Toon posts:

200GB boot disk failure

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey
Zit effe met een enorm probleem
Heb een pc (die werkt als server - dus met dag&nacht continu werkende harde schijven) met daarin 2 harde schijven (2x200Gb Maxtor +/-1j oud)
Nu schakel ik die pc uit en verplaats hem zowat 100m verder en wat gebeurt, bij het aanschakelen krijg ik een boot disk failure. Hij lijkt op te starten maar loopt vrijwel onmiddelijk vast. Als ik deze schijf op ander pc aanleg werkt dit evenmin.
Heb 2x kunnen zien dat een andere pc een fout gaf op sectie 24, 25 en na wat seconden 26, en dan liep hij vast. Erna liep hij vrijwel onmiddelijk vast.
En ! wat meer, mijn secondary (dus backup schijf) kan ook niet gevonden worden op een andere pc. Bij schijfbeheer vermeld hij deze als dynamisch.
Ik kan mij niet inbeelden dat beide op hetzelfde ogenblik dood zijn
Iemand een idee wat oorzaak/gevolg kan zijn ??
Ik heb er belangrijke data op staan dus hoe kan ik deze het best nog terug zien te krijgen ?
Bedankt voor alle mogelijke info

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2004 11:18 ]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Zijn deze verbonden aan een raid controller? .. of gewoon een IDE? ... ik zou deze es gaan nakijken. Anders niet te lang wachten en nieuw mobo aanschaffen en draaien..

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

/me Welkom op GoT!

Powermax is een programma om je HD te testen. Daar zou ik eerst maar eens mee beginnen. De link leidt direkt naar de download.

ARME AOW’er

• D3LTA
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03 19:00
powermax kun je geen raid array mee checken (mits hij raid draait natuurlijk)

geef eens wat meer spec's van je systeem

[ Voor 20% gewijzigd door D3LTA op 03-04-2004 11:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Serial ATA
The Real Falcon schreef op 03 april 2004 @ 11:18:
Zijn deze verbonden aan een raid controller? .. of gewoon een IDE? ... ik zou deze es gaan nakijken. Anders niet te lang wachten en nieuw mobo aanschaffen en draaien..

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
heb je de sata kabels een paar keer heen en weer gewiebeld, persoonlijk vindt ik het K stekkers, even naar kijken en contact is weg (zit nog te overwegen om ze vast te lijmen........)

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Serial ATA
Da's knap, 2 200Gbyte S-ATA Maxtor's van ong. 1 jaar oud. Volgens mij waren ze toen nog niet te krijgen.
Maar hoe dan ook: S-ATA zegt nét even niet genoeg. Op wat voor controller zijn ze aangesloten? Draaien ze in RAID?

• noMSforme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-03-2022
Ik heb ze sinds december 2003 dus een jaar zou bijna kunnen..
Helaas had ik ook problemen met 1 van deze schijven.

De maxtor utility kan inderdaad de schijven niet controleren.
De tooling van IBM wel (simpele checks als SMART.. etc)
http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm

Suc6.

Verwijderd

Topicstarter
Draaien niet in raid

Als ik Hd in andere pc stop krijg ik net hetzeldfe, hd maakt nochtans geen vreemd geluid ofzo.
koraks schreef op 03 april 2004 @ 11:39:
[...]

Da's knap, 2 200Gbyte S-ATA Maxtor's van ong. 1 jaar oud. Volgens mij waren ze toen nog niet te krijgen.
Maar hoe dan ook: S-ATA zegt nét even niet genoeg. Op wat voor controller zijn ze aangesloten? Draaien ze in RAID?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
En wanneer ga je nou eens posten op wat voor controller die schijven zitten? De specs van de rest van het systeem zouden ook wel fijn zijn; het is altijd handig om een beetje een idee te krijgen van de situatie.

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 22:21
24/7 draaien en dan uitzetten vindt een schijf niet zo tof. Populaire oorzaak van het crashen van disken in servers die even uit moeten. En verder is die 200GB versie
van maxtor niet echt betrouwbaar te noemen.

Om je data misschien nog te redden kan je dingen als de diepvriestruuk eens proberen. Schijf is diepvrieszakje en een uurtje de vriezer in. Het proberen waard. Verder zul je nog wel redmiddelen vinden via de search.

Kleine bedenking: Als je een server hebt waar belangrijke data opstaat, kan je misschien best in de toekomst een andere config kiezen. Iets fouttoleranter dan 2x IDE. Een aparte bootdisk en een Raid 5 voor data bvb. Kost misschien wel meer, maar als je data dan toch zo belangrijk is, is een kleine meerprijs wel verantwoord. IMHO ofcoz :)

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

Pagina: 1