Toon posts:

abit geforce4 ti4200 OTES

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een abit geforce4 ti4200 OTES gekocht.

maar dit OTES systeem maakt heel wat herrie draait ook op 7400 toeren.
nu vraag ik me af weet iemand of je hem in windowns met een proggie zachter kan zetten of met een mod?

Afbeeldingslocatie: http://www.contactpc.net/files/VGA/OTES/OTES_big.jpg
dit is hem

• willy83
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-06-2024
Weerstandje er tussen????

Verwijderd

Topicstarter
willy83 schreef op 01 april 2004 @ 22:37:
Weerstandje er tussen????
ja hoe en wat?

Verwijderd

Fan kabeltje doorknippen en daar een variabele weerstand tussenzetten... (plus of minpool maakt weinig uit...) kan je kijken hoe zacht je em wilt hebben en hoe goed dat kwa temp. gaat lijkt me. Gem electronicaboer heeft potmeters ^_~ (= vari weerstand).. vanuit windows heb ik geen id... lijkt me sterk!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2004 22:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 april 2004 @ 22:44:
Fan kabeltjes doorknippen en daar een variabele weerstand tussenzetten... kan je kijken hoe zacht je em wilt hebben en hoe goed dat kwa temp. gaat lijkt me. Gem electronicaboer heeft potmeters ^_~ (= vari weerstand).. vanuit windows heb ik geen id... lijkt me sterk!
oke bedankt dan ga ik morgen even kijken.
en weet je ook hoe je de temp kan zien?

Verwijderd

ovens zou ik van wegblijven ;) zoek even een diagnostisch tootlje voor je graphics card (op site van leverancier, misschien zelfs op je driver CD)- die ziet *alles*.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 april 2004 @ 22:47:
ovens zou ik van wegblijven ;) zoek even een diagnostisch tootlje voor je graphics card (op site van leverancier, misschien zelfs op je driver CD)- die ziet *alles*.
ik heb nix gevonden alleen een over clock utilty die alles sloom maakt had opeens nog maar 760 3dmarks gauw drivers opnieuw gedaan en gelukkig heb weer 1506

• willy83
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-06-2024
Zat er dan wel een temp. sensor in de TI4200???

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Sommige deluxe versie's van asus of andere merken hadden wel tempsensors, de otes is ook wat duurder en gericht op overklokken, dus zou dat normaal ook wel hebben.

edit:
Vind niks van een tempsensor op de otes kaart :?

[ Voor 20% gewijzigd door pisart op 02-04-2004 08:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
pisart schreef op 02 april 2004 @ 08:20:
Sommige deluxe versie's van asus of andere merken hadden wel tempsensors, de otes is ook wat duurder en gericht op overklokken, dus zou dat normaal ook wel hebben.

edit:
Vind niks van een tempsensor op de otes kaart :?
Ja ik ook niet heel vreemd.

Verwijderd

Topicstarter
In ieder geval erg bedankt.
ik heb ff bij de elektronica boer gekeken die had het niet (heel kleintje)ga vandaag denk ik naar een andere.
maar als ik die fan dan zachter zet hoe kan ik dan weten of hij warmloopt of niet?

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Tijdens games zal je dan zo rare vervormingen van het beeld krijgen. In windows weet ik niet maar je merkt het wel :p

Verwijderd

Topicstarter
pisart schreef op 03 april 2004 @ 12:10:
Tijdens games zal je dan zo rare vervormingen van het beeld krijgen. In windows weet ik niet maar je merkt het wel :p
eehm..

dat wil ik dus voorkomen want dat kan denk ik schadelijk zijn 8)7

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Verwijderd schreef op 01 april 2004 @ 22:44:
Fan kabeltje doorknippen en daar een variabele weerstand tussenzetten... (plus of minpool maakt weinig uit...) kan je kijken hoe zacht je em wilt hebben en hoe goed dat kwa temp. gaat lijkt me. Gem electronicaboer heeft potmeters ^_~ (= vari weerstand).. vanuit windows heb ik geen id... lijkt me sterk!
Denk niet dat dit zo maar mag. Me pa heeft ooit een regelaar voor mij gemaakt en dat bestond niet alleen uit een regelbare weerstand. Maar ook uit een soort mosfet die de warmte afgaf en nog een ander onderdeel.je kunt er natuurlijk er een molex aan maken en em dan op de 7v draaden ( geel + rood ) soldeeren.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Verwijderd

Topicstarter
Astennu schreef op 04 april 2004 @ 11:08:
[...]

Denk niet dat dit zo maar mag. Me pa heeft ooit een regelaar voor mij gemaakt en dat bestond niet alleen uit een regelbare weerstand. Maar ook uit een soort mosfet die de warmte afgaf en nog een ander onderdeel.je kunt er natuurlijk er een molex aan maken en em dan op de 7v draaden ( geel + rood ) soldeeren.
ow dus ik begrijpt dat er wat meer tussen moet.
maar ik ben ook weer niet zo technies want wat is een mosfet dan?

