[Cooling] HE 7500 Airconditioning Case

Pagina: 1
Acties:
  • 5.030 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Swindle
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09-2019
Het wordt buiten weer wat warmer weer. Genoeg reden om eens naar de cooling van mijn systeem te kijken. Tot nu toe heb ik nog niet veel kunnen vinden over dit onderwerp, vandaar dat ik het hier op GOT neerleg.

Ik gebruik elke zomer een Home Electronics 7500 airconditioner (HE7500) Ooit eens gekocht bij de Makro geloof ik. Anyways dit houdt mijn kamer op een warme zomerdag@35 C keurig op de 20 C

Nu had ik als idee om dit systeem te gebruiken om mijn case en eventueel processor/videoplank van extra cooling to voorzien.

Hij ziet er als volgt uit: -->*Clickable*

Voorkant, Gitaar ernaast voor de grote van de airco
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jeffrym/ITIL/airco_thumb.jpg
Zijkant van de airco Achterkant met filters en afvoergat
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jeffrym/ITIL/side_thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jeffrym/ITIL/back_thumb.jpg

Aansluitbuis voor afvoer van hete lucht
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jeffrym/ITIL/buis_thumb.jpg

In mijn idee moet ik dus een manier vinden om die fannen op de voorkant te koppelen aan mijn systeem, als een soort mega casefan. De lucht die de airco blaast is echt heel erg koud, maar ik betwijfel of het koud genoeg is om een heel systeem te koelen (processor/videoplank). Na een paar uur draaien kan ik voor me gevoel bijna water koken met de hete lucht uit de afvoerpijp

Ik ben helaas zo dom geweest om de doos + handleiding weg tegooien, en kan deze zo snel niet op internet vinden (Wat is me Makro passnr ook alweer om 2 uur snacht's)

Ik kan me nog wel herinneren dat hij maximaal tot 18 C koelt in een kamer van 60 m2. Dit is toch een aanzienlijke luchtkoeling??

Mijn systeem: (standaard waarde, nog niks geOC-ed)
Amd 2500+
Radeon 9800pro
Twinmos DDR 3200
40 GB WD400
Midi tower

Mijn vraag: Heeft iemand hier enige ervaring mee?
Is dit een haalbaar/leuk idee om eens te proberen?
Iemand een idee hoe ik die fannen zo efficient mogelijk kan koppelen tot casefan/cooler?

Alvast velen malen dank _/-\o_

edit:
typo's zucht.

[ Voor 3% gewijzigd door Swindle op 02-04-2004 02:22 ]

• Blackstealth
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11-2022
Je zou mbv zo'n 2de flexibele slang en een trechtervormige kap aan de voorkant van je airco de koude lucht in de intakes van je computer kunnen blazen. valt te proberen.
Extremer zou zijn als je indien je watercooling hebt de radiator in die airco kunnen plaatsen.
Vriend van mij heeft ook zo'n airco en als je je hand er 5 min voorhoud dan is ie bijna bevroren dus ik denk dat het wel degelijk iets uitmaakt.

• Swindle
Blackstealth schreef op 02 april 2004 @ 10:29:
Je zou mbv zo'n 2de flexibele slang en een trechtervormige kap aan de voorkant van je airco de koude lucht in de intakes van je computer kunnen blazen. valt te proberen.
Extremer zou zijn als je indien je watercooling hebt de radiator in die airco kunnen plaatsen.
Vriend van mij heeft ook zo'n airco en als je je hand er 5 min voorhoud dan is ie bijna bevroren dus ik denk dat het wel degelijk iets uitmaakt.
Dat was ongeveer wel mijn idee ja. Ik wou een eventuele tweede buis gewoon aan me systeem koppelen. Gat erin zagen, slang er aan vast en koelen maar.

Maar krijg ik die luchttoevoer netjes afgedicht, gewoon plastic zak en ducktape? :Y)

Bovendien wil ik niet eens weten hoe luidruchtig het wordt :+

Verwijderd

effe ander vraagje, wat kost die airco bij de makro?

Zoek ook nog een airco voor in mijn kamer, want in de zomer is het hier veelste warm met die pc's.

• Swindle
Verwijderd schreef op 02 april 2004 @ 14:07:
effe ander vraagje, wat kost die airco bij de makro?

Zoek ook nog een airco voor in mijn kamer, want in de zomer is het hier veelste warm met die pc's.
Ik ga even snel opzoek naar me Makro nummer/boekje. Als de makro hem nog verkoopt dan, misschien nieuwer model.

