Over LiLo: Een naar trekje van Debian is dattie denkt dattie de enige is op je pc. In /etc/lilo.conf zettie dus niet de beschrijving van je eventuele andere OS(en), in jouw geval dus WinME.
Geen paniek echter, WinME bestaat nog steeds (mits je de partitie niet hebt gewist, maar ik ga er van uit dat je niet ZO un-snugger bent

). Je moet alleen even weten op welke partitie je WinME hebt staan. Standaard is dat de eerste partitie van je eerste HD, ervan uitgaande dat je IDE hebt:
/dev/hda1
Gelukkig voor je staat er in /etc/lilo.conf al wel een heleboel uitgecommentarieerde (whow wat een woord

) oftewel ge-'#'te entries waarmee je lilo behoorlijk kunt configgen (in tegenstelling tot andere distro's die er alleen inzetten wat je opgeeft bij de installatie, moet je achteraf nog flink wat lezen en de juiste entries zelf inkloppen).
Waar je naar zoekt is de volgende entry:
image=/vmlinuz
Hier in de buurt staat ook een entry met '#' ervoor, iets van other=Hurd bla bla.
Daar heb ik ipv dat Hurd gebeuren mijn windhoos partitie neergezet, dus in bovenstaand geval
other=/dev/hda1
label=Windhoos
Verder moet je er nog voor zorgen dattie standaard vraagt welk OS 'ie moet booten, zoek daarvoor naar de entry
message=/boot/bootmess.txt
Deze tekstfile kun je aanmaken en daar zelf wat geinigs in tikken, dit verschijnt dan bij het opstarten.
Daaronder staat
prompt
single key
delay=20
timeout=100
Deze heb je nodig, haal het hekje er dus voor weg.
Als je klaar bent met configgen, save de file dan en run lilo, als het goed is moettie dan 'Windhoos' adden. Als je dan reboot ZOU het moeten werken
Over X: Ik weet niet welke release jij hebt van Debian, in 2.2 vraagt ie tijdens de installatie al wel of je X wilt hebben, offie het moet configgen, of je het standaard wilt starten bij het opstarten, enz.
Met startx kun je X inderdaad starten, maar de vraag is maar of X goed geconfigged is. Is dit niet het geval, run dan XF86Setup (let op hoofdletters, Linux is case-sensitive!). Ik heb ook behoorlijk wat moeite moeten doen om X goed aan de praat te krijgen onder Debian, en zelfs dan nog blijkt het allemaal wat karig te zijn standaard. Ik moet er nog wat meer tijd in steken, want ongetwijfeld moet het er net zo mooi uit kunnen komen te zien als die geile installs van Mandrake en Redhat 7...
En verder... RTFM... het klinkt kut maar het is de enige manier.