Virtueel 2 UTP kabels in één

Pagina: 1
Acties:

• Kentut
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-08 20:36
Op het gebied van netwerken ben ik een leek :/
Maar via de search en de faq ben ik tot het volgende gekomen:

Als ik van de volgende situatie uitga:
woonkamer:
-PC nr 1
-kabelaansluiting + modem

studeerkamer:
-PC nr 2
-1 printer (USB)

en ik heb de volgende wensen:
-bestanden delen
-internet, printer op beide pc's bereikbaar, zonder dat daarvoor persé beide pc's aan moeten staan
-(liever) niet draadloos

Om bovenstaande te realiseren, moet ik minimaal een router kopen lijkt me. Die komt dan in de woonkamer te staan. Verder zal ik een USB-printserver voor in de studeerkamer moeten kopen.

Nu is de vraag: Kan ik de apparaten dan met één (ipv 2) kabel van de woon- naar de studeerkamer aansluiten op de volgende manier:
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/2utp1kabel.gif
waarbij in de afbeelding
-'hub1' & 'hub2' worden vervangen door aansluitingen op de router
-'PC1' wordt vervangen door de USB printserver

en verder PC nr 1 ook op de router wordt aangesloten.
Zie ik misschien een veel eenvoudigere/goedkopere( een [USB-] printserver lijkt me niet echt goedkoop) oplossing of iets anders over het hoofd?

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Umm... 4 draadjes dan krijg je een 10Mbit netwerk inplaats van een 100Mb.

Wat is er mis met 2 draden? Als je die aanlegt en aan elkaar "bindt" met straps dan heb je het simpel opgelost en hoef je ook niet met draadjes te gaan kloten...

Mmm als het probleem is gaten in de muur... je kan ook gewoon kabels kopen en late de utp connecters er zelf aan maken!

[ Voor 56% gewijzigd door swampy op 01-04-2004 19:02 ]

There is no place like ::1

• constructor
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
zou best mogelijk zijn, met 4 draden kun je OOK een 100 mbit verbinding maken. :)

Thuis werk ik ook met een kabel via met nog eens 2 10/100 switches er tussen, draait netjes 100 mbit.

[ Voor 40% gewijzigd door constructor op 01-04-2004 19:04 ]

• Kentut
euh ja, 2 kabels, leek me een dubbel (:o) én het is wat moeilijker weg te werken...

• Markieman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:58
constructor schreef op 01 april 2004 @ 19:03:
zou best mogelijk zijn, met 4 draden kun je OOK een 100 mbit verbinding maken. :)

Thuis werk ik ook met een kabel via met nog eens 2 10/100 switches er tussen, draait netjes 100 mbit.
Maar 2 keer 4 zou toch onderlinge storing opleveren?

You do not fear them? - The Wraith? Naah. Now *clowns*, that's another story.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

constructor schreef op 01 april 2004 @ 19:03:

Mmm ( zoekt op ) ..dat is inderdaad mogelijk..maar 2 verbindingen in een kabel kan last krijgen van storing. Maar het is mogelijk....

There is no place like ::1

• constructor
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Heb nog geen problemen onder vonden van deze "dubbele" kabel, draait nu al een jaartje of 2 zonder problemen. :)
(dit in combi met nic express >:) )

voor die tijd met een stuk telefoondraad gewerkt (4 aders)!!!

[ Voor 23% gewijzigd door constructor op 01-04-2004 19:09 ]

Verwijderd

Markieman schreef op 01 april 2004 @ 19:06:
[...]

Maar 2 keer 4 zou toch onderlinge storing opleveren?
nee , die signalen zenden een heeel klein veld uit wat te verwaarlozen is. wat wel slecht is is ze langs een 230 draad leggen. dit hebben we hier thuis ook. de kabels die hier langer zijn als zeg maar meter of 10 die zijn allemaal 10mbit. ik heb netjes 2*100mbit

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 april 2004 @ 19:11:
[...]

nee , die signalen zenden een heeel klein veld uit wat te verwaarlozen is. wat wel slecht is is ze langs een 230 draad leggen. dit hebben we hier thuis ook. de kabels die hier langer zijn als zeg maar meter of 10 die zijn allemaal 10mbit. ik heb netjes 2*100mbit
Zelfs dat is geen probleem. 50Hz op je UTP'tje is verre van een probleem :)

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

swampy schreef op 01 april 2004 @ 19:00:
Umm... 4 draadjes dan krijg je een 10Mbit netwerk inplaats van een 100Mb.
Kan ik 2 pc's aansluiten met 1 UTP kabel, en hoe ? :P

Ik had het JSS nog extra duidelijk in de faq laten zetten dat het gewoon goed werkt met 100mbit, geen last van storing of wat dan ook ;)

Gepruts met het monteren van de stekkertjes is wel weer waar, het is gewoon even een handigheidje die je onder de knie moet krijgen.
Zelf strip ik de 'mantel' er ongeveer voor een decimeter eraf, en hergebruik deze mantel door hem door de helft te knippen en dan zo'n stukje om de 2 paren heen schuiven, stekkertje erop en aftapen met ducktape, werkt perfect :Y)
De andere kant heb ik nu in van die contact doosjes gepropt, dan is het even letten op welke aansluitingen je moet hebben, en aansluiten. Anders kan je van de blokjes gebruiken om kabels te 'verlengen'.

[ Voor 8% gewijzigd door Erkens op 01-04-2004 20:04 ]

• Kentut
Ok bedankt, dat gaat dus lukken...
Maar ik ontkom er zeker niet aan een printserver te kopen?

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Verwijderd schreef op 01 april 2004 @ 19:27:
[...]

Zelfs dat is geen probleem. 50Hz op je UTP'tje is verre van een probleem :)
Helaas gaat er meer dan alleen 50 Hz 230V door dat snoertje. (Bovendien is het niet afgeschermd en kan het als antenne gaan werken met alle gevolgen van dien)

Meh ...

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Kentut schreef op 01 april 2004 @ 20:39:
Ok bedankt, dat gaat dus lukken...
Maar ik ontkom er zeker niet aan een printserver te kopen?
usb door die kabel zou ik niet proberen als ik jou was, dus ja koop zo'n kastje als je niet die pc aan altijd wilt hebben als je wilt printen (overigens heb je dan die extra 'kabel' niet nodig als je die pc aanlaat :P)
Pagina: 1