weet iemand of ik gewoon op die plek waar die cirkeltjes staan waar normaal die gaten zitten voor je HSF gewoon (heel voorzichtig) kan boren of op een andere manier die gaten kan maken?
Verwijderd
Ik zou zeggen: houd het bord goed tegen een felle lamp om te controleren of er in de diverse lagen van het moederbord op die plek geen spoortjes lopen. Ze zullen nl. niet zonder reden die gaten niet erin gemaakt hebben
jah kijk

die gaten zijn met metaal of soldeer weer dichtgekit... of gewoon op het moederbord... maar in iedergeval het is niet echt doorschijnend dat metaal
en ze hebben geen gaten op die bordjes omdat met die gaten ze een of andere keurmerk test niet zouden halen
ik had een foto gezien een keer van iemand die zijn a7m266 had voorzien van gaten maar die kan ik natuurlijk niet meer vinden

die gaten zijn met metaal of soldeer weer dichtgekit... of gewoon op het moederbord... maar in iedergeval het is niet echt doorschijnend dat metaal
en ze hebben geen gaten op die bordjes omdat met die gaten ze een of andere keurmerk test niet zouden halen
ik had een foto gezien een keer van iemand die zijn a7m266 had voorzien van gaten maar die kan ik natuurlijk niet meer vinden
Ik heb in mijn A7M266-D gaten gehad. Nooit gebruikt maar ze zaten er wel in (vorige bezitter gebruikte ze). Moet dus lukken.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
ah toch gevonden
een zekere marzula had die

