Spellen crashen Radeon 9800

Pagina: 1
Acties:

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb sinds kort een probleem met het spelen van Far Cry en Max Payne 2. Op bepaalde plekken in deze spellen crashed mijn PC opeens en wordt er gereboot.
Vervolgens krijg ik de volgende foutmelding:

C:\WINDOWS\Minidump\Mini040304-01.dmp
C:\DOCUME~1\Jeroen\LOCALS~1\Temp\WER13.tmp.dir00\sysdata.xml

Nu heb ik met de search verschillende verwijzingen naar deze fout gevonden en op basis daarvan het volgende gedaan:

-Fastwrite uitgezet (helpt wel maar stelt alleen het probleem uit)
-VCore naar 1,6 V (helpt wel compu reboot niet, spel crashed wel)
-Memtest86: geen fouten
-Swapfile uitgezet / gedelete (geen resultaat)
-Voltages gechecked: OK
-Temps OK
-Minidump en sysdata.xml gedelete (geen resultaat)
-Settings van de games naar low (geen resultaat)
-oude drivers terug gezet tot Catalyst 3.8 (geen resultaat)

Wat ik vreemd vind is dat wat oudere spellen het wel doen. Ook 3DMark geeft geen problemen. Ook valt het mij op dat steeds in dezelfde scenes / locaties in de game de boel crashed, zelfs na reboot. Alles heeft ook goed gedraaid tot 2 dagen terug.

Mijn systeem: (niks overclocked, PAT aan, Performance mode Turbo)
P4 3,2 Ghz
P4C800-E DL (Laatste bios /inf drivers)
Club 3D ATI Radeon Pro (Laatse drivers)
Soundblaster Audigy
2 * 512 Twinmos 3200 CL2.5 (2.5-3-3-6)

Kan iemand nog een tip geven want ik weet niet meer waar ik het moet zoeken... :'(

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Heb je gelezen wat er in die sysdata.xml staat?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Al gedefragmenteerd, als ik een paar spellen installeer is een defragmentatie toch echt wel nodig.

There is no place like ::1

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:54

UTM

Mischien domme vraag, maar heb je wel direct x 9 geinstalleerd? Dit omdat je zegt dat je het probleem niet hebt bij oudere spellen

Verwijderd

Misschien is je voeding te licht? Hoeveel ampere is de 12V rail?

• djengizz
  • Niet online
DirectX9 is geinstalleerd. Ook al een schone XP installatie geprobeerd en gedefragt met alleen de drivers en Max Payne. Helpt ook niet. Sysdata.xml is een lange opsomming van mijn systeem (apparaten, drivers, XP info etc.)
12V lijn is rond de 11.71V MBM en 12.10 in ASUS Probe.

[ Voor 12% gewijzigd door djengizz op 03-04-2004 17:23 ]

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

sysdata en die dump zijn de bestanden die naar microsoft worden gestuurd als je daar toestemming voor geeft.

Laten die spellen toevallig geen logs achter?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:54

UTM

Mischien trekt je voeding het op een gegeven moment niet meer, dat verklaart ook de reboots. Post anders eens je volt waardes
edit:
12V lijn is rond de 11.71V MBM en 12.10 in ASUS Probe. Deze verschillen wel erg veel, check je waardes eens in bios of met motherboard monitor

[ Voor 47% gewijzigd door UTM op 03-04-2004 17:24 ]

Verwijderd

Ik bedoelde hoeveel Ampere is je 12Volt-Rail (zie zijkant voeding) ;)
Die moet voor jouw systeem ongeveer rond de 15-18A zitten om stabiel te lopen.... hoeveel watt is het eigenlijk en wat voor merk?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-08 23:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hou met asusprob je casetemps eens in de gaten. Zou me niks verbaqzen als je radeon zijn warmte niet goed kwijt kan. Ik weet niet over er veel kaarten onder hangen, maar die zou ik evt verplaatsen als ik jou was.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• djengizz
  • Niet online
Voeding is een AOpen 350W (standaard bij H600B AOpen kast):
Voltages:
BIOS MBM Probe
VCore 1.54 1.6 1.6
3.3V 3.32 3.33 3.31
5V 4.99 4.97 4.99
12V 12.04 11.71 12.09
(lijkt mij OK)

