Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Psu vraag: kabels vervangen (4 draads molex naar 3 draads)

Pagina: 1
Acties:

• Xevox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-07-2022
ik ben van plan mijn kast een beetje te gaan modden (raam er in en kabels weg werken) nu wil ik de kabels van mijn voeding vervangen door 3 aderige kabels (alleen de molex kabels met de atx kabel heb ik andere plannen) maar kan dat? kan ik de bijde Grounds ( de - ) van de kabel met 1 draad vervangen? dus dan heb ik: 1x +12v 1x GND 1x +5v is dit mogelijk? bij de molex connector verbind ik die pinnen gewoon.

BramBoterham

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11 12:29

TheBorg

Resistance is futile.

Dat lijkt me geen enkel probleem. In de PSU zitten alle minnen ook gewoon aan elkaar.

• Xevox
TheBorg schreef op 03 april 2004 @ 10:21:
Dat lijkt me geen enkel probleem. In de PSU zitten alle minnen ook gewoon aan elkaar.
hm dat is wel erg mooi :) dan hoef ik niet te gaan kloten met Mesch enzo dan maak ik die kabels gewoon met mooie zwarte 3aderige elctra kabels ziet er denk ik wel strak uit :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2004 10:57 ]

BramBoterham

• fv
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-11 13:00

fv

-------------------> hiero

TheBorg schreef op 03 april 2004 @ 10:21:
Dat heeft een rede en hierdoor creeer je een ster-aarde zoals dat heet.

Als je het aansluit zoals de TS heb je dus dat niet.
Als een van de twee spanningen in een molex veel meer stroom trekt dan de andere kun je een spanningsverandering in de andere spanning krijgen.

Videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.

• Xevox
fv schreef op 03 april 2004 @ 10:27:
[...]

Als een van de twee spanningen in een molex veel meer stroom trekt dan de andere kun je een spanningsverandering in de andere spanning krijgen.
dus het kan niet?
is dit mischien op een manier te beveiligen? dat er een spannings veranderings plaats vindt....

BramBoterham

• fv

fv

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar zou me kunnen voorstellen dat indien je het maximale van je systeem vraagt (dus veel stroom verbruikt) er spannings stabiliteits problemen kunnen ontstaan.

Het is een beetje een theoretische verklaring van mijn kant. Je kunt ook denken dat als het niet nodig zou zijn de fabrikanten wel een 3 polige molex hadden uitgebracht (dit scheelt kosten/ruimte en daar zijn fabrikanten dus wel gevoelig voor).

Videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

De steraarde is inderdaad weg, maar als je de gemiddelde harddisk bekijkt dan zie je dat de twee 0 volt aansluitingen aan elkaar zitten gesoldeerd. Just my 2 cents.

Verwijderd

fv schreef op 03 april 2004 @ 10:27:
[...]

dit is dus niet helemaal waar , in dit geval is het toch anders. Maar zodra je de minnen even dik maakt als de 2 fase draden opgetelt dan kan dit gerust. dus dat de min het amperage kan hebben van de 2 plussen samen. zoals gezegt zijn de minnen in de voeding allemaal door verbonden en het maakt niks uit waar je ze door verbind , ze zijn emmirs allemaal hetzelfde. ik zou GEEN gewone electra draad pakken. dan moet je minstens 3*2.5 mm² pakken wat neerkomt op 16 ampere contineu ( lijkt me redelijk genoeg voor 1 voedingslijn ).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2004 11:04 ]

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Verwijderd schreef op 03 april 2004 @ 10:59:
ik zou GEEN gewone electra draad pakken. dan moet je minstens 3*2.5 mm² pakken wat neerkomt op 16 ampere contineu ( lijkt me redelijk genoeg voor 1 voedingslijn ).
Een CD-spelertje of een harddiskje trekt geen 16A hoor...

Verwijderd

TheBorg schreef op 03 april 2004 @ 11:02:
[...]

Een CD-spelertje of een harddiskje trekt geen 16A hoor...
ik zeg ook in een voedingslijn ( dus als je het nou voor de molexen gebruikt ) dan kun je er mooi een stuk of 10 van die pluggen aan maken.

• fv

fv

TheBorg schreef op 03 april 2004 @ 10:57:
De steraarde is inderdaad weg, maar als je de gemiddelde harddisk bekijkt dan zie je dat de twee 0 volt aansluitingen aan elkaar zitten gesoldeerd. Just my 2 cents.
Dat is waar, in dat geval maakt het geen ruk uit.

