Toon posts:

Wat is het grote verschil tussen DVI en analoog

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit me af te vragen wat nou het grote verschil is tussen een DVI aansluiting en een analoge aansluiting, ik heb ze allebij al gezien op dezelfde monitor, maar kan geen zichtbaar verschil ontdekken.

De videokaart in kwestie is een Asus V9520TD en de monitor een Iiyama E431-B 17" TFT

Kan iemand mij uitleggen wat nou het verschil is? ik heb me al eens laten vertellen dat het een ontlasting voor de videokaart is omdat hij niks hoeft om te vormen?

Wie kan mij dit uitleggen?

• tstrik
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
een crt monitor is een analoge monitor, het beeld moet dan omgezet worden van digitaal naar analoog.
Een tft monitor is een digitalemonitor hier hoeft het beeld dus niet eerst omgezet te worden en kan direct aangesloten worden op een digitale aansluiting "DVI" , als je de analoge aansluiting gebruikt wordt het beeld nodeloos omgezet, dus de digitale is beter.

MSI GNB Max-FISR, P4 3,06GHz, MSI Ti4800SE-VTD8X

Verwijderd

Ik heb ook een Iiyama ProLite E431S, en ik moet zeggen dat DVI zeker een beter beeld geeft. Het beeld is niet opvallend scherper, maar je hebt totaal geen last meer van phase. Bij D-sub was dit bij mijn monitor vooral opvallend bij bepaalde blauw- en grijstinten.

Omdat instellingen als phase niet van toepassing zijn bij een digitaal signaal hoef je zulke dingen ook niet meer in te stellen. Het geeft dus een beter beeld en is makkelijker in gebruik.

Verwijderd

aansluitend bij deze topic: Ik heb vanalles gecheckt om mijn LCD gewoon digitaal te zetten en als zodanig ook mijn bios hier in af te lezen. Als ik mijn pc aanzet en mij LCD is aangesloten op de DVI dan krijg ik pas beeld bij het welkomsscherm van XP. Ik kan dus mijn bios niet zijn. Alleen wel als ik mijn LCD aanspreeek via een analoge uitgang welke ook op deze LCD aanwezig is. Wie weet hoe dit kan?

Verwijderd

Bepaalde videokaarten hebben problemen met DVI in DOS en in de bios. Dit heeft te maken met EDID. Welke videokaart heb je? De enige mogelijkheid is een nieuwere bios in je videkaart te flashen.