Toon posts:

Mogelijk defect mobo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig om een nieuwe pc te bouwen. Het gaat om een AMD XP3000+ BOX, 512MB DDR PC2700, Asus A7V8X-X, Maxtor 80GB 8MB cache en Radeon9200SE.

Bij de eerste start ging het moederbord piepen met gelijktijdige tussenpozen. Mijn ervaring is dat dit duidt op een geheugenprobleem. Nu weet ik dat Asus mobo's redelijk selectief zijn met B-merken, en om het geheugen uit te sluiten heb ik een zelfde reepje alleen dan van Infineon en Kingston geprobeerd. Zelfde resultaat. Nadat ik het geheugen verplaatst had van DDR bank1 naar bank3, werkte het wel. Dit vond ik al vreemd.

De installatie van XPsp1 verliep redelijk vlekkeloos. Alleen nu draait het systeem uiterst onstabiel. Wanneer je in bijv messenger de webcam aanzet, herstart ie zich gewoon meteen. Programma's worden zonder foutmeldingen e.d. afgesloten. In eerste instantie dacht ik (hoopte ik) op een installatiefout, dus maar opnieuw begonnen. Nieuwe format e.d., en na een paar uurtjes weer hetzelfde probleem. Daarom begin ik nu toch de link te leggen met het probleem van de geheugenbank.

Daarom vermoed ik dat er een probleem zit m.b.t. het geheugen in het moederbord. Het geheugen blijkt het dus niet te zijn. Lijkt mij op een defecte geheugenbank/controller op het moederbord.

Zijn jullie het met mij eens, of hebben jullie een andere suggesties? |:( |:(

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:58
Beetje standaard vraag, maar heb je al memtest86 gedraaid? Ook fouten in de geheugencontroller of andere geheugen gerelateerde problemen worden daar vaak wel mee opgespoord.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde een poging wagen met memtest86, via de site heb ik het gedownload, maar als ik daarna install.bat run, maakt ie geen memtestdisk...

Maar wat komt er uit memtest86? Dat geeft toch alleen info over de geheugenmodule zelf?

Verwijderd

Hej, ik had ook hetzelfde probleem maar ik heb het nooit opgelost gekregen.

Ik had er een duron 1300 met 256mb kingston pc3200 en n radeon7000 van club3d.
Als je op de asus site kijkt naar de biosupdate's heeft de chipset zeer veel problemen met toetsenborden en muizen, soms als ik dan opstartte dan deed het toetsenbord het niet of je kreeg een verschrikkelijk irritant gepiep van 5 minuten en dan stond er vermeld dat windows een kerneldriver miste terwijl mn pc toch regelmatig doorstarte als ik bij de boot op de toetsen begon te rammen, ik heb het systeem maar uit elkaar gehaald want ik was radeloos...

Dus ik raad je aan een biosupdate te doen. Of je moet een ander toetsenbord voor de hand hebben liggen en dit eens verwisselen i.v.m. dat piepen.

Succes

Verwijderd

Topicstarter
Memtest86 gaf een tiental fouten aan tijdens test 5. Hierna heb ik de L1 en L2 cache uitgezet in de bios en waren de foutmeldingen tijdens test 5 weg. Dus,...brakke CPU?

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Dat kan ook meteen je geheugen probleem verklaren want bij amd zit de geheugen controller toch op de cpu
Dus dan zou ik een andere cpu proberen doet ie dan wel stabiel dan is het probleem opgelost cpu kapot (je hebt lijkt me nog wel garantie want je zegt dat je hem net hebt gebouwd)

No signature found

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:57

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Uhh, bij een AMD64 zit de geheugencontroller op de CPU ja... Bij een XP niet...

Lijkt mij een brak mobo, aangezien 'ie met geheugen in bank1 al helemaal niet wil werken... En je het met verschillende modules hebt geprobeerd...

Hier stond een dode link.

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-04 20:04
Schapie schreef op 04 april 2004 @ 16:32:
Dat kan ook meteen je geheugen probleem verklaren want bij amd zit de geheugen controller toch op de cpu
Dus dan zou ik een andere cpu proberen doet ie dan wel stabiel dan is het probleem opgelost cpu kapot (je hebt lijkt me nog wel garantie want je zegt dat je hem net hebt gebouwd)
dat is een amd64, dit is een xp3000+

@ts: ik zou toch maar even memtest86 proberen, en evt. een andere cpu.

edit: laat :O

Verwijderd

Topicstarter
Mobo en geheugen was inderdaad niet helemaal lekker.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
geez schreef op 04 april 2004 @ 16:37:
[...]

dat is een amd64, dit is een xp3000+

@ts: ik zou toch maar even memtest86 proberen, en evt. een andere cpu.

edit: laat :O
leer lezen.. een Asus A7V8X-X is een socket A bordje.. :)
knap als jij daar een A64 op aan de praat krijgt hoor..

404 Signature not found

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
Ik heb hier het woordje "inruilen" nog niet gehoord. Dat zou ook nog een optie kunnen zijn :)

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
SMSfreakie schreef op 07 april 2004 @ 23:50:
[...]

leer lezen.. een Asus A7V8X-X is een socket A bordje.. :)
knap als jij daar een A64 op aan de praat krijgt hoor..
No offence maar volgens mij ben jij degene die moet lezen, hij zegt dit als reactie op iemand die zegt dat de geheugencontroller op de cpu zit.

In je eigen quote kun je zien dat hij het wel degelijk over een XP3000+ heeft
Pagina: 1