Toon posts:

Router met printerserver achter router...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Draytek Vigor 2300 achter de modem/router van Demon internet hangen. (Zyxel)

Internet etc. heb ik werkend gekregen door de draytek een anders sub-adres te geven.
Omdat ik nu een ip adres krijg van de zyxel, word de draytek in principe gewoon gebruikt als switch. Hoe krijg ik de printerpoort nu echter nog werkend aangezien ik het menu van de vigor zo ook niet inkom?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Dus je hebt je Zyxel in Router-mode staan en gewoon in de LAN-kant (Switch) van je 2300 gestoken?

Waarom gebruik je je 2300 niet gewoon als volledig router door de Zyxel in bridged-mode te zetten?

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op 02 april 2004 @ 23:47:
Dus je hebt je Zyxel in Router-mode staan en gewoon in de LAN-kant (Switch) van je 2300 gestoken?

Waarom gebruik je je 2300 niet gewoon als volledig router door de Zyxel in bridged-mode te zetten?
Zo heb ik alles inderdaad zitten. Deze optie heb ik ook al aan gedacht, maar het probleem is dat er aan de zyxel nog een switch hangt waar weer 2 andere pc's aanhangen. Via die switch loopt er nu een UTP naar mijn kamer boven waar de draytek staat:

pc1 pc2
| |
| |
| |
Zyxel (router mode) -------------- switch
|
|
|
--------------------------------------------------------------------------------- 2e verdieping
|
|
Draytek 2300 ----------- printer
| |
| |
pc3 pc4

• Osiris
  • Niet online
Mjah, maar door dit alles zou je nog wel gewoon in je Draytek's menu moeten komen?

Je Zyxel heeft waarschijnlijk intern het ip 192.168.1.1 ofzo.. Je Draytek heeft ergens ook nog wel een IP hoor :) En daarmee zou je probleemloos moeten kunnen connecten :)

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op 03 april 2004 @ 00:06:
Mjah, maar door dit alles zou je nog wel gewoon in je Draytek's menu moeten komen?

Je Zyxel heeft waarschijnlijk intern het ip 192.168.1.1 ofzo.. Je Draytek heeft ergens ook nog wel een IP hoor :) En daarmee zou je probleemloos moeten kunnen connecten :)
Helaas, dat gaat niet. Standaard hebben beide routers hetzelfde ip. (192.168.1.1)
het subnet staat van de zyxel op 255.255.255.0 en bij de draytek op 255.255.0.0

Als ik het subnet bij beiden gelijk laat, werkt internet niet.
Nu heb ik het standaard ip van de zyxel ook al veranderd naar 192.169.1.1 waardoor beide routers nu een verschillend ip hebben. Helaas mocht ook dit niet baten, ik kom de draytek gewoon niet op.

• lobotm
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-05 22:08
je kunt de draytek net zo instellen als je zelf wilt ...

bijvoorbeeld op lan ip 192.168.1.254
subnetmask is handiger om dat hetzelfde te laten en gewoon alleen de switch van de draytek te gebruiken

2x nat instellen om een spel te kunnen spelen. brrrr

al is je hardware nog zo snel de software achterhaald hem wel

Verwijderd

Topicstarter
lobotm schreef op 03 april 2004 @ 00:36:
je kunt de draytek net zo instellen als je zelf wilt ...

bijvoorbeeld op lan ip 192.168.1.254
subnetmask is handiger om dat hetzelfde te laten en gewoon alleen de switch van de draytek te gebruiken

2x nat instellen om een spel te kunnen spelen. brrrr
Helaas werkt het bij mij niet zo dan. Als ik hetzelfde subnet gebruik werkt internet niet, en de ip's had ik al veranderd en dat werkt dus ook niet. ;(

• lobotm
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-05 22:08
al de dhcp server van de draytek uitgezet ?

goed volgens mij kan het wel ken die drayteks best aardig.

van de zyxel naar de switch poort op de draytek

op de draytek dhcp uit en ervoor zorgen dat hij niet meer op 192.168.1.1 staat

imho moet dit kunnen werken soms moet je een draytek 2x rebooten voordat hij dat doorheeft die wijzigingen

al is je hardware nog zo snel de software achterhaald hem wel

Verwijderd

DHCP server van de draytek uit, geef 'm een ander IP adres maar wel op hetzelfde subnet, gebruik de WAN poort van de draytek niet.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 april 2004 @ 14:06:
DHCP server van de draytek uit, geef 'm een ander IP adres maar wel op hetzelfde subnet, gebruik de WAN poort van de draytek niet.
Precies zo gedaan, maar vinden doet ie hem dan nog niet. DHCP staat uit, ip is nu 192.169.1.1 (dat van de zyxel 192.168.1.1) en de subnetten staan bij allebij gelijk. De zyxel kan ik wel op, maar de Draytek niet.

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 april 2004 @ 18:09:
[...]

Precies zo gedaan, maar vinden doet ie hem dan nog niet. DHCP staat uit, ip is nu 192.169.1.1 (dat van de zyxel 192.168.1.1) en de subnetten staan bij allebij gelijk. De zyxel kan ik wel op, maar de Draytek niet.
Ehm, dit zou alleen kunnen als je subnet 255.0.0.0 is... Volgens mij valt je draytek nu gewoon buiten je (standaard) subnet, zodat je er (duh :P) niet bij kunt :)

Als je je PC instelt op 192.169.1.2, dan zou je er wel bij moeten kunnen :)

Verwijderd

Het subnet van je Zyxel is 255.255.255.0 en loopt van 192.168.1.1 tot 192.168.1.254. Het adres dat je op je Draytek hebt ingesteld valt buiten dit subnet. Als je de eerste drie getallen gelijk houdt gaat het wel goed. Zet die Draytek bijvoorbeeld op 192.168.1.240 dan kan je er gewoon vanaf alle PC's bij zonder wijzigingen aan PC's of Zyxel.

• killswitch
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-05 10:04

killswitch

killswitch+switch= death switc

Mischien moet je eens proberen om de switch en de draytek om te draaien,
dus switch tussen printer, pc3, pc4 en zyxel en de draytek tussen de zyxel en die twee andere pc's.
Mischien dat dat wat problemen (in ieder geval voor de printer) oplost

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Verwijderd schreef op 03 april 2004 @ 18:09:
[...]

Waarom geef je hem een 192.169.x.x adres, dat is geen adres wat gereserveerd is voor thuisgebruik. Ik zou die 2e router iets van 192.168.1.250 geven of zo, dan zit ie binnen je subnet en moet je er bij kunnen komen...

Verwijderd

Topicstarter
Cpt.Morgan en Fodder,

Jullie hadden beiden gelijk. Het is nu eindelijk gelukt en alles werkt naar behoren voor zover ik kan zien. Ik kan beide routers nu bereiken.

Morgen zal ik de printerserver instellen, maar ik heb er iig weer belangrijke info bijgeleerd.
Pagina: 1