewerking zijn, al goedgekeurd zijn door de klant enz.

[ Voor 90% gewijzigd door benoni op 03-04-2004 20:14 ]

• vanardenne
  • Niet online
Dankjewel! een aantal van die punten die je noemt gebruikt ik idd al, maar ik zal eens proberen die urls aan te passen, kijken of het lukt.

• vanardenne
  • Niet online
niet gelukt, dan maar telkens mappen relinken :s

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
krullee schreef op 04 april 2004 @ 16:40:
niet gelukt, dan maar telkens mappen relinken :s
Jammer.

Als je dit vaak tegenkomt heeft het zin om er een Javascriptje voor te schrijven. Met het scripting systeem van InDesign heb je toegang tot de link class (dit voorbeeld is uit InDesign's Applescript woordenboek):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11