[gentoo] extra schijf mounten

Pagina: 1
Acties:

• IKKE86
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11-2025
ik draai gentoo met de 2.6.4 kernel.
als ik mijn hardeschijf die ik voor school gebruik (die zit in een bracket) in mijn systeem doe kan ik niet meer booten in gentoo. deze geeft dan tijdens het booten:
kernel panic. can not mount root

zonder deze schijf draait het hele gebeuren probleemloos. het is een maxtor 80 gig schijf, het is precies hetzelfde model als de andere schijf in mijn systeem. mijn vaste schijf is ingesteld op master en de schijf in de bracket staat op slave. wie weet een oplossing?

Verwijderd

Welke schijf staat als eerste in de bootvolgorde in je BIOS?
En hoe ziet je /etc/fstab eruit?

Verwijderd

Het lijkt me het slimste (als je dat nog niet hebt), om die schijf (bracket) secundair te maken (dus niet op je primaire, maar secundaire controller). Correct me if I'm wrong, maar dan zou het sowieso moeten werken... Maar dat weet ik dus niet zeker!

• Gotiniens
  • Laatst online: 10:47

Gotiniens

Fairly odd Tim

Verwijderd schreef op 02 april 2004 @ 22:03:
Het lijkt me het slimste (als je dat nog niet hebt), om die schijf (bracket) secundair te maken (dus niet op je primaire, maar secundaire controller). Correct me if I'm wrong, maar dan zou het sowieso moeten werken... Maar dat weet ik dus niet zeker!
Idd ik denk dat je verwijderbare HD de primaire HD wordt als je die erin zet, Waardoor de nummering niet meet klopt, en hij de root schijf niet meer kan vinden.

Verwijderd

Hij is in dit geval de bootloader, grub waarschijnlijk, in /boot/grub/grub.conf staat iets van "root=/dev/sda3", of hda ipv sda. Op het moment dat jij die 2e schijf erin stopt, op de primaire ide controller, ws. met een blauwe aansluiting op je mobo maakt de kernel die schijf hda en je eerste schijf wordt hdb. Nou zoekt grub naar een root partitie op hda, alleen staat die dan opeens op hdb. Je moet dus of booten vanaf een diskette of je IDE kabels omwisselen.

• IKKE86
sorry voor mijn wat late reactie maar ik heb de hele dag moeten werken

ik ga nu even mijn ide kabels verwisselen en laat het zo weten

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

je moet of de kabels verwisselen of een extra item in je bootmenu maken waar de schijfletters veranderd zijn

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

Zoiets:
code:
1
2
3
4
5
6
7
title=Gentoo Linux
root (hd0,0)
kernel (hd0,0)/kernel-2.6.3-gentoo root=/dev/hda3

title=Gentoo Linux 2
root (hd1,0)
kernel (hd1,0)/kernel-2.6.3-gentoo root=/dev/hdb3

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2004 17:35 ]

• IKKE86
na een hoop gekloot met jumpers en kabels is het nu gelukt.

kan iemand me nog uitleggen waarom hij ze alle 2 als master probeert te zetten? dan hebben die jumpers toch geen nut meer?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:38

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Cable select:
Als je braket er niet in zit, zal hij de enige HDD als master maken, en wanneer je bracket er wel in zit, dan wordt hij master.

Cable select is leuk, maar niet voor tweakers ;)

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

CyberJ schreef op 05 april 2004 @ 21:11:
Cable select:
Als je braket er niet in zit, zal hij de enige HDD als master maken, en wanneer je bracket er wel in zit, dan wordt hij master.

cable select is een brak en onbetrouwbaar systeem, bij sommige schijven en kabels word het gewoon random of niet gekozen (ja ik heb het gehad dat een schijf de ene keer master en de andere keer slave was)
altijd voor master slave gaan, het word tijd dat er ook een nummer systeem net als met scsi komt :)

• IKKE86
CyberJ schreef op 05 april 2004 @ 21:11:
Cable select:

gentoo stelt dus zelfs alles op cable select in?

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:05

MadEgg

Tux is lievvv

Cable Select stel je in met een jumpertje op je harddisk, het is geen software instelling en Gentoo heeft er dan ook niets mee te maken.

Tja

• IKKE86
MadEgg schreef op 06 april 2004 @ 17:38:
Cable Select stel je in met een jumpertje op je harddisk, het is geen software instelling en Gentoo heeft er dan ook niets mee te maken.
dat is dus wat ik niet snap, alle 2 de schijfen hadden toch de instelling van de jumpers al?

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

ja, maar op dat moment word het door de kabel bepaald

even voor de duidelijkheid
code:
1
2
3
4
5
6
7
cable select:
Moederbord         slave      master
[]=================[]=========[]

master-slave
Moederbord    master/slave    master/slave
[]=================[]=========[]
Op het moment dat de schijf dus op master staat zal hij altijd master zijn, en als hij op slave staat zal hij altijd slave zijn
maar met cable select wil het nog weleens anders zijn, het voorbeeldje wat je boven ziet is zoals het standaard is.
maar niet alle kabels hebben de mogelijkheid om cable select te gebruiken.
dan komen er dus problemen (ik vermoed dat dat bij jouw het geval was)
op dat moment weet de computer niet welke schijf master en welke slave moet gaan worden dus gaat hij zelf maar wat bepalen
en veranderd het dus elke keer

Pagina: 1