Systeem Specs
AMD 64 op MSI K8N Neo Platinum, 1GB 2-3-2-5 PDP Systems Patriot Geheugen, Crucial 128mb 9800pro, 160gb Maxtor Sata, Antec Sonata
micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©
Als ik op de 160gb een partitie vrij laat kan ik daar later toch gewoon windows op installeren in een nieuwe computer?
Systeem Specs
AMD 64 op MSI K8N Neo Platinum, 1GB 2-3-2-5 PDP Systems Patriot Geheugen, Crucial 128mb 9800pro, 160gb Maxtor Sata, Antec Sonata
Hetzelfde is trouwens ook waar als je je 160 Gb Ultra-ATA-133 schijfje als SLAVE zet van een 40 Gb ATA-66 schijf. De snelheid van je mooie nieuwe 160 Gb schijf zal dan nooit sneller zijn dan die 40 Gb schijf.
In principe dien je *altijd* de snelste controller als MASTER te zetten. Het is dan die controller die de dienst uit maakt. Daarom heet het ook master en slave, de slaaf luisterd heel braaf naar de meester en gebruikt z'n eigen onboard controller niet.
Kortom: slecht idee. HDD als Master, CD-Rom als slave, en als het even kan nieuwere schijven als Master configureren.
[ Voor 6% gewijzigd door maartena op 01-04-2004 19:07 ]
"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik
Dat was vroeger misschien zo, maar moderne Ultra-ATA controllers spreken de verschillende devices aan een kabel gewoon met hun hoogst mogelijke snelheid aan.maartena schreef op 01 april 2004 @ 19:05:
Bij een master/slave situatie wordt altijd de controller van de master gebruikt. Als je een Harde Schijf als slave zet van een CD-Rom drive, dan zal de Harde Schijf de onboard controller van de CD-Rom drive gebruiken, wat ten koste gaat aan de snelheid.
Hetzelfde is trouwens ook waar als je je 160 Gb Ultra-ATA-133 schijfje als SLAVE zet van een 40 Gb ATA-66 schijf. De snelheid van je mooie nieuwe 160 Gb schijf zal dan nooit sneller zijn dan die 40 Gb schijf.
In principe dien je *altijd* de snelste controller als MASTER te zetten. Het is dan die controller die de dienst uit maakt. Daarom heet het ook master en slave, de slaaf luisterd heel braaf naar de meester en gebruikt z'n eigen onboard controller niet.
Kortom: slecht idee. HDD als Master, CD-Rom als slave, en als het even kan nieuwere schijven als Master configureren.
/edit : Zie hier voor meer info.
[ Voor 6% gewijzigd door Nielson op 01-04-2004 20:43 ]
Pardon? Ik heb de indruk dat je ergens een denkfoutje maakt. IDE devices hebben inderdaad een eigen IDE controller. Deze controller interfaced met de controller op het moederbord. Maar de controllers van IDE devices onderling communiceren helemaal niet! Wat wel kan gebeuren (maar sinds ATA66 niet meer...) is dat de IDE controller op het mobo voor het hele kanaal (dus beide devices) de transfermode instelt op de maximumsnelheid van de langzaamste drive. Daar komt waarschijnlijk je verwarring vandaan. Maar zolang al je drivers ATA66 of sneller zijn heb je van dit fenomeen geen last.Bij een master/slave situatie wordt altijd de controller van de master gebruikt.
Quote uit het hierboven aangehaalde artikel:
Bedant NielsonThe slave drive doesn't rely on the master drive for its operation or anything like that, despite the names (which are poorly-chosen--in the standards the master is usually just "drive 0" and the slave "drive 1").
Hoezo niet? De bron- en doelschijf zitten op aparte IDE kanalen, dus de transferrates zouden niet beperkt moeten zijn door de IDE configuratie in deze situatie.het is alleen niet erg efficient.
[ Voor 31% gewijzigd door koraks op 01-04-2004 20:49 ]
En Bedankt voor al jullie suggesties.
[ Voor 6% gewijzigd door yowen op 01-04-2004 21:53 ]
Systeem Specs
Daar kun je je wel eens heel erg in vergissen. Die 66Mbyte/sec haalt ook je nieuwe 160Gbyte disk niet constant (hij zal er zeker wel eens overheen pieken, dat wel), maar je oude 40Gbyte is zeker nog een stuk langzamer. Ik denk dat je het verschil zeker merkt, ook op jouw bordje. Staar je nou niet blind op die max. van 66Mbyte/sec, want hogere ATA-modi zijn heus niet zaligmakend.Zou toch weinig uitmaken omdat hij toch niet veel sneller zal zijn dan mijn 40gb.
mijn 40gb is ATA100 Dus dat zal wel uitmaken TOV mijn 20gb die ATA66 is...
