[ervaringen] Olympus C-5060 (28 mm lens)

Pagina: 1
Acties:

• THEVGE
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Binnenkort wordt de A40 vervangen door een nieuwe camera. Deze gebruik ik vooral voor feestjes, uitstapjes en vakanties. Met name tijdens vakanties loop ik vaak aan tegen het missen van een 28mm lens. Dat is een absolute noodzaak, en aangezien ik bergen Compactflash heb............Er zijn maar weinig camera's (behalve SLR) die een 28 mm lens hebben. Dat zijn de :

Minolta 7(Hi) / A1 / A2, Nikon Coolpix 5400, Leica Digilux 2, de Olympus C-5060 en een de onlangs aangekondigde camera's Sony DSC F-828, de Canon PowerShot Pro1 en de Olympus 8080.

Na veel lezen en in de winkels kijken heb ik een zeer sterke voorkeur voor de Olympus camera's. De 5400 valt af door de vele (low light) auto-focus problemen, de Minolta's zijn kwa specs helemaal perfect maar die vind ik te groot, de Leica is geeneens een optie, Sony is groot en duur en de Canon is erg prijzig.

Ik ga dus al vrijwel zeker voor Olympus. Op GoT zijn nauwelijks threads te vinden over deze camera (5060), is deze echt zo impopulair? Zo ja, enig idee waarom (afgezien van het uiterlijk)?
Of is de camera zo goed, dat hij hier niet besproken wordt :).
Het enige alternatief voor mij is de binnenkort te verwachten Olympus 8080, die een betere lens, 8MP, wat extra zoombereik en een EVF heeft. Op amerikaanse sites is men erg te spreken over de 5060, net als zijn opvolger.

• Rayzman
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:37

Rayzman

+31 Rayzman

Ik heb wel eens wat foto's gezien die met een C5050 gemaakt waren en ik vond die nogal veel ruis bevatten. Het kan natuurlijk zijn dat degene die de foto's gemaakt had met de camera had zitten klooien maar ik vond ze niet echt fantastisch.

specs pc

Verwijderd

Mocht het je geruststellen: als het om de de kwaliteit van de foto's gaat(en daar draait het toch allemaal om) is Olympus een topmerk. Ook in de digicams.

Ik heb zelf het goedkopere broertje van deze camera (de C-5000 z)en verbaas me iedere keer weer over de prestaties. Alles is instelbaar, er wordt een handige afstandsbediening bijgeleverd en de software deugt. Nadeel is het duurdere geheugen, maar die prijzen blijven maar dalen.
Gewoon doen dus, en laat ze hier maar ontelbare canon topics openen. ;)

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:52

Dogooder

dus...

Ik heb zelf sinds kort de Oly 5060wz en ik ben er erg tevreden over. Enkele voordelen die mij wel aanspraken waren toch ook de 27 mm tot 110 mm lens. Hij maakt naar mijn mening in donkere ruimtes nog goede foto's. Zeer weinig last van die paarse randen (woord ff kwijt) bij hoge contrasten.
De batterij gaat zeker lang mee.
De bediening is niet zo moeilijk, en je kan zeker veel instellen.
En display is draaibaar naar alle kanten, wat krassen voorkomt als je hem opbergt maar ook kan je zorgen dat de zon er niet precies in schijnt.

Ik hoop dat het niet te veel op een verkooppraatje lijkt maar ik ben er blij mee.

• THEVGE
  • Niet online
Ik heb nog een vraag over filters voor de Olympus. Ik wil de lens beschermen en daarvoor een UV-filter of een polarisatiefilter erbij nemen. Deze kan geplaatst worden zonder converter. Past dan de lenscap er nog op? En is het mogelijk beide tegelijk te gebruiken? Welke is handiger voor met name vakantiefoto's, UV of polarisatie? Voor de goede orde: vakantie is voor mij per definitie erg warme landen (ZO-Azie, midden-oosten, zuid amerika).

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:52

Dogooder

dus...

Ik zelf heb gewoon een 40,5mm beschermfilter. niet die van olympus (te duur) maar van luxon. hij kan er heel makkelijk op en de beschermkap gaat er ook goed over heen. het effect van filters is mij nog niet zo heel bekend. maar andere hier op GOT weten het vast.

Verwijderd

ik heb er nu ook ene en ik moet zeggen hij is zeker de moeite waard

men klaagt hier over ruis en die is er ook maar er kan een zekere blur ingesteld worden +de ruis is maar zichtbaar als je de foto op 100% bekijkt maw bij het afdrukken van een foto moet je echt een megaformaat gekozen hebben mocht je ruis zien

Wel vond ik dat in heel donkeren ruimtes de standaard flash niet goed genoeg is (werk tot max 2 m)

• THEVGE
  • Niet online
Ik heb hem ondertussen zelf ook, nadat ik een week de Nikon 5400 heb gehad. Hij bevalt me uitstekend! Voor eventuele twijfelaars:

Olympus 5060 vergeleken met de Nikon 5400
-veel sneller wegschrijven van data
-meer resoluties mogelijk
-veel betere accu
-mindere macro (3 cm vs. 1 cm)
-handmatig scherpstellen veel gemakkelijker
-groter
-zeer flexibel, groter en duidelijker display
-duurder

Ik ben vast wat vergeten, maar de Nikon komt niet echt in de buurt. Nu alleen nog een 1 GB Ultra II kaartje van Sandisk :)
Pagina: 1