Toon posts:

een probleem met een imac g3

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een imac rev b de spec zijn: powerpc g3 233 mhz processor 160 mb ram 10 gb hd
het probleem is ik heb er een andere hd ingezet van 4 gb naar 10 gb en dat werkte en ik maakte partitie's en instaleerden het ging helemaal goed ik checkte ook op de hd en stond ook echt mac os 9.1 op dus ik reboote en nix kreeg ik een knipperd mac os logo ik snap er nix van
en bij got vond ik nix met dit probleem
en google enz. ook nie veel alleen deze 2

http://www.theimac.com/tech.shtml
http://www.theimac.com/drive_steps.html

maar stond nix bij met dit probleem

ik weet best wel veel van die imac
ik heb hem vanaf die net uit was

als je nog meer info nodig hebt vraag maar

greedz mark

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-01 15:21
Is die partitie wel bootable?
Verwijst de open firmware naar de juiste partitie?

(Ik weet _niets_ van macs eigenlijk.)

--> NOS?

[ Voor 3% gewijzigd door wacko op 03-04-2004 02:43 ]

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Het zou moeten werken als je alles opnieuw geinstalleerd hebt.
Probeer eens van CD te booten en dan de opstart folder op de system map van je harddisk in te stellen.

Als het niet lukt om die te kiezen, dan is hij niet goed geinstalleerd.

Je kunt nog proberen om de disk te controleren/herstellen met het schijfehbo programmaatje.

(bij MacManuals staan de hardware handboeken voor mac's, misschien dat daar nog tips in staan.)

Verwijderd

Kweenie of fdisk het ook met Mac Os doet maar zo ja moet je daar ff zo iets van partitie activeren of zo doen en dan de partitie nemen waar Mac Os op staat.
Dan zou ie het moeten doen.

edit: och nee Mac's hebben niet een een diskette drive :P
kan je ook moeilijk met een bootdisk fdisk doen.
dom dom dom

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2004 10:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb die manual beken maar hoe werkt open firmware dan want volgens mij moet je zeggen welke partitie die van moet booten(gebeurd normaal volgens miuj met de instalatie)maar het werkt nie ik kan partitie maken formateren,instaleren en kijk je op de hd na de instalatie en staat ook echt mac os ik snap er nix van
want als ik in open firmware boot in typ krijg ik een error van can't open blablabla
maar in het systeem profiel staat de hd wel en ook de grote is goed ik hoop dat jullie me kunnen helpen vandaag kan ik nie aan de imac prutsen wat moet zo weg

als je nog meer nodig hebt vraag maar

greedz mark

• RVW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-02 10:03

RVW

Op de originele iMac (de tray-loading modellen, 233/266/333 mhz) moet de Systeemmap sowieso binnen de eerste 8 GB van de HD staan, en bij voorkeur op de eerste partitie. Waarschijnlijk heb je dus deze 2 'regels' overtreden. En dan boot de Mac inderdaad niet, wat je ook probeert.

Andere Macs die deze beperking hebben zijn de 'Wallstreet' PowerBook G3 (233/250/266/292/300 mhz) en de 'Beige' Power Macintosh G3.

Nieuwere Macs hebben deze beperking niet meer.

Toevoeging: voor het selecteren van de opstarschijf/partitie is het gebruik van het Opstartschijf-regelpaneel voldoende. Je hoeft niet in Open Firmware te gaan kloten gewoonlijk.

[ Voor 39% gewijzigd door RVW op 04-04-2004 14:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb in total 10 gb hd en heb ze opgesplits als c: ongeveer 8 gb iets minder en d: 2 gb en als ik kijk staat dat de virtueel geheugen uitstaat(gedeactiveerd) wat ik ook heb gedaan nix werkte en de de systeem map selecteer ik en dan reboot ik en werkt niet ik ga zo strax proberen mac os x 10.3 instaleren hopelijk werkt dit beter
weet iemand miss nog een andere oplossing

(ik heb nu al meer dingen geleerd)

deel het ff dan alvast bedankt

Het is niet nodig om onder elke post groeten te zetten.
* Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz $user" of iets dergelijks onder je posts te plakken. Als je per se zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken.

[ Voor 27% gewijzigd door Laurent op 04-04-2004 17:36 ]

• RVW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-02 10:03

RVW

heb je echt die 2 partities C: en D: genoemd? :D

Het schijfletter-systeem is niet van toepassing op een Mac, dus je kunt die partities gewoon elke naam geven die je wilt. Ik weet trouwens niet of het MacOS die : in de naam zo leuk vindt, probeer dus de partities ook gelijk even een naam zonder speciale tekens te geven.

je kunt de eerste partitie beter 2 GB maken, en de andere partitie 10 GB... zo weet je zeker dat alle systeembestanden binnen de eerste 8 GB staan.

[ Voor 19% gewijzigd door RVW op 04-04-2004 21:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
nee die partitie's heten "my mac" en "back-up"
ik zei dat gewoon ff om dat da makelijk is

en ik ben niet een apple beginner
ik weet er genoeg vanaf (van mac os teminste en de imac)
ik probeer morgen eerst ff mac os x instaleren werkt dat niet dan maak ik de partitie's 6 gb en 4
want mac os x heeft minimaal 4 gb nodig

dan post ik morgen wel of het gelukt is en als het gelukt is post ik het hier wel

alvast bedank voor alles

greedz mark

Verwijderd

Topicstarter
okey eb mac os x geinstaleerd en nix start niet op
maar nu heb ik de instalatie log van os x bekeken en kreeg 2 2 errors:
deze 2x
root: bootstrap_look_up() unknown error code
en
root: could not mount after erase

weten jullie meschien wat dit is en hoe het optelossen valt?

ik heb wel eens vaker iets met bootstrap gehad maar dat was met linux

Verwijderd

Volgens mij is de nieuwste Mac OS gebasseerd op de linux kernel...

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

Lijkt mij een probleem met je firmware, op de installatie cd van Mac OS (Classic) staat een firmware update voor de iMac, probeer die eens en daarna opnieuw beginnen met installeren.

Verwijderd

Topicstarter
maak het uit als als de taal van die mac os classic cd frans is:S
want ik heb voor de rest nix booteble alleen mac os x
maar die zegt ook niks van dat ik een firmware moet doen
en die mac os 9 cd weet ik niet precies wat er staat kan geen frans

ik zou morgen verder kijken of ik ergens een mac os cd kan lenen

Verwijderd

Topicstarter
goeie dag de imac werkt weer met de standart hd
eerst lukte dat ook niet maar dat was een dip de er heel anders op moest dan op de hd
stond maar het werkt
ik loop nu mac os x 10.3
het loopt lekker stabiel

hier mag dus een slotje op

greedz mark

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:27

Duinkonijn

Huh?

Verwijderd schreef op 12 april 2004 @ 02:18:
goeie dag de imac werkt weer met de standart hd
eerst lukte dat ook niet maar dat was een dip de er heel anders op moest dan op de hd
stond maar het werkt
ik loop nu mac os x 10.3
het loopt lekker stabiel

hier mag dus een slotje op

greedz mark
als je je vorige post leest

zie je dat Aikeleer je post heb gewijzigd.
Het is niet nodig om onder elke post groeten te zetten.
quote:
* Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz $user" of iets dergelijks onder je posts te plakken. Als je per se zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken.

Aikeleer wijzigde dit bericht 04-04-2004 17:36 (27%)
daarnaast hoeft een topic niet opslot als het gelukt is

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Pagina: 1