ja ik heb ooit ook gaten geprobeerd te boren, maar toen is het mobo dood gegaan, heb nieuwe gekregen, maar ik wil toch echt die gaten... misschien moet ik minder lomp gaan boren, maar heb geen zin om weer een mobo te mollen
ja ik heb ooit ook gaten geprobeerd te boren, maar toen is het mobo dood gegaan, heb nieuwe gekregen, maar ik wil toch echt die gaten... misschien moet ik minder lomp gaan boren, maar heb geen zin om weer een mobo te mollen
Niet te lomp boren, uiteraard, er blijft altijd een klein risico wat dat betreft, maar in theorie is het goed te doen.
en met een soldeerbout er doorheen probeeren te smelten... als dat uberhaupt mogelijk is, is dat veiliger?
Als het echt dicht gesoldeert is wel ja, maar dan moet je wel een beetje oppasen dat je de bout er niet te lang achtereen op houdt ivm hoge temperatuur. En met een desoldeerpomp of desoldeer lint het gesmolten tin meteen weghaalt.
ik denk niet dat je met je soldeerbout erdoor komt.. het bord wordt namelijk in een bad van vloeibaar tin gelegt met alle componentjes erop.. als het bord zou smelten zou dat dus al in de fabriek gebeuren...
gewoon boren in een kollom boormachine lijkt mij het beste maar ik zou het persoonlijk zelf helemaal niet aandurfen om te boren in m'n mobo...
gewoon boren in een kollom boormachine lijkt mij het beste maar ik zou het persoonlijk zelf helemaal niet aandurfen om te boren in m'n mobo...
SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate
Mmm, hitte is niet zo'n hele goede vriend van electronica. Weet je wat voor metaal het is? Het kan zijn dat het niet gaat smelten.
Ik zou beginnen met een hele kleine metaalboor en dan een iets grotere en steeds wat groter zodat je netjes een gat krijgt.
Ik zou beginnen met een hele kleine metaalboor en dan een iets grotere en steeds wat groter zodat je netjes een gat krijgt.
Even kijken. Als je er heel makkelijk doorheen kan boren heb je grote kans dat het wel tin is wat de gaten dicht. Dan zou je het moeten kunnen desolderen.Breepee schreef op 02 april 2004 @ 14:24:
Mmm, hitte is niet zo'n hele goede vriend van electronica. Weet je wat voor metaal het is? Het kan zijn dat het niet gaat smelten.
Deze dwaas heeft met een gewone accutol en NIEUWE scherpe metaalboortjes geboord in zijn A7M266-D plank. De computer functioneert prima, maar zorg er wel voor dat het moederbord heel goed vast staat bij het plaatsen van de vaak zware koelers die gaten vereisen.
Als dat gewone tin is, dan moet je dat met een beetje soldeerbout best kunnen smelten.. Zonder problemen voor de rest van het bord.
Je moet alleen niet aankomen met een 15W boutje, want dan duurt het lang voordat je er doorheen bent
jah maar dus veel meer dan "gewoon boren, voorzichtig zijn... op goed geluk" valt er niet te zeggen... soms gaat het goed soms gaat het niet goed?
Verwijderd
Nee, uiteraard niet. Maar deze gaten zien er wel uit alsof ze er wel zaten, en naderhand dichtgesoldeerd zijn.
Boren kan, maar dan mag je de rand van het gat (de printplaat dus) niet raken.
Ik zou het met een 25W soldeerboutje, of nog beter een soldeerstationnetje op 350 graden, proberen. Beetje tin op de punt doen, en tegen het gat aan. Je bent er in no-time doorheen.
Boren kan, maar dan mag je de rand van het gat (de printplaat dus) niet raken.
Ik zou het met een 25W soldeerboutje, of nog beter een soldeerstationnetje op 350 graden, proberen. Beetje tin op de punt doen, en tegen het gat aan. Je bent er in no-time doorheen.
Verwijderd
Die zekere Marzula, dat ben ik en heb idd gewoon die gaten geboord in een kolomboormachien met een boortje van 3,5mm en daarna draad in getapt van M4(Weliswaar met de nodige voorzichtigheid he en men moederbord draaid nog steeds dus.Verwijderd schreef op 02 april 2004 @ 14:08:
ah toch gevonden
[afbeelding]
Als je die gaten goed bekijkt zie je dat ze afgebakent zijn met een soort van stippellijn zolang je daar tussen in blijf heb je geen probleem(althans ik toch niet)
waarom M4 draad erin getapt? bij "normale" moederbord-gaten zit toch ook geen draadquote: Die zekere Marzula, dat ben ik en heb idd gewoon die gaten geboord in een kolomboormachien met een boortje van 3,5mm en daarna draad in getapt van M4
Verwijderd
het is geen tin, maar hij wil een gat volledig door zijn printplaat "PCB"Twynn schreef op 02 april 2004 @ 15:22:
[...]
Als dat gewone tin is, dan moet je dat met een beetje soldeerbout best kunnen smelten.. Zonder problemen voor de rest van het bord.
Je moet alleen niet aankomen met een 15W boutje, want dan duurt het lang voordat je er doorheen bent
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2004 01:05 ]
Het gaat hier (waarschijnlijk) om gaten die reeds in de PCB zaten, maar naderhand gedicht zijn met tin..Verwijderd schreef op 05 april 2004 @ 01:04:
[...]
het is geen tin, maar hij wil een gat volledig door zijn printplaat "PCB"
Boren is echt veel makkelijker dan 'weg' solderen in dit geval. Pas echter wel op het boorgruis, dat zou makkelijk kortsluiting kunnen veroorzaken.
Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......
ik zal vanavond een foto van mijn asus 266d posten.
De gaten zijn met een boor gedaan en het werkte perfect.
De gaten zijn met een boor gedaan en het werkte perfect.
Denk het niet met boren heb je echt veel meer kans dat je iets sloopt.Disciplus-Simplex schreef op 05 april 2004 @ 01:40:
Boren is echt veel makkelijker dan 'weg' solderen in dit geval. Pas echter wel op het boorgruis, dat zou makkelijk kortsluiting kunnen veroorzaken.
Als het tin is zou ik het zeker weg solderen gewoon tinzuiger of iets waar t soldeer aan hecht erbij houden en warm maken maar.
[ Voor 3% gewijzigd door Tjaps op 05-04-2004 10:08 ]
post die foto danDoor robbynaish - Monday 05 April 2004 09:48
ik zal vanavond een foto van mijn asus 266d posten.
dat idee was al eerder gegeven in dit topic....Verwijderd schreef op 12 april 2004 @ 00:43:
gewoon met de soldeerbout doorprikken?
maar boren schijnt ook/beter te gaan. dus zal ie daar wel voor gaan.
Wat zie je aan de achterkant op het mobo op die plek? PCB ofzo?
Ik heb ook een keer gaten geboort in mijn asus, foto's staan nog online.

nog veel meer foto's hier:
http://public.fotki.com/darnt/computer/a7m266-d/
met een soldeerbout gaat echt niet lukken volgens mij, pcb loopt gewoon door en is niet gewoon tin. tenminste dat dacht ik. is alweer een tijd geleden dat ik de gaten heb geboort.

nog een tip. voor je gaat boren eerst een pleister oid plakken zodat je minder snel wegschiet met de boor.

nog veel meer foto's hier:
http://public.fotki.com/darnt/computer/a7m266-d/
met een soldeerbout gaat echt niet lukken volgens mij, pcb loopt gewoon door en is niet gewoon tin. tenminste dat dacht ik. is alweer een tijd geleden dat ik de gaten heb geboort.

