Toon posts:

[Win2k] DNS Naam veranderen

Pagina: 1
Acties:
  • 260 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal proberen het zo duidelijk mogelijk uit te leggen....

Op dit moment beheer ik het netwerk van een basisschool.
Ook heb ik het netwerk ingericht op een manier waarvan ik toen dacht dat het goed zou zijn.
Maar ik krijg op dit monent een probleem.

De school krijgt van NL.Tree (bouwer van Kennisnet) een ADSL verbinding (voorheen hadden ze internet via 3x ISDN).
Op zich niet zo'n probleem.. maar ook het Internet IP Nummer verander hiermee.

Kennisnet heeft toen de tijd een suggestie gedaan voor een Domain name die je kunt gebruiken voor je eventuele Windows 2000 domein.
Doordat ik nog niet heel erg bekend was met Windows 2000 servers heb ik deze domain name aangehouden. Ook heb ik de IP range van Kennisnet aangehouden.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~mvhapp/netwerk_small.jpg

Zoals je kunt zien heeft zowel de server als de werkstations een internet ip nummer.. en geen lokaal adres...

Wat ik nu graag wil is het volgende...

* DNS Naam van de server terug brengen naar: Triangel-Server.local
* Server IP: 192.168.0.1
Netmask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.0.100 (Cisco ADSL Router + Firewall)

1e DNS: 192.168.0.1 (DNS forwarder naar Kennisnet DNS)

* Werkstations ook op lokale IP adressen

Waarom???

Nou.. omdat ik graag 2 gescheiden netwerken wil hebben voor als het nog eens een keer weer veranderdt. (wat binnenkort weer gebeurd)

Maar mijn vraag is of ik dit 'zomaar' even kan veranderen...
Ik ben dus bang dat je dit niet zomaar even kunt gaan zitten veranderen zonder enige problemen

Mijn kennis van Windows 2000 is inmiddels al van redelijk hoge kwaliteit.. (dus behandel mij niet als n00b :9)

Als het nog niet duidelijk is hoor ik het graag...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2004 17:10 ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op 01 april 2004 @ 17:02:
* DNS Naam van de server terug brengen naar: Triangel-Server.local
Mijn kennis van Windows 2000 is inmiddels al van redelijk hoge kwaliteit.. (dus behandel mij niet als n00b :9)
Je kunt een AD-domein niet renamen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Topicstarter
StevenK schreef op 01 april 2004 @ 17:35:
[...]

Je kunt een AD-domein niet renamen.
Ik heb iets gelezen dat het nog wel wil als hij in 'mixed' mode draait..
Mijn domein draait nog steeds in mixed mode... en niet in native mode

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:16

Arno

PF5A

Alleen Windows Server 2003 domeinen in 2003 native mode kun je renamen, verder niets.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12-2025

SED

Updaten naar windows 2003 en renamen. Laat je daarbij vooral niet ontmoedigen door de uitgebreide documentatie die bij het rename proces geleverd wordt. De handelingen vallen best mee.

Al met al wel een hoop werk en misschien kun je beter een nieuw domain in de lucht brengen op een tijdelijke server en dan via de migratiewizard de ad inlezen. Daarna terugzetten op je originele apparaat. Je dns probleem los je dan meteen op.

[ Voor 6% gewijzigd door SED op 01-04-2004 18:45 ]

Copyright and left by SED...

Verwijderd

Topicstarter
En wat kan ik met deze link??

http://support.microsoft.com/?kbid=292541

Ik snap het niet helemaal met al die NT 4.0 servers...

Verwijderd

Topicstarter
En dan nog niets.. stel dat ik alles terug ga zetten op lokale ip adressen...

Moet ik dan die DNS naam veranderen?? ja zeker.. dat moet zeker een bestaand domein zijn

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

* alt-92 with SED.

Geen oud zeer upgraden/renamen, maar een nieuw domain inrichten, ADMTv2 gebruiken en users/zooi overtrekken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Het gebruiken van een single label domain name is niet verstandig; er zijn verschillende processen op Win2k die daar niet goed mee omgaan. Ik zou triangel.local als domain name gebruiken en de server dus server.triangel.local noemen ( of server1.triangel.local als je wilt anticiperen op mogelijke uitbreiding van je serverpark)
Verwijderd schreef op 01 april 2004 @ 18:50:
En wat kan ik met deze link??

http://support.microsoft.com/?kbid=292541

Ik snap het niet helemaal met al die NT 4.0 servers...
't Idee is dat je userdatabase bewaard wordt op een NT4 BDC.
Wat je dus kunt doen is op een werkstation NT4 server installeren als BDC van je bestaande domain. Daarna DCPromo draaien op je Win2K server, zodat-ie naar member server ge-demote wordt en 'm dan weer promoten naar domain controller voor je nieuwe domain (en tussendoor ook die andere 8 stappen doen die in het artikel vermeld worden)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet het domein SCHOOL houden...

Wordt het dan:

server1.school.triangel.local ??

Ik ben op dit moment met VMware even een soort gelijke situatie aan het creeeren.
Liever eerst testen voordat ik aan die server ga kloten....

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2004 10:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op 01 april 2004 @ 23:55:

't Idee is dat je userdatabase bewaard wordt op een NT4 BDC.
Wat je dus kunt doen is op een werkstation NT4 server installeren als BDC van je bestaande domain. Daarna DCPromo draaien op je Win2K server, zodat-ie naar member server ge-demote wordt en 'm dan weer promoten naar domain controller voor je nieuwe domain (en tussendoor ook die andere 8 stappen doen die in het artikel vermeld worden)
Het probleem is dat hij niet lid wil worden van het domein...
Kan volgens mij alleen maar bij SP6 of hoger... (die is niet verwerkt in de install).

Ik krijg deze fout in het logboek als ik hem wil aanmelden:

The account NTBDC$ cannot be converted to be a domain controller account as its object class attribute in the directory is not computer or is not derived from computer.If this is caused by an attempt to install a pre windows 2000 domain controller in a windows 2000 domain, then you should precreate the account for the domain controller with the correct object class.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2004 12:37 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 01 april 2004 @ 17:02:
Hmmz, en je hebt Cannot Add Windows NT 4.0 BDC to a Windows 2000 Domain niet kunnen vinden?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
:O :O excuses :O :O
Maar dit is voor mij iets wat ik 'erbij' doe... maar ik zie al wel dat ik hier VEEL tijd in moet gaan steken :r

Maar goed... ik zie wel wat de beste oplossing is...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op 02 april 2004 @ 10:31:
Ik moet het domein SCHOOL houden...

Wordt het dan:

server1.school.triangel.local ??
Netbios domain kan/mag afwijken van je FQDN, maar DCpromo gaat zelf al SCHOOL als netbios domain aanmaken als ik het zo zie.
Ik ben op dit moment met VMware even een soort gelijke situatie aan het creeeren.
Liever eerst testen voordat ik aan die server ga kloten....
_O_ verstandig, en dát zouden meer mensen moeten doen ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Hmmz ik richt me nu eigenlijk meer op je ip-adressering.
Vind het niet echt een snugger ip-plan wat je heb gebouwd.
Ik had alleen de servers die eventueel voor het internet bereikbaar moeten zijn in een dmz gezet. Weet niet of je iets van een firewall / access-list op je internet routertje hebt draaien lijkt me wel zo veilig.

Maarre om even een ander ip-plan te gaan gebruiken lijkt me wel mogelijk. Lijkt me wel dat je een dhcp-server of iets hebt draaien? if so pas voor de omzetting je lease-time aan op 8-uur ofzo. Zodat je een keer in het weekend je dhcp-server herconfigged voor ander subnet.
En dan nog de vraag of jij een eigen dns-server draait of de dns-servers van je isp gebruikt, dit zou je ook in je template aan moeten passen :r.

Maarja leuke uitdaging.
Pagina: 1