Firewall met gemeenschappelijke HDD

Pagina: 1
Acties:

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik krijg binnenkort ADSL :9~ en ik wil dan misschien een firewall tussen het modem en de rest van het thuisnetje zetten.

In die compu wil ik eigenlijk ook een gemeenschappelijke GROTE harde schijf zetten om dingen op te pleuren als MP3 tjes, backups, drivers en gedownloade software.

Aan wat voor systeem moet ik minimaal denken? Liever geen linux bak, tenzij het erg makkelijk is om die up to date te houden mbt firewall software en virusscanners.

Hij moet dus routen, firewallen, bewaren en virussen scannen. En hij moet overweg kunnen met een HD van ongeveer 40-60 GB.
Heeft het trouwens nut om dat ding meerdere netwerkkaarten te geven, zodat het MP3 afspelen en/of kopieren het downloaden van de ander minder in de weg fietst?
We hebben maar een 10Mbit netwerkske, dus die bandbreedte is nogal een keertje vol.

ieeeepppppp :P

• Roel
  • Laatst online: 05-08 07:47

Roel

screen -x addict

Hoeveel pc's heb je aan je netwerk hangen ?

Voor alleen het routerverkeer is een 486 snel genoeg.
Als je een fileserver wil gaan draaien met een grote harddisk zou ik toch een snelle pc pakken, minsens boven de 200, 't liefste 300 mhz of hoger denk ik.

Als os linux (mbt samba) of windows nt/2000.
Dan kun je gewoon een extra driver op je pc zetten, en dat is dan die harddisk op de server.

Of je er veel aan hebt om er meer dan 2 netwerkkaarten in zet weet ik niet, want als bij 1 netwerkkaart het netwerk al vol is, dan heb je dat ook bij 2 netwerkkaarten :)

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
dus 10 Mbit is de max hoeveelheid die door de hub kan passeren?

Ik kan me voorstellen dat als ik wat van de server trek terwijl een ander download je met 2 netwerkkaarten allebei 10 Mbit (dus niet beide 5mbit =>samen 10MBit) bandbreedte naar de server hebt.

Waarom heb trouwens ik een 200MHz proc nodig voor een grote HD? Die HD krijgt het echt niet heel zwaar te verduren, je trekt er toch maar max 1meg/s vanaf. Het gros van de dag wordt ie gebruikt voor MP3 afspelen en dat is maar 15 k/s, dus als we met zijn vieren muzieken pakweg 60 kb/s.
Als het plaatsen/terughalen van een backup traag wordt is dat niet zo'n probleem, we hebben in ons huis niet de hobby om elke week format c: in te tiepen.

Er hangen 4 PC's aan het netwerk btw.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
ff flauw doen: UP