Toon posts:

[Batterijen] Welke, en welke oplader

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een jaartje de HP Photosmart 735, en tot nu toe heb ik maar voor lief genomen dat batterijen snel leeg waren, zo vaak maak ik ook geen foto's..

Maar

Nu wil ik me er meer in gaan verdiepen, en wil ik oplaadbare batterijen, en dan wel het beste wat er is. Ik heb veel gozocht (oa FAQ en searh), en las iets over 2100 ofzo, maar het is me allemaal niet duidelijk. Verder lees ik ook nergens wat een goede oplader is enzo. Ik wil binnenkort naar de winkel, maar wil er wel goed voorbereid heen gaan, die verkooppraatjes hou ik niet zo van.

Dus, wie kan mij wat helpen, en eventueel suggesties doen voor wat ik moet hebben.

vriendelijk bedankt alvast

• Spikey
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:58

Spikey

Making the web accessible!

GP batterijen van bijv 2100mA zijn uitstekend geschikt voor digitale camera's

http://www.gppowerbank.nl

te koop bij redelijk veel winkels tegenwoordig.

Kheb zelf 8x de 1800mA variant met de GP smartlader (1uurs lader)
hiermee kan ik ongeveer 175-200 foto's nemen denk ik op mijn Minolta Z1 (incl regelmatig flitser gebruik)

[ Voor 38% gewijzigd door Spikey op 01-04-2004 23:28 ]

Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-02 16:37

Tjark

DON'T PANIC

prima zonder veel geld: Hema of Hama :)
Kan +-400 foto's schieten met een A70 en hema ni-mh 2100's. De hema snelle lader laadt in iets van 3-5 uur de penlites op.

*insert signature here

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Lees dit eens: Test Batterijopladers
Verder is er op GoT nog een ander batterij topic hoor!

Hema laders waren beste koop.
Voor batterijen: Ansmann

[ Voor 24% gewijzigd door _Richie_ op 01-04-2004 23:31 ]

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 09:02
Waarom word deze vraag wel elke maand gesteld??

Wil je een snellader? Ofniet?
Neem wel iedergeval Nimh batts.

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

Verwijderd

Topicstarter
Spikey
Thx :)

TjarkVerhoeven
Klinkt goed

_Richie_
Dankje, die PDF is ERG helpvol (geen sarcasme) _/-\o_
Kon er geen fatsoenlijk topic over vinden

Karlok[JY-616]
Ik kom hier niet elke maand, heb netjes de fAQ doorgebladerd en de search gebruikt, maar daar komt heel veel uit, en na de top 10 bekeken te hebben en weinig resultaat gehad te hebben gaf ik dat op..
Als dit zo vaak gevraagd wordt is het misschien een goede aanvulling op de FAQ?

Conclusie
Morgen maar even langs te Hema, bedankt voor jullie snelle reacties.

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Die hema lader wordt ook bij de kijkshop verkocht als de Hapé NX75 incl. 4 2100 mAh batterijen. 30 EUR.

Alors.

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

Consumentenbond test NiMH batterijen

Het groote Tweakersch batterijen topic. :>

Great minds think alike!

Verwijderd

wat is het vershil tussen mAh en NiMH?

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-02 16:37

Tjark

DON'T PANIC

mAh is de hoeveelheid 'stroom/energie' die een batterij/accu kan bevatten (2100mAh kan dus meer dan 1800mAh)

NiMH is NikkelMetaalHydride, de 'grondstoffen' waarop een accu gebaseerd is. Zo heb je ook NiCad = NikkelCadmiun of LiIon = Lithium Ion.

*insert signature here

Verwijderd

op ebay kwam ik nog een leuke advertentie tegen;

http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...Item&item=3815083801&rd=1

zijn er toevalllig mensen die ze al hebben gekocht?

Verwijderd

verhaaltje over de nieuwe turbo lader van varta
bron: www.volkskrant.nl

AMSTERDAM - Enkele seconden nadat de lader in het stopcontact is gestopt, gaan twee groene controlelampjes branden. De superlader werkt. Tegelijkertijd gaat er een ventilatortje zoemen. Dat koelt overtollige oplaadwarmte weg. De nieuwe '15 minute charge en go'-lader van Varta kan vier speciale nikkelmetaalhydride-penlites opladen, in een recordtijd van vijftien minuten.

Oplaadbare batterijen zijn in principe een zegen voor het milieu en voor de portemonnee. De aanschafprijs van een herlaadbare batterij is duurder dan het niet-oplaadbare alkaline-alternatief, maar zo'n herlaadbare penlite gaat vervolgens wel veel langer mee.

