reverse DNS en machine met 2 netwerkkaarten

Pagina: 1
Acties:

• [Yellow]
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Hoi,

Ik draai een Mandrake server met DHCP en DNS server (BIND) en tot nu toe had ik alles wel goed ingesteld (dacht ik).

Maar sinds kort heb ik een notebook met WiFi en ethernet. Alle twee deze interfaces worden goed geconfigureerd met de DHCP server. Ook de forward DNS wordt netjes met een DDNS-update aangepast.

Maar, nu komt het, de reverse update mislukt. Named klaagt over 'RRset exists' of 'RRset does not exist' enzovoorts.

Omdat de notebook maar 1 hostname heeft, maar ik zou toch zonder problemen allebei de IP addressen naar 1 hostname mogen hebben?

Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?

Verwijderd

Los van het feit dat dit waarschijnlijk best op te lossen is, waarom zou je je laptop met zowel de draadloze kaart als ook met een kabel op hetzelfde netwerk hebben aangesloten?

2 adressen voor 1 host in 1 subnet is vragen om problemen.

Je kunt verder ook het updaten van je DNS (DDNS dus) uitzetten, als het alleen om clients gaat moet alles gewoon blijven werken.

• [Yellow]
  • Niet online
Ik zei niet dat ik ze tegelijkertijd wil gebruiken. Maar ik wil makkelijk kunnen wisselen!
Dus gewoon netwerk kabel erin en klaar, nieuwe update van DHCP naar DNS, en ik kan mijn notebook weer via de hostname benaderen vanaf andere compu's.

Verwijderd

Misschien als je eerst netjes een ifdown ethx doet voordat je lomp je netwerkkabel losgooit, de registratie wèl verwijderd wordt (want dat is het probleem, als een machine uit het netwerk wordt gehaald blijven er gegevens achter in de DDNS die oud zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2004 21:16 ]

• [Yellow]
  • Niet online
Ja je hebt gelijk.
Alleen ik heb geen mogelijkheid gevonden om Windows XP (Of Intel PRoSet) te vertellen dat hij de lease netjes moet vrijgeven.

Weet iemand hoe je dat doet in XP?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:50

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Nou vooruit: Dit was toch NOS :?

code:
1
C:\>ipconfig /release

Verwijderd

Open notepad op je notebook en plak het volgende:
code:
1
2
3
4
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters]
"DisableReverseAddressRegistrations"=dword:00000001

Doe save-as "iets.reg", en voer "iets.reg" uit (dubbelklik).

Op deze manier zorg je ervoor dat je windows machine geen registraties meer doet van PTR records in je DDNS.

Was inderdaad een WOS probleempje, maar dat wisten we eerst nog niet.

• [Yellow]
  • Niet online
Het is geen WOS probleem, mijn DHCP en DNS draaien allebei op mijn linux server...Dus die registry aanpassing is in mijn geval geen oplossing :9
Maar dat "ipconfig /release" lost wel mijn probleem op :)

Verwijderd

Het gaat hier om de registry van de DHCP client (je notebook dus). Met deze fix voorkom je dat je client PTR records gaat registreren, dus dan zou de fout helemaal niet meer voor moeten komen.

Heb je je notebook al aangepast, gereboot en getest? Lijkt mij een prima oplossing als het werkt.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2004 15:12 ]

• [Yellow]
  • Niet online
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar volgens mij zal je laatste tip niet veel nut hebben.
Zowel de DHCP als de DNS server draaien op mijn linux bak. De DNS server accepteert alleen updates vanaf localhost, dus alleen die DHCP server kan een update doen. Elke update die vanuit mijn windows machines verstuurd zou worden, wordt afgekeurd
Als ik ethereal draai zie ik helemaal geen updates van mijn windows machines naar mijn DNS server toe gaan.

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-02 14:54

RvdH

Uitvinder van RickRAID

_Yellow_ schreef op 19 april 2004 @ 09:39:
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar volgens mij zal je laatste tip niet veel nut hebben.
Zowel de DHCP als de DNS server draaien op mijn linux bak. De DNS server accepteert alleen updates vanaf localhost, dus alleen die DHCP server kan een update doen. Elke update die vanuit mijn windows machines verstuurd zou worden, wordt afgekeurd
Als ik ethereal draai zie ik helemaal geen updates van mijn windows machines naar mijn DNS server toe gaan.
Als je ipconfig /release doet, stuurt windows een command naar je dhcp server om het ip te releasen. De DHCP server stuurt dan weer het verwijder-ptr-record commando naar je DNS server.

Verwijderd

_Yellow_ schreef op 19 april 2004 @ 09:39:
Aha, de dynamiche updates worden door de dhcp server aan de ddns doorgegeven, dat wist ik niet.

Je kunt volgens mij (heb het niet geprobeerd) in je /etc/named.conf het updaten per zone aan- of uit zetten. Er van uitgaande dat je domein thuis.nl heet, en je het netwerk 192.168.1.0/24 gebruikt , dan zou het "zone-gedeelte" er ongeveer zo uitzien:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11