Het was in de tijd best een prijzig model/apparaat, maar hij is het MEER dan waard :9~

Edit---
Aanvulling: Ik kan in het makro krantje maar 1 model vinden, maar deze ziet er behoorlijk gelijk uit. Al zijn de Specs wat lager:

Amcor AC10000 - Capaciteit: max 19m2 - Koelvermogen: 10000BTU - ontvochtiging: 18 ltr/24 uur - PRIJS: 219 euries

[ Voor 23% gewijzigd door Swindle op 02-04-2004 14:21 . Reden: aanvulling ]

Verwijderd

Me 2, ik heb ben ook wel benieuwd wat dat kost, mijn slaapkamer is op zolder en dat word WARM :*)

Verwijderd

Swindle schreef op 02 april 2004 @ 14:10:
[...]

Amcor AC10000 - Capaciteit: max 19m2 - Koelvermogen: 10000BTU - ontvochtiging: 18 ltr/24 uur - PRIJS: 219 euries
mooie prijs :) binnenkort maar eens kijken voor een airco

• Swindle
2 andere problemen waar ik nog niet eerder aan had gedacht:

1. Het daadwerkelijk koelen van me zolderkamer. Ik vind het een beetje duren oplossing voor een casefan, dus misschien een systeem bedenken waar ik en me kamer koel en me case. Ik heb geprobeerd om met wat ducktape een luchtflow te maken, maar dit is niet echt heel erg effectief. Iemand een beter idee?

2. Condensatie. In principe koel ik nu verreweg onder de kamertemperatuur. Is dit niet gevaarlijk met condensatie in mijn systeem?

Verwijderd

Volgens mij is dit geen airco maar een luchtontvochtiger. De lucht die hieruit komt is dus niet echt koeler, alleen minder vochtig. Doordat je lichaam beter z'n hitte kan afvoeren bij droge lucht lijkt het dus wat koeler, maar dit is het niet.

Die slang is net zoals bij een droogtrommel (geen condensdroger natuurlijk) om de vochtige lucht af te voeren. Deze dingen vreten wel stroom, vorige zomer heb ik er zoeen bijna non-stop op mijn werkkamer aangehad waardoor het best uit te houden viel (zolder), maar toen de energie-rekening kwam stond ik toch ff te kijken.

Dit in je PC zetten heeft dus niet echt veel nut, door de extra airflow zal het wel iets koeler worden, maar niet veel dus om daar nou een airco voor aan te schaffen. Met een flinke fan en een goede airflow kom je meestal wat verder.

Daarnaast is het een beetje overdreven om je tempraturen aan te pakken in de zomer, niet overgeclockte systemen kunnen het gemakkelijk aan en wel overgeclockte systemen zullen er niet veel van ondervinden.

Niemand draait constant op de max met z'n PC, het verschil is amper merkbaar, de boel kan snel onstabiel raken en de boel slijt snel, de meeste mensen pakken dus een veilige marge. In de winter is de kamertempratuur tussen de 18 en de 21 graden, in de zomer zal dat maximaal 35 graden worden, als het warmer is als 35 graden dan ga je echt niet voor je PC zitten. Das dus maar een verschil van 10 tot 15 graden, je maximale overclock zal dus een eind inzakken, maar de snelheid waar je normaal op draait zal geen probleem zijn.

Cpu's kunnen flink heet zijn en nog een goede performance neerzetten, mijn Palomino 1600+ kon overgeclocked naar 1900+ passief gekoeld stabiel draaien rond de 90 graden (gemeten met goede thermometer op de sink) Dat CPU's niet heter mogen worden als bijvoorbeeld 85 graden ofzo is bullshit, het is er niet goed voor als ze heter worden, maar die dingen worden rond 200 graden gebakken in de oven, ff 90 graden oid is geen probleem.

• Swindle
Verwijderd schreef op 02 april 2004 @ 14:58:
Volgens mij is dit geen airco maar een luchtontvochtiger. De lucht die hieruit komt is dus niet echt koeler, alleen minder vochtig. Doordat je lichaam beter z'n hitte kan afvoeren bij droge lucht lijkt het dus wat koeler, maar dit is het niet.

Die slang is net zoals bij een droogtrommel (geen condensdroger natuurlijk) om de vochtige lucht af te voeren. Deze dingen vreten wel stroom, vorige zomer heb ik er zoeen bijna non-stop op mijn werkkamer aangehad waardoor het best uit te houden viel (zolder), maar toen de energie-rekening kwam stond ik toch ff te kijken.

Dit in je PC zetten heeft dus niet echt veel nut, door de extra airflow zal het wel iets koeler worden, maar niet veel dus om daar nou een airco voor aan te schaffen. Met een flinke fan en een goede airflow kom je meestal wat verder.

