Op het gebied van netwerken ben ik een leek
Maar via de search en de faq ben ik tot het volgende gekomen:
Als ik van de volgende situatie uitga:
woonkamer:
-PC nr 1
-kabelaansluiting + modem
studeerkamer:
-PC nr 2
-1 printer (USB)
en ik heb de volgende wensen:
-bestanden delen
-internet, printer op beide pc's bereikbaar, zonder dat daarvoor persé beide pc's aan moeten staan
-(liever) niet draadloos
Om bovenstaande te realiseren, moet ik minimaal een router kopen lijkt me. Die komt dan in de woonkamer te staan. Verder zal ik een USB-printserver voor in de studeerkamer moeten kopen.
Nu is de vraag: Kan ik de apparaten dan met één (ipv 2) kabel van de woon- naar de studeerkamer aansluiten op de volgende manier:

waarbij in de afbeelding
-'hub1' & 'hub2' worden vervangen door aansluitingen op de router
-'PC1' wordt vervangen door de USB printserver
en verder PC nr 1 ook op de router wordt aangesloten.
Zie ik misschien een veel eenvoudigere/goedkopere( een [USB-] printserver lijkt me niet echt goedkoop) oplossing of iets anders over het hoofd?
Maar via de search en de faq ben ik tot het volgende gekomen:
Als ik van de volgende situatie uitga:
woonkamer:
-PC nr 1
-kabelaansluiting + modem
studeerkamer:
-PC nr 2
-1 printer (USB)
en ik heb de volgende wensen:
-bestanden delen
-internet, printer op beide pc's bereikbaar, zonder dat daarvoor persé beide pc's aan moeten staan
-(liever) niet draadloos
Om bovenstaande te realiseren, moet ik minimaal een router kopen lijkt me. Die komt dan in de woonkamer te staan. Verder zal ik een USB-printserver voor in de studeerkamer moeten kopen.
Nu is de vraag: Kan ik de apparaten dan met één (ipv 2) kabel van de woon- naar de studeerkamer aansluiten op de volgende manier:

waarbij in de afbeelding
-'hub1' & 'hub2' worden vervangen door aansluitingen op de router
-'PC1' wordt vervangen door de USB printserver
en verder PC nr 1 ook op de router wordt aangesloten.
Zie ik misschien een veel eenvoudigere/goedkopere( een [USB-] printserver lijkt me niet echt goedkoop) oplossing of iets anders over het hoofd?