Toon posts:

Radeon 9800se oververhit?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een paar dagen geleden een radeon 9800se gekocht. Nu had ik het ding dus ingebouwd en de eerste avond even ermee gespeeld :), werkte allemaal goed toen.

De tweede avond erna had ik wat meer tijd en wat uitgebreider geprobeerd. Allerlei instellingen geprobeerd en m'n computer had het denk ik zwaar te verduren want de fan begon harder te draaien. Geen probleem op zich :). Maar op een gegeven moment speelde ik GTA3 vice city en deze liep vast. Toen hing de hele computer, en moest ik hard resetten.

Toen ik weer in windows kwam zag ik allemaal zwarte blokken door het beeld heen. Ik heb er helaas geen foto van gemaakt of iets dergelijks, maar het waren kleine zwarte blokjes zowel horizontaal als verticaal en er klopte niets meer van t beeld.

Vervolgens eens wat geprutst(resolutie veranderd, refreshrate, enzovoorts), maar dit had geen succes. Toen wilde ik rebooten naar veilige modus, maar ik zag tijdens dat rebooten dat toen zelfs in het biosscherm het beeld er vernaggeld uitzag.

Vervolgens de computer maar eens een uur uitgelaten(met de kap eraf) en daarna werkte hij weer goed.

Op dit moment is de ellende dus dat het probleem niet direct reproduceerbaar is. Ik zal eens kijken of ik hem aan kan zetten een keer met een spel ervoor, zodat ie weer erg warm wordt, misschien dat het probleem dan weer terugkomt..., maar is dat wel veilig, of heb ik kans dat de hele boel doorbrand?

Zijn bovenstaande bekende verschijnselen bij oververhitting? of is wat anders loos?, en hoe kan ik beter koelen als dat het probleem is?(ik heb nu 1 koeler in m'n kast, 1 op de videokaart en 1 op de proc).

edit: Hij is inderdaad niet gemod :)

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-04 20:04
Lijkt inderdaad op oververhitting. Ik zie het hier niet staan, maar je hebt neem ik aan je kaart niet oc'ed of gemod naar pro?
Probeer eens zonder zijkant op je kast te spelen, want zonder casefans heb je 0,0 airflow door je kast..

Verwijderd

Topicstarter
geez schreef op 02 april 2004 @ 19:55:
Lijkt inderdaad op oververhitting. Ik zie het hier niet staan, maar je hebt neem ik aan je kaart niet oc'ed of gemod naar pro?
Probeer eens zonder zijkant op je kast te spelen, want zonder casefans heb je 0,0 airflow door je kast..
hij is niet gemod inderdaad. Ik heb 1 fan in m'n kast, maar is dat niet voldoende denk je?

• geez
Verwijderd schreef op 02 april 2004 @ 19:57:
[...]
hij is niet gemod inderdaad. Ik heb 1 fan in m'n kast, maar is dat niet voldoende denk je?
de mijne is gemod en oc'ed, en houd het nog met 2 casefans en 1 pci slot eronder vrijgelaten. misschien zit de koeler er niet goed op? draait de fan soepel? wat is je casetemp? (met zijkant erop)

Verwijderd

Topicstarter
casetemp is nu 52 graden, cpu temp 58.
Dit was na een uurtje battelfield 1942 spelen(nou ja, spelen, ervoor gezet en weg gegaan, wel in het spel laten staan overigens :))

edit: Volgens mij was ie toen dat mis ging warmer, toen voelde de kast aan de buitenkant helemaal warm aan.

Ik heb trouwens ook een pci slot eronder vrij

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2004 21:02 ]

Verwijderd

JEZUS, een case temp van boven de 50c }) . Dat moet dus echt tussen de 20c en 30c graden zitten. Daar heb je je probleem.

Verwijderd

52 graden casetemp :| dat is inderdaad veeeeel te hoog mijne is 22, door die hoge case temp kan niks goed koelen dus je videokaart ook niet grote kans op overhitting ja

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:20

n00bs

Het is weer Zomer!

LOL 52C hoe krijg je dat voor elkaar? keertje je kast uitstoffen... en goede outtake erinzetten en intakefan.

