Abit kt7a chipset fan wordt aangerand

Pagina: 1
Acties:

• DjeenooFucker
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06-2024

DjeenooFucker

I've Got your Back

Topicstarter
althans zulke geluiden maakt ie....

Ik had het eerst ook al die strange geluiden maar dan was het na het opstarten en hield het na een tijdje op ligt dus allemaal aan de chipset fan blijkt.

nu ik me cpu 1333mhz ->1400mhz en gfx overclocked heb vondk t ook wel n btje eng worden met die laagjes stof in de koelertjes dus heb maar eens ff me hele systeem shoon gemaakt grote beurt zegmaar. heb dus echt alles eruit gehad elk schroeffie alle kaarten en ide drives en alle fans stofvrij gemaakt dan zouden die vreemde geluiden over moeten zijn denk je.......

sterker nog het is erger geworden, hij stopt niet meer met al die vage geluiden het is nu instant hard lawaai allemaal uit dat kleine ding.
helemaal mooi in elk geval alleen de chipset koeler maakt dus die teringherrie... heb inmiddels me cpu al teruggezet naar de standaard maar dat maakte qua koelergeluid geen verschil.
heb n paar topics hierover gevonden (maar die waren zo oud dat ik maar ff een nieuwe post) en ontdekt dat ik dus weer opnieuw me mobo eruit kan gaan halen voor ik die fan eraf kan krijgen had dit al geprobeerd maar ben er nu achter waarom dat dus niet ging...

Me systeem is vrij warm altijd geweest op dit moment me kast 37 cpu 50 en doe nix anders als hier posten, dus durf hem er niet af te laten of uit te zetten, de enige opties die me nog resten zijn een andere chipset koeler erop of eh er olie indoen schijnt te helpen?

Ik zal dan toch maar de moeite moeten nemen om m helemaal eraf te halen en er dan olie in te doen kijken of dat helpt.
Dit klinkt waarschijnlijk heel stom.. maar waar doe ik de olie in en watvoor olie? kan motorolie ook?

omdat ik vindingrijk ben :D heb ik hem er net ff afgeschroefd en toen dat stickertje aan de achterkant erafgehaald en bij dat pinnetje in t midden wat van die vloeibare gilette after shave gedaan lol! ja sorry hoor maar heb geen olie in huis en was het echt helemaal zat ermee dat spul glijdt tenslotte toch ook? maar het verdampt waarschijnlijk uiteindelijk.
hoop dat ik het iig op de goede plek erop heb gesmeerd
oja en kreeg dus niet t gewenste resultaat tenminste ben nu van het geluid van 10 blatende schapen naar 8 blatende schapen gegaan misschien maar hij komt nog steeds met gemak boven de cpu gfx en voedingfan uit (meer hebk er niet)

dus
-welke olie?
-waar eropdoen precies?
-alternatieven behalve weglaten

AMD Phenom II X4 955 Black Edition, ASUS M4A89GTD PRO/USB3, MSI GTX760 Gaming OC, Corsair XMS CMX4GX3M2A16, Crucial 520GB SSD, XSPC Raystorm 240 EX WC kit, op Win7 x64

Verwijderd

naaimachine-olie / siliconen-/teflonspray op het lager/asje. Ik doe zelf meestal daarna nog een dotje lagervet erop en sluit het af met een verse sticker.

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:18
Van olie willen nog wel eens rare situaties ontstaan.
Ik gebruik al een hele tijd grafietpoeder. Dit wordt ook in de fijnmechanica wel gebruikt. Klein flesje poeder gekocht bij de sleutelboer.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:16
Ha, dat had ik ook met m'n Riva TNT2 fan.

Dat ding kreunde soort van bij het opstarten en daarna klonk het alsof die echt aanliep en op een dag keek ik door het ruitje (jaja PC mod) en toen stond die fan gewoon stil :/ iets wat niet echt goed kon zijn leek mij.

Helemaal schoon gemaakt met doekje spiritus. Even laten verdampen in de zon en idd naaimachine olie op laten druppelen en hij draaide weer als een gek bij een lichtjes blazen. In de PC gestopt en hij draaide weer toppie :Y)

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:31
vervangen...
of weghalen...