• Xevox
ik heb geen ontzettend krachtig systeem:
AMD 2600+ 1.9Ghz
1xDvd speler
1xcd fikker ( 4speed nu nog :7 )
1x floppy
1x 80GIG maxtor HDD
gigabyte 7n400 mobo
TNT 2 Nvidea video kaart :P
ik heb niks over klocked en ook geen waterkoeling
ik heb een 300 watt voeding geen id welke... vrij standaart

dus volgens mij trekt ie niet zo veel ampere...
en als ik nou ipv 1voedings lijn maak gewoon voor elke molex kabel 1 3aderige draad maak dus voor elk rand appartuur ding 1 losse kabel...

BramBoterham

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04 19:08
zou het niet zo zijn dat vroeger met de eerste AT voedingen de aarde gescheiden was (1 voor de 5V en 1 voor de 12V)
aangezien de HD's en CD spelers al molex hadden dit zo gelaten hebben?

• Xevox
Vierkant228 schreef op 03 april 2004 @ 11:33:
zou het niet zo zijn dat vroeger met de eerste AT voedingen de aarde gescheiden was (1 voor de 5V en 1 voor de 12V)
aangezien de HD's en CD spelers al molex hadden dit zo gelaten hebben?
de GND's van mijn voeding zitten gewoon bij elkaar volgens mij niks gescheiden ofzo

BramBoterham

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

LJ LIGHTNING schreef op 03 april 2004 @ 11:31:
en als ik nou ipv 1voedings lijn maak gewoon voor elke molex kabel 1 3aderige draad maak dus voor elk rand appartuur ding 1 losse kabel...
Dan kun je gewoon de normale draadjes gebruiken.

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04 19:08
bij elke voeding die ik nu uit elkaar gehaald heb (aopen, enermax en elcheapo) zijn de grounds aan elkaar gekoppeld/gesoldeerd.
ik probeer juist een reden te vinden waarom je nu nog 2 aarde draden nodig zou hebben.
volgens mij, mits de draden voldoende dik zijn, mag het absoluut geen probleem zijn om 1 weg te laten.

• DirkT
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

DirkT

toet

nee dat klopt maar zo 4 dezelfde dikte draden is toch mooier en waarschijnlijk ook makkelijker te maken....

iRacing profiel - FanaLEDs voor je racesimulatie displays en meer!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-10 11:38

gakkethijs

niks

je hebt vast ook wel 4 aderig draad te koop. bijvoorbeeld kracht stroom kabels die heb je 4 en 6 aderig als ik me niet vergis.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:57

Epsilon

Bij molexxen is het geen probleem. Alleen die van je videocard zou ik normaal houden.

Zorg er echter wel voor, dat de aardlus zo klein mogelijk blijft. Maw: als je een enkele aarde gebruikt, haal OF gewoon 1 kabel weg (beste manier), of doe de 2 draden zo dicht mogelijk bij de voeding bij elkaar (alleen nodig als je een dikkere draad zou willen monteren om toch de zelfde weerstand wilt houden).

Bij ATX:
Het KAN wel. Maar je moet dan met hele dikke draden gaan werken (6mm^2). IK heb het wel eens overwogen om de voeding opnieuw te bedraden zodat ik 4 dikke lijnen naar mn ATX stekker zou hebben lopen + een paar dunnen voor de sens en power good lijn enz.

[ Voor 25% gewijzigd door Epsilon op 03-04-2004 14:26 ]

• Xevox
Epsilon schreef op 03 april 2004 @ 14:24:
Bij molexxen is het geen probleem. Alleen die van je videocard zou ik normaal houden.

Zorg er echter wel voor, dat de aardlus zo klein mogelijk blijft. Maw: als je een enkele aarde gebruikt, haal OF gewoon 1 kabel weg (beste manier), of doe de 2 draden zo dicht mogelijk bij de voeding bij elkaar (alleen nodig als je een dikkere draad zou willen monteren om toch de zelfde weerstand wilt houden).

Bij ATX:
Het KAN wel. Maar je moet dan met hele dikke draden gaan werken (6mm^2). IK heb het wel eens overwogen om de voeding opnieuw te bedraden zodat ik 4 dikke lijnen naar mn ATX stekker zou hebben lopen + een paar dunnen voor de sens en power good lijn enz.
Molex voor video kaart? :? het is een tnt 2 van Nvidea die heeft geen molex aansluitng ofzo..

ik ga met de ATX kabel niks doen iig niet vervangen :)

maar de conclusie is dus dat het wel kan? :P ik doe het dan gewoon met wat dikkere 3aderige kabels en voor elk rand apparaat 1 kabel (1voor hdd 1voor dvd enz enz)

BramBoterham

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap