laptop HD begint te laden en bevriest het systeem tijdelijk

Pagina: 1
Acties:

• Cinner
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-01 19:02
Ik heb een probleem met de harde schijf van mijn laptop. Het betreft een 60 GB 5400 toeren HD -> type TOSHIBA MK6022GAX.
De volgende situatie komt herhaaldelijk voor:

Ik zit gewoon wat door Windows te browsen, wat te internetten, whatever. Als ik dan naar de C schijf navigeer, dan begint de HD te laden als een gek, zeker 10 seconden lang, en dan kan ik dus niks meer doen behalve wat met mn muis bewegen.

Bovenstaande situatie komt dus iedere keer voor als ik die stomme C schijf open. Ik neem aan dat het een redelijk moderne HD is, en dat de accestijd niet ouderwets hoog is. Het is een moderne laptop, met 512 mn ram een een athlon 2500 processor. Type: Jewel Brilliant 2785 (in de topic van die laptop kom ik niet verder met dit probleem). Ik draai Windows XP met service pack 1.

Heeft iemand enig idee hoe dit probleem te verhelpen?

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
scandisk draaien? :)

• Cinner
Ik heb de schijfcontrole uitgevoerd, maar hij geeft geen fouten aan.

Verwijderd

Staat DMA ook aan?

En "systeemherstel"? Dat wil ook nog wel eens wat vertraging geven.

• Cinner
Verwijderd schreef op 02 april 2004 @ 15:23:
Staat DMA ook aan?

En "systeemherstel"? Dat wil ook nog wel eens wat vertraging geven.
Systeemherstel heb ik uitgezet, maar helaas hielp dit niet. Hoe kun je in WinXP DMA in- of uitschakelen? Onder systeeminfo staat bij de status van DMA 'ok', dus ik neem aan dat het aanstaat?

• Cinner
Heeft niemand een oplossing? :'(

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

nieuwste IDE drivers al geprobeerd voor het type moederbord wat erin die jewel zit?

Verwijderd

En als je vanuit een command prompt naar de C drive gaat? Net zo traag?

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-01 06:00

Archimond

Lopende Helpdesk

Ik denk dat indexing service nog aanstaat, die is altijd rottig (moest ervoor zorgen dat bestanden sneller opgezocht konden worden :r )

Heb je trouwens NTFS of FAT? Het kan ook zijn dat de folders + bestanden er gefragmenteerd is, dan zit zelfs een snelle harde schijf ook vast. Komt meestal door lange tijd Temporary internet Files niet geleegd en veel gedownload zonder te defragmenteren: probeer Diskkeeper eens die is wel goed/grondig alleen duurt vrij lang, wel de optie even aanzetten dat die alle folders bijelkaar doet,

Indexing service uitdoen: Start>uitvoeren: services.msc
Zoek naar: Indexing Service dubbelklik erop en zet die op disabled; zoek maar ook direct naar messenger en zet die ook op disabled (is grote beveiligings gat)

Daarna klik je met rechtermuisknop op C: schijf> eigenschappen> vinkjes daar uitzetten. Om te checken: selecteer alle bestanden in C:\ en klik op eigenschappen>geavanceerd>indexen uitvinken, of beter alles uit.

Doe dat ook voor je D:, E:,F:, enz

• Cinner
Om even terug te komen op jullie voorstellen:

Als ik vanuit de command prompt de C schijf benader, is er geen vertraging.

Ik heb NTFS, en de indexing service had ik al uitgezet. Ik defragmenteer ook regelmatig, schijfcontrole geeft geen fouten aan, en de rest van de tips heb ik ook opgevolgd, maar helaas zonder het gewenste resultaat; de harde schijf heeft nog steeds hetzelfde probleem :/

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-01 06:00

Archimond

Lopende Helpdesk

Heb je wel een keer je MFT van je partitie al gedefragmenteerd? Ik raad je aan om Diskeeper te gebruiken, je kunt het voor 15 dagen gebruiken, maar daarme kun je dit probleem verhelpen en misschien als je het goed vindt aanschaffen.

Diskeeper werkt wel goed bij mij als het soms lang duurt om een schijf te benaderen. Ook gefragmenteerde folder, die je niet via de windows defrag kan defragmenteren helpt ook veel. Diskeeper heeft mogelijkheid om tijdens volgende opstart alle folders + Master File Table te defragmenteren, zodat alle bestanden op een rijtje snel opgezocht kunnen worden.

Ook als je extreem veel bestanden hebt in C:\ dan kan dat voor vertragingen zorgen of heel veel kleine bestanden (lettertypes + i386 folder)

• Cinner
Diskeeper, ik ga het proberen. Bedankt voor de tip, ik hoop dat het iets op zal leveren.

• Cinner
Ik heb het hele probleem opgelost door Windows opnieuw te installeren! Ik heb nu dus een perfect functionerende HD :)
Pagina: 1