Gigabit ethernet: pci kaart of on board?

Pagina: 1
Acties:

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08 11:41
Hallo,

Doorheen het forum las ik dat een pci gigabit lan kaartje niet interessant is vanwege de bottleneck, met name de pci bus doorvoersnelheid (33 mhz, 1000 mbit in het totaal dacht ik).

Daarom dacht ik, ok dan maar beter gigabit on board (zoals op een Asus A7N8X-E Deluxe).

Maar daar lees ik bij de specificaties ook dat dit langs de pci bus gaat (als ik het goed begrijp).

Ergens in één of andere review las ik ook al iets gelijkaardigs. Het ging bij verschillende moederborden om een 3Com940C en een Marvell 88E8001 controller, telkens on board.

Nu vraag ik me eingelijk af, is on board gigabit interessanter (lees: sneller) dan een appart pci kaartje inpluggen of niet?

Alvast bedankt voor de reacties

Verwijderd

Nee, en afhankelijk van de chipset wellicht zelfs langzamer. Het is inderdaad een feit dat die chips direct op je PCI-bus hangen. En vaak zijn het Realtek-chipsets, die ruim overtroffen kunnen worden door bijvoorbeeld Intel-chips - zeker in systeembelasting.

Plus dat het hoofdbrekens scheelt als hij defect geraakt, een PCI-kaart is simpeler terug te sturen dan een heel moederbord ;)

Verwijderd

Valt te zien met welke chipset je zit. Als je een realtek gigabit hebt op je onboard zal het zelden sneller gaan dan tov. een 3com of een Intel bv.

Dus interessanter? Ja, het is goedkoper en de prestaties zijn ong. hetzelfde.
Een degelijke gigabit kaart kost nog altijd meer als je hem er in principe gratis kan krijgen.

edit: /me mept JSS

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2004 19:45 ]

Verwijderd

het maakt hier in de praktijk niet veel uit...
of ik nou van realtek ( pci kaart ) naar realtek ga
of van intel ( onboard ) naar realtek en andersom...

verwaarloosbaar verschil...

het blijft bij mij 22 a 23 MB/s :(

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2004 19:51 ]

Verwijderd

Prestatieverschil uit zich in meer factoren dan enkel de harde transferspeed :) En de chipset is maar één van de vele invloeden, ook het I/O-subsystem is van belang.

Verwijderd

als je optimaal van je gigabit netwerk wil genieten moet je 64 bit PCI machines hebben waardoor je bottleneck niet meer de PCI bus is..
Maar ondanks de bottleneck ben ik best blij met de doorvoer... scheelt een boel wachttijd als ik dvd iso's overpomp ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2004 20:07 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-08 11:19

TheBorg

Resistance is futile.

Volgensmij hangt de IDE controller vaak ook aan de PCI bus...

Verwijderd

Dat klopt, ja.

Maar dan nog. De stap van 11~12MB/s naar 50~80MB/s haal je sowieso, en dat scheelt best hoor :)

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:32

_Thanatos_

Ja, en kaal

Als je op dit moment een Realtek chip on-board hebt, is het verstandig om een 3Com kaartje te kopen. Het gaat waarschijnlijk niet sneller, maar Realtek is zegmaar wat S3 onder de videokaarten was in de tijd van de TNT en de G400. 3Com behoort tot die laatste categorie, dus met andere woorden: hardware-acceleratie. Het zal je dus minder CPU-tijd kosten.

Dat het dan niet sneller gaat ligt puur aan factoren buiten de netwerkkaart. De bekabeling is vaak een probleem. Eigenlijk zou je CAT6 STP/FTP bekabeling moeten hebben en al je netwerkapparaten netjes aarden. Daarnaast moet je PC het ook aankunnen, maar gezien "classic" PCI in theorie 133MBps kan halen en in praktisch toch zeker wel 100MBps, zal de bottleneck nog verderop liggen.

Je harde schijf dus, waar de data meestal naartoe gaat of vandaan komt. Heb je gebruik gemaakt van on-board IDE dat gewoon op de southbridge zit? Dan heb je misschien geluk, want op een beetje knap mobo heeft de southbridge een dedicated PCI-kanaal. Nu nog een schijf die het aankan. Met SCSI of IDE-RAID heb je uiteraard weer een PCI kaartje nodig, zodat PCI weer de bottleneck wordt...