Daarnaast is het een beetje overdreven om je tempraturen aan te pakken in de zomer, niet overgeclockte systemen kunnen het gemakkelijk aan en wel overgeclockte systemen zullen er niet veel van ondervinden.

Niemand draait constant op de max met z'n PC, het verschil is amper merkbaar, de boel kan snel onstabiel raken en de boel slijt snel, de meeste mensen pakken dus een veilige marge. In de winter is de kamertempratuur tussen de 18 en de 21 graden, in de zomer zal dat maximaal 35 graden worden, als het warmer is als 35 graden dan ga je echt niet voor je PC zitten. Das dus maar een verschil van 10 tot 15 graden, je maximale overclock zal dus een eind inzakken, maar de snelheid waar je normaal op draait zal geen probleem zijn.

Cpu's kunnen flink heet zijn en nog een goede performance neerzetten, mijn Palomino 1600+ kon overgeclocked naar 1900+ passief gekoeld stabiel draaien rond de 90 graden (gemeten met goede thermometer op de sink) Dat CPU's niet heter mogen worden als bijvoorbeeld 85 graden ofzo is bullshit, het is er niet goed voor als ze heter worden, maar die dingen worden rond 200 graden gebakken in de oven, ff 90 graden oid is geen probleem.
Het is wel degelijk een airconditioner, alleen een mobiele versie. De bijkomstigheid van het filteren/verwijderen van water uit de lucht is alleen maar een extra voordeel. In de zomer houd dit apparaat mijn kamer temperatuur keurig rond de 20 C, en ik kan je uit ervaring vertellen dat een zolderkamer op een hete zomerdag echt niet uit te houden is.

UIteraard zal ik in de zomer met zulk lekker weer niet veel tijd besteden achter me pc, maar de standaard services draaien continue (webserver/mailserver/ftpserver)
In principe heb ik daarvoor natuurlijk niet een perfect gekoeld systeem nodig, maar dat betekent nog niet dat ik het niet leuk vind :P

Ik ben gewoon op zoek naar wat hulp van mensen die hier misschien al ervaring mee hebben. Dit apparaat koelt als een vriezer en ik denk dat ik best die flow kan gebruiken voor wat extra koeling

De bijgeleverde slang voert inderdaad bevochtige lucht af, maar ook warmte. De slang is na 2 uur draaien bijna niet meer vast te pakken, terwijl de kamer lekker koel is. Ik kan me niet voorstellen dat een 80x80 casefan het aflegd tegen een zo'n zwaar apparaat, maar ik heb dan ook niet veel ervaring hiermee :)

Op dit moment draait mijn systeem ongeveer op tussen de 38 en 45 C idle/stressed. Dit is inderdaad nog lang niet het maximale, maar een lekker fris systeempje lijkt me nooit slecht :)

In eerste instantie wil ik dus op deze manier mijn systeem gaan koelen en dan pas OC-en. Zijn er meer mensen die twijfels hebben bij het gebruik van dat apparaat. Zoals ik al zei ik heb er niet veel verstand van :)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:21
Swindle schreef op 02 april 2004 @ 14:10:
[...]

Ik ga even snel opzoek naar me Makro nummer/boekje. Als de makro hem nog verkoopt dan, misschien nieuwer model.

Het was in de tijd best een prijzig model/apparaat, maar hij is het MEER dan waard :9~

Edit---
Aanvulling: Ik kan in het makro krantje maar 1 model vinden, maar deze ziet er behoorlijk gelijk uit. Al zijn de Specs wat lager:

Hier staat wel jouw ding en daar kan je 'm kopen voor €275, nog steeds geen gekke prijs. Als ie echt zo goed werkt als jij beweert ga ik 'm denk ik ook halen, ik heb momenteel al een mobiele airco (HE Freezz 9000), maar die werkt echt voor geen reet :X

The devil is in the details.

• Swindle
December schreef op 02 april 2004 @ 15:19:
[...]
Hier staat wel jouw ding en daar kan je 'm kopen voor €275, nog steeds geen gekke prijs. Als ie echt zo goed werkt als jij beweert ga ik 'm denk ik ook halen, ik heb momenteel al een mobiele airco (HE Freezz 9000), maar die werkt echt voor geen reet :X
Voor zover ik hen kunnen constateren (voor 2 x een zomer, inclusief die belachelijke zomer vorig jaar :P) zijn er uiteraard een aantal nadelen, maar ik vind die niet opwegen tegen de voordelen.

Nadelen voor mij:
- De afvoerslang.. is best redelijk lang, maar het beperkt toch de plaats van de airco, ik hang die slang gewoon uit me dakraam, dakraam dicht doen, handoek over de gaten.

