Toon posts:

Mac adres naar ip converteren mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 678 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag mij af of het mogelijk is om van een externe computer dmv. het mac adres in te vullen in een programmaatje, het mogelijk is om het ip adres van diegene te achterhalen. Ik las iets over Ettercap, maar volgens mij werkt dit alleen op een intern netwerk?

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nee dit is niet mogelijk, je zult echt het IP-adres in moeten vullen of de hostname als die beschikbaar is kan ook. Maar aan de hand van het MAC-adres een IP resolven is naar mijn weten niet mogelijk via internet.

Verwijderd

Het is mogelijk met het 'arp' commando het IP op te zoeken bij het MAC en andersom. Echter moet je dan wel met die host in hetzelfde netwerk hangen :)

• hmd01
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-07-2024
Balen zeg. Ik dacht juist dat elk MAC adres uniek is en dat er vast wel een programma is dat hierop kan zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Tja, het leuke aan zo'n mac address zou juist zijn dat het ip te achterhalen is. Ook als je niet op een lokaal netwerk zit.

Kan iemand mij vertellen wat dit programma precies doet?

http://www.youngzsoft.net/cc-get-mac-address/

Werkt dat ook alleen op een lokaal netwerk?

Verwijderd

Dat werkt dus niet. Zoals je weet kan je ieder willekeurig IP-adres instellen op elke netwerkkaart. Een kaart met MAC-adres 00-50-BF-65-BD-54 kan zowel 111.222.233.244 aannemen als 80.0.0.1. Daar zijn dus geen databases van te maken.

Edit: dat tooltje werkt in feite hetzelfde als het 'arp' commando. Daarmee geef je dus een IP-adres en krijg je een MAC-adres.
Maar dat werkt alleen als je verbonden bent met de andere computer, anders zou hij dat MAC-adres nooit kunnen vinden :)

Edit2: ik snap wat jij niet snapt ;) Het internet is ook gewoon een netwerk :) Je zou dus als het goed is ook gewoon via internet MAC-adressen kunnen opvragen. Ik heb dit zelf nooit gedaan overigens, maar in theorie moet dit denk ik best werken.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2004 17:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 april 2004 @ 17:10:

Edit2: ik snap wat jij niet snapt ;) Het internet is ook gewoon een netwerk :) Je zou dus als het goed is ook gewoon via internet MAC-adressen kunnen opvragen. Ik heb dit zelf nooit gedaan overigens, maar in theorie moet dit denk ik best werken.
Ja, precies. Naar dat antwoord ben ik op zoek...

Wie weet meer??

Verwijderd

Probeer het eens?

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Het zou wel handig zijn om bijvoorbeeld een gestolen laptop te localiseren... helaas kan je geen MAC-adres pingen ofzo, dus dat gaat niet lukken :(

Verwijderd

Ik zet hem toch even in Network Troubleshooting.

Volgens elevator is het een ethernet broadcast, waardoor dit dus niet zomaar kan over internet. Het feit dat ik jouw MAC-adres niet kan opvragen klopt daarmee.

Verwijderd

Topicstarter
sdomburg schreef op 02 april 2004 @ 17:43:
Het zou wel handig zijn om bijvoorbeeld een gestolen laptop te localiseren... helaas kan je geen MAC-adres pingen ofzo, dus dat gaat niet lukken :(
Precies. Het lijkt wel of jij mijn gedachten kan lezen...

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Verwijderd schreef op 02 april 2004 @ 17:51:
[...]

Precies. Het lijkt wel of jij mijn gedachten kan lezen...
In dat geval:
Laptop traceren

Verwijderd

Topicstarter
Jij slaat de spijker op z'n kop! Haha! Bedankt!
Pagina: 1