nog een tip. voor je gaat boren eerst een pleister oid plakken zodat je minder snel wegschiet met de boor.
It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.
^^schop^^
heeft de ts die gaten nu nog geboord? ik ben benieuwd naar de bevindingen want ik heb ook geen gaten op mijn Epox 8k5a en ffkes geen geld voor nieuwe plank........
heeft de ts die gaten nu nog geboord? ik ben benieuwd naar de bevindingen want ik heb ook geen gaten op mijn Epox 8k5a en ffkes geen geld voor nieuwe plank........
het heeft even geduurt, maar heb eindelijk die gaten geboord
nadat ik ze geboord had deed ie het nog, toen ik hem testte met nog maar 1 cpu erin,
maarr.... nadat ik de 2e cpu erin heb gedaan en de waterkoeling geinstalleerd... ging ie niet meer aan als ik op het aan en uit knopje drukte
hier een paar fotos ,

ik ga straks nog wel kijken of ik hem nog aan de praat kan krijgen ... het zou echt alles kunnen zijn... kappotte cpu, kappot bord, videokaart voeding etc etc etc , crap .. denk dat het bordje toch is doodgegaan, en anders die 2e cpu..
naja , mooie fotos he ?
ik heb er nog meer misschien post ik die later
nadat ik ze geboord had deed ie het nog, toen ik hem testte met nog maar 1 cpu erin,
maarr.... nadat ik de 2e cpu erin heb gedaan en de waterkoeling geinstalleerd... ging ie niet meer aan als ik op het aan en uit knopje drukte
hier een paar fotos ,

ik ga straks nog wel kijken of ik hem nog aan de praat kan krijgen ... het zou echt alles kunnen zijn... kappotte cpu, kappot bord, videokaart voeding etc etc etc , crap .. denk dat het bordje toch is doodgegaan, en anders die 2e cpu..
naja , mooie fotos he ?
Dat gaatje linksboven op de laatste pic zit ook wel heel dicht bij het weestand/sporen gebeuren.Verwijderd schreef op 29 juni 2004 @ 17:52:
het heeft even geduurt, maar heb eindelijk die gaten geboord
hier een paar fotos ,
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
naja , mooie fotos he ?ik heb er nog meer misschien post ik die later
E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0
Dat gat op de laatste foto in de linkerhoek zit wel een beetje scheef, denk dat daar je probleem zit
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
dat dacht ik ook, maar zoals ik al zij, deed ie het wel eerst, toen ik daar nog geen processor in die socket had gedaan en de waterkoeling er nog niet aan vastgeschoefd had.. dus misschien is het misgegaan toen ik de waterkoeling vastschoefde.. .
crap
crap
<knip>
Geen V&A hier.
Daar hebben we een apparte afdeling op www.tweakers.net voor
</knip>
[ Voor 87% gewijzigd door Twynn op 30-06-2004 19:11 ]
Is die echt dood 
Damn das echt zwaaaar minder
En voor verkoop kun je terecht op www.tweakers.net/aanbod
Sterkte met deze klap
Damn das echt zwaaaar minder
En voor verkoop kun je terecht op www.tweakers.net/aanbod
Sterkte met deze klap
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Je kunt het beste met een kleine boor (1mm) beginnen. Daarmee boor je makkelijker er door heen en als het fout gaat breekt het boortje. Je schiet niet over de print heen met alle gevolgen van dien. Grotere boren schieten nu ook niet meer weg, omdat er een gaatje voorgeboord is. Je pakt nu steeds een grotere boor totdat je de gewenste grootte hebt.
edit:
M14 moet leren om draadjes compleet door te lezen
M14 moet leren om draadjes compleet door te lezen
[ Voor 17% gewijzigd door M14 op 30-06-2004 01:33 ]
Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Hier een foto van mijn boardjes.
De gaten zijn met een boor gedaan. Hij heeft altijd goed gewerkt
zie scores:

Maar diegene met de gaten is een beetje overleden . Start soms wel op.(Mijn voeding heeft hem kapot gemaakt)
Die andere heb ik nog nooit gebruikt in dual setup en ga ik misschien ook niet gebruiken.
Zonde dat je de gaten verkeert gedaan hebt.
Verwijderd
mmm, ik wil misschien nog wel zo'n kapot board kopen. Als je hem weg wilt doen, moet je me maar ff mailen
Dus omdat je je mobo gemolled hebt moet je je shit verkopen? kun je niet bij je ouders om enige fundering voor dit project bijelkaar lobbyen en GOED leren boren
[ Voor 49% gewijzigd door Twynn op 30-06-2004 19:12 ]
Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje
"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori
nee omdat ik insane word van computers moet ik hem maar verkopen,
maar goed, na deze nervous meltdown ben ik even gaan kijken ...
eerst deed ie het helemaal niet (geen reactie op aan en uit knop)
nu doet ie het een beetje , dwz hij reageert op de aan en uit knop, dus dan gaan de lampjes op het toetsenbord 1 keer aan , en de fans gaan draaien, en dan als je 4 seconden de aan/uitknop ingedrukt houdt dan stoppen de fans weer met draaien, mijn monitor reageert er niet op, ... alleen af en toe dat het oranje standby lampje naar groen knippert en weer terug
jaja dat klinkt als progress nietwaar?
iemand any suggestions, misschien videokaart kapot, maar ja er gaat ook niks piepen ofzo.. .maar heb nog niet uitgeprobeerd met een andere kaart (moet ik nog even regelen)
als het allemaal niet lukt dan verkoop ik dat (kapotte) bordje wel aan eh die ene die hem wou ...
nu doet ie het een beetje , dwz hij reageert op de aan en uit knop, dus dan gaan de lampjes op het toetsenbord 1 keer aan , en de fans gaan draaien, en dan als je 4 seconden de aan/uitknop ingedrukt houdt dan stoppen de fans weer met draaien, mijn monitor reageert er niet op, ... alleen af en toe dat het oranje standby lampje naar groen knippert en weer terug
jaja dat klinkt als progress nietwaar?
iemand any suggestions, misschien videokaart kapot, maar ja er gaat ook niks piepen ofzo.. .maar heb nog niet uitgeprobeerd met een andere kaart (moet ik nog even regelen)
als het allemaal niet lukt dan verkoop ik dat (kapotte) bordje wel aan eh die ene die hem wou ...
Ja hallo, als je je powerbutton 4 sec in houd schakelt de machine zich weer uit geinponemVerwijderd schreef op 30 juni 2004 @ 18:25:
nee omdat ik insane word van computers moet ik hem maar verkopen,
Die cpu's wat doe je daarmeeVerwijderd schreef op 30 juni 2004 @ 18:25:
jaja dat klinkt als progress nietwaar?![]()
wat nou wiseass , dat weet ik ook wel , maar eerst deed hij helemaal niks, voor de duidelijkheid, met niks bedoel ik dat er helemaal NIKS gebeurde oftewel de computer ging niet eens aan,Ja hallo, als je je powerbutton 4 sec in houd schakelt de machine zich weer uit geinponem Ik stel voor dat je eerst je als je hardware checked, en je bios flashed voor je de zaak verkoopt
dat ie de volgende dag opeens wel aangaat en daarna wel reageerd op het 4 sec indrukken van de power switch wil wel betekenen dat het een en ander het nog doet, maar je kan beter je mond houden als je alleen geinterreseerd bent in mijn spare parts want dan is het blijkbaar ook niet in jouw belang om nuttige info te geven
Je moederboard is gewoon overleden.
1 van mijn asus 266d moederboarden heeft dit ook.
1 van mijn asus 266d moederboarden heeft dit ook.
Verwijderd
3 dagen geleden heb ik gaten in mijn Epox 8RGMI gaten geboort.
Eerst voorboren met 2mm en daarna afmaken met 4mm.
Bij dit moederbord was het nog wat gevaarlijker omdat ik ook geen rondjes erop heb staan.
Zo moet het dus: http://members.home.nl/kampkes/boren2.mpg
Eerst voorboren met 2mm en daarna afmaken met 4mm.
Bij dit moederbord was het nog wat gevaarlijker omdat ik ook geen rondjes erop heb staan.
Zo moet het dus: http://members.home.nl/kampkes/boren2.mpg
Wise-ass? da's ook niet lievVerwijderd schreef op 30 juni 2004 @ 22:51:
[...]
wat nou wiseass , dat weet ik ook wel , maar eerst deed hij helemaal niks, voor de duidelijkheid, met niks bedoel ik dat er helemaal NIKS gebeurde oftewel de computer ging niet eens aan,
dat ie de volgende dag opeens wel aangaat en daarna wel reageerd op het 4 sec indrukken van de power switch wil wel betekenen dat het een en ander het nog doet, maar je kan beter je mond houden als je alleen geinterreseerd bent in mijn spare parts want dan is het blijkbaar ook niet in jouw belang om nuttige info te geven
Ten eerste hebbik helemaal geen belang bij een MP moederbord, cpu's of andere onderdelen...ik spaar wel door tot ik een fatsoenlijke (dual) 64-bit cpu systeempje in elkaar kan draaien.... Tis hier geen V&A dus serieus shit aanbieden of ergens op bieden is soweiso not done
En waarom zou ik mijn mond moeten houden? Als er iemand in dit topic aleen maar geintereseerd is in onderdelen is dat R3CoN, maar daar reageer jen iet eens op....
What about NIET de knop indrukken? dus gewoon doorlaten starten als ie uberhaupt in beweging komt? Maakt het dan uit of je 1 of 2 procs erin hebt en in welke je um stouwt als je er maar 1 in hebt(ie. probeer de socket bij het brakke gat eens niet te gebruiken) etc etc.
Als je geluk hebt ben je een van de weinigen die een dual MP bordje gemod heeft naar een single proc mobo.... Da's beter dan HELEMAAL geen pc dacht ik zo + je kutn die ene cpu alsnog verpatsen
Pagina: 1