- Tijd.. Het kost even voordat het apparaat op gang komt. In principe moet het apparaat de hele dag aanstaan als je een lekker koel kamer wilt hebben.

- Geld .. Hij zal vast een zeker een enorme hoeveelheid aan stroom vreten, ik heb er persoonlijk geen idee van, maar weegt voor mij niet over tegen het comfort dat hij levert

- Geluid .. Hij is luidruchtig.. Zeker op de volle stand die je MOET gebruiken in de zomer voor 20 C, hij maakt gewoon erg veel herrie. Voor mij persoonlijk is dit geen probleem, ik zet me muziek gewoon (nog) wat harder. Bovendien zul je ook geen last meer hebben van het geluid van je Pc, dit word volledig overstemd. :P

Belangrijkste voordelen voor mij:

- Koeling .. werkt als een trein
- Ontvochtiging/geur .. Voorheen rookte ik op me kamer.. altijd heerlijk schone lucht als je weer binnenkomt
- Comfort .. lekker slapen snacht's .. nooit problemen met hitte in de zomer.. ECHT geweldig
- mobieliteit .. heb ik een paar vrienden hier.. geen probleem . Draai hem even bij, of even weg naar gelange de noodzakelijkheid

Misschien moet je zelf afwegen wat jij belangrijk vind. :)

• Swindle
Ik heb voor de lol een testje laten runnen hoe veel extra koeling ik er uit kan halen, en hoe dit zich vertaalt tot temperaturen.

Hieronder zie je wat foto's van hoe ik het heb neergezet, er is dus helemaal nog geen directe connectie tussen de airco en de case.. hij staat er ongeveer.. metertje vandaan.. fans gericht.

Zoals je hier kunt zien, fans gericht, best nog een redelijke afstand.*clickable*
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jeffrym/ITIL/0204/topview_thumb.jpg -- Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jeffrym/ITIL/0204/sideview_thumb.jpg

En de temps, allebei min of meer idle (95% van de tijd op mijn systeem)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jeffrym/ITIL/0204/desktop1_thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jeffrym/ITIL/0204/desktop2_thumb.jpg

Over een tijdbestek van minder dan 20 minuten, zie je toch grote verschillen in temperatuur Van idle 42 C/ 35 C naar 32 C/21 C.

In principe is dit natuurlijk een hele korte en vooral inefficiente manier, maar ik denk dat het wel degelijk aantoont dat die airco was potentie heeft. :P

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-01 09:55
het is idd wel leuk....

maar schiet je er nou veel mee op ? :*)

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-02 20:39

TheBorg

Resistance is futile.

Jammer dat aan de uitvoer kant van de airconditioner geen slangaansluiting zit.

Ik zit te denken aan een grote heatsink voor de CPU zoals de CNPS3100-Plus. Een gat in het zijpaneel van de kast ter hoogte van de CPU en dan rechtstreeks de koude lucht eroverheen blazen.

Misschien nog beter is om de slang rechtsreeks op de cooler te maken d.m.v. zo'n adapter die gebruikt wordt om een 80mm fan op een kleinere heatsink te monteren. De uitgaande lucht van de airconditioning zal een stuk kouder zijn dan 20 graden. Volgensmij is het dan ook mogelijk de CPU behoorlijk te koelen.

Het lastigste lijkt me nog een slang aansluiting te maken voor de uitgaande lucht van de airconditioner naar een slang. Maar als het lukt verwacht ik eigenlijk hele goede resultataen.

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Gipsy King schreef op 02 april 2004 @ 18:47:
het is idd wel leuk....

maar schiet je er nou veel mee op ? :*)
Nee,duur,stroomvreters,koelcapaciteit van lik me vestje en een klerelawaai van
heb ik jou daar .
Maar wel leuk ik ben benieuwd hoe koud hij de cpu houd.
Ik denk een graad of 15.

• Swindle
Haeg schreef op 02 april 2004 @ 23:41:
[...]

Nee,duur,stroomvreters,koelcapaciteit van lik me vestje en een klerelawaai van
heb ik jou daar .
Maar wel leuk ik ben benieuwd hoe koud hij de cpu houd.
Ik denk een graad of 15.
Het was inderdaad meer een leuk project dan een echte koelkiller. Ben nog steeds bezig met een oplossing te bedenken voor de airflow (noob). Met ducktape kom je een heel eind trouwens, maar het ziet er echt niet uit :+

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-02 19:37
tja, vooral dat lawaai, en het stroomverbruik zijn grote nadelen, zo'n airco gebruikt zo 1000 watt
Pagina: 1