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Astennu schreef op 04 april 2004 @ 11:08:
[...]
[rml][ EL] Uitleg gevraagd werking van LM317[/rml]

Waarschijnlijk was dat een voltage-regulator, zie die url voor een schema.

Dat schema op een stukje gaatjesprint kan heel mooi de snelheid van een fan instellen.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:04

Exigence

dnkroz

LM317 schema:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/998782503.gif

Benodigdheden:
• LM317 of LM350 spanningsregelaar (LM317 = 1,5A, LM350 = 3,0A)
• Koelelement
• 0,1 µF condensator (16V)
• 1 µF unipolaire condensator (16V)
• 1k weerstand
• 10-20K VR (hoe hoger de VR hoe lager de Vout)

Let op dat je de LM3** in de TO220 package neemt en er dan een TO220 koelblokje bij koopt. En voor een lichte fan kun je gewoon het koelelement weglaten.

Edit:
Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/ext/lm317t.gif

[ Voor 86% gewijzigd door Exigence op 04-04-2004 13:53 ]

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Exigence schreef op 04 april 2004 @ 13:38:
LM317 schema:
[afbeelding]

Benodigdheden:
• LM317 of LM350 spanningsregelaar (LM317 = 1,5A, LM350 = 3,0A)
• Koelelement
• 0,1 µF condensator (16V)
• 1 µF unipolaire condensator (16V)
• 1k weerstand
• 10-20K VR (hoe hoger de VR hoe lager de Vout)

Let op dat je de LM3** in de TO220 package neemt en er dan een TO220 koelblokje bij koopt. En voor een lichte fan kun je gewoon het koelelement weglaten.

Edit:
[afbeelding]
Of gewoon een 15 ohm weerstandje van 5 watt in serie ertussen solderen klaar .

Verwijderd

Topicstarter
Haeg schreef op 04 april 2004 @ 17:18:
[...]

Of gewoon een 15 ohm weerstandje van 5 watt in serie ertussen solderen klaar .
ja dat kan ook maar dan is hij niet regelbaar?

die hier boven ga ik eens die electronica boer voorlegen.
en btw weet je wat dat bij elkaar gaat kosten?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 20:19:
[...]

Dan moet je er een potmetertje tussen zetten :)
Maar die zijn gelijk weer duurder...

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 20:19:
[...]

die hier boven ga ik eens die electronica boer voorlegen.
en btw weet je wat dat bij elkaar gaat kosten?
Jawel hoor één schakelaartje erbij die de weerstand overbrugt en je hebt twee standen één om relaxed te netten en de andere stand om te gamen . :*)

Verwijderd

Topicstarter
Haeg schreef op 04 april 2004 @ 21:09:
[...]

Jawel hoor één schakelaartje erbij die de weerstand overbrugt en je hebt twee standen één om relaxed te netten en de andere stand om te gamen . :*)
en wat voor schakelaartje dan en hoe moet die pricies worden gemonteerd?

Verwijderd

Sorry, noem me een elec. n00b.. maar potmeter ben ik heel tevreden hoor.. waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 21:47:
Sorry, noem me een elec. n00b.. maar potmeter ben ik heel tevreden hoor.. waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
omdat x-watt potmeters (*stel* dat je er een delta aan hangt >:)) duur zijn.. duurder dan een te samplen lm317 + een lichte potmeter iig

Verwijderd

Topicstarter
ANdrode schreef op 04 april 2004 @ 22:00:
[...]

omdat x-watt potmeters (*stel* dat je er een delta aan hangt >:)) duur zijn.. duurder dan een te samplen lm317 + een lichte potmeter iig
mag ik dan even vragen wat duur inhoud?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 april 2004 @ 22:02:
[...]

mag ik dan even vragen wat duur inhoud?
ik heb het vandaag bij de elec boer gevraagt maar er was zown gast die e nix van snapte dus ik ga morge terug :D

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
[...]

Aan een LM317 met losse potmeter en weerstand, met eventueel nog een condensator ben je meer kwijt als gewoon een iets stevigere potmeter.

En de meeste 80mm fan's (delta's enzo niet he) doet het zelfs nog op die kleine goedkope potmeters. Voor zo'n mini-fan is een LM317 alleen overkill, meer soldeerwerk enz, die gebruik je als je echt veel wat gaat verstoken. Als laatste kun je nooit als je zin hebt je maximum voltage instellen omdat de lm317 een voltage-drop geeft.

Een LM317 kan 1,5A aan vermogen schakelen, dat is echt overkill voor 1 zo'n fan.
Voor de geinstresseerden, er zijn ook nog zwaardere typen (die ook minder heet worden als een LM317 als je er een kleine fan aan hangt :) )zoals de LM350 die geloof ik 3A kan schakelen. Hier tussenin zitten nog enkele varianten. Voor een LM317 hoef je ook niet altijd een sink te hebben, maar als je hem echt vol belast natuurlijk wel.