Voor vier oplaadbare penlites inclusief lader moeten enkele eurotientjes worden neergeteld. Die investering is al na zo'n tien keer laden terugverdiend. Dan begint het verdienen: een beetje merkbatterij is vijfhonderd tot duizend maal opnieuw te laden, met stroom uit het stopcontact die bijna niets kost.

Ondanks het financiële voordeel is het gebruik van herlaadbare batterijen beperkt. Vorig jaar werden er in Nederland 125 miljoen batterijen verkocht. Nog maar 4 procent daarvan was herlaadbaar, de rest is slechts eenmalig te gebruiken. Het gebruik van oplaadbare batterijen is wel aan enorme opmars bezig. De groei is vele tientallen procenten ten opzichte van vorig jaar, meldt de grote fabrikant Panasonic, dankzij de explosieve opmars van de digitale camera.

Die groei heeft alles te maken met de sterk verbeterde batterijtechnologie. De vorige generatie oplaadbare penlites - nikkelcadmiumbatterijen - had last van een zogeheten geheugeneffect: naarmate ze vaker waren herladen, kon er steeds minder stroom in worden gestopt.

Moderne oplaadbare nikkelmetaalhydride-penlites hebben geen geheugeneffect. Tijdens de tweehonderdste laadoperatie is er net zoveel stroom in te stoppen als bij de honderdste of de duizendste keer. Ook gaat er steeds meer stroom - mAh (milli-ampère-uur) - in zo'n metaalhydride-penlite. In de beste oplaadbare penlite van dit moment is meer dan 2100 mAh te stoppen. Dat is goed voor het maken van vijftig tot honderd foto's. Dit is 30 procent meer dan een jaar geleden.

In een oplaadbare penlite zit inmiddels al net zoveel stroom als in een normale, eenmalige alkalinebatterij. Oplaadbare metaalhydride-penlites zijn bovendien enorm in prijs gedaald.

Desondanks zijn herlaadbare penlites niet populair. Het gebruik ervan stelt het geduld op de proef en vereist discipline. Laden duurt op dit moment nog steeds minimaal een uur en dat is al een flinke verbetering ten opzichte van enkele jaren geleden. Toen moest de lader nog een nachtje in het stopcontact.

De introductie van de 'vijftien minutenlader' van Varta is een technologische doorbraak. Nog sneller laden, lijkt een utopie vanwege de inherent hogere warmte-ontwikkeling. De Varta-slimmigheid zit overigens niet in de lader zelf, maar in de meegeleverde nikkelhydridebatterijen.

Die penlites hebben een speciaal ventieltje dat opbouw van gasdruk binnenin voorkomt. Wanneer een batterij bijna vol geladen is, vormt zich aan beide batterijelektrodes steeds meer zuurstof- en waterstofgas. Naarmate de inwendige gasdruk toeneemt, zal echter ook de temperatuur stijgen.

Een hoge temperatuur is funest voor de levensduur van het elektrodemateriaal, en daarmee voor de opslagcapaciteit. Bovendien wordt laadstroom uit het stopcontact onnuttig omgezet in warmte, en niet als elektriciteit opgeslagen in de penlite.

Het slimme ventieltje voorkomt een te hoge gasdruk, en schakelt op dat moment ook even de laadstroom uit. Dat gebeurt voor elke penlite individueel. De vinding, die een hoge laadstroom van meer dan zeven ampère mogelijk maakt, is in 2002 gepatenteerd door het Amerikaanse bedrijf Rayovac, dat sinds twee jaar eigenaar is van het Duitse Varta. Rayovac heeft haar turbolader eind vorig jaar in de Verenigde Staten geïntroduceerd. Nu is Europa aan de beurt.

Er moet 45 euro worden neergeteld voor de turbolader en vier speciale penlites. Dat is twee maal zoveel als voor een gewoon, minder snel ladend setje. De turbolader, die de speciale Varta-penlites herkent, kan ook gewone penlites laden, maar dan in een uurtje en niet in een kwartier.

Varta is op dit moment de enige turboproducent. Concurrent Panasonic levert nu laders die metaalhydride-penlites in zo'n twee uur kunnen laden. In het laboratorium in Japan wordt gewerkt aan een één-uurs-lader. Panasonic zoekt de oplossing in een verbeterde laadtechniek, niet in een slim batterijontwerp. Zo'n nieuwe universele lader, geschikt voor alle penlites, wordt in september verwacht.
Pagina: 1