kopervet als koelpasta

Pagina: 1
Acties:
  • 3.275 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81237

Topicstarter
zou het kunnen om koperver als koelpasta te gebruiken? hiervan heb ik namelijk een heel blik met 1 KG gevonden in de garage. normaal gebruik ik een dun laagje arctic silver 5 (of onder oudere cores die nog niet zoveel warmte afgeven Titan silver) als koelpasta, en dit werkt verder prima. echter na het bekijejkn van het koper vet lijkt mij dit best geschikt als koelpasta, gezien dat witte spul gewoon silikone vet is. en koper vet is niets meer dan silikone vet met microscopisch koper poeder er door heen. AS 5 is eigenlijk ook zoiets. nu is de geleiding niet echt hoger als dat van zilver, maar omdat de core en de meeste bodemplaten van goede koelers ook van koper zijn lijkt mij het uitstekend geschikt.

wat denken jullie?

google zegt hier niets over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Tandpasta werkt ook, dus waarom niet?

Het enige wat tegen dergelijk alternatieven spreekt is dat het op de lange duur opdroogt, maar dat probleem zal jij niet hebben omdat je een middel wilt gebruiken wat ook op siliconenbasis is (en daardoor niet verdampt in tegenstelling tot tandpasta etc).
Het nadeel is wel dat jouw middel koperdeeltjes bevat - en aangezien 'microscopisch' mij niets zegt over de werkelijke grootte durf ik daar geen uitspraken over te doen. Tenslotte zijn de oneffenheden tussen koelblok/cpucore ook microscopisch (in het ideale geval).

Noem de complete inhoudsopgave eens van dat middel (inclusief percentages) ?

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 03-04-2004 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 92021

Kopervet dient toch om de remzuigers van een remklauw af te dichten en te smeren? Ik denk persoonlijk dat het gehalte vet te hoog ligt om het effectief als warmte-overdracht-pasta te gebruiken (eigenlijk is koelpasta een raar, vreemd, niet correct woord, de pasta koelt niets, maar zorgt er voor dat de warmte effectief van de processorcore op het koellichaam wordt overgedragen). Vet kan best eens een isolerende werking hebben, en je zit nou net aar niet op te wachten, je wilt juist dat die pasta zo veel mogelijk geleidingsvermogen heeft. Dat is dus ook het succes van Arctic Silver, door het zeer hoge gehalte aan zilverdeeltjes krijg je een groot geleidingsvermogen, en dat is dus ook waarom volgens mij standaard op koelblokjes aangebrachte compounds wat minder presteren, die zijn vaak op vet-basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Wahtah-
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-12-2024

-Wahtah-

Geluk is met de dommen

Ik heb hier ook zo'n tubetje koperpasta liggen (CU7439 plus). Heb ik idd gebruikt voor de remklauwen van m'n auto.

Op de zijkant staat:
Sterk hechtende, korosiewerende, koperpasta tot +300C

Ingredienten staan er niet uitgebreid op. Wel staat er nog: Basis: gedeeltelijk synthetische olie, koperpoeder.

De kleur van de koperpasta is overigens koperkleurig :)
Kan me eerlijk gezegd moeilijk voorstellen dat dit werkt als koelpasta. Het is toch met een heel ander doel gemaakt en heeft daarom ook andere eigenschappen. Kzou toch gewoon voor de artic silver gaan voor de paar euro!?

Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-04 22:52

igg

waar een wil is ben ik weg

@ ts,

test het eens uit op een ouwe bak, ben nl wel nieuwsgierig naar de resultaten.

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Anoniem: 35000 in "Kopervet als hittegeleiding" (ander topic, zelfde onderwerp)
Anoniem: 35000 schreef op 14 november 2002 @ 22:20:
gebruik a.u.b NIET dat kopervet om je proc te koelen het is n.l niet gemaakt om te koelen maar om te smeren met als gevolg dat als je dit op je proc smeert het vloeibaar word en gaat vloeien met alle gevolgen van dien(proc door branden,kortsluiting)
DUS NIET DOEN krijg je echt veel spijt van werk er n.l daagelijks mee en het is niet hiervoor gemaakt
Gewoon gevonden met 'kopervet' zoeken, alleen in DOC :)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:42

Sjaak_Afhaak

Bleh!

