[Server] Zelf 1 bouwen, zoek goede specs voor lage prijs

Pagina: 1
Acties:

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:10
Ik heb zelf wat onderzocht voor een server:

- Die het internet deelt
- Firewall draait
- Fileserver is
- Wat applicaties draaien

Nu heb ik op Alternate rondgesurfd voor wat onderdelen, en hier kwam ik op uit voor een redelijk prijsje :)

Proc: AMD Barton 2500+ (89 euro) <--- Reden erachter is dat ik van velen heb gehoord dat dit de beste prijs/prestatie heeft
Geheugen: 2x Kingston DIMM 256 MB PC 3200 (54 euro p/s) <--- Ik heb zelf ook kingston geheugen en vind het behoorlijk stabiel
Mobo: Asus A7V600 (79 euro) <--- Eigenlijk vanwege S-Ata, Onboard LAN
HDD: Maxtor DiamondMax Plus 9 (160,0 GB) S-ATA (119 euro) <---- Dit maakt niet uit
kast + voeding kan ik later nog beslissen
3d kaart heb ik hier liggen en geluid hoeft niet :)

Totaalprijs: 395 Euro

Nu vraag ik mijzelf af of dit wel een geschikt systeempje is waarmee ik alles kan delen etc.

later kan ik alsnog hdd's uitbreiden :)

[ Voor 30% gewijzigd door Beerkeeper op 01-04-2004 18:27 ]

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Geef eerst eens aan wat je allemaal zelf hebt opgezocht, waarom je bijvoorbeeld elk componenten hebt gekozen (uitgebreid, niet simpelweg "Tsja... het is cheap en het ziet er gewoon goed uit!"). Dan kunnen we er veel meer mee... zie ook dit stuk uit de FAQ.

[ Voor 6% gewijzigd door Laurent op 01-04-2004 18:34 ]

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-01 18:17
met een 486 kan je dit alles nog doen, een via plankje is voldoende en die slurpen weinig stroom vooral die nieuwste.

• Beerkeeper
Ik dacht bij mezelf dat ik een beter server nodig heb aangezien ik deze (maybe voor later) ook als gameserver laat draaien (niet als colo, maar thuis)

geheugen heb je nodig daarvoor ;)

en ten tweede, deze gaat ook eMule draaien, en dat vreet ook behoorlijk wat geheugen :)

[ Voor 189% gewijzigd door Beerkeeper op 01-04-2004 18:11 ]

• Laurent
  • Niet online
eMule vreet inderdaad wat geheugen, maar met ongeveer 512MB geheugen heb je zeker genoeg. Er zit alleen niet erg veel verschil qua kwaliteit tussen de KingSton valueram serie en de PC3200 serie van Danel-Elec. Sterker nog; het een draait CAS 2,5 en het ander CAS 3. De Dane-Elec is goedkoper (€39,-) en presteert dus ook nog eens beter. Dane-Elec geeft 10 jaar garantie.

Ik zou overigens wel gebruik maken van de onboard GBIT LAN die erop zit, zo benut je veel meer van de HD snelheid. Ook is een RIAD-1 opstelling erg interessant, zo ben je je data later niet kwijt. Sommige fabrikanten hebben zelfs gezegd dat vele desktop IDE schijven niet bedoelt zijn om 24/7 te draaien, wat extra zekerheid is dan wel op z'n plaats. Je kunt zo ook de onboard RAID controller benutten.

• Beerkeeper
hmm, ok

maar waar zie jij die van Dane-Elec? ik bestel eik alles bij Alternate (vind het een goede zaak :Y) ) en is redelijk goedkoop :)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ik zou eerder voor een all-in-one mobo gaan, dus ook met video. (want: goedkoper)
bijvoorbeeld een gigabyte met via km400 chip ofzo of een asus a7v8x-mx. wat kan jou die s-ata schelen, het is duurder en niet sneller.

kast + voeding lijkt mij wel belangrijk want er worden heel wat prutsvoedingen verkocht. als het niks mag kosten, doe dan gewoon een aopen h500 ofzo, heb je een prachtige fsp voeding die ook nog stil is.