Temps:
Case 28 idle / 29 stressed
CPU 32 idle / 49 stressed
Geheugen gevoeld van de Radeon: is wel warm maar niet te heet om aan te raken (ook geen artifacts)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-08 23:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

djengizz schreef op 03 april 2004 @ 17:37:
Voeding is een AOpen 350W (standaard bij H600B AOpen kast):
Voltages:
BIOS MBM Probe
VCore 1.54 1.6 1.6
3.3V 3.32 3.33 3.31
5V 4.99 4.97 4.99
12V 12.04 11.71 12.09
(lijkt mij OK)

Temps:
Case 28 idle / 29 stressed
CPU 32 idle / 49 stressed
Geheugen gevoeld van de Radeon: is wel warm maar niet te heet om aan te raken (ook geen artifacts)
Hm casetemps zijn dus ok...ik krijg met mijn radeon 9800 pro nog een warmere casetemp, dus dat zal wel loslopen.
Wat gebeurt er als je er 3dmark op loslaat? krijg je dan ook dezelfde dingen?
Wat nog zou kunnen zijn (heb ik dus met mijn kaart gehad met RTCW) is dat het OpenGL gedeelte niet goed is. Ik weet niet of jouw spellen dat gebruiken, maar het is natuurlijk een mogelijjkheid. En anders ff mat de kaart terug naar de winkel, kijken of zij iets kunnen vinden / het ding om willen ruilen voor een nieuwe.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Dat zijn weer de voltages ;)

Haal je kast eens los, kijk op de zijkant van de voeding en lees hoeveel ampere er per voltage RAIL is... Kijk vooral naar de 12V, daar draait je CPU en VGA kaart op....

• djengizz
  • Niet online
12V Rail is 18.0 A

Ik bedenk me nu dat het pas is gaan optreden nadat ik mijn nieuwe TFT monitor (Iiyama E431S) has aangesloten en daarvoor de driver (kleurenprofiel) heb geïnstalleerd. Zou het hiermee te maken kunnen hebben?

[ Voor 95% gewijzigd door djengizz op 03-04-2004 23:22 ]

• djengizz
  • Niet online
Nou ik ben er uit. Na 3 dagen van alles en nog wat proberen (met wisselend succes maar nooit goed) bleek de performance acceleration mode van m'n chipset het probleem te zijn. Na die op Auto (i.p.v. Enabled) gezet te hebben liep alles weer als een zonnetje.
Wel vreemd ik weet zeker dat ik dit vroeger ook aan had staan.
Weet iemand wat deze setting precies doet? Is dit het zgn. PAT van Intel?
Hoe kan het dat dit mijn 3D spellen laat crashen?

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-08 21:29
Ik had dezelfde, misschien wordt het eens tijd om je geheugen te testen met Memtest86 of Microsoft zijn test (hoewel die laatste niet zo geweldig is, hij haalde mijn brakke geheugen er niet uit althans. Memtest liep vast, bij welke test herinner ik me niet meer.
Bij mij hielp die VPU recover aan/uit, fast-write aan/uit, agp aperture size allemaal niets, lag echt aan het geheugen. Soms gaf windows aan dat het door het geheugen kwam, door de drivers van mijn radeon en soms die xml en minidump. Nieuw geheugen heeft het bij mij opgelost.(had eerst even getest of het daar werkelijk aan lag met geheugen uit mijn broertje zijn nieuwe pc, toen nieuwe besteld)
[update] Sorry had je laaste post niet gelezen. Ja bij die acceleration staat het er ook bij dat die optie tot vastlopers kan leiden. Mijn mobo's bios geeft dat althans aan.

[ Voor 26% gewijzigd door Gody op 05-04-2004 23:41 ]

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

djengizz schreef op 05 april 2004 @ 22:50:
Nou ik ben er uit. Na 3 dagen van alles en nog wat proberen (met wisselend succes maar nooit goed) bleek de performance acceleration mode van m'n chipset het probleem te zijn. Na die op Auto (i.p.v. Enabled) gezet te hebben liep alles weer als een zonnetje.
mmm, Sis Moederbordje?

Ik heb een sis moederbord en mijn ati 9500 Pro kan wel "performance" settings aan... maar geen fastwrites en sidebanding.

There is no place like ::1

• djengizz
  • Niet online
Nee zoals in de start post: geen fouten in MemTest en een Asus P4C800-E Mobo.
De oorzaak is als je PAT inschakeld mijn memory timings naar 2.5 3 3 6 gingen wat blijkbaar te strak is voor deze twee spellen.
Oplossing: Performance acceleration aan laten maar handmatig de timings op 2.5 3 3 7 zetten. Werkt prima.

