Toon posts:

[P3 1000Mhz] Vraagjes?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al rondgekeken op tweakers en zoiets als dit gevonden, maar ik heb nog steeds niet mijn antwoord gekregen. Vandaar deze topic.

Ik heb 3 vraagjes.

Op de onderstaande tekening zie je een voorbeeld, zelf gemaakt met Paint (1337 painter) van mijn processor, het is een P3 1000Mhz.

- De rode vierkantjes zijn de pinnetjes die zijn afgebroken, dus is mijn vraag weten jullie of met deze processor nog iets gedaan kan worden? Onderaan zijn de hoekjes die al standaard vrij zijn, met rechts het pijltje (van de juiste plaatsing op het moederbord.

- Ook is het zwarte gedeelte op mijn koeler beschadigd, er zijn dus stukjes af, kan deze nog gebruikt worden?

- Verder wat voor socket is het precies, de volgende tekst staat op de achterkant!

1000/256/133/1.75v

(1000 Mhz, 256 cache, 133 Mhz, en 1,75 volt :*) )

3124A947-1584
Pentium III SL5FQ

Bij voorbaat dank,

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/pha.debeer/processor.jpg

Verwijderd

Ik denk dat het onmogelijk is om afgebroken pinnetjes van je cpu weer te repareren, als hij het zo niet doen (duh |:( ) dan denk ik dat je em weg kan gooien :/
edit:

Wat bedoel je met "het zwarte deel van je cooler"? Je fan? Dan kan je er zo een nieuwe op zetten

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2004 21:15 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Je kan even in de datasheets van Intel opzoeken welke functie die pinnetjes hebben. Als ze allebei aarde zijn (Gnd, Vground o.i.d.) zou de cpu best nog kunnen werken. Als ze een 'echte' functie hebben geef ik je weinig kans.
Verder wat voor socket is het precies
Lijkt me S370, maar als je zeker wil zijn, zoek het dan even op (bv. op de site van BalusC)

[ Voor 31% gewijzigd door koraks op 01-04-2004 21:16 ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Pinnetjes kun je er onmogelijk weer op solderen :X
En een stuk van de core is er ook al af maak ik uit je verhaal op :?

Dus dat wordt een enkeltje sleutelhanger.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
het probleem is dat ik hem niet durf te testen...
evt. beschadigingen moederbord?

en verder ik heb nu een 800 Mhz... dus das ook goed! maar 1000 is stukje sneller.

vandaar... maar help verder gewenst dus ;)

• koraks
  • Niet online
En een stuk van de core is er ook al af maak ik uit je verhaal op
Nee, TS had het duidelijk over stukjes die van zijn cooler zijn afgebroken. De core op een S370 P3 zal sowieso niet zo gauw afbrokkelen ;)

Verwijderd

Topicstarter
waar de processor tegen aan komt zeg maar, zit een zwart gedeelte en daar zie je de aluminium kleur van de koeler doorheen...

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-08 09:18
als je hem niet wil testen stuur hem dan maar op, dan wil ik de gok wel nemen hoor.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 01 april 2004 @ 21:18:
waar de processor tegen aan komt zeg maar, zit een zwart gedeelte en daar zie je de aluminium kleur van de koeler doorheen...
Gewoon ander koelertje voor 5 euro kopen dus.

maar ik zit meer in over die cpu.
dat ene pinnetje op de hoek zou je moeten kunnen missen is een GND pin namelijk.
die andere heeft een bepaalde input, als die mist dan kun je ervanuit gaan dat je niets meer aan die proc hebt.

ftp://download.intel.com/...iii/datashts/24526408.pdf
pagina 61 en verder voor de pinout met de betekenissen.

[edit]
Ik zou het ding ook best voor je willen testen. Heb hier nog wel een S370 plank liggen evenals een PCI debugger, zie ik snel zat of de cpu wel of niet dood is :P

[ Voor 13% gewijzigd door TERW_DAN op 01-04-2004 21:28 ]

• koraks
  • Niet online
Zo te horen is er gewoon een stukje van het heat-pad afgescheurd. Is helemaal niet erg; dat pad kun je er het beste helemaal afschrapen, de koeler een beetje polijsten en hem met een klein druppeltje koelpasta weer terug monteren.

Verwijderd

Topicstarter
Nou nee, dan gooi ik hem liever in de prullebak ;) :P

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan
A)bort, R)etry, S)elfdestruct?

Thnx, ik ga ff zoeken!

Verwijderd

met wat schraap jij die koelpasta eraf dan van intel ?
ik heb zelf nu toevallig ook een intel cpu (p4) ook met die zwarte prut die er maar half op zit en wil dit eraf halen maar weet niet hoe.

ik las al ergens dat je gewoon de koelpasta kunt opwarmen met een fohn en daarna met flosdraadje eraf schrapen, of je cpu in de diepvries leggen en dan de zwarte koelpasta van intel eraf laten brokkelen (geen goed plan lijkt mij).

jij hebt het over polijsten maar hoe polijst ik een cpu dan ?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
In Pentium 4 solderen wordt door een aantal mensen beweerd dat ze een pinnetje gefixed hebben dmv een speld in de socket stoppen.

