Van Raid met één HD terug naar IDE

Pagina: 1
Acties:

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-03 10:12
Ik heb één IDE HD op mijn raid controller geconfigureerd als raid 0 in de hoop snel een tweede HD erbij te kopen. De tweede HD komt er niet meer aan. Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om hem terug aan mijn IDE controller te zetten met behoudt van de data op de schijf?

Instagram

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-03 23:07
Raid 0 met 1 harddisk? :D

/Volgens mij draait hij al zonder Raid, dus als single drive.

[ Voor 57% gewijzigd door Redje op 02-04-2004 17:02 ]

• Furfoot
Ik snap het niet echt want er staat wel 1+0 aangegeven tijdens het opstarten en in windows geeft die het ook aan als een raid SCSI disk device.

Instagram

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
dit is dus een sata schijf, en geeft idd standaard raid 0+1 aan bij diverse raid controllers (raid 0+1 is gewoon, dus niet stripe of mirror, tevens ondersteund onboard waarschijnlijk geen raid 5 e.d.)

zodra je er de 2e schijf bij hangt kan je kiezen, 0, 1 of 0+1, en de laatste is GEEN raid

• Furfoot
Voor zover ik kan zien is het geen SATA schijf want het is dmv een IDE kabel aan mijn onboard (Promise Fastrak 378 op Asus P4C800 Deluxe) raid controller geknoopt.

Hij geeft ook in windows aan dat het een 0+1 device/schijf is.

Kan ik hem nu dus gewoon op mijn IDE controller zetten zonder problemen?

Instagram

• vierkant228
maakt verder ook niet uit of het pata of sata is, maar is geen raid opstelling, raid 0+1 zou stripe + mirror zijn, heb je minimaal 4 schijven nodig.
http://www.acnc.com/04_01_0p1.html

en idd je kan hem gewoon over zetten op een andere ide

[ Voor 26% gewijzigd door vierkant228 op 02-04-2004 17:37 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-03 13:31

Turkish

zhé germans

Aangezien het volgens mij niet mogelijk is om RAID0 met één drive te draaien moet je controller hem wel als 'gewone' IDE schijf aansturen. Met andere woorden, het lijkt me sterk als hij niet zou werken op je IDE controller ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Furfoot
Snipje uit mijn systeeminfo:

Beschrijving Schijfstation
Fabrikant (Standaardschijfstations)
Model Promise 1+0 Stripe/RAID0 SCSI Disk Device
Bytes/sector 512
Geladen medium Ja
Type medium Vaste schijf

Sorry ik bedoelde dus raid 1+0.

Ik weet nog dat ik er raid 0 van maakte in de bijbehorende util waarna al me data weg was. Dus ik wil eerst zeker weten dat als ik terug ga naar IDE dat ik dan niet weer alles kwijt ben.

[ Voor 5% gewijzigd door Furfoot op 02-04-2004 17:42 ]

Instagram

• vierkant228
als je met 1 schijf werkt kan je hem altijd zo over zetten (is het geen raid opstelling)

• DeadPool
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-03 14:58
Elke vorm van RAID werkt met meerdere schijven dus je praat hier al zowieso niet over een RAID. RAID 1 is een mirror, minimaal 2 schijven vereist. RAID 0 dus een stripe, ook minimaal 2 schijven vereist. RAID 1+0 zou dus een mirrored stripe zijn waarvoor je dus 4 schijven zou nodig hebben. Jij draait waarschijnlijk gewoon onder JBOD, dwz. dat je je harddisk gewoon aan de raid controller heb aangesloten maar de controller er ook verder niets bijzonders mee doet.

RAID (Redundant Array of Independant Disks)
JBOD (Just a Bunch Of Disks)

edit: foutje uit de afkorting van RAID gehaald ;)

[ Voor 20% gewijzigd door DeadPool op 02-04-2004 19:12 ]

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Raid is toch Redundant Array of Independant Disk????
Verder heb ik ook een raidcontroller van promise op m'n plank, met daarop 1 hdd, die de pc ziet als Raid 0+1. Die hdd sloop ik er wel eens uit, om mee te nemen naar vrienden e.d. dat werkt perfect :P

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• Furfoot
Ok het klusje is geklaard :)

Werkt prima en nog van 20k in sisoft naar 32k.

Merk echt een heel groot verschil zo.

Bedankt voor jullie hulp!

Instagram

• AproK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-03-2024
jealma schreef op 02 april 2004 @ 18:03:
Raid is toch Redundant Array of Independant Disk????
Verder heb ik ook een raidcontroller van promise op m'n plank, met daarop 1 hdd, die de pc ziet als Raid 0+1. Die hdd sloop ik er wel eens uit, om mee te nemen naar vrienden e.d. dat werkt perfect :P
Inexpensive :P

Check mijn knowledge base!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-03 20:50

VisionMaster

Security!

Independant is hoe ik het ken, maar er zijn ook veel mensen die het Inexpensive noemen door het resultaat dat men er mee kan halen. Hier kan je zo lang over mierenneuken als je wilt. (hij zijn losse schijven, dus ik hou het bij mijn eerste geweten).
In 1987, Patterson, Gibson and Katz at the University of California Berkeley, published a paper entitled "A Case for Redundant Arrays of Inexpensive Disks (RAID)"
De gare waarheid zit dus hier ;)

[ Voor 27% gewijzigd door VisionMaster op 03-04-2004 12:00 ]

I've visited the Mothership @ Cupertino

Pagina: 1