Verwijderd

djengizz schreef op 05 april 2004 @ 22:50:
weet iemand waar die performance acc mode zit? Ik zit nu nl met hetzelfde probleem.. :|

Ik heb een P4 2.0ghz, intel 850 bord en een 9800pro (cat. 4.5 driver)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2004 13:47 ]

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04-2025

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Even een klein beetje offtopic, ik kan nergens in mijn bios van een asus fast write vpu recover vinden, aangezien ik ook nog wel eens heb dat niet alles loopt zoals het hoort te lopen.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
swampy schreef op 03 april 2004 @ 17:12:
Al gedefragmenteerd, als ik een paar spellen installeer is een defragmentatie toch echt wel nodig.
Haha ik heb nog nooit gedefragd...

Fast Write moet sowieso uit staan..
als je het niet in de BIOS kan vinden. Probeer dan eens de Omgega Catalyst drivers, die doen het voor je dan. En misschien bieden die sowieso wel uitkomst op je probleem.

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

Verwijderd

bij mij liep far cry perfect, op catalist 4.5 (9800 pro)

toen omega erin gezet (ik wil ook 720x480, voor tv out) en vanaf dat moment problemen met far cry need for speed draait trouwens goed)

omega eruit gegooid, catalist er weer in.. fast write uit/aan.. mag niet baten

maar waar zit die performance acc mode nou?
of is dat alleen bij een asus bord?

• NLuna
Heb een 9800Pro@XT gehad, en die draaide echt elk spel lekker met zowel de Catalyst als Omega drivers. Behalve dan dat ie last had van "ghosting" in 3dMark03, alleen dat was verholpen met de Omega's

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

Verwijderd

trouwens de 3dmark tests doen allemaal goed (5300 puntjes), geen artifacts

het probleem is met far cry: het wateroppervlak (very high quality) worden allemaal enge strepen (ziet er uit als een hardware probleem), en als ik beschoten wordt komen diezelde strepen ook, het hele beeld. De rest van far cry is verder ok.

eerst had ik die problemen niet, liep far cry perfect :?

• NLuna
Jep er gebeuren rare dingen in Hardwareland...

• Gody
Speedy55 schreef op 07 juni 2004 @ 14:23:
Even een klein beetje offtopic, ik kan nergens in mijn bios van een asus fast write vpu recover vinden, aangezien ik ook nog wel eens heb dat niet alles loopt zoals het hoort te lopen.
Haha, die zit in windows, scherminstellingen, geavanceerd en dan het tabbled VPU recover. Heb je eigenlijk al gezocht op de got search en/of google? Dan had je het namelijk gevonden

• Gody
Haha, die zit in windows, scherminstellingen, geavanceerd en dan het tabbled VPU recover. Heb je eigenlijk al gezocht op de got search en/of google? Dan had je het namelijk gevonden
Verwijderd schreef op 07 juni 2004 @ 13:46:[...]weet iemand waar die performance acc mode zit? Ik zit nu nl met hetzelfde probleem.. :| Ik heb een P4 2.0ghz, intel 850 bord en een 9800pro (cat. 4.5 driver)
Die performance mode zit bij je scherminstellingen in windows. net als hierboven, geavanceerd, 3d, en dan kun je aan die sliders sleuren om hem op performance of quality te zetten.

Verder kan ik de mensen die problemen met hun 9800pro hebben aanraden hun voltlijnen te controleren (QTec ring-a-bell) en een geheugen-test (memtest86) kan soms ook uitkomst bieden.

• djengizz
  • Niet online
Gody schreef op 07 juni 2004 @ 15:21:
Die performance mode zit bij je scherminstellingen in windows. net als hierboven, geavanceerd, 3d, en dan kun je aan die sliders sleuren om hem op performance of quality te zetten.
Nee hoor, PAT (performance acceleration mode) is een Asus feature wat je vind in je Bios onder Advanced-->Chipset

edit:
In plaats van PAT uit te zetten, kun je op andere type borden uiteraard ook experimenteren met lossere geheugen timings

[ Voor 16% gewijzigd door djengizz op 07-06-2004 16:25 ]

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:46

DaWaN

'r you wicked ??

Dit is inderdaad waar, TwinMos/TwinMos timed heel erg slecht, ik heb het zelf ook en ik moet zeggen dat het mem zuigt, ik draai nu 230 mhz met 2,5-3-3-11 Prime stable op 2,8V en op 2,9V 235mhz met dezelfde timings maar dan PiFast stable. Kortom, iedereen met TwinMos/TwinMos let op je timings :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

joepie mijn probleem is opgelost

op 1 of andere manier was directx9 weg..

opnieuw geinst. --> far cry loopt weer als een zon

:)
Pagina: 1