Ik heb ook een Ti4200, en ze worden niet heel erg heet geloofik. je kunt ook een andere sink erop zetten, misschien wel zo'n zalman :9~ die passief zijn. De goedkope zalman van alu met koper kleur, dus geen heatpipe, kun je ook nog eens proberen, al denk ik dat die te zwak is, zeker in een kast met weinig ventilatie.

edit:
de potmeter die je nodig hebt ziet er ongeveer zo uit: Afbeeldingslocatie: http://www.hod-electronics.nl/images/images/p4w.jpg laat je niet voor n##ien meer als een paar euro moet je er niet voor geven.

[ Voor 8% gewijzigd door pierre-oord op 05-04-2004 22:15 ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:48

DaWaN

'r you wicked ??

pierre-oord schreef op 05 april 2004 @ 22:13:
[...]

Ik heb ook een Ti4200, en ze worden niet heel erg heet geloofik. je kunt ook een andere sink erop zetten, misschien wel zo'n zalman :9~ die passief zijn. De goedkope zalman van alu met koper kleur, dus geen heatpipe, kun je ook nog eens proberen, al denk ik dat die te zwak is, zeker in een kast met weinig ventilatie.
Neej, ik heb er een gehad die heeft een half jaar zonder fan gezeten en die leeft nu nog (jah, die zit in mijn systeem en door die fan kreeg ik 20€ korting :P )

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

Topicstarter
pierre-oord schreef op 05 april 2004 @ 22:13:
[...]

Aan een LM317 met losse potmeter en weerstand, met eventueel nog een condensator ben je meer kwijt als gewoon een iets stevigere potmeter.

En de meeste 80mm fan's (delta's enzo niet he) doet het zelfs nog op die kleine goedkope potmeters. Voor zo'n mini-fan is een LM317 alleen overkill, meer soldeerwerk enz, die gebruik je als je echt veel wat gaat verstoken. Als laatste kun je nooit als je zin hebt je maximum voltage instellen omdat de lm317 een voltage-drop geeft.

Een LM317 kan 1,5A aan vermogen schakelen, dat is echt overkill voor 1 zo'n fan.
Voor de geinstresseerden, er zijn ook nog zwaardere typen (die ook minder heet worden als een LM317 als je er een kleine fan aan hangt :) )zoals de LM350 die geloof ik 3A kan schakelen. Hier tussenin zitten nog enkele varianten. Voor een LM317 hoef je ook niet altijd een sink te hebben, maar als je hem echt vol belast natuurlijk wel.

edit:
de potmeter die je nodig hebt ziet er ongeveer zo uit: [afbeelding] laat je niet voor n##ien meer als een paar euro moet je er niet voor geven.
dus als ik dit goed leest moet ik gewoon een potmeter er tussen stouwen

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-02 21:12

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

jep.
hoeveel heeft ie eigenlijk gekost?

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Verwijderd schreef op 04 mei 2004 @ 16:44:
[...]

dus als ik dit goed leest moet ik gewoon een potmeter er tussen stouwen
Zoals in het verhaaltje erboven wordt uitgelegd doelt men op een schakeling waarin een LM317 en idd een potmeter verwerkt is.
Wil je het toch kunnen regelen met alleen een potmeter dan moet je een draadgewonden potmeter oftewel een vermogenspotmeter. Ik zal eens kijken naar een paar schakelingen :)

EDIT: Hieronder staat het veel besproken LM317 schakeling afgebeeld. Dit alles kan je het makkelijkst op een printplaatje solderen. Met deze schakeling kan je een fan regelen van ~10,5 Volt tot ~5 Volt.

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/362650/picserver.gif

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/362651/picserver.gif

Een makkelijkere oplossing dus die vermogens-weerstand te gebruiken. Het is geen 'chicqe' oplossing omdat het regelbaar gebied afhankelijk is van het vermogen van de fan. Zie mijn fanbus-topic voor info hierover.

[WC] Mijn eerste electro-mod

offtopic:
Ik zie net dat deze info al eerder in dit topic genoemd is, moet je maar ff terugscrollen.

[ Voor 45% gewijzigd door Silentpuma op 05-05-2004 12:45 ]

Use the Search Luke...

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

offtopic:
soeps, moest Edit hebben 8)7

[ Voor 106% gewijzigd door Silentpuma op 05-05-2004 12:46 ]

Use the Search Luke...

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

mm, ik toen ik begon met kloten aan koeling gewoon een 100K potje aan een 80mm fan gehangen, werkt perfect :)

Gabriël AM5

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

sapphire schreef op 05 mei 2004 @ 23:10:
mm, ik toen ik begon met kloten aan koeling gewoon een 100K potje aan een 80mm fan gehangen, werkt perfect :)
Daar kan je de fans goed mee regelen ja, ik gebruik 50K potmeters van 9Watt. :) Vergeet er niet bij te zetten dat het niet die laag vermogen koolstofbaan potmeter is, maar een draadgewonden vermogens potmeter. Anders kan de topicstarter maar heeel even ervan genieten voordat er rook uit komt... ;) :+

Use the Search Luke...

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02 13:17
[...]

LM317 sampelen? waar?
Pagina: 1