• geez
als die casetemp klopt, vind ik het niet gek dat ie te warm word, laat staan je cpu :o :o

hele kast schoonmaken, meer fans. :z

Verwijderd

cpu werdt 58 graden zei die, vind ik nog een wonder normaal zitten die ongeveer 15-20 graden boven case temp deze maar 8, lijkt me wel dat dat het probleem is he zo kan je 9800SE niet koelen..... :Y)

• W.Wezz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-07-2022
Of je verwarming eens een keertje uitzetten, als mijn case boven de 40c komt, gaat m`n verwarming echt UIT, een raam open zetten is misschien ook wel een idee, of snachts je PC uit zetten...?
Suc6 ermee.

Canon 40D, Canon EF 70-200mm F/4 L IS USM, 24-105mm F/4.0 L IS USM, SpeedLite 580EX, B+W UV 67 & 77 MRC, Velbon 640 pro + PHD61Q, Lowpro Slingshot 300AW

• Gatygun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07-2025
Ik heb zelf ook een 9800se met een 2800+ athlon en een msi kt6 delta moederbord.

Mijn temps zijn:

47 graden CPU ( staaljagermotor van coolermaster met artic silver 5)
43 graden Moederbord
Radeon 9800se ( met zalman en optical fan koeler).

Nu heb ik ook telkens dat mijn computer vastloopt en dat soort dingen overigens slaat mijn internet verbinding de laatste tijd na een uur game uit en loopt me pc na 2 uur game vast.

IK zou niet weten hoe ik ze lager krijg omdat ik al extra fans in me kast heb zitten en heb je kast al openstaan maar niks baat.

Misschien kan het zijn dat je 3dkaart niet goed functioneert dit gebeurd wel is bij de 9800se gewoon terug gaan en een andere vragen.

Maar jou temps zijn ook echt aan de hoge kant je cpu valt nog wel mee maar je moederbord niet.

even een vraagje

Kan ik misschien een pentium 1 of 2 koeler op mijn moederbord koelerblok zetten ???

• Symsonic
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Symsonic

Hmm... ok

Hoe hoog is je casetemp gesloten dan?? want als hij open is, moet t behoorlijk schele, en je zou ff een gewone tafel ventilator kunne probere, in de zomer wil dat weleens nodig zijn bij zwaar oc'te pc's :D

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:20

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik neem trouwens wel aan dat jullie ook Fastwrites uit hebben staan ;) anders heb je helemaal veel lock ups

• Gatygun
kast staat gewoon open en fastwrite staat uit

Verwijderd

Topicstarter
ik zal nog eens even kijken. Heb de pc iets anders neergezet. Hij stond een beetje in een hoekje. Hij heeft nu wat meer ruimte om uit te blazen :)

maar die casetemp is dus te hoog. Ik heb gezien dat ik aan de voorkant nog een fan erbij in kan zetten(heb 't nooit gedaan, dus geen idee hoe, maar er zit een rooster). Zou dat er voor zorgen dat de casetemp in 1 keer 25 graden zakt? :), lijkt me stug of niet?

edit: en fastwrites? die kan ik in de bios aan/uit zetten neem ik aan? Geen idee of dat aan staat

edit2: Ik heb nu nog geen 3 minuten bf1942 gespeeld en de casetemp is 40 graden en de cpu temp 55. Hoe kan dat? :'(

edit3: Is het normaal dat het geheugen ook erg warm aanvoelt?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2004 11:01 ]

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-08 17:40

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

gewoon een goeie intake en outtake fan hebben

dan koelt ie egt wel een 20 graden kouder

want ga na als je videokaart met lucht van 55 graden moet koelen da gaat niet werken

gewoon een intake en outake fan probleem opgelost

Bedankt alvast

Verwijderd

Topicstarter
Welleweerd schreef op 03 april 2004 @ 10:59:
gewoon een goeie intake en outtake fan hebben

dan koelt ie egt wel een 20 graden kouder

want ga na als je videokaart met lucht van 55 graden moet koelen da gaat niet werken

gewoon een intake en outake fan probleem opgelost
Ehm ik ben dus niet zo'n insider he :)

Maar ik kan me voorstellen dat 1 fan lucht erin blaast en de ander lucht eruit? Er zit nu aan de achterkant van mn kast een fan die lucht eruit blaast. Dit zou betekenen dat ik voorin een fan moet hebben die koude lucht aanzuigt?

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-08 06:34
zijn er geen kabels in je kast die je wat kan wegduwen van processor en geheugen en videokaart? Vaak zitten de flatcables van je harddisk en cdromspeler enzo nogal in de weg, en scheelt het wegduwen hiervan al heel veel...

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
kabels weggeduwd enzo, systemtemp nog steeds hoog, nu zo'n 46 graden, na een kwartiertje bf1942-en :)
Dat wordt koeling kopen dus. Is zoiets makkelijk in te bouwen?