Pak anders gewoon Firewire-800, is nog een stuk efficiënter dan ethernet ook, als het zonodig snel moet...

日本!🎌

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:57

BCC

Met 64 Bit PCI kaarten wordt het allemaal wel een stuk nuttiger.. maarja dan heb je ook een iets duurder mobo nodig :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Tom_G
Wel, laten we ervan uitgaan dat we GEEN realtek kaartjes gebruiken. Niet on board noch pci.

We nemen dus bvb eerder genoemde Asus moederbord met 3Com of Marvell gigabit ethernet voorziening.
Zal dit +- gelijkwaardig zijn aan een pci gigabit kaart? Zelfs al is het een Intel of 3Com (ipv realtek bvb)? Want die pci bus is èn blijft toch de bottleneck, niet (bij 32-bit pci bussen dan).

We houden hier geen rekening met andere factoren. We gaan ervan uit dat we supersonische harde schijven gebruiken die dit allemaal zonder problemen aankunnen. :9

Zou er dan nog steeds geen merkbaar verschil zijn tussen beiden?

Dat de cpu belasting met een goede kaart minder is dan bij budget was me al langer bekend. Zou ook gelden voor firewire dacht ik.

[ Voor 33% gewijzigd door Tom_G op 01-04-2004 23:00 ]

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 april 2004 @ 20:26:
Dat klopt, ja.

Maar dan nog. De stap van 11~12MB/s naar 50~80MB/s haal je sowieso, en dat scheelt best hoor :)
Blijkbaar niet veel ervaring met gbit. 50 tot 80MB/s is hoogst uitzonderlijk in thuissituaties en zeker icm windows.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Dat hangt er maar vanaf wat voor systemen je gebruikt.

Verwijderd

Intel biedt ook wel de mogelijkheid met haar chipsets (865, 875) om een Gbit verbinding via de northbridge te laten lopen. Dit is echter voor de meeste mobo-bouwers te duur, en vandaar dat ze zelf voor goedkopere oplossingen zoeken. Er ZIJN echter WEL mobo's te vinden met zo'n Gbit aansluiting via de Northbridge. Op die manier wordt de PCI-bus niet belast...

en daarmee is volgens mij ook de vraag van de topicstarter enigzins beantwoord, niet?

• Tom_G
Verwijderd schreef op 01 april 2004 @ 23:18:
Intel biedt ook wel de mogelijkheid met haar chipsets (865, 875) om een Gbit verbinding via de northbridge te laten lopen. Dit is echter voor de meeste mobo-bouwers te duur, en vandaar dat ze zelf voor goedkopere oplossingen zoeken. Er ZIJN echter WEL mobo's te vinden met zo'n Gbit aansluiting via de Northbridge. Op die manier wordt de PCI-bus niet belast...

en daarmee is volgens mij ook de vraag van de topicstarter enigzins beantwoord, niet?
Grotendeels wel, bedankt ;)

Weet je soms ook welke mobo's (merk & type) dit hebben?

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:09

Lief Adje

Love is in the air

Verwijderd schreef op 01 april 2004 @ 23:18:

correctie alleen de i875 ondersteund de CSA bus de i865 niet! (edit: volgens intel ondersteund de i865 dus toch csa wel.... )
Tom_G schreef op 02 april 2004 @ 17:49:
[...]

Grotendeels wel, bedankt ;)

Weet je soms ook welke mobo's (merk & type) dit hebben?
Denk bijv aan een Asus P4C800-E Deluxe die heeft deze functie

[ Voor 19% gewijzigd door Lief Adje op 02-04-2004 22:26 ]

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

ABit IC7-G heeft het bijv.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Tom_G
Thx! Aan de prijzen te zien zijn het inderdaad dure bordjes.

Als je nu bvb 2 pc's zou op basis daarvan opstellen, en je laat wat files kopieren over de lan, zou je hier al eerder die hogere waardes moeten mee halen (in de veronderstelling dat we bvb 2 Raptor's in raid 0 gebruiken).

Edit:

Hier vond ik dè bevestigende uitleg terug: http://www.intel.com/desi...n/controllers/82547ei.htm

[ Voor 21% gewijzigd door Tom_G op 02-04-2004 18:19 ]

Pagina: 1