Ik weet niet hoe groot de kans is dat zoiets werkt, maar ik denk wel dat je geen groot risico loopt voor je mobo bij een test.

En heel misschien kan je wel zonder. :P

[ Voor 8% gewijzigd door Voutloos op 01-04-2004 21:58 ]

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
ik heb inmiddels het hele zwarte vlak eraf gekrabt, met me vingers/nagels... het is nu helemaal glad en schoon, plakresten zijn ook weg... nu nog kijken of die pinnetjes nodig zijn of niet... pfff

yaikz

Verwijderd

Topicstarter
ja, ik heb goed gekeken en gezocht, maar ben er uit!

de pinnetjes die ik mis:

AN35 = TDI = Tap Input
A37 = VSS = GND power/other

en nu ... wie weet waar wat voor dient?
Die TDI = Tap Input ben ik zowiezo 2x tegen gekomen.

• koraks
  • Niet online
met wat schraap jij die koelpasta eraf dan van intel ?
ik heb zelf nu toevallig ook een intel cpu (p4) ook met die zwarte prut die er maar half op zit en wil dit eraf halen maar weet niet hoe.
Bij nieuwe koelers (die nog niet gemonteerd zijn) gaat dit goed met bijvoorbeeld een creditcard of een plamuurmes. Gebruik je fantasie.
ik las al ergens dat je gewoon de koelpasta kunt opwarmen met een fohn en daarna met flosdraadje eraf schrapen
Opwarmen lijkt me weinig zin hebben. Koelpasta is namelijk niet erg beïnvloedbaar door temperatuur (vandaar dat het als koelpasta gebruikt kan worden...)
, of je cpu in de diepvries leggen en dan de zwarte koelpasta van intel eraf laten brokkelen (geen goed plan lijkt mij).
Lijkt me geen kwaad kunnen. Sterker nog: het zou me niet verbazen als dit een heel goede manier is. Veel polymeren worden bros als je ze afkoelt (vandaar dat plastic onderdelen van bv. auto's 's winters zo makkelijk afbreken ;) ) en verkruimelen dan makkelijk(er). Hoewel zo'n heatpad op o.a. de Intel boxed-cooler wellicht geen polymeer is, denk ik toch dat het het proberen waard is. En mocht je je koeler mollen doordat ie in de vriezer heeft gelegen* (wat me zeer, zeer sterk lijkt), wat dan nog? Dan mik je hem weg en koop je een fatsoenlijke koeler met een mooie Papst fan ;)
jij hebt het over polijsten maar hoe polijst ik een cpu dan ?
Ik bedoel níet dat je de CPU moet polijsten, maar het koelblok. De CPU kun je proberen schoon te maken met een doekje en evt. wat spiritus. Het koelblok kun je polijsten met heel fijn schuurpapier of (beter nog) commandant. De bedoeling van de hele actie is om een zo glad mogelijk oppervlak te krijgen zodat de koeler optimaal contact maakt met de CPU.

* Natuurlijk haal je de fan van het koelblok af voordat je het ding in de vriezer legt.

[ Voor 15% gewijzigd door koraks op 01-04-2004 22:12 ]

Verwijderd

Reparatie is inderdaad niet simpel, daar heb je een superdunne soldeertip en een temperatuur-geregelde soldeerbout voor nodig, een kapotte processor om daar pinen van af te slopen en een vaste hand >:)

Mocht je besluiten om het maar weg te gooien, gooi het maar naar mij toe.

Verwijderd

Topicstarter
hehe... :)

maar nu on topic! :P zou die het doen?

• Dragon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-06 10:04
Nou TAP staat voor Test Access Port. Geen flauw idee of je het nodig hebt. Ik zou zeggen het is input: je kan het proberen...

edit:
het heeft iig iets te maken met een boundary scan dus ik ben bang dat je het WEL nodig hebt

[ Voor 31% gewijzigd door Dragon op 01-04-2004 22:19 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 01 april 2004 @ 22:15:
hehe... :)

maar nu on topic! :P zou die het doen?
Kun je alleen achter komen door te testen. Bij voorkeur met debugger erbij ofzo, zie je gelijk WAAR het fout gaat en of dat evt te fixen is.

• koraks
  • Niet online
Nou TAP staat voor Test Access Port.
Hm, dat doet bijna vermoeden dat het pinnetje alleen voor diagnostische doeleinden (lees: Intel) gebruikt zou worden. Maar het kan natuurlijk ook heel anders in elkaar zitten...
Pagina: 1