[ Voor 34% gewijzigd door smvs op 01-04-2004 23:54 ]

• Laurent
  • Niet online
Het klopt idd. dat de P-ATA disken met een S-ATA aansluiting niet erg veel sneller zijn (het scheelt dacht ik wel iets, maar niet merkwaardig), alleen als je Raptors wil gebruiken is S-ATA vereist. Toch is S-ATA wel handig meegenomen op een moederbord. Het zit vaak al op vele goedkope mobo's en geeft je de ruimte om later nog over te stappen op Raptors, zonder extra kosten.

Als je dan toch voor een ander moederbord gaat, waarom dan niet gewoon een Asrock K7S8XE+ bordje. Asrock is min of meer de budget-afdeling van Asus, opzich niks mis mee. De bordjes bevatten geen zee aan features zoals de deluxe serie van Asus, maar zijn wel erg gedkoop. Ze maken gebruik van SiS chipsets, maar ze zijn desniettemin prima voor in servers (stabiel). Hij heeft nog een videokaartje liggen, dus dat is geen probleem. De K7S8XE+ is €50,- met S-ATA, de versie zonder S-ATA (gewone K7S8X) is ~ €35,-.

• Beerkeeper
smvs schreef op 01 april 2004 @ 23:53:
ik zou eerder voor een all-in-one mobo gaan, dus ook met video. (want: goedkoper)
bijvoorbeeld een gigabyte met via km400 chip ofzo of een asus a7v8x-mx. wat kan jou die s-ata schelen, het is duurder en niet sneller.

kast + voeding lijkt mij wel belangrijk want er worden heel wat prutsvoedingen verkocht. als het niks mag kosten, doe dan gewoon een aopen h500 ofzo, heb je een prachtige fsp voeding die ook nog stil is.
Hoezo voor een all-in-one mobo? ik heb hier een videokaart liggen (GF 2 mx 200) en die doet het nog perfect. Daarnaast is S-ATA ook handig voor uitbreiding van de harde schijven, het gaat mij niet om S-ATA zelf. en daarnaast is een all-in-one mobo duurder wat ik merk.

Over de voeding, daar zat ik aan een enermax te denken (of zalman ofzo, geen q-tec of noname :P ) maar dat zie ik later wel :)
Aikeleer schreef op 02 april 2004 @ 07:21:
Het klopt idd. dat de P-ATA disken met een S-ATA aansluiting niet erg veel sneller zijn (het scheelt dacht ik wel iets, maar niet merkwaardig), alleen als je Raptors wil gebruiken is S-ATA vereist. Toch is S-ATA wel handig meegenomen op een moederbord. Het zit vaak al op vele goedkope mobo's en geeft je de ruimte om later nog over te stappen op Raptors, zonder extra kosten.

Als je dan toch voor een ander moederbord gaat, waarom dan niet gewoon een Asrock K7S8XE+ bordje. Asrock is min of meer de budget-afdeling van Asus, opzich niks mis mee. De bordjes bevatten geen zee aan features zoals de deluxe serie van Asus, maar zijn wel erg gedkoop. Ze maken gebruik van SiS chipsets, maar ze zijn desniettemin prima voor in servers (stabiel). Hij heeft nog een videokaartje liggen, dus dat is geen probleem. De K7S8XE+ is €50,- met S-ATA, de versie zonder S-ATA (gewone K7S8X) is ~ €35,-.
Hier heb ik wat aan _/-\o_ 79 vergelijken met 55 euro scheelt weer 24 euro :)

dus wordt het lijstje nu:

AMD Barton 2500+ (85 euro)
Asrock K7S8XE+ (55 euro)
2x 256 Dane-Elec Cas3 PC3200 (38 euro p/s)
GF 2 MX 200 (heb ik hier liggen)
Maxtor Diamond 9 Plus IDE 160 gig (109 euro)

Totaalprijs: 325 euro

ok, er moet nog eigenlijk een voeding bij, maar dat zie ik nog wel :)

[ Voor 44% gewijzigd door Beerkeeper op 02-04-2004 07:47 ]

Pagina: 1