Toon posts:

Maxtor bigdrive enabler vs Sata Raid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van de week een Maxtor 160 gb ata schijf gekocht en kreeg daarbij het advies om meteen bigdrive enabler te installeren. Nu begrijp ik dat hiermee het windows register geupdate wordt, maar dat dat specifiek voor ata is. Nu heb ik op dit moment in mijn computer 2 sata schijven in raid 0 zitten. Die 160 gig komt er dus als dataschijf bij. Ik vraag mij echter af of ik bij het gebruik van die bigdrive enabler ook enig risico loop met m'n huidige data. Ik zou niet graag zien dat de inhoud van m'n huidige partities hierdoor verneukt wordt. Ik kan hier nergens iets over vinden. Dit is op zich waarschijnlijk een teken dat het wel goed zit, maar ik zou het toch graag zeker weten.

En dan meteen maar twee aanvullende vraagjes. Is die bigdrive enabler alleen noodzakelijk als ik 1 grote partitie maak? Of ook als je de schijf in meerdere partities opdeelt?

En twee: Stel dat ik die schijf t.z.t. overzet in een andere computer, dan zal ik daar eerst ook die bigdrive enabler op moeten zetten. Dat kan dus alleen op een XP systeem met service pack 1. Is het slim om die bigdrive enabler daar nu al op te zetten? met andere woorden, kan het kwaad als er helemaal nog geen grote schijf inzit? Wordt ie er misschien trager van ofzo? Zoniet, dan zou MS dit toch zeker in een fix (of het volgende service pak) moeten regelen? Aangezien het voor zover ik begrepen heb een fout van windows is. Of zie ik het helemaal verkeerd?

Is nog een heel verhaal geworden. Ik hoop dat iemand mij hierover wat meer kan vertellen.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:38
Ik meende altijd dat windows XP geen problemen heeft met grote schijven, omdat het de biosfuncties overneemt. Zodra windows gestart is zal die dus de ware grootte van je haarddisk gewoon kunne zien. Of heb ik nu te lang niet achter de PC gezeten?

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:05
je kunt ook gewoon zelf die waarde in het register aanpassen. is maar 1 key. 1 minuut werk. Geen tools voor nodig. moet je maar ff zoeken in WOS zijn zat topics over.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Verwijderd

jantje112 schreef op 02 april 2004 @ 19:15:
Ik meende altijd dat windows XP geen problemen heeft met grote schijven, omdat het de biosfuncties overneemt. Zodra windows gestart is zal die dus de ware grootte van je haarddisk gewoon kunne zien. Of heb ik nu te lang niet achter de PC gezeten?
Dat zou heel goed kunnen, toen ik bij mijn vriendin haar 160GB maxtor schijf instaleerde. zag windows XP deze zonder probleem met de goede groote. Terwijl de BIOS maar 127GB aangeeft.
echter op dit moment staat het logboek vol met errors op 1 van de schijven, en is de PC zeer onstabiel terwijl XP er net een week opstaat.
Ik ga hier vanavond of zondag eens kijken hoe die foutmeldingen opgelost kunnen worden, zonder dat er data verloren gaat.

Verwijderd

verkeerde knopje :(

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2004 19:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
jantje112 schreef op 02 april 2004 @ 19:15:
Volgens mij loop je dan toch achter. Er is al een hoop over gezegd in andere topics en die aanpassing van het register lijkt echt noodzakelijk te zijn. Anders loop je grote kans dat de data boven de 130 gb corrupt raakt. Dat is al wel duidelijk. Ik weet dus alleen niet wat die registeraanpassing voor m'n huidige sata raid systeem betekent. Waarschijnlijk nix, maar dat wil ik dus graag zeker weten.

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-03 18:27

makje

Professioneel prutser

Of je BIOS hem goed kan zien ligt eraan of hij 48bits kan adresseren. ATA100 kon dat in eerste instantie niet, pas later is dat doorgevoerd en de nieuwere moederborden met ATA100 kunnen dat nu wel, net als alle ATA133 moederborden. Kijk dus even of jouw moederbord dat aankan, danwel dat er een BIOS update voor is uitgebracht. Als dat niet zo is, dán moet je die bigdrive enabler gebruiken :)

9800x3d

Pagina: 1