koellichamen voeding verplaatsen

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:07
Ik ben bezig om zelf een case te ontwerpen, nu wil ik deze zo plat mogelijk hebben natuurlijk, maar mijn voeding is eigenlijk wat te hoog.
Ik heb al talloze topics gevonden m.b.v. de search, maar ik kon niets vinden m.b.t. mijn idee.
Ik wil dus de transistors die aan het koelrib zitten loshalen, en die verlengen (met een gewone draad) zodat ik het koelrib ook verplaatsen kan.
Dus uiteindelijk heb ik dit in gedachten:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/pcfer/voeding.JPG
ff snel een picje getekend in paint :P

Is dit mogelijk zonder dat er problemen ontstaan?

Verwijderd

ik zit ook met zo een idee om die los te solderen en die juist buiten mijn kast te plaatsen met grotere koelvinnen.
weet ook eigenlijk niet of dit kwaad kan :/

Verwijderd

ik denk dat je problemen krijgt met de weerstand... lijkt me wel logish eigelijk :X
*bookmark* ik wil ook wel s weten of t kan :+ ben namelijk ook met ongeveer t zelfde bezig >:)

Verwijderd

Kan je niet gewoon de koelribben een alto vorm geven?

bekijk het even zo simpel mogenlijk. Die dingen willen hun warme kwijt. Ze hebben kleine koelvinnetjes, maar in een PSU komt d'r wel een airflow langs... zet voor de gein je fan es uit, haal een koelvin weg en kijk hoe warm die word... en hoe warm MET koeling (niet te lang doorgaan 8)7 ) maar dat je een beetje id van de temp hebt. dan lijkt het me een kwestie van hittegeleidende pasta o.i.d. en een soort shared-koelvin (nieuw woord!) te maken, die op een voor jou handige manier ligt, en WEL genoeg koelt...

[ Voor 198% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2004 23:04 ]

Verwijderd

ik weet de detaills van die voedingen niet precies, maar zolang de transistor zijn warmte kwijt kan lijkt mij dat geen probleem. Probeer alleen rekening te houden met eventuele potentiaal (aarding) van het koelblok. Misschien dat je dus een draadje wilt trekken van het koelblok naar het punt waar deze oorspronkelijk vast zat...

• PcFer
Verwijderd schreef op 01 april 2004 @ 23:03:
ik weet de detaills van die voedingen niet precies, maar zolang de transistor zijn warmte kwijt kan lijkt mij dat geen probleem. Probeer alleen rekening te houden met eventuele potentiaal (aarding) van het koelblok. Misschien dat je dus een draadje wilt trekken van het koelblok naar het punt waar deze oorspronkelijk vast zat...
Ja precies, als er aarding aan zit dan kan ik deze ook meteen wel verlengen.
Ik zie eigenlijk geen probleem, de weerstand van dat stukje draad is te verwaarlozen en de signalen worden nog gewoon doorgegeven. Bovendien kan de transistor nog gewoon de warmte kwijt aan het koelblok, maar het kan best zijn dat ik wat over het hoofd zie.

[ Voor 4% gewijzigd door PcFer op 01-04-2004 23:09 ]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:21

Epsilon

PcFer schreef op 01 april 2004 @ 23:06:
[...]

Ja precies, als er aarding aan zit dan kan ik deze ook meteen wel verlengen.
Ik zie eigenlijk geen probleem, de weerstand van dat stukje draad is te verwaarlozen en de signalen worden nog gewoon doorgegeven. Bovendien kan de transistor nog gewoon de warmte kwijt aan het koelblok, maar het kan best zijn dat ik wat over het hoofd zie.
Het kan ook zeer zeker

Zo kun je de voeding dus ook waterkoelen

Piccie:
Afbeeldingslocatie: http://www.zerofanzone.co.uk/pictures/jpg/psu/psu_020.jpg

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:37

Syzzer

Prutser

DOC -> CME ???

Maar idd, het moet kunnen, heb het al vaker zien gebeuren. Zorg gewoon dat je draad met een stevige diameter gebruikt, dus niet van die dunnedraadjes die je voor leds ed gebruikt. DAn heb je nauwelijks weerstand en lijkt het mij gewoon te werken ...