• 0siris
is inderdaad niet zo moeilijk. Kijk welke maat ventilator je kwijt kan: hoe groter, hoe stiller (mits je 'm wat trager laat draaien).
Ik zou 'm als outtake fan gebruiken, net naast je processor (indien mogelijk, dus dat-ie warme lucht uit je kast wegblaast.)

[ Voor 41% gewijzigd door 0siris op 03-04-2004 11:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
0siris schreef op 03 april 2004 @ 11:37:
is inderdaad niet zo moeilijk. Kijk welke maat ventilator je kwijt kan: hoe groter, hoe stiller (mits je 'm wat trager laat draaien).
Ik zou 'm als outtake fan gebruiken, net naast je processor (indien mogelijk, dus dat-ie warme lucht uit je kast wegblaast.)
Zoiets zit er al. Ik heb alleen voor in de kast nog ruimte. Is het niet handiger om van daaruit lucht aan te zuigen?

• 0siris
Verwijderd schreef op 03 april 2004 @ 11:40:
Zoiets zit er al. Ik heb alleen voor in de kast nog ruimte. Is het niet handiger om van daaruit lucht aan te zuigen?
Ja, maar als die zijn lucht verder niet kwijt kan, gaat het niet zo bar veel schelen allemaal.

Verwijderd

Topicstarter
0siris schreef op 03 april 2004 @ 11:52:
[...]

Ja, maar als die zijn lucht verder niet kwijt kan, gaat het niet zo bar veel schelen allemaal.
Ik denk dat ik maar eens met die radeon terug ga. De meeste warmte komt van dat ding zo te voelen. Ik hoef mn pc alleen maar aan te zetten en de casetemp is al 30 graden en loopt snel op naar 40. Dat klopt toch niet?

Die kaart voelt in het begin al wat warm aan. En dat wordt nog erger als ik dus ga gamen, en dan loopt de temperatuur dus snel op.

De fan op de kaart doet het. Maar is het normaal dat ie aan de achterkant(aan de andere kant dan de fan) heel erg warm wordt? zo warm zelfs dat je hem amper aan kunt raken?

• 0siris
Verwijderd schreef op 03 april 2004 @ 11:57:
[...]
Ik denk dat ik maar eens met die radeon terug ga. De meeste warmte komt van dat ding zo te voelen. Ik hoef mn pc alleen maar aan te zetten en de casetemp is al 30 graden en loopt snel op naar 40. Dat klopt toch niet?
kan best hoor. Van die kaart komt een hoop warmte! Maar je mag 'm best ruilen met mijn 9600TX :)
De fan op de kaart doet het. Maar is het normaal dat ie aan de achterkant(aan de andere kant dan de fan) heel erg warm wordt? zo warm zelfs dat je hem amper aan kunt raken?
ehrm...dat is inderdaad niet zo heel best. Lijkt wel dat die niet genoeg draait? kan een warmtegestuurde ventilator zijn, die pas veel te laat aangaat...

[ Voor 4% gewijzigd door 0siris op 03-04-2004 12:10 ]

• Gatygun
In 1 woord "JA"

Verwijderd

Topicstarter
wat ja?
ja, het is oververhitting? daar waren we inderdaad al achter :D

Trouwens. Iemand in de winkel vertelde me van de week al toen ik met het probleem kwam dat ze hem wel een keer wilde testen. Lieten ze hem 24 uur draaien onder 3dmark ofzo. Nou als ie dan zo warm wordt als hier kunnen ze er wel op barbecueen :)

• Gatygun
Op deze eerder gespelde vraag?

De kaart wordt inderdaad zo heet dat je het niet lange tijd aan kan raken.

Zolang je hem niet overclockt is er geen probleem. En zijn er overhittings problemen dan moet je is een spel gaan spelen en kijken of je artifacts of rare objecten ziet rondzweven, eventueel kun je ook nog even kijken of er gedeeltes in games kleuren veranderen.

De kaart wordt gewoon zo verschrikkelijk heet maar kan geen probleem opleveren.

Hint dit geld ook voor mij ik moet gewoon een betere kast hebben met betere airflow mijn moederbord temp wordt nu ook rond de 50 graden.

IK heb mijn computer volledig getest nu 2 weken met gamen en alles.
Onder het branden van dvd's loopt mijn computer alleen 's avonds vast dit komt door mijn kachel.

