Aan een LM317 met losse potmeter en weerstand, met eventueel nog een condensator ben je meer kwijt als gewoon een iets stevigere potmeter.
En de meeste 80mm fan's (delta's enzo niet he) doet het zelfs nog op die kleine goedkope potmeters. Voor zo'n mini-fan is een LM317 alleen overkill, meer soldeerwerk enz, die gebruik je als je echt veel wat gaat verstoken. Als laatste kun je nooit als je zin hebt je maximum voltage instellen omdat de lm317 een voltage-drop geeft.
Een LM317 kan 1,5A aan vermogen schakelen, dat is echt overkill voor 1 zo'n fan.
Voor de geinstresseerden, er zijn ook nog zwaardere typen (die ook minder heet worden als een LM317 als je er een kleine fan aan hangt

)zoals de LM350 die geloof ik 3A kan schakelen. Hier tussenin zitten nog enkele varianten. Voor een LM317 hoef je ook niet altijd een sink te hebben, maar als je hem echt vol belast natuurlijk wel.
Ik heb ook een Ti4200, en ze worden niet heel erg heet geloofik. je kunt ook een andere sink erop zetten, misschien wel zo'n zalman

die passief zijn. De goedkope zalman van alu met koper kleur, dus geen heatpipe, kun je ook nog eens proberen, al denk ik dat die te zwak is, zeker in een kast met weinig ventilatie.
edit:
de potmeter die je nodig hebt ziet er ongeveer zo uit:

laat je niet voor n##ien meer als een paar euro moet je er niet voor geven.
[
Voor 8% gewijzigd door
pierre-oord op 05-04-2004 22:15
]