Systeem Specs
Dus nu de voordelen van RAID, met een sneller opstart tijd en! het OS op een single disk, wat de veiligheid ten goede komt. Wat wil je nog meer (behalve een Raptor
Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!
ATA snelheden zegt in eerste instantie níets over de snelheid van de schijf, alleen over de maximale theoretische snelheid van de verbinding ! Stel dat die 40GB een Quantum Fireball LCT20 is (4500 rpm/ATA100) en die 20 GB een Seagate Barracuda II (7200 rpm/ATA66), dan mag jij drie keer raden welke van de twee sneller is.yowen schreef op 01 april 2004 @ 22:28:
tsja. Ik wil liever geen OS op die 160HD zetten zodat ik niet teveel hoef te klooien bij een nieuwe computer, duurt toch niet zo lang meer.
mijn 40gb is ATA100 Dus dat zal wel uitmaken TOV mijn 20gb die ATA66 is...
Bij mijn weten geldt dat voor geen enkele (U)DMA device, dus ATA33 valt hier ook onderkoraks schreef op 01 april 2004 @ 20:45:
Wat wel kan gebeuren (maar sinds ATA66 niet meer...) is dat de IDE controller op het mobo voor het hele kanaal (dus beide devices) de transfermode instelt op de maximumsnelheid van de langzaamste drive.
Dit feitje geldt dus alleen voor PIO devices. Bijvoorbeeld een PIO2 en een PIO4 apparaat op dezelfde kanaal zullen beiden op PIO2 lopen. De allereerste CDROM drives waren PIO4 en in combinatie met een (toentertijd zo'n beetje mainstream) ATA33 harddisk werd de snelheid van de harddisk naar beneden gehaald. Later werd speciaal voor ATAPI apparaten MWDMA2 geïntroduceerd, deze had dezelfde snelheid als PIO4 (16MB/s), echter het ontlastte wel de CPU en het kan onafhankelijk naast een andere UDMA-capabel apparaat draaien
Hier heb je volkomen gelijk in. Echter wanneer je twéé snelle schijven op eenzelfde kanaal zet, dan is er wel behoefte aan een grotere bandbreedte dan 66MB/s. Wanneer twee pak-em-beet 50MB/s snelle schijven tegelijkertijd worden aangesproken (RAID enzo), dan zit je al aan 100MB/s op diezelfde kanaal. Dan is minimaal ATA100 of in ieder geval ATA133 wel wenselijkkoraks schreef op 01 april 2004 @ 22:22:
Daar kun je je wel eens heel erg in vergissen. Die 66Mbyte/sec haalt ook je nieuwe 160Gbyte disk niet constant (hij zal er zeker wel eens overheen pieken, dat wel), maar je oude 40Gbyte is zeker nog een stuk langzamer. Ik denk dat je het verschil zeker merkt, ook op jouw bordje. Staar je nou niet blind op die max. van 66Mbyte/sec, want hogere ATA-modi zijn heus niet zaligmakend.
Wat betreft de vraag van de topicstarter, zoals gesteld in de topicstart: natuurlijk kan dat gewoon. Dit had je ook wel proefondervindelijk kunnen uitproberen door met jouw huidige configuratie te spelen. Het enige verschil tussen Master en Slave is dat de Master voorrang krijgt bij gelijktijdige I/O operaties. Vandaar dat vroeger alom werd aanbevolen om de CD brander op Master te zetten ter voorkoming van misbaksels
En wat betreft de 160GB limiet waar de topicstarter het later over had: hier is de FAQ van dit subforum duidelijk over
[ Voor 97% gewijzigd door BalusC op 02-04-2004 12:03 ]
"The generation of random numbers is too important to be left to chance." - Robert Coveyou
Idd kan maar 1 apparaat tegelijk benaderd worden, zodat de ander "in de wacht" staat. Zodat je dus niet zomaar 50+50 op kan tellen, want dan ga je er vanuit dat beide apps tegelijk hun data over de bus willen pompen. Wat dus niet kan.