hmm ik heb wel eens kopervet gebruikt om tussen m'n oude duron 600 & koeler te stoppen.. Heb er geen problemen mee gehad.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
gedeeltelijk synthetische olie, was silicone ook niet gedeeltelijk syntetisch? en tja de term microscopisch zegt mij ook niet zo veel. ik zal straks wel een likje op een celeron 700 doen. en dan even naar de temps kijken.

voor uitvloeien ben ik niet zo bang, dr gaat zo weinig op een processor, een heel dun laagje.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 81237 op 04-04-2004 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
ik zou zeggen,doe eens een test ,ik(en vele met mij) zijn benieuwd :)
het zal best geleiden, :)

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mexwall
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-11-2022
De naam zegt het eigelijk al, kopervet. Vet is om te glijden :P en of het ook temperatuur geleid weet ik niet. Vet wordt dunner als het warmer wordt waardoor ook de smeer eigenschappen afnemen. Niet echt nodig in jou geval maar misschien beinvloed het ook de geleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roflmao
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-06 16:21
Resistor schreef op 03 april 2004 @ 15:22:
Anoniem: 35000 in "Kopervet als hittegeleiding" (ander topic, zelfde onderwerp)

[...]

Gewoon gevonden met 'kopervet' zoeken, alleen in DOC :)
Wat hier staat is BS lijkt me, dus als de remmen extreem heet worden van een wagen, vloeit de kopervet weg? 8)7 Dat lijkt me dus niet de bedoeling he... (de remmen van een simpele personenwagen kunnen extreem heet worden, zowiezo ver boven de 100 graden...)

[ Voor 14% gewijzigd door Roflmao op 04-04-2004 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
erikdeprik schreef op 04 april 2004 @ 11:46:
ik zou zeggen,doe eens een test ,ik(en vele met mij) zijn benieuwd :)
het zal best geleiden, :)
Alleen als het tussen je cpu en koeler uitloopt is dus je mobo stuk (nou ja, grote kans), dat je daar even rekening mee houdt.

Expanding the inexpandable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Hmm... nee...

En het lijkt mij ook niet goed als het heet wordt. Het moet zo goed mogelijk de warmte geleiden, dus niet warm worden.

Probeer het gewoon, als tandpasta een paar dagen zijn werk doet, waarom zou kopervet dat niet doen? als het laagje maar dun genoeg is :)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dat dacht ik ook rolfmao, want als het uit zou vloeien dan zouden je remmen wel eens niet meer kunnen werken, en dat zou gevaarlijk zijn.

koelpasta werkt soiso het beste als het laagje dun is.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 81237 op 04-04-2004 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Wat hier staat is BS lijkt me, dus als de remmen extreem heet worden van een wagen, vloeit de kopervet weg? Dat lijkt me dus niet de bedoeling he...
Mja, maar volgens mij wordt dat kopervet gebruikt om de o.a. de bouten te smeren waarmee verschillende onderdelen van de (trommel)remmen vastgeschroefd zitten. Die bouten worden helemaal niet warm. Bij mijn weten wordt kopervet niet rechtstreeks tegen de remvoeringen (of Gof forbid remschijven) gesmeerd. Just my 2 cents.

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 92021

Mja, maar volgens mij wordt dat kopervet gebruikt om de o.a. de bouten te smeren waarmee verschillende onderdelen van de (trommel)remmen vastgeschroefd zitten.
Dat is natuurlijk zodat die bouten makkelijker lostrillen, dat lostrillen moet natuurlijk wel soepel gaan. Ze gebruiken het ook bij de bouten van de remklauwen bij de schijremmen, die moeten namelijk ook soepel lostrillen.
Omschrijving:
Ontsmeltbare montage-pasta en smeermiddel voor tal van toepassingen. Bevat gemierenizeerd koper.
Toepassingen:
Montage voor metalen constructies in een agressief milieu of voor systemen die hoge temperaturen ondergaan. Waarborgt een gemakkelijke demontage.
Eigenschappen en voordelen:
Smering van lagers, kleppen en schuifsystemen bij hoge temperatuur en lage snelheid. Stoomketels en installaties. Kleppen en ontlastingssystemen van ovens. Remsystemen op personenwagens, vrachtwagens en spoormaterieel.
BRON
Je hebt dus gedeeltelijk gelijk dat het wel wordt gebruikt als constructies makkelijk te demonteren moeten zijn, maar dus niet waar het gaat om de bevestigingsbouten van het remsysteem, die moeten nou juist niet al te soepel los gaan. Het gaat hier heel duidelijk om de smering van het lage snelheid schuifsysteem van de remzuiger in de remklauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