UNOX: The worst operating system

• DjeenooFucker

DjeenooFucker

I've Got your Back

Topicstarter
volgens mij is inmiddels de gilette aangeslagen :*) want hij maakt stukken minder geluid :D.. lol
maar het is nog steeds ietsje meer als de cpu fan dus bedankt voor jullie tips ga binnekort toch maar even om lagervet en van die naaimachine olie

AMD Phenom II X4 955 Black Edition, ASUS M4A89GTD PRO/USB3, MSI GTX760 Gaming OC, Corsair XMS CMX4GX3M2A16, Crucial 520GB SSD, XSPC Raystorm 240 EX WC kit, op Win7 x64

Verwijderd

Als je onderdelen van je computer schoonmaakt waarop ventilatoren zitten of het gehele interieur van de computer moet je uitkijken als je een stofzuiger gebruikt.
Je loopt de kans dat je de zuig(blaas)mond te dicht bij een ventilator houdt waardoor de ventilator gaat draaien. Schijnbaar kunnen vooral ventilatoren van grafischekaarten daar slecht tegen heb ik gemerkt. Je maakt in no time van een stille ventilator een dooie ventilator omdat je de ventilator over zijn toeren jaagt waardoor de lagers te ruim worden. Ventilatoren die "aangerand worden" zullen met zo'n extra stofzuigerbehandeling nog eerder de pijp aan Maarten geven....

• DjeenooFucker

DjeenooFucker

I've Got your Back

Topicstarter
hee... daar heb ik ook al aan gedacht dat dit er wellicht niet goed voor was.. maar deze actie dus wel uitgevoerd op al me fans |:(

daarna schoongemaakt met n kwastje dat werkt veel beter als je stofzuiger op je fan rammen, maar het maakt wel n leuk geluidje :D....
alleen ik ga t maar niet meer doen kijk aan dit soort dingen heb je nog is wat :) thx voor de tip

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-02 21:16
Je kunt ook gewoon het blokje eraf halen en vervangen door een zalman nb32 blokje. Dat werkt op mijn kt7a-raid prima en is wel zo stil.

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:13

Meneer aard

Porsche rulez!

Prince_of_Darkness schreef op 13 april 2004 @ 08:39:
Je kunt ook gewoon het blokje eraf halen en vervangen door een zalman nb32 blokje. Dat werkt op mijn kt7a-raid prima en is wel zo stil.
Denk eerder aan de nb47j die zijn wat makkelijker te verkrijgen denk.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Ik heb op mijn werk een paar maanden terug een handjevol PCs "het zwijgen op moeten leggen".

Dat deed ik onder andere met de hier al genoemde zalman chipset koeler:

T-net Prijswacht link
Produkt link

Afbeeldingslocatie: http://zalman.co.kr/images/0311/NB47J_b2.gif

Het is in meerdere opzichten fijner dan een actieve koeler: Geen fan, dus kan niet slijten noch vastlopen, maakt geen geluid, en vereist geen onderhoud (opnieuw smeren, of dicht gaan zitten met stof).Dus wat is nou 4 tot 6 euro voor zo'n passieve koeler?

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Elwood Blues
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-12-2025

Elwood Blues

87167191

Op mijn eigen KT7A-Raid had ik precies hetzelfde probleem. Ik heb toen gewoon de fan van het koelblok gehaald, en wat bleek: de temperatuur van de chipset daalde. Als je dus een beetje goeie airflow in je kast hebt kun je hem prima weghalen, waarschijnlijk ook met je CPU OC'ed wel.

Verwijderd

WEBsel schreef op 03 april 2004 @ 01:52:
Van olie willen nog wel eens rare situaties ontstaan.
Ik gebruik al een hele tijd grafietpoeder. Dit wordt ook in de fijnmechanica wel gebruikt. Klein flesje poeder gekocht bij de sleutelboer.
Je weet dat grafiet geleid? :) nu zal het wel meevallen als je een klein beetje gebruikt en het stickertje er overdoet. Maar er zijn vast mensen die dan zo'n heel potje leeg spuiten in hun kast :) Zelf had ik ooit met een potlood wat aantekeningen op een zelfgemaakt printje gezet en de digitale CMOS IC's wisten niet wat ze meemaakte.
Pagina: 1