Mijn processor blijft goed door testen en mijn 3dkaart is ook geen probleem.
Verder hoe is een koeler tegen je moederbord koelblok aan dan moet je kijken of hij daalt en eventueel dat je computer niet meer vast loop dit is wel het geval bij mij.

succes.

[ Voor 59% gewijzigd door Gatygun op 04-04-2004 12:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Videokaart is terug naar de winkel gegaan. Ze hebben hem daar eens even bekeken. Na een onderzoekje daar bleek dat de kaart niet kon samenwerken met mijn moederbord, werd me verteld(ik heb een msi6523 mobo).

Goed, toen moest ik dus maar een andere kaart uitzoeken. Dat heb ik gedaan, heb nu een asus v9570, met nvidia fx5700 chipset. Werkt allemaal leuk, beeld ziet er prima uit en nog geen problemen gehad(heb nog maar een klein uurtje getest), maar daarna was mn casetemp alweer 52 graden. Hoe is dit in vredesnaam mogelijk?

Het was hier in de kamer niet extreem warm(nu wel :P, van dat geblaas van die pc), het geheugen voelt erg heet aan. De videokaart ook wel, maar dat zal wel logisch zijn na 45 minuten gamen. Kan iemand me vertellen wat ik daar nou mee moet?

Ik heb overigens 1 casefan, aan de achterkant en die blaast lucht uit. Zou het echt vreselijk veel uitmaken als ik een intake fan erbij plaats aan de voorkant? Ik wordt er een beetje moedeloos van

Verwijderd

Ik heb een bigtower met home made waterkoeling. Processor 32graden idle 36 stressed. Casetemp 20~22 graden bij een ambient van 18~20. Videokaart is passive cooled met een 80mm fan ernaast.

Verdere cooling: 80mm in front, 80mm in back en 92mm in het raam. Alles @ low (7volt).

ps. vga is een gf4 ti4200 @ 325 core/ 600 mem. Proc een amd athlon tbred a 2000+ @ 2400+. mobo een Asus A7N8X rev2 non deluxe.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2004 20:58 ]

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
ruuddie:
Zet eens een tafelventilator op je kast met de zijwand open.. kijk eens wat te temp dan doet. Maak overigens eens een foto (digitaal) van je kast en zet die ff online zodat we even kunnen kijken hoe het er nu van binnen uit ziet.

Want je case temp en cpu temp zijn behoorlijk hoog. Vandaar dat ook de andere onderdelen flink warm worden. En daardoor de casetemp nóg hoger.

Heb je overigens nog vastlopers sinds je nieuwe kaart?
Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 20:56:
Ik heb een bigtower met home made waterkoeling. Processor 32graden idle 36 stressed. Casetemp 20~22 graden bij een ambient van 18~20. Videokaart is passive cooled met een 80mm fan ernaast.

Verdere cooling: 80mm in front, 80mm in back en 92mm in het raam. Alles @ low (7volt).

ps. vga is een gf4 ti4200 @ 325 core/ 600 mem. Proc een amd athlon tbred a 2000+ @ 2400+. mobo een Asus A7N8X rev2 non deluxe.
En nu je punt? :(

[ Voor 30% gewijzigd door Race Eend op 28-04-2004 21:06 ]

Verwijderd

Casefans doen wonderen :P

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Tja en je hebt waterkoeling en een totaal andere setup als de TS.. verder zijn je temps erg net ja. Maar back on topic!

Verwijderd

Race Eend schreef op 28 april 2004 @ 21:07:
Tja en je hebt waterkoeling en een totaal andere setup als de TS.. verder zijn je temps erg net ja. Maar back on topic!
zucht

Verwijderd

Mijn 9800se met Zalman passieve cooler (gemonteerd met Arctic-Silver) zat met standaard windows xp scherm (dus nauwelijks grafische aktie) in 2 min op een cooler temperatuur van 70C (tot in de uithoeken van die grote platen). En met een dikke ventilator erop ging de cooler temperatuur terug naar 53C. Lager heb ik hem niet gekregen.

En nu zit ik al 7 weken te wachten op de vervangende kaart omdat ik die bovengenoemde met een RMA teruggestuurd heb naar Hercules. :(

Bellen (al zo'n €25) en diverse mailtje willen ze nu toegeven dat ze m'n kaart ontvangen hebben. Dat terwijl ze de kabels, die je er bij moest doen inmiddels al weer zo'n 4 weken geleden teruggestuurd hebben naar mijn adres.
Pagina: 1