maar dus niet waar het gaat om de bevestigingsbouten van het remsysteem, die moeten nou juist niet al te soepel los gaan.
Ah, ok, ik heb het een monteur wel eens in die toepassing zien gebruiken. Die bouten willen nog wel eens wat vastroesten en om dat te voorkomen smeerde ie er kopervet tussen. Overigens geen enkel probleem gehad met lostrillen o.i.d., maar je uitleg klinkt niettemin plausibel.
Het gaat hier heel duidelijk om de smering van het lage snelheid schuifsysteem van de remzuiger in de remklauw.
Daar heb ik het ook voor gebruikt zien worden ja. Die cilinders willen nog wel eens stroef worden, waardoor de rem blijft aanlopen. Eén van de veel-voorkomende afkeurpunten bij de APK ;)

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
heb nu kopervet op m'n celly zitten, met zilverpasta deed ie 28 C idle/ 38C stressed .met koperpasta doet ie ook 28 C idle, straks ga ik ff een koetje aan het werk zetten.

het is wel iets vetter

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 81237 op 04-04-2004 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70129

Vrienden ik moet toch wat kwijt als ik jullie zo zie speculeren:

Kopervet wordt aan gebracht op:

Bouten tegen het gaan vastzitten door corrosie (en nee ze gaan daardoor niet lostrillen, het moment is bepalend)

Accupolen tegen corrosie

De achterkant van je remblokken, tegen het beruchte piepen...

Het wordt zeker niet aangebracht op je zuigers.

Het is zeer hittebestendig en geleidt warmte, hetgeen ook een vereiste is want de blokken moeten hun warmte kwijt via de pasta aan de remklauw en zuigers.

Smelten op je proc doet het alleen als je proc 300 celcius bereikt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nu inmiddels ook stressed temp bekend, 38 graden. het is gelijk aan de temps met titan silver. (temps van deze met AS 3 of 5 weet ik niet, heeft er nooit onder gezeten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Interressant... De resultaten zijn dus zeker niet slecht... En 1 kg, kan je heel wat procjes mee insmeren :)

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
tja maar ik heb ff geen zin om m'n athlon 2000+ of 2600+ op te blazen omdat het misschien fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108806

jawel, maar einstein 3 1/3de post hierboven zegt dat het wel warmtegeleidend is- ... hence de toepassingen... en er is geen verschil merkbaar! gebruiken dus! slaat je amd niet af btw? bij te hoge temp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
jawel al neem ik dat risico niet, heb expres op m'n celly 700 getest en niet op m'n athlons, die zijn me toch iets dierbaarder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-06 21:57

Harrie

NederVlaming

Ik heb het ook ooit eens gebruikt om een andere heatsink op een TNT2 Ultra te monteren. Nooit probs meegehad... Tis wel iets smeerbaarder dan gewone pasta, maar dat is geen probleem. Of het goed genoeg is voor een Athlon XP weet ik niet, zo'n TNT2 produceert toch iets minder Watt's... Maar als je er idd dezelfde temps meehaalt als silverpaste is het wel relaxed, er ligt hier nog een flink grote tube in de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
tja celly 700 produceert 20 watt, en die athlons 80+ watts ok de koel lichamen zijn groter, maar toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 56146

Anoniem: 81237 schreef op 04 april 2004 @ 18:07:
jawel al neem ik dat risico niet, heb expres op m'n celly 700 getest en niet op m'n athlons, die zijn me toch iets dierbaarder
Ik weet niet of je een multimeter tot je beschikking hebt, maar zou je, indien je dat wel hebt, eens kunnen kijken of dat spul geleidt?

Probeer op een glad oppervlak (glas oid) eens een dun lijntje te maken, en op verschillende afstanden eens de weerstand te meten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
heb wel een multimeter, maar die klopt niet (meer) zo'n goedkope van de formido
Pagina: 1