• Cryptos
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik denk dat het niet al te veel problemen zal opleveren.
Je moet alleen bij het verandren van koelblok wel in de gaten houden dat de oppervlakte van het koelblokkie minimaal even groot is dan de oude of groter. :) Wat de draad betreft een een paar lekkere dikke stukkies der tusse.
Krimpkousjes om de soldeeringen klaar.

Verwijderd

Je kunt natuurlijk niet transistoren van verschillend voltage op 1 koelblok plakken + sommige transistoren gebruiken hun koelrib ook als ground en soms zelfs als min-pool.

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 04:06
Heatpipe mogelijkheid om de warmte buiten de case te brengen?

* Maar er zijn toch wel meer onderdelen in een PSU die warm worden behalve de torretjes ?

Verwijderd

Tis erg moeilijk om heatpipes te bouwen, laat staan dat je ze zo kunt maken dat ze perfect overal op aansluiten enzo...

Er zijn meer delen die warmte maken, maar die hebben genoeg aan convectie, zolang de voeding maar open is. Op het moment dat de voeding dicht is zal er toch op een of andere manier airflow doorheen moeten, hoe weinig ook. Je kunt dan onderdelen die echt heet worden nog wel even beplakken met een mooi koelblokje.

Verwijderd

Houdt er wel rekening mee dat het koelblok onder spanning kan komen te staan door de componenten.
Zie ook hier: [rml][ PSU] passief koelen, hoe torren scheiden?[/rml] en 450 watt voeding passief koelen.

Gebruik ook dikke draden naar de torren, dat scheelt je een hoop kopzorgen.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2004 01:58 ]

• PcFer
Ik gebruik gewoon dezefde koellichamen, dus ik kan die transistors wel op het koelblok laten zitten en dan de hele bubs in één keer van de printplaat halen.
De transistors verleng ik dan met blauwe/bruine electriciteitsdraad, dit lijkt me voldoende.
Ik plaats die 2 koellichamen achterin de kast zodat deze goed gekoeld worden door de fan die er vlak voor zit. Verder zal de rest van de voeding nog wel wat koeling krijgen door de airflow in mijn kast, want de voeding ligt toch open.
Bedankt voor de reply's, ik ga het vanmiddag meteen proberen :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door PcFer op 02-04-2004 10:13 ]

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Ik zou de onderdelen isoleren met een plaatje mica, die koellichamen kunnen anders wel eens onder spanning komen te staan.

Zorg er ook voor dat er niet al te grote gaten in de behuizing van je voeding komen te zitten, anders gaat dat ding vrolijk voor radiozender zitten spelen, dat kan een hoop storing veroorzaken op de ontvangst van gewone radiozenders.

[ Voor 50% gewijzigd door bobo1on1 op 02-04-2004 16:56 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Waar iedereen praat over weerstand van de draden is de zelfinductie van die draden juist eerder van belang! Een schakelende voeding werkt op hoge frequenties en met steile pulsen.
Tevens gaan te lange draden als antenne werken, waardoor je een geweldige kortegolf stoorzender krijgt.

Verwijderd

Pakjebakmeel schreef op 02 april 2004 @ 01:11:
Heatpipe mogelijkheid om de warmte buiten de case te brengen?

* Maar er zijn toch wel meer onderdelen in een PSU die warm worden behalve de torretjes ?
weet je soms een adres waar je heatpipe op maat kunt krijgen :Y)

• Gipsy King
  • Laatst online: 27-01 09:55
haeg :P

• PcFer
Ik heb de koellichamen al los van de print en de draden heb ik aan de printplaat gesoldeerd. De transistors heb ik nooit van de koellichamen afgehaald :). Ik moet morgen ff wat isolatie halen die ik dan om de draden kan doen bij de transistors :)

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-02 12:03
Toch wel dikke draden? En zo kort mogelijk, en niet te dicht langs andere componenten :)

• PcFer
bredend schreef op 03 april 2004 @ 00:37:
Toch wel dikke draden? En zo kort mogelijk, en niet te dicht langs andere componenten :)
Ja, ik heb bruine, blauwe en aarde draad gebruikt, zoals op die foto van die waterkoeling hierboven. De lengte moet ik nog even precies bepalen, ik moet namenlijk nog even uitzoeken waar ik die koellichamen het beste kan plaatsen.
Ik ga zo ff wat krimpkous halen. :)
Pagina: 1