Ati TV-out kabeltje kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Steff
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-01 11:54

Steff

||BeeBee||

Topicstarter
Ik heb 'n paar weken terug van iemand een Ati Radeon 7500 overgekocht, ter vervanging van m'n 7000 (die ik zélf heb verpatst). Daar zit 'n tv-out op met 'n minder bekende pin configuratie: 't lijkt op een S-video maar dan met meer pinnetjes in de stekker.
Nu, ik heb hier 2 convertor kabeltjes liggen: één van de Ati uitgang naar 'n S-video + composiet (splitter kabel) en één van die Ati naar naar composiet. Gisteren merkte ik opeens dat de tv geen kleur meer gaf op de eerste stekker met S-video aangesloten. Uren liggen zoeken en testen met die kabel -> niets aan te doen. S-video gaf grijs beeld, composiet aansluiting op die kabel gaf helemaal géén beeld |:(

Het probleem was meteen verholpen met de enkelvoudige convertor kabel naar composiet. Nu is mijn vraag: kàn zo'n kabeltje ineens de geest geven (voorheen werkte 't prima langs S-video én composiet via die splitterkabel) en waar zou ik zo'n nieuw kabeltje vinden? Hoe noemt die Ati aansluiting met de vele pinnetjes?

[ Voor 5% gewijzigd door Steff op 03-04-2004 14:44 ]

Verwijderd

De aansluiting is gewoon S-video compatible miniDIN waarbij de overblijvende pinnen voor composiet worden gebruikt.

Radeon TV-out (S-video+Composiet)
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/minidinspec7f.gif (7 pin Mini-DIN-spec. female op de videokaart)
PinNaamOmschrijving
1GNDGround (Y/CV)
2GNDGround (C)
3YHelderheid (Luminance Y)
4CKleur (Chrominance)
7CVComposiet Video +

S-video
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/minidin4f.gif (4 pin Mini-DIN female aan het apparaat)
PinNaamOmschrijving
1GNDGround (Y)
2GNDGround (C)
3YHelderheid (Luminance Y)
4CKleur (Chrominance)

Je problemen zijn waarschijnlijk gewoon gerelateerd aan detectieproblemen (het heeft immers exact hetzelfde wél gewerkt). Dit kun je oplossen door "force detection" aan te vinken.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2004 14:21 ]

• Steff

Steff

||BeeBee||

Topicstarter
Oké, ik heb onder Displays -> Troubleshooting die Force Detection aangevinkt maar het probleem blijft verder duren. Vroeger had ik ook tijdens het booten al kleur (vanaf het moment dat ik de pc opzette, kon ik het hele bootproces in kleur volgen op m'n TV), daar is de kleur dus nu ook al verdwenen...
Weinig verandert aan de config buiten 't feit dat ik de Dual Boot met Linux Fedora er heb afgesmeten omdat ik ook daar plots problemen kreeg met m'n beeld (zie deze post) maar ik denk niet dat dat iets te maken kan hebben met m'n TV-out probleem in win2000... :?

Iemand nog 'n suggestie?

Verwijderd

Je kan ook de TVout vanuit je videokaart bios activeren.

Hiervoor moet je eerst je huidige videokaart bios opslaan, daarna bewerken met RadEdit, om vervolgens de videokaart opnieuw te flashen.

Heb je echt niets veranderd aan de bekabeling bij de TV?

• Steff

Steff

||BeeBee||

Topicstarter
't moet toch iets met dat kabeltje te maken hebben hoor... Met de splitter heb ik dus helemaal géén composiet signaal en 'n grijs S-video signaal. Momenteel gebruik ik dus 't kabeltje rechtstreeks van Radeon-out -> composiet en alles werkt weer prima.

Maar waar kan ik 'n goeie guide vinden over 't flashen van videokaart bios'en?